Smart Home en Automation

Vorige week een Odroid N2+ met 128 eMMC geheugen gekocht voor in onze nieuw woning aangezien de Raspberry Pi 4's nog altijd slecht leverbaar zijn. Als test even mijn backup van mijn Synology er op gezet en dat is stukken sneller. Vooral wanneer ik log entries en grafieken wil bekijken.
Hij wordt trouwens herkent als een Home Assistant Blue device.

Verbruik is 3W gemeten met mijn HomeWizard stekkers. Volgens een andere review zou het 2.6W zijn, maar mijn stekkers meten niet na de komma. Zal dus sowieso wel een stuk zuiniger zijn dan mijn Synology hiervoor 24/7 te laten aanliggen, want die verbruikt 10x zoveel.
 
Als complete leek die dacht van alles in Apple Homekit te steken, zijn er betere opties die geen zotte kennis van programeren vereisen doch efficient genoeg zijn om data te kunnen trekken van vanalles?
- Camerasysteem
- Verlichting algemeen
- Screens
- Zonnepanelen
- Verbruik algemeen
- Handige programmatie voor bepaalde toepassingen (home away, coming home, ...)
Homebridge . Poepsimpel , plug in based en converteerd 90% van alle bestaande apparaten naar HomeKit :)
 
Hier recent van Pi 3b overgeschakeld naar AWOW Mini PC AK34. via proxmox HA erop.
Inderdaad wereld van verschil. Enigste wat wel eens durft failen is internet bluetooth. Externe stickje is onderweg.

conbee zigbee + aeontec zwave erop.

Ik gebruik het voornamelijk voor temperatuurmeting, verlichting(automatisatie), alarm(sensoren en ring keypad), wat unieke automatisaties wat betreft yamaha receiver , energie opvolging en notificaties als deuren, frigo's of diepvriezers open blijven staan.

Het moet allemaal uiteraard niet, maar eens je begint is het moeilijk om het niet meer te doen :)
Ik zorg wel steeds voor de WAF. Het huis moet ook zonder kunnen functioneren om het zo te zeggen.
 
Al veel goeds gelezen over Celeron mini PC'tjes. Wel interessant eigenlijk. Ik wou mijn oude Xeon systeem misschien inzetten voor HA, maar da's het equivalent van een 2500k of 2600k dus die gaat veel te veel energie zuipen.
 
Een week of 2-3 geleden mijn ebus module ontvangen die compatibel is met Vaillant verwarmingssystemen.
Super ding, want met wat knutselen kun je daar veel mee.
Ondertussen heb ik een automation draaien die de vloerkoeling opstart als er voldoende injectie is en terug aflegt als er geen genoeg injectie meer is. Hierdoor kan ik de hele dag koelen zonder elektriciteit af te nemen want de thermostaat heeft standaard geen programma's voor dag/nacht.
Ook in het tussen seizoen zou dit moeten werken voor verwarmen.
Ook het laden van boiler kan nu dynamisch gebeuren volgens de opbrengst van de zonnepanelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Ik draai HA op een Rpi. We hebben een domoticasysteem van een andere fabrikant maar ik heb die geïntegreerd in HA omdat er vanuit HA gewoon veel meer andere integraties mogelijk zijn.
 
Hier ook een HA gebruiker sinds een goede 7 maand.
Ik heb hier altijd goedkope mini-PC's voor gebruikt (en die zo laag mogelijk proberen krijgen in verbruik, mét succes: 3W voor een systeem dat vele vele malen krachtiger is dan een RPi).

Momenteel heb ik vnl verlichting (Hue), verwarming (Tado en OpenThermGateWay = OTGW), en in- en uitschakelen van apparaten inclusief energiemeting (ik heb een 15-tal Shelly Plug S'en) gecombineerd in een aantal mooie dashboards en automatisaties waar zelfs SWMBO van toegeeft dat ze nuttig zijn :) Velen worden via de dashboards aangestuurd, maar ik heb ook een Shelly Button 1 in de leefruimte die we actief gebruiken om bepaalde 'sferen' te activeren.
Een recente toevoeging is een Soundavo zone amplifier om te kiezen welke geluidsbron in welke ruimte speelt (er zijn kabels ingebouwd tijdens de verbouwing).
De dashboards worden vnl gebruikt op GSM, binnenkort ook op een tablet die op een muur komt, en ik heb ook een aantal 'gehackte' Lenovo Smart Clock 2's die nu ook als HA device gebruikt worden (zonder al te 'intrusief' te zijn, SWMBO remember...)

Volgende stappen zijn voornamelijk gericht op automatiseren, om zo weinig mogelijk gebruik te moeten maken van dashboards..
 
Laatst bewerkt:
Hier alles quasi met Shelly ingebouwd achter de stopcontacten en verlichtingstroombanen in vals plafond ook. Wasmachine en droogkast ook achter een Shelly Plug net als de gasketel, vooral puur uit interesse om een idee te hebben van de grootverbruikers.
 
Hier alles quasi met Shelly ingebouwd achter de stopcontacten en verlichtingstroombanen in vals plafond ook. Wasmachine en droogkast ook achter een Shelly Plug net als de gasketel, vooral puur uit interesse om een idee te hebben van de grootverbruikers.
Daar ben ik wel benieuwd naar, want ik wil de 'domme' ingebouwde spots en armaturen ook wel slim maken.
Welke heb je exact gebruikt? (ik heb bvb voor de spots dubbele drukknoppen die toelaten te dimmen door ingedrukt te houden, en voor deze overweeg ik de Shelly dimmer producten in de elektriciteitskast te bouwen)
 
Hier ook een HA gebruiker sinds een goede 7 maand.
Ik heb hier altijd goedkope mini-PC's voor gebruikt (en die zo laag mogelijk proberen krijgen in verbruik, mét succes: 3W voor een systeem dat vele vele malen krachtiger is dan een RPi).

Zou je het type device dat je hiervoor gebruikt willen delen?
 
Zou je het type device dat je hiervoor gebruikt willen delen?
Zeker :)

Typisch mini-PCs, thin clients and nu een NUC. (de vorige servertjes staan hier trouwens op het forum te koop)
Deze zijn al ontworpen met zuinigheid in gedachten.

Waar ik op let:
- intel processor uit de 'u' reeks (ultra low voltage), typisch gebruikt in notebooks en voorzien voor laag verbruik
- uiteraard SSD /NVMe als drive

Qua aanpak:
- headless en zo weinig mogelijk andere devices aangesloten om een zo diep mogelijke package C-state te bereiken, die op zijn beurt weer voor lager idle verbruik zorgt, met alle ongebruikte hardware (WiFi, audio, Bluetooth) uitgeschakeld
- settings: alle energie-savings aan in BIOS
- software: DietPi (gebaseerd op Debian) , met TLP om verder het verbruik te optimaliseren
 
Daar ben ik wel benieuwd naar, want ik wil de 'domme' ingebouwde spots en armaturen ook wel slim maken.
Welke heb je exact gebruikt? (ik heb bvb voor de spots dubbele drukknoppen die toelaten te dimmen door ingedrukt te houden, en voor deze overweeg ik de Shelly dimmer producten in de elektriciteitskast te bouwen)
Voor verlichting maar ook in 't algemeen voor bepaalde stopcontacten quasi overal Shelly 2.5, die hebben 2 kanalen, dus kan je er 2 verschillende circuits mee schakelen.

Met deze kan je wel niet dimmen, dan gebruik je best de dimmer 2. Al m'n andere lampen zijn ook Shelly, dus het dimmen gebeurd via de Shelly app of zelfs Google assistant enz.

Ze hebben nu ook de Z-Wave series.

Voor m'n boiler gebruik ik een 1PM.

Al die dure Niko brol neem ik dus nooit van m'n leven in huis.

Ik m'n volgende woning, renovatie of nieuwbouw, zal alles in centrale kasten toekomen met Shelly Pro relais en drukknoppen als schakelaars.
 
Hier ook een HA gebruiker sinds een goede 7 maand.
Ik heb hier altijd goedkope mini-PC's voor gebruikt (en die zo laag mogelijk proberen krijgen in verbruik, mét succes: 3W voor een systeem dat vele vele malen krachtiger is dan een RPi).

Momenteel heb ik vnl verlichting (Hue), verwarming (Tado en OpenThermGateWay = OTGW), en in- en uitschakelen van apparaten inclusief energiemeting (ik heb een 15-tal Shelly Plug S'en) gecombineerd in een aantal mooie dashboards en automatisaties waar zelfs SWMBO van toegeeft dat ze nuttig zijn :) Velen worden via de dashboards aangestuurd, maar ik heb ook een Shelly Button 1 in de leefruimte die we actief gebruiken om bepaalde 'sferen' te activeren.
Een recente toevoeging is een Soundavo zone amplifier om te kiezen welke geluidsbron in welke ruimte speelt (er zijn kabels ingebouwd tijdens de verbouwing).
De dashboards worden vnl gebruikt op GSM, binnenkort ook op een tablet die op een muur komt, en ik heb ook een aantal 'gehackte' Lenovo Smart Clock 2's die nu ook als HA device gebruikt worden (zonder al te 'intrusief' te zijn, SWMBO remember...)

Volgende stappen zijn voornamelijk gericht op automatiseren, om zo weinig mogelijk gebruik te moeten maken van dashboards..

Welke kaart is het voor de weersvoorspelling? Best netjes zo.

Ik heb vroeger al gepruld met HA en ben recent in onze woning ook begonnen met alles uit te rollen.
Nu systematisch het systeem rustig uitbouwen.

Wil op termijn naar een mooie touchscreen oplossing in alle belangrijke kamers maar ben daar nog wat aan het uitkijken wat de juiste opties zijn. Echt wallmount zijn er weinig premium oplossingen. De meeste dingen die ik kan vinden voor inwall tablets zijn van die lelijke plastic houders of met gigantische randen. Als iemand hier goede suggesties heeft, hoor ik het graag.

In de keuken heb ik alvast eens een Google Nest Hub 2 ingezet als test voor HA dashboard te testen.

Whats-App-Image-2023-07-17-at-10-40-25.jpg


Momenteel nog niet hard bezig met layouts en themes. Gewoon alvast even wat functionaliteiten testen.

Momenteel al aantal zaken ingeplugd:
- stroomverbruik
- smart plugs voor individuele stroomslurpers te tracken
- Tuinrobot
- 2 x Stofzuigerrobot
- Dweilrobot
- Verlichting
 
Welke kaart is het voor de weersvoorspelling? Best netjes zo.

Ik heb vroeger al gepruld met HA en ben recent in onze woning ook begonnen met alles uit te rollen.
Nu systematisch het systeem rustig uitbouwen.

Wil op termijn naar een mooie touchscreen oplossing in alle belangrijke kamers maar ben daar nog wat aan het uitkijken wat de juiste opties zijn. Echt wallmount zijn er weinig premium oplossingen. De meeste dingen die ik kan vinden voor inwall tablets zijn van die lelijke plastic houders of met gigantische randen. Als iemand hier goede suggesties heeft, hoor ik het graag.

In de keuken heb ik alvast eens een Google Nest Hub 2 ingezet als test voor HA dashboard te testen.

Whats-App-Image-2023-07-17-at-10-40-25.jpg


Momenteel nog niet hard bezig met layouts en themes. Gewoon alvast even wat functionaliteiten testen.

Momenteel al aantal zaken ingeplugd:
- stroomverbruik
- smart plugs voor individuele stroomslurpers te tracken
- Tuinrobot
- 2 x Stofzuigerrobot
- Dweilrobot
- Verlichting
Hourly weather

Akkoord rond de touch screens, die nest hub 2 is wel niet mis. Ik heb ook een paar lenovo smart clock 2's maar die herstarten nog dagelijks, moet dat eens uitvissen.
En idd, die frames voor tablets zijn door de band genomen gruwelijk...
 
Nooit koop ik nog onnodige toestellen zoals een Nest hub of van die smart clocks. Enkel android tablets of smartphone die ik ook zelf dagdagelijks gebruik. Die propriety closed toestellen gaan niet lang genoeg mee. En als je die in bepaalde kamers installeert worden ze voor 90% van de tijd niet benut, en het jaar erop dat ze ingebouwd werden is er al een nieuw model of iets heel anders op de markt.

Zelf gebruik ik dus samen met m'n vriendin enkel elk onze smartphone en een gedeelde tablet. Voor verder dagdagelijks gebruik gebruiken we het dashboard op onze computerpeecee.
 
Terug
Bovenaan