Selor 2021 vernieuwde selectieprocedure

Zijn hier mensen die met een A2 diploma uit een totaal andere richting (industrie) terechtgekomen zijn bij selor? En dan heb ik het niet enkel over penitentiaire bewakers etc ..

Voor de federale bollebozen hier, ik heb drie vraagjes:

1) Weet er iemand hoeveel tijd er ongeveer tussen de laatste test (in mijn geval mondelinge test volgende week voor een functie op A2-niveau) en de eerste (potentiële) werkdag zit? Ik zit nog tot oktober in een soort van (betaald) traineeship, waardoor vroeger switchen eigenlijk niet wenselijk is (ik zou die traineeship kunnen opzeggen, maar echt willen is iets anders). Stel dat ik bij de "laureaten" zit en ik kan de job krijgen, is het dan mogelijk om pas enkele maanden later in dienst te treden?
2) Hoe evolueer je eigenlijk in een loonschaal? Als je begint op NA21, hoe evolueert dat?
2) Wat is een "beheerstoelage"? Kan je letterlijk nergens iets over terugvinden.

Merci

1) gebeurd in onderling overleg. Dus dat kan. Zo was dat toch bij mij.
2) Indien statutair : na 3 ja NA22, 5j later NA23, 5j later NA24, 5 jaar later NA25. Voorwaarde natuurlijk minimaal voldoen aan verwachtingen als eindbeoordeling in uw beoordeling. Daarnaast elk jaar een verhoging op de anciënniteitsladder. Contractueel : blijft dat bij mijn weten NA21. En ga je dan ook enkel stijgen in anciënniteit.
In principe te simuleren via https://fedweb.belgium.be/nl/verloning_en_voordelen/wedde/calculator
3) geen idee, zegt mij niet direct iets.

2) Indien statutair : na 3 ja NA22, 5j later NA23, 5j later NA24, 5 jaar later NA25. Voorwaarde natuurlijk minimaal voldoen aan verwachtingen als eindbeoordeling in uw beoordeling. Daarnaast elk jaar een verhoging op de anciënniteitsladder. Contractueel : blijft dat bij mijn weten NA21. En ga je dan ook enkel stijgen in anciënniteit.
In principe te simuleren via https://fedweb.belgium.be/nl/verloning_en_voordelen/wedde/calculator
1) je moet wel binnen de 3m na de toezegging starten volgens mij. Dus pakweg 4 maand na het gesprek. Tenzij je gesprek als laatste in de rij is.
3) misschien dat @Kell_35 het intussen weet?

Voor de federale bollebozen hier, ik heb drie vraagjes:

1) Weet er iemand hoeveel tijd er ongeveer tussen de laatste test (in mijn geval mondelinge test volgende week voor een functie op A2-niveau) en de eerste (potentiële) werkdag zit? Ik zit nog tot oktober in een soort van (betaald) traineeship, waardoor vroeger switchen eigenlijk niet wenselijk is (ik zou die traineeship kunnen opzeggen, maar echt willen is iets anders). Stel dat ik bij de "laureaten" zit en ik kan de job krijgen, is het dan mogelijk om pas enkele maanden later in dienst te treden?
2) Hoe evolueer je eigenlijk in een loonschaal? Als je begint op NA21, hoe evolueert dat?
2) Wat is een "beheerstoelage"? Kan je letterlijk nergens iets over terugvinden.

Merci

Op google vind ik terug dat dat iets bestaat bij het BIPT.

Is een soort halfjaarlijkse prestatiebonus?

Gelet op het koninklijk besluit van 19 maart 1993 betreffende de toekenning van een halfjaarlijkse beheerstoelage aan bepaalde ambtenaren van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 14 november 2001;

Ik dacht altijd dat de 2e stap pas na 6jaar was.
Blijkbaar is die op A-niveau al na 5jaar 😯

Fedweb is niet meer up to date, ik zou Bosa gebruiken vanaf nu

Op google vind ik terug dat dat iets bestaat bij het BIPT.

Is een soort halfjaarlijkse prestatiebonus?

Gelet op het koninklijk besluit van 19 maart 1993 betreffende de toekenning van een halfjaarlijkse beheerstoelage aan bepaalde ambtenaren van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 14 november 2001;

Ja klopt, ik werk voor het BIPT

hallo, kan iemand mij vertellen wat ik kan verwachten van het gevalstudie voor A2 data-analist bij de overheid via selor? bij de technische competenties werd het volgende opgenomen:
  • Je beschikt over een basiskennis statistiek:
    • Je beschikt over een basisnotie van de statistische methoden inzake de controle, correctie en imputatie van data.
    • Je kan inconsistenties of anomalieën identificeren en corrigeren bij het aggregeren van ruwe data voor statistisch gebruik.
    • Je beheerst de berekeningsmethodes van indices.
    • Je bent vertrouwd met de voornaamste statistische concepten zoals aggregaat, basisjaar en seizoenscorrectie.
Alleen begrijp ik niet zo goed wat ik kan verwachten van het interview. Ikzelf heb geen ervaring als data-analist, waardoor ik wel extreem vrees voor het interview :s

hallo, kan iemand mij vertellen wat ik kan verwachten van het gevalstudie voor A2 data-analist bij de overheid via selor? bij de technische competenties werd het volgende opgenomen:
  • Je beschikt over een basiskennis statistiek:
    • Je beschikt over een basisnotie van de statistische methoden inzake de controle, correctie en imputatie van data.
    • Je kan inconsistenties of anomalieën identificeren en corrigeren bij het aggregeren van ruwe data voor statistisch gebruik.
    • Je beheerst de berekeningsmethodes van indices.
    • Je bent vertrouwd met de voornaamste statistische concepten zoals aggregaat, basisjaar en seizoenscorrectie.
Alleen begrijp ik niet zo goed wat ik kan verwachten van het interview. Ikzelf heb geen ervaring als data-analist, waardoor ik wel extreem vrees voor het interview :S

Een technische proef waarbij je moet kunnen aantonen (en daarna mondeling toelichten) of je goed weet hoe een index te berekenen, of er mss seizoenscorrectie op toegepast zou moeten worden, etc.
En daarnaast gewoon de STAR-methode 'toegepast' op uw vorige banen, wat uw motivatie is, etc.

Hoi, ik ben geslaagd voor mijn specifieke overgangstest naar niveau B.

Score is alleen niet super, net boven de ondergrens van 50%. Ik vraag me af of ik hier dan nog veel van mag verwachten? Ervan uitgaande dat ik ook nog slaag voor het komende jurygesprek uiteraard 🙂

Hoi, ik ben geslaagd voor mijn specifieke overgangstest naar niveau B.

Score is alleen niet super, net boven de ondergrens van 50%. Ik vraag me af of ik hier dan nog veel van mag verwachten? Ervan uitgaande dat ik ook nog slaag voor het komende jurygesprek uiteraard 🙂
Is de klassering niet gebaseerd op enkel het gesprek?

Je hebt gelijk.

De geslaagden worden gerangschikt volgens de behaalde punten op het bijzonder gedeelte (vergelijkende selectie)(totaal = stap 2 (35%) + stap 3 (65%))

Ik vind het best gek dat de klassering enkel op het interview is gebaseerd. Dus met je behaalde score voor de computergestuurde proef wordt op geen enkel moment nog rekening gehouden?

Je hebt gelijk.

De geslaagden worden gerangschikt volgens de behaalde punten op het bijzonder gedeelte (vergelijkende selectie)(totaal = stap 2 (35%) + stap 3 (65%))

Ik vind het best gek dat de klassering enkel op het interview is gebaseerd. Dus met je behaalde score voor de computergestuurde proef wordt op geen enkel moment nog rekening gehouden?
je wordt op basis daarvan toegelaten tot het interview.

de testen zijn eigenlijk voor iedere ambtenaar hetzelfde, enkel het niveau verschilt: (d)-C-B-A
het interview is functiespecifieker (ook al is het gewoon de STAR-methoder), en is dus gewoon veel belangrijker ten opzichte van de functie.

Iemand ervaring met een mandaatfunctie bij de overheid? Qua loon en voordelen lijkt me dat wel interessant maar mss veel politieke shit en bovendien beperkt tot maar 6 jaar?

Eerder zeldzame functies maar mss toch iemand hier met enige ervaring?

Iemand ervaring met een mandaatfunctie bij de overheid? Qua loon en voordelen lijkt me dat wel interessant maar mss veel politieke shit en bovendien beperkt tot maar 6 jaar?

Eerder zeldzame functies maar mss toch iemand hier met enige ervaring?
Ik ben er gene maar ken er wel.
Inderdaad veel 'politieke shit'. Maar die 6j wordt meestal verlengd. Twee van hen zitten in hun 3de termijn terwijl ik dacht dat 2 termijnen de max is.

Op ieder niveau in de hiërarchie is er wel iets. Het enige relaxte niveau is onderaan, dan komt het alleen van boven.

Ik ben er gene maar ken er wel.
Inderdaad veel 'politieke shit'. Maar die 6j wordt meestal verlengd. Twee van hen zitten in hun 3de termijn terwijl ik dacht dat 2 termijnen de max is.

Op ieder niveau in de hiërarchie is er wel iets. Het enige relaxte niveau is onderaan, dan komt het alleen van boven.
Ja probably, maar soms is de hoogste positie degene met de minste shit omdat je alles naar beneden kan doorgeven 🙂

hou er rekening mee, als ge bij de overheid solliciteert, dat ze pas uw resultaat mógen geven als alle kandidaten hun test hebben afgewerkt.
als ge op de eerste testdag aanwezig zijt, kunt ge dus inderdaad lang wachten op uw resultaat.

ze kunnen bvb moeilijk zeggen dat ge 5de op de lijst zijt, als er nog pakweg 2000 kandidaten moeten testen.

(en over 't algemeen: héél véél geduld hebben)
Na aanvaarding van een jobaanbod geven ze aan dat je pas uw opzeg dient te doen bij de huidige werkgever wanneer uw werkdossier volledig verwerkt is (documenten validatie anciënniteit, etc.).

Weet iemand in hoeverre je hiermee rekening dient te houden en hoelang het duurt voor ze uw dossier verwerken en je de startdatum kan afstemmen?

Terug
Bovenaan