Seriereview: His Dark Materials seizoen 2

Als kind wou ik vroeger altijd in Amerika wonen. Dat had op zich weinig te maken met de zoektocht naar een specifieke levensstandaard of omgeving, maar eerder met het feit dat ik als tiener nogal gebrainwashed werd door Amerikaanse televisieprogramma's. Niet dat we in België geen goeie series maken, maar geef toe, het ziet er toch allemaal iets indrukwekkender uit in Amerika. Een van de koplopers op dat vlak is voor mij altijd HBO geweest. Series als The Sopranos, Game of Thrones en The Wire staan met stip bovenaan mijn lijst van topseries. Ik was dan ook blij verrast dat we een exemplaar toegestuurd kregen van het tweede seizoen van HBO Original 'His Dark Materials'. Het eerste seizoen stond reeds op mijn watchlist, waardoor ik nu het ideale excuus kreeg om beide seizoenen te bingewatchen! Wat ik van het tweede seizoen vond, komen jullie te weten in onderstaande review!

His Dark Materials is een verfilming van een gelijknamige trilogie, geschreven door Philip Pullman, en geregisseerd door Laurie Borg. Het eerste seizoen ging in première in november 2019 en telde acht afleveringen. Een jaar later volgde reeds het zeven afleveringen tellende tweede seizoen, dat sinds kort ook beschikbaar is op Blu-ray en DVD.

HDM1.jpg


Pratende dieren, heksen en parallelle universa

His Dark Materials speelt zich af in een wereld waar elke mens wordt vergezeld door een 'daemon'. Wat op het eerste zicht een doodnormaal dier lijkt, is eigenlijk de belichaming van de ziel van die persoon, waarmee hij levenslang verbonden blijft. Bij jonge kinderen kan het dier van gedaante veranderen, maar van zodra je volwassen wordt, krijgt de daemon zijn definitieve vorm. In de serie volgen we Lyra Belacqua (Dafne Keen), die als baby werd achtergelaten door haar oom Lord Asriel (James McAvoy) in het Jordan College in Oxford. Via een alethiometer, een soort alwetend toestel dat de absolute waarheid in pacht heeft en op een manier de toekomst kan voorspellen, wordt duidelijk dat Lyra niet het standaard tienermeisje is en dat ze samen met haar daemon 'Pan' en haar beste vriend Roger een belangrijke rol heeft in te vullen.

Op een dag zien we hoe kinderen worden meegenomen door The Gobblers, een organisatie die wetenschappelijk onderzoek doet op kinderen en onder invloed staat van het Magisterium. Laatstgenoemde is een soort machtige kerkinstantie die de wereld in zijn greep houdt en alles wat niet in hun kraam past veroordeelt tot ketterij. Wanneer ook Roger slachtoffer wordt van de kidnappers, besluit Lyra zelf op zoek te gaan. Ze krijgt de alethiometer mee van het schoolhoofd en verlaat de school samen met Miss Coulter (Ruth Wilson), een machtige vrouw die niet helemaal blijkt te zijn hoe ze zich voordoet. Als daarnaast haar oom Asriel ook nog eens in het spel komt en ook hij een verborgen agenda blijkt te hebben, wordt het al helemaal een avontuur! In een zoektocht naar de vermiste kinderen, een speciale substantie genaamd Dust en een antwoord op de vraag 'Wie is Lyra Belacqua?', komen we terecht in een fantasierijke wereld waarin naast pratende dieren ook heksen en parallelle universa de revue passeren. Wie geen fan is van fantasieverhalen is ondertussen waarschijnlijk al afgehaakt, maar ... pech voor hen, want (kleine spoiler): het is echt een fijne serie!

HDM 3.jpg


Alle wegen leiden naar ... Cittàgazze

In het tweede seizoen, gebaseerd op het tweede boek van Pullman 'The Subtle Knife', bevinden we ons in een alternatieve wereld in de stad Cittàgazze. In dit op het eerste zicht verlaten oord maakt Lyra kennis met Will Parry (Amir Wilson), die zelf op de vlucht is voor de politie. Hun ontmoeting blijkt niet zo toevallig te zijn, als duidelijk wordt dat Will ook deel uitmaakt van de profetie. Hij is namelijk verkozen als drager van het speciale mes, waarmee je letterlijk doorheen werelden kan snijden. Ze ontdekken al snel dat hun lot met elkaar verbonden is.

In een verdere zoektocht naar antwoorden komen ze in aanraking met Mary Malone (Simone Kirby), een professor fysica uit Will's wereld die onderzoek doet naar donkere materie. Ook zij blijkt een rol te spelen in het hele gebeuren. Alle verhaallijnen zullen uiteindelijk samenkomen in Cittàgazze, maar de weg er naartoe zit vol valkuilen en uitdagingen. Zeker als duidelijk wordt dat er een grote oorlog zit aan te komen!

Niet zomaar een tienerverhaal

Als fan van het genre en fan van HBO-series, was dit voor mij een must see. Waarom ik er zo lang mee gewacht heb, weet ik eigenlijk niet, maar dat bleek alleszins onterecht. Ik geef toe, in het begin heb je wat het gevoel dat je naar Game of Thrones voor kinderen aan het kijken bent. De kinderen die centraal staan, de pratende dieren, het visuele kader, ... allemaal zaken die doen uitschijnen dat het eerder een tienerverhaal zal worden. Wanneer je echter verder kijkt, merk je dat er toch meer diepgang in zit dan je initieel zou vermoeden. Al snel blijkt dat de onderliggende oude vete tussen wetenschap en godsdienst eigenlijk de echte basis vormt voor het verhaal.

Voor mezelf was de serie alvast één van de ontdekkingen van dit jaar!


Visueel is de serie daarenboven adembenemend. Niet enkel hoe de wereld is vormgegeven, maar ook hoe de CGI werd uitgevoerd. De pratende dieren, vliegende heksen en zeppelins, weerseffecten, ... dragen allemaal bij tot een zeer aangename fantasie-sfeer waar je in dergelijke series naar op zoek gaat. Toegegeven, de pratende dieren voelen soms wat onwennig aan, maar het wordt naar mijn mening nooit echt storend. De sublieme sfeer, gecombineerd met een leuk verhaal en een sterke cast, zorgen er voor dat er voldoende elementen aanwezig zijn om van een verrassing te kunnen spreken. Wat de acteerprestaties betreft, spant wat mij betreft Miss Coulter (Ruth Wilson) de kroon, maar ook de kinderrollen worden zeer goed vertolkt, wat in dergelijke series toch niet altijd evident is.

Conclusie

His Dark Materials is een aanrader voor fantasie-liefhebbers. Hoewel mijns inziens het tweede seizoen nét niet hetzelfde niveau weet te halen als het eerste seizoen, blijft het een ijzersterke serie met een leuk verhaal, adembenemende visuals en een sterke cast. Voor mezelf was het alvast één van de ontdekkingen van dit jaar, wat maakt dat ik ook hard uitkijk naar het volgende seizoen!

Pro

  • Adembenemende visuals en leuke sfeerschepping
  • Leuk verhaal
  • Sterke acteerprestaties
  • Kijkt zeer vlot

Con

  • Pratende dieren voelen soms wat onwennig aan
  • Niet elk personage is even meeslepend
8.5

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

7 juli 2021

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Fantasie

Speelduur

325 minuten

Regie

Laurie Borg

Cast

Dafne Keen, Amir Wilson, James McAvoy, Ruth Wilson, Andrew Scott, ...

Uitgever

Warner Bros.
 
Terug
Bovenaan