Smart Home en Automation

Vanaf vandaag kan ik mijn grootverbruiker (de boiler) via een app aansturen. Heb er een Shelly schakelaar tussengezet. Zal al een verbetering zijn tegenover elke keer manueel in de kast te gaan aan- en uitzetten. Ook al omdat ik het nu op verplaatsing kan aanzetten.

Volgende stap is automatisch te laten schakelen op basis van de P1-meter, dus als er genoeg injectie is. Liefst heb ik dat in orde tegen volgende winter, in de zomer is er eigenlijk toch altijd genoeg productie.

Maart tot op heden 61% van ons verbruik gedekt met de zonnepanelen. Ik ben er wel bewust mee bezig.
 
Vanaf vandaag kan ik mijn grootverbruiker (de boiler) via een app aansturen. Heb er een Shelly schakelaar tussengezet. Zal al een verbetering zijn tegenover elke keer manueel in de kast te gaan aan- en uitzetten. Ook al omdat ik het nu op verplaatsing kan aanzetten.

Volgende stap is automatisch te laten schakelen op basis van de P1-meter, dus als er genoeg injectie is. Liefst heb ik dat in orde tegen volgende winter, in de zomer is er eigenlijk toch altijd genoeg productie
Heb je ergens een smarthome oplossing a la Homey of HomeWizard? Kan je dan niet rechtstreeks van u panelen uitlezen?
Ik doe het zo... en geen P1 meter nodig.

Men Homey leest uit via de webinterface van men Enphase controller. Hierop kan ik men productie maar ook hetgeen ik op dat moment van het net haal uitlezen.
Gebruik het al om men droogkast aan te sturen (Miele die ook babbelt met Homey) en een notification te sturen dat de vaatwasser op mag (die is nog niet smart :) ).

Minder met de zon te maken, maar verder werken ook de zonneschermen op basis van de temperatuur binnen vs buiten.

Volgende stappen hier zijn:
- Gordijnen automatisch open en toe -> lazyboy!
- Ramen automatisch open en toe -> handig om te verluchten als je niet thuis bent
- Tuinverlichting automatiseren
 
Vanaf vandaag kan ik mijn grootverbruiker (de boiler) via een app aansturen. Heb er een Shelly schakelaar tussengezet. Zal al een verbetering zijn tegenover elke keer manueel in de kast te gaan aan- en uitzetten. Ook al omdat ik het nu op verplaatsing kan aanzetten.

Volgende stap is automatisch te laten schakelen op basis van de P1-meter, dus als er genoeg injectie is. Liefst heb ik dat in orde tegen volgende winter, in de zomer is er eigenlijk toch altijd genoeg productie.

Maart tot op heden 61% van ons verbruik gedekt met de zonnepanelen. Ik ben er wel bewust mee bezig.
Met Home Assistant is dat makkelijk te realiseren. Als er genoeg injectie is, forceer ik ook een SSW run op de warmtepomp.
Voor maart zijn we tot nu toe 53% zelf voorzienend. Dat is wel incl. warmtepomp (die enkel nog op koude nachten opspringt, dus geen productie dan) en de EV.
 
Heb je ergens een smarthome oplossing a la Homey of HomeWizard? Kan je dan niet rechtstreeks van u panelen uitlezen?
Ik doe het zo... en geen P1 meter nodig.

Men Homey leest uit via de webinterface van men Enphase controller. Hierop kan ik men productie maar ook hetgeen ik op dat moment van het net haal uitlezen.
Gebruik het al om men droogkast aan te sturen (Miele die ook babbelt met Homey) en een notification te sturen dat de vaatwasser op mag (die is nog niet smart :) ).

Nog geen idee hoe ik het ga doen. Ik neig nu meer naar Home assistant omdat het dan open source is, en minder afhankelijk van een producent.
HomeWizard P1 meter uitlezen. Op basis daarvan de Shelly schakelen. Enige probleem is dat ik voor Home assistant dan een raspberry pi ofzo ergens moet laten draaien. Maar naar flexibiliteit toe gaat dat onklopbaar zijn natuurlijk.

En dan via de api de zonnepanelen uitlezen om wat leuke grafiekjes te hebben (Solis omvormer dus momenteel weinig mogelijkheden om te integreren met andere oplossingen). Ofwel zet ik na de zonnepanelen ook een Shelly energiemeter, maar op zich is dat enkel voor informatie en weinig toegevoegde waarde naar optimalisatie toe.

Voor de rest hebben we niets wat we slim kunnen sturen. Droogkast is Miele maar geen slimme. En een droogkast zetten wij in principe ook niet in op wanneer we niet thuis zijn. Droogkast/wasmachine/vaatwas zijn wel redelijk te optimaliseren met startuitstel (enkel de betrouwbaarheid van de KMI voorspelling mag wat beter). En daarnaast is het andere grote verbruik koken, maar bon, dat zal altijd de post zijn die het minst geoptimaliseerd kan worden.
 
En een droogkast zetten wij in principe ook niet in op wanneer we niet thuis zijn.
Zit uiteraard ingebouwd in de flow dat ie enkel opspringt als er iemand thuis :).

k neig nu meer naar Home assistant omdat het dan open source is,
Ik bedoelde ook Home Assistant... Men excuses :) .
Mijn gevoel is, als je geniet van het spelen met 'slim huis' ben je met home assistant aan het juiste adres. Ik heb liever dat er out of the box niet meer te veel aan moet gebeuren en ben dan maar voor een commerciële oplossing gegaan.
 
Mijn gevoel is, als je geniet van het spelen met 'slim huis' ben je met home assistant aan het juiste adres. Ik heb liever dat er out of the box niet meer te veel aan moet gebeuren en ben dan maar voor een commerciële oplossing gegaan.

Eerder 80/20 regel. Ik ga 80% van de winst van optimalisaties halen met 20% van de effort. Als die boiler al slim gestuurd wordt zit daar de grote winst, en met andere automatisaties kan ik nog kruimels oprapen, maar daar zal de moeite de winst overtreffen.
Dus misschien moet ik toch maar een out of the box optie overwegen, zal het eens moeten onderzoeken.
 
Home assistant is idd fantastisch. Ik heb een SMA omvormer en kan die data via een bestaande integratie uitlezen. Dus google zeker eens of er een bestaande integratie voor jouw omvormer bestaat, ze hebben ook een api die je kan aanspreken dus in principe is alles mogelijk als je maar lokaal je omvormer kan uitlezen.

Het blijft wel self hosting natuurlijk dus als je er geen tijd in wilt steken zou ik een ander systeem kiezen.
 
Eerder 80/20 regel. Ik ga 80% van de winst van optimalisaties halen met 20% van de effort. Als die boiler al slim gestuurd wordt zit daar de grote winst, en met andere automatisaties kan ik nog kruimels oprapen, maar daar zal de moeite de winst overtreffen.
Dus misschien moet ik toch maar een out of the box optie overwegen, zal het eens moeten onderzoeken.
Er zijn geen of weinig systemen die met zoveel verschillende toestellen kunnen koppelen als Home Assistant.
Een automation opzetten die uw P1 poort leest en daarmee een Shelly triggert, is kinderspel. Dat kan nu allemaal via de interface opgezet worden.
 
Ik zou ook willen beginnen met Home Assistant.

Het eerste projectje dat ik wou opzetten is het slimmer opladen van mijn PHEV op basis van beschikbare zonne-energie.
Dit via een domme schuko laadkabel in een schakelbaar stopcontact, meestal op 6A.

Echter zit ik nu met de vraag, is dit wel oké voor de auto/laadkabel?
Het stopcontact zal op bewolkte dagen enkele keren aan- en uitgeschakeld worden.
Normaal wordt aangeraden om de laadkabel eerst uit de auto te halen. Op de manier die ik hierboven beschrijf, zal het opladen dus abrupt afgebroken worden.
 
Ik zou ook willen beginnen met Home Assistant.

Het eerste projectje dat ik wou opzetten is het slimmer opladen van mijn PHEV op basis van beschikbare zonne-energie.
Dit via een domme schuko laadkabel in een schakelbaar stopcontact, meestal op 6A.

Echter zit ik nu met de vraag, is dit wel oké voor de auto/laadkabel?
Het stopcontact zal op bewolkte dagen enkele keren aan- en uitgeschakeld worden.
Normaal wordt aangeraden om de laadkabel eerst uit de auto te halen. Op de manier die ik hierboven beschrijf, zal het opladen dus abrupt afgebroken worden.
Je kan bijvoorbeeld instellen dat hij past stopt met laden indien er niet genoeg injectie is voor 10 minuten. En past start als er genoeg is injectie is voor 5 minuten. Zo ga voorkomen dat uw stopcontact elke minuut aan/uit schakelt.
 
Je kan bijvoorbeeld instellen dat hij past stopt met laden indien er niet genoeg injectie is voor 10 minuten. En past start als er genoeg is injectie is voor 5 minuten. Zo ga voorkomen dat uw stopcontact elke minuut aan/uit schakelt.

Dat weet ik, dat is niet wat ik bedoel.
Het gaat over de volgorde bij het insteken en uittrekken van de laadkabel. Ik zie regelmatig terugkomen dat de kabel eerst in het stopcontact gestoken moet worden, dan kijken of de controleledjes in orde zijn en vervolgens insteken in de auto.
Bij het aan/uit schakelen van het stopcontact, is de volgorde van insteken en uittrekken in principe omgekeerd van de "aanbevolen" manier.

Hier wordt er wat over geschreven: Ik heb het ook al voorbij zien komen op het HA forum, maar kan het voorlopig niet meer terugvinden.
 
Je kan bijvoorbeeld instellen dat hij past stopt met laden indien er niet genoeg injectie is voor 10 minuten. En past start als er genoeg is injectie is voor 5 minuten. Zo ga voorkomen dat uw stopcontact elke minuut aan/uit schakelt.
Dat staat hier zo, maar is toch vooral een flipperkast van aan/uit in deze periode.
 
VoIP compatibel, app (beiden kunnen simultaan), camera kan als bewakingscamera gebruikt worden, meerdere contacten die kunnen gebruikt worden voor poort, garagepoort of deuropening, verlichting enz... Inderdaad duur maar met een Ring of andere goedkope zal je dat niet kunnen en ben je meestal volledig afhankelijk van de cloud dienst.

Nu met Doorbird ook wel als je video en audio tegelijk wilt via de app.
Het is ook zeer simpel in gebruik, waarbij je bij andere toestellen misschien meer in uren zal spenderen om het werkend te krijgen.

Ieder z'n ding natuurlijk maar ik installeer enkel nog Doorbird. Mijn eigen Doorbird hangt hier al van 2017 zonder problemen, bij enkele klanten ook geïnstalleerd waar die dagdagelijks professioneel gebruikt worden.

Merci voor recommendaties! Het is toch de Reolink geworden voorlopig, op termijn kan er nog altijd een upgrade komen moest dat niet voldoende zijn.
Als eerste (eenvoudige) stap richting automatie ben ik ook op zoek naar een "slimme" deurbel. Ik heb 220V maar geen ethernetkabel aan de voordeur. PoE is misschien mogelijk als ik vanuit de kelder wat gaten boren maar dat moet ik dus nog even bekijken.

Zouden jullie Doorbird en/of Reolink nog altijd aanbevelen?

Ter info, ik zou deles of volledig op kosten van de vennootschap plaatsen dus kostprijs is belangrijk maar geen belemmering :unsure:

Oh en dus zoals gezegd, het is een eerste stap richting een slimmer huis, dus ondersteuning voor home assistent of iets gelijkaardigs is wel noodzakelijk.
 
Als eerste (eenvoudige) stap richting automatie ben ik ook op zoek naar een "slimme" deurbel. Ik heb 220V maar geen ethernetkabel aan de voordeur. PoE is misschien mogelijk als ik vanuit de kelder wat gaten boren maar dat moet ik dus nog even bekijken.

Zouden jullie Doorbird en/of Reolink nog altijd aanbevelen?

Ter info, ik zou deles of volledig op kosten van de vennootschap plaatsen dus kostprijs is belangrijk maar geen belemmering :unsure:

Oh en dus zoals gezegd, het is een eerste stap richting een slimmer huis, dus ondersteuning voor home assistent of iets gelijkaardigs is wel noodzakelijk.
En loopt die 220v kabel rechtstreeks (beide aders) naar de kast, of zit die op een ander circuit?
 
Moet ik nog even bekijken. Maakt wss deel uit van een ander circuit. We zijn bezig met de renovatie van de woning, maar ik denk niet dat ze in 1958 de bel afzonderlijk hebben gezet :D
 
Moet ik nog even bekijken. Maakt wss deel uit van een ander circuit. We zijn bezig met de renovatie van de woning, maar ik denk niet dat ze in 1958 de bel afzonderlijk hebben gezet :D
Hangt ervan af waar uw transformator zit. Uw deurbel zit normaal niet op 220V, maar ik weet nu niet waar ze vroeger die tranfo staken...
 
Terug
Bovenaan