Seriereview: Chicago Fire

Ik ben gefascineerd door alles wat blauwe zwaailichten heeft en hang dan ook graag eens de ramptoerist uit. Als ik in de verte een sirene hoor terwijl ik thuis ben, zal ik ook altijd de voordeur eens openen om te zien wat er nu precies passeert. Ik heb zelfs een ambulanciersopleiding achter de rug, maar heb er uiteindelijk nooit iets mee gedaan. Het blijft dus bij wat er zich op televisie afspeelt. Hoewel ik de serie Onder Vuur nog geen aandacht heb gegeven, heb ik dat wel gedaan met Chicago Fire. En dat ondertussen al tien seizoenen lang, met zelfs een elfde seizoen op komst ...

Chicago Fire startte tien seizoenen geleden in het jaar 2012. Toen leerden we in de dramareeks de fictieve brandweerkazerne 51 kennen, samen met de brandweerlieden en ambulanciers die er werken. Niet enkel het wel en wee tijdens hun werkuren werd in beeld gebracht, ook de privésituaties van alle personages kwamen uitvoerig in beeld. De belangrijkste personen, waaronder onder andere Kelly Severide, Matthew Casey en Wallace Boden komen elk seizoen weer aan bod, terwijl er ook enkelingen hun beste tijd al hebben gehad en hun opwachting niet meer zullen maken. Zo ook bijvoorbeeld ambulancier Gabriela Dawson die na enkele seizoenen andere oorden opzoekt.

Chicago 2.jpg


Drama van begin tot eind

Aan het hoofd van de brandweerkazerne heb je Chief Boden; een nogal norse, zwarte man die het altijd goed voor heeft voor zijn team. Zijn doel is de kazerne laten draaien en op orde houden. Daarnaast heb je twee jongere luitenants die elk een ploeg leiden. Kelly Severide heeft het voor het zeggen voor de Rescue Squad Company 3, terwijl Matthew Casey het team van Truck Company 81 aanstuurt. Aan diversiteit ontbreekt het in Fire House 51 alleszins niet. Niet enkel gekleurde personages stelen meermaals de show, maar ook voor oude knorpotten zoals Randall McHolland is er plek. Zijn bijnaam, Mouch, wordt door alle brandweerlieden gebruikt, maar lachen moet je met hem niet doen. De brandweerkazerne heeft ook een ambulance met Gabriela Dawson als gezaghebbende. Tijdens de eerste seizoenen redt ze samen met haar collega vele levens, terwijl ze haar eigen leven meermaals op het spel zet.

Chicago Fire is een warm aan te raden serie.


Chicago Fire is een dramareeks en daar hoort natuurlijk ook een pak, euhm, drama bij. Het team neemt heel wat branden, explosies, auto-ongelukken en meer voor zich, eventueel aangevuld met hulp van andere brandweerkazernes. Tussen die kazernes onderling woedt er een concurrentiestrijd, want wie als eerste ter plaatse is, heeft het meestal voor het zeggen. Dat de relatie tussen het team van de ene kazerne en het team van de andere kazerne niet altijd om over naar huis te schrijven is, moet ik eigenlijk niet vertellen. Dit gegeven komt meermaals in beeld en het zal heus niet de laatste keer zijn. Niet enkel de relatie tussen de leden van twee verschillende brandweerkazernes komt in beeld, ook de fictieve relaties en verhoudingen met de personages onderling kan je op televisie bewonderen. Zo krijgt Casey een relatie met ambulancier Gabriela Dawson en treden ze zelfs later in het huwelijksbootje. Ook Severide papt wel eens aan met een vrouwelijke collega. Deze onderlinge relaties zorgen natuurlijk ook weer voor het nodige drama.

Chicago 3.jpg


Levens redden

Uit de serie (en niet alleen deze) blijkt al snel dat het beroep als brandweerman bijzonder gevaarlijk, opwindend en stressvol is. De fictieve helden moeten namelijk meermaals alles op alles zetten, ontzettend goed samenwerken en elkaar vertrouwen om mensenlevens te redden. Helaas zullen enkele teamleden omkomen. Bij zo'n gebeurtenis wordt regelmatig met verwijten gesmeten en tieren de schuldgevoelens welig. De serie brengt mooi in beeld dat brandweermannen soms op enkele seconden een inschatting moeten maken die in enkele gevallen soms ontzettend hard is. De boel gecontroleerd laten afbranden bijvoorbeeld, terwijl er nog eventuele slachtoffers vast zitten. Het mag (of moet) dan ook gezegd worden dat alles bijzonder mooi in beeld werd gebracht. Of het nu gaat om een brandend appartementsgebouw of een auto-ongeluk waarin een gezin klem zit ...

Uiteraard kent elke serie dipjes en ook in Chicago Fire is dat het geval. Soms kan er eens een Familie- of Thuis-tafereel de revue passeren, maar zo'n zaken zijn ontzettend snel vergeten eens het team weer in actie moet schieten, de poorten open gaan, de sirenes luiden en de colonne aan voertuigen vertrekt om hulp te bieden. Wie trouwens maar niet genoeg kan krijgen van Chicago Fire en nóg meer drama op het televisiescherm wil, kan ik alvast ook Chicago P.D. en Chicago Med aanraden. Eerstgenoemde serie neemt je mee naar het politionele gebeuren in de Amerikaanse stad, terwijl laatstgenoemde het medische gebeuren op zich neemt. Acteurs uit beide series maken ook hun intrede in Chicago Fire, wat van deze drie series een geslaagde cross-over maakt. Chicago Justice hield het maar één seizoen vol en mag je bijgevolg links laten liggen.

Heb je zin gekregen in Chicago Fire? Dan is de dvd boxset met de eerste negen seizoenen misschien wel iets voor jou. Momenteel wordt het achtste seizoen uitgezonden op VTM3 en het negende seizoen op VTM, terwijl ook seizoen tien ondertussen op televisie loopt. Ook van Chicago P.D. en Chicago Med zijn er ondertussen dvd boxsets verkrijgbaar, waardoor je alles snel in huis hebt om met verslavende cross-overs te starten.

Conclusie

Chicago Fire is een warm aan te raden serie. Het voordeel is dat het tiende seizoen momenteel wordt uitgezonden en je dus heel wat drama voor de kiezen hebt. Het nadeel is dan weer dat het wel wat tijd in beslag neemt. Verwacht je aan een serie met puike acteerprestaties, een pak drama en een heleboel heldendaden. Chicago Fire is ongetwijfeld de beste serie uit de Chicago-franchise, maar geef Chicago Med en Chicago P.D. ook maar eens een kans als je de tijd ervoor hebt.

Pro

  • Rampen waarheidsgetrouw in beeld gebracht
  • Uiteraard een pak drama
  • Puike acteerprestaties

Con

  • Soms een Familie- of Thuis-momentje
8

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

10 oktober 2012

Genre

  1. Actie
  2. Drama

Speelduur

42 minuten

Regie

Michael Brandt, Derek Haas

Cast

Jesse Spencer, Taylor Kinney, Monica Raymund, Lauren German, Charlie Barnett, David Eigenberg, Teri Reeves, ...

Uitgever

NBCUniversal Television Distribution
 
Mijn vrouw is hier naar beginnen kijken en ik moet zeggen, ik kijk graag mee. Alleen jammer dat het wachten is op meer seizoenen op Netflix.
 
Terug
Bovenaan