Selor 2021 vernieuwde selectieprocedure

Na aanvaarding van een jobaanbod geven ze aan dat je pas uw opzeg dient te doen bij de huidige werkgever wanneer uw werkdossier volledig verwerkt is (documenten validatie anciënniteit, etc.).
ik weet niet wie u dat wijs gemaakt heeft, maar uw anciënniteit kan tot 3 maand na uw eerste dag. basically doet ge uw opzeg binnen wanneer ge uw oproepbrief krijgt, zodat ge kunt laten weten wanneer ge effectief kunt beginnen.
 
ik weet niet wie u dat wijs gemaakt heeft, maar uw anciënniteit kan tot 3 maand na uw eerste dag. basically doet ge uw opzeg binnen wanneer ge uw oproepbrief krijgt, zodat ge kunt laten weten wanneer ge effectief kunt beginnen.
In de aanwervingsmail staat het volgende vermeld: "Opgelet! Dien je ontslag niet in alvorens je de toelaatbaarheidsverklaring hebt ontvangen. Dit document bevestigt dat je voldoet aan de aanstellingsvoorwaarden. Deze controle gebeurt op basis van de doorgestuurde documenten (o.a. attest uittreksel van het strafregister, identiteitskaart)."

Mijn vraag is of ik effectief zou moeten wachten tot die 'toelaatbaarheidsverklaring' aankomt vooraleer ik mijn opzeg kan doen bij mijn huidige werkgever. Op basis van de documenten voldoe ik aan de aanstellingsvoorwaarden en dergelijke..
 
In de aanwervingsmail staat het volgende vermeld: "Opgelet! Dien je ontslag niet in alvorens je de toelaatbaarheidsverklaring hebt ontvangen. Dit document bevestigt dat je voldoet aan de aanstellingsvoorwaarden. Deze controle gebeurt op basis van de doorgestuurde documenten (o.a. attest uittreksel van het strafregister, identiteitskaart)."

Mijn vraag is of ik effectief zou moeten wachten tot die 'toelaatbaarheidsverklaring' aankomt vooraleer ik mijn opzeg kan doen bij mijn huidige werkgever. Op basis van de documenten voldoe ik aan de aanstellingsvoorwaarden en dergelijke..
Het antwoord op uw vraag staat toch in de mail: ja, wachten. (tenzij je houdt van wat risico)
 
In de aanwervingsmail staat het volgende vermeld: "Opgelet! Dien je ontslag niet in alvorens je de toelaatbaarheidsverklaring hebt ontvangen. Dit document bevestigt dat je voldoet aan de aanstellingsvoorwaarden. Deze controle gebeurt op basis van de doorgestuurde documenten (o.a. attest uittreksel van het strafregister, identiteitskaart)."

Mijn vraag is of ik effectief zou moeten wachten tot die 'toelaatbaarheidsverklaring' aankomt vooraleer ik mijn opzeg kan doen bij mijn huidige werkgever. Op basis van de documenten voldoe ik aan de aanstellingsvoorwaarden en dergelijke..
ja, maar da's iets anders als de bevestiging van uw anciënniteit en dergelijke he.
en ja, ik zou best wachten tot je toelating hebt om bij de overheid te werken, alvorens je huidige job op te zeggen om bij de overheid te gaan werken.
 
In de aanwervingsmail staat het volgende vermeld: "Opgelet! Dien je ontslag niet in alvorens je de toelaatbaarheidsverklaring hebt ontvangen. Dit document bevestigt dat je voldoet aan de aanstellingsvoorwaarden. Deze controle gebeurt op basis van de doorgestuurde documenten (o.a. attest uittreksel van het strafregister, identiteitskaart)."

Mijn vraag is of ik effectief zou moeten wachten tot die 'toelaatbaarheidsverklaring' aankomt vooraleer ik mijn opzeg kan doen bij mijn huidige werkgever. Op basis van de documenten voldoe ik aan de aanstellingsvoorwaarden en dergelijke..

Zou je bij een privébedrijf wachten om je opzeg te geven tot je nieuw contract getekend is?
 
Zou je bij een privébedrijf wachten om je opzeg te geven tot je nieuw contract getekend is?
Uiteraard. Bij de privé teken je vrijwel meteen uw contract na aanvaarden van een jobaanbod. Niet te vergelijken met de selectie procedure binnen de overheid.
 
In de aanwervingsmail staat het volgende vermeld: "Opgelet! Dien je ontslag niet in alvorens je de toelaatbaarheidsverklaring hebt ontvangen. Dit document bevestigt dat je voldoet aan de aanstellingsvoorwaarden. Deze controle gebeurt op basis van de doorgestuurde documenten (o.a. attest uittreksel van het strafregister, identiteitskaart)."

Mijn vraag is of ik effectief zou moeten wachten tot die 'toelaatbaarheidsverklaring' aankomt vooraleer ik mijn opzeg kan doen bij mijn huidige werkgever. Op basis van de documenten voldoe ik aan de aanstellingsvoorwaarden en dergelijke..
Hey Dupont, ik zit in hetzelfde schuitje momenteel! Proficiat allereerst!

Ik ben aan het wachten op de toelaatbaarheidsverklaring om mijn opzeg te kunnen doen bij mijn huidige werkgever. Hoewel ik denk dat de toelaatbaarheidsverklaring een formaliteit is, ga ik het niet riskeren om mijn opzeg daarvoor al te doen. Er moest maar een probleem zijn of iets dat ik over het hoofd heb gezien :scream:

Wat ik wel heb gedaan, is een mailtje gestuurd naar de selectieverantwoordelijke om te vragen hoelang dit zal duren. In mijn geval is deze blijkbaar reeds ondertekend en moeten ze het enkel nog versturen (per e-mail werd me verteld).
 
Uiteraard. Bij de privé teken je vrijwel meteen uw contract na aanvaarden van een jobaanbod. Niet te vergelijken met de selectie procedure binnen de overheid.
Dus in de privé, waar er meestal duidelijkere communicatie is rond waar je nu net staat, zou je wachten op zekerheid. In een ellenlange procedure van de overheid, waar je eigenlijk niet echt weet wat ze nu allemaal aan't doen zijn, zou je het risico gewoon maar nemen? Klinkt logisch.
 
Hey Dupont, ik zit in hetzelfde schuitje momenteel! Proficiat allereerst!

Ik ben aan het wachten op de toelaatbaarheidsverklaring om mijn opzeg te kunnen doen bij mijn huidige werkgever. Hoewel ik denk dat de toelaatbaarheidsverklaring een formaliteit is, ga ik het niet riskeren om mijn opzeg daarvoor al te doen. Er moest maar een probleem zijn of iets dat ik over het hoofd heb gezien :scream:

Wat ik wel heb gedaan, is een mailtje gestuurd naar de selectieverantwoordelijke om te vragen hoelang dit zal duren. In mijn geval is deze blijkbaar reeds ondertekend en moeten ze het enkel nog versturen (per e-mail werd me verteld).
Voor jou ook, proficiat! Ja, het is vooral veel geduld hebben. Hoelang heeft de verwerking van je aanwervingsdossier geduurd?
 
Voor jou ook, proficiat! Ja, het is vooral veel geduld hebben. Hoelang heeft de verwerking van je aanwervingsdossier geduurd?
Merci! :) Het is inderdaad enorm veel geduld hebben!

Ik heb vorige maandag de mail ontvangen waarin stond dat ik effectief één van de jobs heb gekregen en in die mail stond ook de naam van de dossierbeheerder die mijn dossier in orde zou brengen. Ik kreeg daar dus meteen een out of office van... Ik dacht ja, als ik moet wachten tot zij terug is van vakantie, dan kan ik nog lang wachten. Daarop heb ik dus contact opgenomen met de FOD en op donderdag heb ik een mail gekregen dat de toelaatbaarheidsverklaring klaar en ondertekend is en dat ik deze zal ontvangen per mail... maar nog steeds niets ontvangen dus... Ik hoop echt dat ik het deze week toch zeker krijg.
 
Hallo ik moet binnenkort testen afleggen voor bevordering Niveau B. Heeft iemand ervaring abstract redeneervermogen op basis van Niveau B ? Ik bedoel daarmee beginnen ze met enkelvoudige basisfiguren of meteen al met dubbele basisfiguren ? Alvast bedankt 😀
 
Hallo ik moet binnenkort testen afleggen voor bevordering Niveau B. Heeft iemand ervaring abstract redeneervermogen op basis van Niveau B ? Ik bedoel daarmee beginnen ze met enkelvoudige basisfiguren of meteen al met dubbele basisfiguren ? Alvast bedankt 😀
Er waren meteen al dubbele figuren. Alleszins toen ik het deed toch.
 
Hoi allemaal,

Heeft er iemand ervaring met de mondelinge taaltest Frans voor de Article 9§2 administratif élémentaire français? Ik ben geslaagd voor de eerste twee modules (luisteren en lezen) maar moet dus nog de mondelinge test afleggen. Enig idee wat voor vragen ze stellen en waar ik me aan mag verwachten? Of enige tips om me voor te bereiden? Uiteraard ga ik mijn Frans nog eens goed opfrissen tegen dan..
 
ik heb het zelf nog niet gedaan, maar naar het schijnt (van collega's die het wel hebben) begint het al vanaf de moment dat ge de deur open doet om binnen te gaan. direct goed opletten dus.
 
Hoi allemaal,

Heeft er iemand ervaring met de mondelinge taaltest Frans voor de Article 9§2 administratif élémentaire français? Ik ben geslaagd voor de eerste twee modules (luisteren en lezen) maar moet dus nog de mondelinge test afleggen. Enig idee wat voor vragen ze stellen en waar ik me aan mag verwachten? Of enige tips om me voor te bereiden? Uiteraard ga ik mijn Frans nog eens goed opfrissen tegen dan..
Je functie/job beschrijven vragen ze sowieso. Dat kan je voorbereiden. Bereid genoeg voor zodat ze minder tijd hebben om andere vragen te stellen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Hoi allemaal,

Heeft er iemand ervaring met de mondelinge taaltest Frans voor de Article 9§2 administratif élémentaire français? Ik ben geslaagd voor de eerste twee modules (luisteren en lezen) maar moet dus nog de mondelinge test afleggen. Enig idee wat voor vragen ze stellen en waar ik me aan mag verwachten? Of enige tips om me voor te bereiden? Uiteraard ga ik mijn Frans nog eens goed opfrissen tegen dan..

Ik heb wel die testen voor artikel 12 afgelegd (dus alles op niveau B2 of C1), dus niet echt een idee hoe dat is als het op B1 is. Maar ik vermoed dat de vorm wel dezelfde is, alleen wat minder complexe vragen en zo. Jullie moeten ook alleen een gesprek houden blijkbaar, geen presentatie (wat ik veel moeilijker vond).

Dus, je komt binnen in een lokaaltje waar drie personen zitten. Ze stellen zichzelf voor, en dan stel je jezelf voor. En dan beginnen ze te vragen. Bij mij was dat over wat mijn persoonlijke interesses zijn, waarom ik heb gesolliciteerd voor de job die ik zou beginnen, hoe ik denk dat de job zal zijn, hoe ik mijn verdere professionele toekomst zie, wat ik allemaal gestudeerd heb, en dan nog wat over koetjes en kalfjes. Mijn probleem was dat ik nog niet aan het werk was (ik zat 2 maanden terug nog in mijn eindexamens), dus veel over de job en de 'werksfeer' kon ik nog niet vertellen. Ik heb dus eigenlijk een redelijk informeel gesprek gehad, maar ik neem aan dat dat bij iemand die al ambtenaar is wel wat formeler verloopt en de vragen bijna uitsluitend over het werk gaan.

Het niveau ligt wel heel hoog imo. Ik ben als kind grotendeels Franstalig opgegroeid, en ook al lag het niveau van spreken 'maar' op B2, het voelde moeilijker aan. Ik moest minstens 60% halen, en op het gesprek had ik dat ook maar redelijk nipt. Dus dat was een close call. 😂 Al ligt dat wrs aan het feit dat ik eigenlijk enkel in informele settings perfect tweetalig ben; zakelijke/professionele woordenschat/gesprekken voelt voor mij toch ietwat onwennig aan en moet ik soms ook (nog) wat zoeken. Dus als je iets opfrist, dan zeker dat soort woordenschat/conversaties. Je moet er ook op letten dat je uw gesprekpartners individueel aanspreekt als vous (en dus niet tutoyeren wat ik eigenlijk heel de tijd deed :oi22:, wat ook in het verslag achteraf stond). Voor de rest, hou de conversatie gaande: laat zien dat je een gesprek kan voeren zonder heel de tijd naar uw woorden te zoeken of uw zinnen 20 keer te herhalen/verbeteren. Als je stiltes laat vallen beginnen ze irritante vragen te stellen. Al zullen ze daar voor niveau B1 wel veel milder in zijn.

ik heb het zelf nog niet gedaan, maar naar het schijnt (van collega's die het wel hebben) begint het al vanaf de moment dat ge de deur open doet om binnen te gaan. direct goed opletten dus.

Klopt, was bij mij ook. Ik kwam binnen "Hallo goedemorgen, sorry dat ik iets te laat ben maar de trein had vertraging", en ik kreeg meteen het antwoord "d'accord, c'est courant en Belgique, mais ici, il faut parler en français" op een nogal directe toon. 😂 Die kritiek wel niet teruggevonden op het verslag achteraf, dus weet niet hoe zwaar ze er aan tillen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Hoi allemaal,

Heeft er iemand ervaring met de mondelinge taaltest Frans voor de Article 9§2 administratif élémentaire français? Ik ben geslaagd voor de eerste twee modules (luisteren en lezen) maar moet dus nog de mondelinge test afleggen. Enig idee wat voor vragen ze stellen en waar ik me aan mag verwachten? Of enige tips om me voor te bereiden? Uiteraard ga ik mijn Frans nog eens goed opfrissen tegen dan..

Ik herinner mij vooral gebruik van Frans in een professionele context: je job uitleggen, je taken uitleggen, Een vergadering samenvatten, een discussie met een collega/klant samenvatten, vorige job uitleggen,...
 
Amai dat belooft... :laugh:

Dikke merci voor de tips allemaal! Ik heb nu wel een heel goed idee van hoe ik me moet voorbereiden. En net nu het eindelijk weer zomerweer is, moet ik me eraan zetten pffff 🤣
 
Vraagje: iemand die dit misschien weet? als je tewerkgesteld bent in C2 bij je huidige werkgever en dmv examen selor federale mobiliteit met bevordering bekomt naar Fod Financiën, in welke schaal wordt je dan tewerkgesteld?
 
Terug
Bovenaan