Selor 2021 vernieuwde selectieprocedure

De cijfers kan je hier voor alle FOD's zien: https://infocenter.belgium.be/nl/statistieken
Bij de meesten is het een serieuze daling de laatste 10j. Het verloop ligt bij jullie wel hoger dan bij ons. Hier vertrekken er eigenlijk weinig (behalve pensionering).
Ja, verloop ligt hoog.
Was wel niet het geval 6-8 j geleden. Toen kwam het vooral door de pensioengolf dat onze FTE's zwaar daalden. Maar de war on talent, zoals men het noemt, laat zich ook bij ons voelen.

Men heeft een goede 5 - 6 j geleden profielen proberen binnen te halen als A2. Omdat men de profielen niet meer binnenkreeg. Waardoor je dan zaken had zoals een A1 met 10 - 15 j ervaring en expertise die dan de A2 diende op te leiden voor exact hetzelfde werk zonder dat die van toeten of blazen wist. Dat zorgde wel voor wat wrevel, vooral omdat het lijkt / leek dat andere FOD's gelijkaardige stappen ondernomen hebben voor die profielen. En ik heb dan ook mensen die vb als A1 werden aangeworven onlangs, de stap zien maken naar de A2 in een andere FOD (nu met 1 - 2 jaar ervaring of zelfs die 10 - 15j ervaring).

Men had NOOIT, maar dan ook NOOIT mogen starten met A2 verloning aan te bieden. Men had de mogelijkheid moeten gehad hebben om in de schaalanciënniteit te kunnen verhogen.
Op die manier kon je de A2, A3 graden nog gebruiken als promotieopportuniteit of om intern de differentiator te maken tussen junior, medior en senior profielen waardoor je interne mensen ook niet zo snel zag vertrekken.
En op het moment dat je dan effectief ervaren profielen wenste aan te werven kon je er op die manier ook mee spelen, zonder dat je uw structuur helemaal ondergraaft.

Ach ja, is het nadeel van een rigide structuur met een plethora aan regels. Dit kan namelijk niet zomaar (had ik verstaan), terwijl ik zo'n strategie makkelijk zie toegepast worden in de private sector.

Al blijft een groot nadeel, dat de laatste 4 - 6 jaar niet echt meer gecompenseerd werd door het hogere brutoloon zoals vroeger, de dichotomie met extralegale voordelen (zoals nettovergoeding, maaltijdcheques en de bedrijfswagen) alsook de lagere eindejaarspremie en dergelijke.
Dat zal bijdragen en zeker een factor zijn. Al zullen de werkomstandigheden samen met de verhoogde bureaucratie ook wel een contribuerende factor spelen. Ik voel mij tegenwoordig eerder een excelwarrior of lijstjeswarrior

Al moet ik wel zeggen, dat ik gelijkaardige verzuchtingen ook buiten de private sector hoor. We zullen er dus door moeten gok ik.

Laatst bewerkt:
Oa halve dag onthaalopleiding HR..
Na 3 zinnen "Eigen is dit niet allemaal voor jou (en enkele andere) niet van toepassing, ik zal het proberen vermelden als het anders is, maar niet te uitgebreid"

Moet ik daarom naar Brussel komen?!
Doet uw ding via teams hè

die infodag bij financiën is niet verplicht he (allez, toch in mijn tijd niet). er zit gewoon vrij handige info tussen, maar idd vooral algemene HR shit.

die infodag bij financiën is niet verplicht he (allez, toch in mijn tijd niet). er zit gewoon vrij handige info tussen, maar idd vooral algemene HR shit.
Tis niemeer financiën nu 😊

Ook geen onthaaldag, die was woensdag.
Dit is echt onthaal opleiding. Er volgen er nog wel zo'n aantal: Office 365 oa :rofl:

Tis niemeer financiën nu 😊

Ook geen onthaaldag, die was woensdag.
Dit is echt onthaal opleiding. Er volgen er nog wel zo'n aantal: Office 365 oa :rofl:

De overheid en zijn nutteloze opleidingen 😅

Ze zouden beter eens tijd en geld investeren in opleidingen die nuttig zijn, maarja... Daar is geen budget meer voor.
Zoals die domme inleiding cursus die ik heb moeten volgen waar ze dan lang stil staan bij materie die bijna nooit voorkomt op mijn dienst, maar het geen waar ik wel vaak mee geconfronteerd wordt gaan ze maar eens snel over 🙄

De overheid en zijn nutteloze opleidingen 😅

Ze zouden beter eens tijd en geld investeren in opleidingen die nuttig zijn, maarja... Daar is geen budget meer voor.
Zoals die domme inleiding cursus die ik heb moeten volgen waar ze dan lang stil staan bij materie die bijna nooit voorkomt op mijn dienst, maar het geen waar ik wel vaak mee geconfronteerd wordt gaan ze maar eens snel over 🙄
Gewoon onnozel.
De mensen die van dezelfde fod komen moeten die onthaal opleidingen niet volgen, ik kom intern van een ander fod dus ik ken praktisch ook alles en ik moet aanwezig zijn

Extra credits voor gisteren.
Telewerkdag op dag 2: E-Learning volgen, maar die uitleg komt ook via teams.
Een nieuwe die echt extern komt zat dus al n halfuur te koekeloeren in zo'n teams vergadering voor hij me aansprak waar iedereen zat. Dus niks uitleg gehad hoe of wat dat moest gebeuren..

Ik krijg een treinabonnement voor 3 maand, n collega voor 12 maand. Zelfde traject, zelfde basisopleiding
Vandaag een stuk HR dan en regels telewerk.
Wij horen bij reizend personeel dus andere regels, zit daar n gast "ik ga in de keuken werken kantoor Brugge" :unsure:

Ik zie het nog gebeuren dat ik voor zo'n zever naar Brussel moet en de inhoudelijke opleidingen via teams zijn (waarbij die lesgever wss niet weer hoe een scherm te delen)
Ik kan weer voldoende vertellen over dees eerste 3 dagen (en ik ben die farce dan eigenlijk al gewoon)

Hey,

Weet iemand toevallig hoelang de FOD Financiën erover doet om je te laten weten of je in dienst mag treden? De jobaanbieding was geldig t.em. 14 maart.

Net geslaagd op de testen voor internationale expert (verbaal redeneervermogen en situationele test), ik sta echter heel laag in de lijst (522). Kan ik interessante jobaanbiedingen verwachten in het komende jaar?
Ik vind het jammer aangezien ik ervaring als stagiair heb bij de FOD BZ en ik perfect drietalig ben (NL, FR, EN). Ik had de dag van de testen niet geslapen, ik heb namelijk zware slaapproblemen en was dus minder alert dan ik normaal gezien zou zijn.

Iemand ervaring met de examens van fiscaal deskundige personenbelasting? Is er terugkerende materie die altijd gevraagd wordt?

Dit is een intern examen en in de opleiding werd er meer duiding gegeven hierover. Je moet gewoon heel de cursus kennen.
Hoogstwaarschijnlijk met giscorrectie.

Ik doe hier ook aan mee mee maar ik ga het helaas allemaal niet gestudeerd krijgen.

Net geslaagd op de testen voor internationale expert (verbaal redeneervermogen en situationele test), ik sta echter heel laag in de lijst (522). Kan ik interessante jobaanbiedingen verwachten in het komende jaar?
Ik vind het jammer aangezien ik ervaring als stagiair heb bij de FOD BZ en ik perfect drietalig ben (NL, FR, EN). Ik had de dag van de testen niet geslapen, ik heb namelijk zware slaapproblemen en was dus minder alert dan ik normaal gezien zou zijn.

Ben je zeker dat er geen meerdere rondes zijn?
Kans is heel klein. Iedere pol&soc afgestudeerde zit achter die jobs en men werft geen 500 man aan voor zoiets

Dit is een intern examen en in de opleiding werd er meer duiding gegeven hierover. Je moet gewoon heel de cursus kennen.
Hoogstwaarschijnlijk met giscorrectie.

Ik doe hier ook aan mee mee maar ik ga het helaas allemaal niet gestudeerd krijgen.
Tijdens de opleidingen werd er niet veel verteld. Eigenlijk hadden de meeste opleiders niet echt een idee welke materie belangrijk zou zijn of wat ze moesten uitleggen aan ons.

Er is giscorrectie en het gebruik van een eigen rekenmachine zou ook verboden zijn.

Veel succes alvast met het studeren!

Tijdens de opleidingen werd er niet veel verteld. Eigenlijk hadden de meeste opleiders niet echt een idee welke materie belangrijk zou zijn of wat ze moesten uitleggen aan ons.

Er is giscorrectie en het gebruik van een eigen rekenmachine zou ook verboden zijn.

Veel succes alvast met het studeren!
Opleiders stellen het examen ook niet mee op.
Kunnen bijgevolg ook geen nadruk leggen op iets, alles is belangrijk

Iemand ervaring met bevordering hier? Ik ben geslaagd voor niveau A en ik zou nu moeten studeren aan de universiteit maar ik weet niet goed welke vakken ik zou nemen en hoe het praktisch in zijn werk gaat. Directie is al op de hoogte en hebben hun goedkeuring gegeven. HR trekt hier op geen fluit, daar heb ik dus niets aan.

Iemand ervaring met bevordering hier? Ik ben geslaagd voor niveau A en ik zou nu moeten studeren aan de universiteit maar ik weet niet goed welke vakken ik zou nemen en hoe het praktisch in zijn werk gaat. Directie is al op de hoogte en hebben hun goedkeuring gegeven. HR trekt hier op geen fluit, daar heb ik dus niets aan.
Zoeken of de website van een unief?

Contacteer een unief om te informeren of je wel mag deelnemen aan bepaalde vakken, zal niet altijd zo zijn.

Contacteer je P&O om te informeren of er verplichte faculteiten/richtingen zijn. Heb al gehoord dat er bij meerdere fod's enkele vakken verplicht uit een bepaalde faculteit moeten komen

Bezorg je lijst met vakken die je wil volgen aan uw P&O, directeur.
Zij moeten het goedkeuren.

Schrijf u in op de unief
Volg de lessen en leg examen af. Succes!

Terug
Bovenaan