(Seksueel) misbruik in de academische wereld

Over dat delen van een kamer: ik kan best begrijpen dat dit wel vaker voorkomt in de bedrijfswereld. Maar in deze zaak heb je de combinatie van volgende elementen die voor een scheefgetrokken situatie zorgt:

-man/vrouw
-prof/student
-1 op 1
-de student was op voorhand niet ingelicht dat er een kamer zou moeten worden gedeeld

Zelfs al deel je in je professionele leven 1 op 1 al eens een kamer met je manager (wat ik nog steeds not done vind in een werkrelatie waar enige afstand altijd bewaard moet worden), je gaat me niet zeggen dat je daar bij aankomst pas over wordt ingelicht?

Dit lijkt me dan toch een redelijke maatregel voor een universiteit om in te voeren: géén 1-op-1 verplaatsingen tussen prof en student, tenzij goedgekeurd door de faculteit én het verblijf wordt niet door de professor zelf geregeld. Ja, het brengt wat meer administratie met zich mee, maar ik vind het toch echt wel absurd dat zo'n expenses zonder verdere vragen kunnen worden ingebracht.
 
Van mij mag de unif vol zitten met rare kwieten en mag iedereen zich met allerlei, in mijn ogen zinloze, zaken bezig houden.

Maar heb dan wel normaal gedrag en geen aberrant normvervaging.

Wat ik zelf gezien heb in mijn tijd (ik zat btw op de faculteit van 1 van die pano reportage proffen):
- prof zat (50y) op Gentse feesten en gewoon vrouwelijke studenten lastig vallen (groepje volgen) dat het echt gênant is. Make that elk random on site studenten feest. Nieuwjaars fuif, paas fuif, ... (dat was de pano sjarel)
- prof die phd studenten cursussen laat printen in copy shop. 200 euro cash geeft. Prof heeft eigen bedrijfje, die stuurt een factuur van 1000 euro naar secretariaat voor cursussen print. Studenten betalen nog eens 30 euro voor cursus. Prof verdient 2000 euro met een phd student een halve dag in een copy shop te steken...
- de punten van de thesis als pasmunt. Thesis studenten mochten pas vanaf september aan de thesis beginnen om misbruik tegen te gaan. Labowerk = stagecontract achtig iets voor de verzekering. In bepaalde labos was geweten dat ze zonder contract al in augustus of zelfs juli moesten beginnen. Gewoon postdoc of phd volk hun saai werk doen. Niet opdagen = dreigen met minder punten. Kerstvakantie, paasvakantie idem.
- manipulatie van de onafhankelijke assessment van kandidaat proffen. Oh, weird, de nieuwe prof heeft dezelfde familie naam als de vakgroep voorzitter, terwijl die niet in top 5 zat...
- etc etc.


Wat gaan we allemaal toestaan om de volgende Einstein te vinden?


Ik hoor dan ook graag een reden van jou van waarom de unif vol zit met dergelijke wan toestanden?
Ja je hoort vanalles.

Mijn ouders kennen ook een prof en hij is na zijn ontslag wegens misbruik (in praktijk was het met goedkeuring van de studente, maar het was gewoon NOT DONE in die tijd, omdat je in een machtspositie zit als prof) met zijn studente getrouwd.

Ze scheelden trouwens ook maar een paar jaar (beiden waren in die tijd twintigers, hij was maar een paar jaar ouder). Ze zijn trouwens nog steeds samen na al die tientallen jaren en ze hebben zelfs al achterkleinkinderen.

Ach ja als de beerput zou opengedaan worden, dan komt de shit er wel eens uit. En de ergste gevallen zoals verkrachting die moeten er inderdaad echt uit. De rest moet je geval per geval beoordelen.
 
Veel anekdotes hier (bv. van @cege ). Je kan niet discussiëren op basis van anekdotes.

Ja je hoort vanalles.

Mijn ouders kennen ook een prof en hij is na zijn ontslag wegens misbruik (in praktijk was het met goedkeuring van de studente, maar het was gewoon NOT DONE in die tijd, omdat je in een machtspositie zit als prof) met zijn studente getrouwd.

Ze scheelden trouwens ook maar een paar jaar (beiden waren in die tijd twintigers, hij was maar een paar jaar ouder). Ze zijn trouwens nog steeds samen na al die tientallen jaren en ze hebben zelfs al achterkleinkinderen.

Ach ja als de beerput zou opengedaan worden, dan komt de shit er wel eens uit. En de ergste gevallen zoals verkrachting die moeten er inderdaad echt uit. De rest moet je geval per geval beoordelen.

En dat is dan een voorbeeld van abnormaal gedrag / "aberrante normvervaging"?
2 mensen van ongeveer dezelfde leeftijd die elkaar professioneel ontmoeten, verliefd worden, en nu al jarenlang getrouwd zijn? Ja, echt een stinkende beerput :sarcastic:
Ik vind het trouwens sowieso een vreemd verhaal (duidelijk "van horen zeggen" zonder dat je de details kent). Wie heeft daar een klacht ingediend wegens 'misbruik' als het met wederzijdse instemming was?
Het enige dat je kan vragen, is dat ze of hun professionele relatie beëindigen, of hun liefdesrelatie op een of andere manier 'on hold' zetten (wat niet evident is). In dit geval is er eigenlijk het 1e gebeurd...

Mijn indruk van de academische sector (waar ik toch 5 jaar als student, 4 jaar als PhD, plus nog een paar jaar als postdoc gezeten heb) is blijkbaar volledig anders dan wat ik hier van sommigen lees. Heb hier al eens gepost dat er ongeveer 1300 proffen zijn aan de KUL, dus ja, als er daar pakweg 10 bij zijn die de kantjes eraf lopen dan heb je anekdotes die niet representatief zijn. (de unief zit echt niet "vol met dergelijke wan toestanden") Dat is gelijk spreken over een 'rape culture' op basis van 1 geval van verkrachting.

De reden dat die 10 dan niet ontslagen worden, is omdat ze vastbenoemd zijn. En dat systeem van vaste benoemingen is te belangrijk voor een universiteit. Ongetwijfeld zijn er politieke strekkingen die daar vanaf willen, maar daarmee zou je pas echt de deur openzetten naar machtsmisbruik.
 
Laatst bewerkt:
Mijn indruk van de academische sector (waar ik toch 5 jaar als student, 4 jaar als PhD, plus nog een paar jaar als postdoc gezeten heb) is blijkbaar volledig anders dan wat ik hier van sommigen lees. Heb hier al eens gepost dat er ongeveer 1300 proffen zijn aan de KUL, dus ja, als er daar pakweg 10 bij zijn die de kantjes eraf lopen dan heb je anekdotes die niet representatief zijn. (de unief zit echt niet "vol met dergelijke wan toestanden") Dat is gelijk spreken over een 'rape culture' op basis van 1 geval van verkrachting.
Idem hier, ik vind dat men hier wat aan het verzanden is in cliché's en stereotypes van horen zeggen om aan te tonen dat de universiteit kennelijk een hol van verderf is vol rare vogels en vetzakken. Bijna al mijn collega's zijn "normale", verstandige mensen, die evengoed elders een job kunnen vinden hoor. Door het grote verloop en de korte contracten gaan ze ook meestal gewoon naar de industrie, dus dat vooroordeel alsof dat nu de echte wereld is waar men wel zijn manieren houdt, slaat toch nergens op.
 
Ik zie jullie hier allemaal (terecht!) de opmerking maken dat prof & student of ... geen kamer met elkaar moeten delen en zeker niet 2 mensen van het andere geslacht. Maar ik zou toch willen opmerken om dat gewoon algemeen open te trekken naar: proffen en studenten (of meerderen en hun werknemers) moeten gewoon nooit samen in een kamer ondergebracht worden. Er zijn niet enkel hetero-relaties he, we leven in 2022.
 
En dat is dan een voorbeeld van abnormaal gedrag / "aberrante normvervaging"?
Neen voor mij persoonlijk niet (echt).

Wie heeft daar een klacht ingediend wegens 'misbruik' als het met wederzijdse instemming was?
Misbruik in de zin van machtmisbruik he als prof. Dat is geen seksueel misbruik (of toch niet noodzakelijk). 1 of ander jaloerse ex zeker? (die zelf dan medestudent was) Alle dat is mijn gok, ik was er niet bij, t'is maar van horen zeggen.

Het enige dat je kan vragen, is dat ze of hun professionele relatie beëindigen, of hun liefdesrelatie op een of andere manier 'on hold' zetten (wat niet evident is). In dit geval is er eigenlijk het 1e gebeurd...
Inderdaad dat eerste.
 
De reden dat die 10 dan niet ontslagen worden, is omdat ze vastbenoemd zijn. En dat systeem van vaste benoemingen is te belangrijk voor een universiteit. Ongetwijfeld zijn er politieke strekkingen die daar vanaf willen, maar daarmee zou je pas echt de deur openzetten naar machtsmisbruik.

En dit is dan maar ok? Of dit moet maar zo geaccepteerd worden.
 
Mijn indruk van de academische sector (waar ik toch 5 jaar als student, 4 jaar als PhD, plus nog een paar jaar als postdoc gezeten heb) is blijkbaar volledig anders dan wat ik hier van sommigen lees. Heb hier al eens gepost dat er ongeveer 1300 proffen zijn aan de KUL, dus ja, als er daar pakweg 10 bij zijn die de kantjes eraf lopen dan heb je anekdotes die niet representatief zijn.

Plus dat veel van die weirde vakgroepen proffen bevatten die nooit functioneren buiten hun circle jerk groepje. Ja, je mag een autoriteit zijn in de witloof sector of het paringsgedrag van de groene Afrikaanse boomkikker. Maar take that away and you're nobody. Dus die die moeten in het circle jerk navelstaarderij clubje blijven en doen dat ook. Denk je dat normale mensen dat doen? Een disproportioneel grote groep proffen en postdocs zou buiten de unif nooit functioneren.

Ik heb daar 5-6y rond gelopen. Ik kan boeken schrijven over gedrag waarvan je als 23jarige denkt "ale gast, doe eens normaal". Of vinden we mopjes van de 40jarige postdoc tgo de vrouwelijke thesisstudent "vrouwen zien we hier niet veel, leg je maar op tafel, je moet nog ingerodeerd worden" grappig? En dan klagen dat er bijna niemand na zijn thesis wil doctoreren, raar....
Ik volg toch meer cege, van de generatie geboren 1945-1960 die professor zijn geworden zitten er toch veel in een ongezond isolement vergeleken met bvb. workaholic aannemer of chefkok.

Niet goed te keuren natuurlijk maar volgens mij ontstaat er normenvervaging als je niet snel genoeg optreedt, bij prof die te ver gaat en er mee weg komt, die gaat dat nog eens proberen.

 
Ik volg toch meer cege, van de generatie geboren 1945-1960 die professor zijn geworden zitten er toch veel in een ongezond isolement vergeleken met bvb. workaholic aannemer of chefkok.

Niet goed te keuren natuurlijk maar volgens mij ontstaat er normenvervaging als je niet snel genoeg optreedt, bij prof die te ver gaat en er mee weg komt, die gaat dat nog eens proberen.


"De generatie geboren 1945-1960 die professor zijn geworden".
--> Aangezien het 2022 is, zijn er geen professoren meer die geboren zijn voor 1957. Die zijn op pensioen. En degenen tussen 1957 en 1960 zijn dat ook bijna.

En in dat nieuwsartikel staat nu eens helemaal niks relevant.
- "Prof of assistent" is een gigantisch verschil. Een assistent heeft doorgaans geen invloed op punten, dus daar kan je nauwelijks spreken over een machtsrelatie. Dus een enquête die daar geen onderscheid maakt, heeft 0 betekenis.
- In het artikel staat dan ook nog eens duidelijk dat er bij de meerderheid niks aan de hand is. (een student die een assistent ontmoet op Tinder, of voordat die assistent assistent is geworden, of dat ze op een andere faculteit zitten...)

Dus geen idee wat dat hier voor bijdrage kan leveren aan de discussie.
 
"De generatie geboren 1945-1960 die professor zijn geworden".
--> Aangezien het 2022 is, zijn er geen professoren meer die geboren zijn voor 1957. Die zijn op pensioen. En degenen tussen 1957 en 1960 zijn dat ook bijna.

En in dat nieuwsartikel staat nu eens helemaal niks relevant.
- "Prof of assistent" is een gigantisch verschil. Een assistent heeft doorgaans geen invloed op punten, dus daar kan je nauwelijks spreken over een machtsrelatie. Dus een enquête die daar geen onderscheid maakt, heeft 0 betekenis.
- In het artikel staat dan ook nog eens duidelijk dat er bij de meerderheid niks aan de hand is. (een student die een assistent ontmoet op Tinder, of voordat die assistent assistent is geworden, of dat ze op een andere faculteit zitten...)

Dus geen idee wat dat hier voor bijdrage kan leveren aan de discussie.
Professor Roofdier zit dan ook niet bij de meerderheid van de 1300 KUL proffen + hij valt wel nog in die tijdsvork, waarschijnlijk ook de beschuldigde in de Pano reportage en mijn eigen ervaring ivm wereldvreemd gedrag was destijds ook met mensen van die leeftijd.
 
En in dat nieuwsartikel staat nu eens helemaal niks relevant.
- "Prof of assistent" is een gigantisch verschil. Een assistent heeft doorgaans geen invloed op punten, dus daar kan je nauwelijks spreken over een machtsrelatie. Dus een enquête die daar geen onderscheid maakt, heeft 0 betekenis.
- In het artikel staat dan ook nog eens duidelijk dat er bij de meerderheid niks aan de hand is. (een student die een assistent ontmoet op Tinder, of voordat die assistent assistent is geworden, of dat ze op een andere faculteit zitten...)
Goh ik weet niet, assistenten en doctoraatsstudenten printen examens af en verbeteren die ook heel vaak. Vaak stellen ze ook de puntenlijsten op die dan ingevoerd moeten worden door de prof. Niet dat ze de macht van een professor hebben, maar ik zie wel mogelijkheden waarop assistenten en ander docerend personeel over de schreef kunnen gaan. Was er aan de UGent niet zo één die een meisje had lastig gevallen?

Uiteindelijk zal je in zo een situaties altijd met een grijze zone zitten waar macht en vrije wil mogelijks toch overvloeien in elkaar. Anderzijds kan ik mij ook inbeelden dat naïeve assistenten en (post-)docs zich laten verleiden tot een relatie, terwijl later bleek dat het enkel over de punten ging.
 
Goh ik weet niet, assistenten en doctoraatsstudenten printen examens af en verbeteren die ook heel vaak. Vaak stellen ze ook de puntenlijsten op die dan ingevoerd moeten worden door de prof. Niet dat ze de macht van een professor hebben, maar ik zie wel mogelijkheden waarop assistenten en ander docerend personeel over de schreef kunnen gaan. Was er aan de UGent niet zo één die een meisje had lastig gevallen?

Uiteindelijk zal je in zo een situaties altijd met een grijze zone zitten waar macht en vrije wil mogelijks toch overvloeien in elkaar. Anderzijds kan ik mij ook inbeelden dat naïeve assistenten en (post-)docs zich laten verleiden tot een relatie, terwijl later bleek dat het enkel over de punten ging.
Dus wat is je conclusie of je voorstel eigenlijk?
Niks doen en laten begaan, omdat er mogelijk misschien ooit één van de misbruikte studenten eigenlijk zelf de docent misbruikt had? Want het hypothetische geval dat dat misschien ooit kan gebeuren laat je dan primeren op de daadwerkelijke gevallen waarvan we weten dat ze gebeurd zijn en nog steeds gebeuren. De angst voor de mogelijke, hypothetische naïeve assistent die z'n hart gebroken wordt omdat hij gebruikt werd voor de punten is dan belangrijk genoeg om machtsmisbruik niet verder aan banden te leggen?

Er zal in zulke situaties altijd een grijze zone zitten. Maar voor dit gesprek of voor dit onderwerp doet die eigenlijk niet ter zake, hè. Je kunt alles platanalyseren tot er ergens wel grijze zones te vinden zijn, dat betekent nog niet dat het niet belangrijk is om de problemen toch aan te pakken, en dan ruimte te laten voor 'n interpretatie van die grijze zones. Zoals door rechters.
 
Goh ik weet niet, assistenten en doctoraatsstudenten printen examens af en verbeteren die ook heel vaak. Vaak stellen ze ook de puntenlijsten op die dan ingevoerd moeten worden door de prof. Niet dat ze de macht van een professor hebben, maar ik zie wel mogelijkheden waarop assistenten en ander docerend personeel over de schreef kunnen gaan. Was er aan de UGent niet zo één die een meisje had lastig gevallen?

Mogelijks zitten ook daar grote verschillen tussen verschillende universiteiten, faculteiten, departementen...

Ik heb tijdens mijn jaren als PhD en postdoc quasi nooit examens kunnen inkijken, noch op voorhand, noch achteraf. Als ik toezicht moest houden op een examen, moest ik naar het lokaal gaan en kwam de prof zelf ook om de geprinte examens persoonlijk te brengen.

Ik heb slechts 1 keer moeten helpen bij het verbeteren van examens (dat was niet aan een Belgische universiteit trouwens), en daar moest ik bij pakweg 100 examens 1 specifieke vraag verbeteren. Dat werd dan telkens nog eens gecheckt door de prof, die ook het finale punt optelde. Dus je zit letterlijk met een paar man in een kantoor, ieder doet 1 vraag, op het einde zit de prof die er nog eens snel doorgaat ter controle.
Daarbij wist trouwens niemand (en al zeker niet de studenten) op voorhand wie er ging helpen bij het verbeteren.

Uiteraard zijn er mogelijkheden voor assistenten om over de schreef te gaan, bv. door gewoon de indruk te wekken dat hij/zij wel enige invloed zou hebben (volgens mij was dat idd gebeurd aan UGent). Moet uiteraard stevig bestraft worden.

Maar dan nog kan je geen enquête doen en "prof of assistent" onder 1 categorie plaatsen.
 
T'is natuurlijk geen wiskunde he.

Wat ga je doen als 2 mensen gehuwd zijn en 2 kindjes hebben? Waarbij toevallig de man prof is op de dichtbijzijnde unif?
Vrouwlief verbieden om te gaan studeren op die unif omdat manlief toevallig daar prof is? Ze moet dan maar verder weg gaan studeren?

Wat er dan moet gebeuren is dit melden aan de unif, en dan zorgen ze ervoor dat die prof géén les mag geven aan zijn vrouw. Indien dat gebeurt, zie ik geen enkel probleem.

Zolang er geen sprake is van machtsmisbruik, en je ervoor zorgt dat punten niet beïnvloed worden, is het allemaal ok. (allé dat is toch mijn mening).
 
T'is natuurlijk geen wiskunde he.

Wat ga je doen als 2 mensen gehuwd zijn en 2 kindjes hebben? Waarbij toevallig de man prof is op de dichtbijzijnde unif?
Vrouwlief verbieden om te gaan studeren op die unif omdat manlief toevallig daar prof is? Ze moet dan maar verder weg gaan studeren?

Wat er dan moet gebeuren is dit melden aan de unif, en dan zorgen ze ervoor dat die prof géén les mag geven aan zijn vrouw. Indien dat gebeurt, zie ik geen enkel probleem.

Zolang er geen sprake is van machtsmisbruik, en je ervoor zorgt dat punten niet beïnvloed worden, is het allemaal ok. (allé dat is toch mijn mening).
Maar dat is geen nattevingerwerk of "grijze zone". Dat is gewoon al duidelijk benoemd en beschreven in veel reglementen en interne richtlijnen. Daar is het hier al eens over gegaan:

Maar dat er bij elke zaak van seksueel grensoverschrijdend gedrag meteen moet gezegd worden: "maar valse aanklachten" en "maar andersom worden docenten ook gebruikt", doet alleen maar afbreuk aan het grensoverschrijdende gedrag. Nee, beide staan niet op gelijke hoogte, nee, beide zijn meestal niet even erg en nee, zo organiseren we onze wetten en reglementen nooit.
 
Maar dat er bij elke zaak van seksueel grensoverschrijdend gedrag meteen moet gezegd worden: "maar valse aanklachten" en "maar andersom worden docenten ook gebruikt", doet alleen maar afbreuk aan het grensoverschrijdende gedrag.
Sterker nog: ik vrees dat het zelfs een belemmering kan zijn voor bepaalde slachtoffers.
Heel veel twijfel of ze wel degelijk een slachtoffer zijn, doordat sommigen individuen schreeuwen dat ze zich niet moeten aanstellen en dat zulk gedrag "getolereerd" dient te worden.
Ik heb het dan niet over duidelijke zaken als een verkrachting, maar over grensoverschrijdende handelingen in een grijze zone die voor een slachtoffer een ingrijpende impact kunnen hebben, maar door bepaalden aanzien worden als "normaal".
 
Laatst bewerkt:
Dus wat is je conclusie of je voorstel eigenlijk?
Niks doen en laten begaan, omdat er mogelijk misschien ooit één van de misbruikte studenten eigenlijk zelf de docent misbruikt had? Want het hypothetische geval dat dat misschien ooit kan gebeuren laat je dan primeren op de daadwerkelijke gevallen waarvan we weten dat ze gebeurd zijn en nog steeds gebeuren. De angst voor de mogelijke, hypothetische naïeve assistent die z'n hart gebroken wordt omdat hij gebruikt werd voor de punten is dan belangrijk genoeg om machtsmisbruik niet verder aan banden te leggen?

Er zal in zulke situaties altijd een grijze zone zitten. Maar voor dit gesprek of voor dit onderwerp doet die eigenlijk niet ter zake, hè. Je kunt alles platanalyseren tot er ergens wel grijze zones te vinden zijn, dat betekent nog niet dat het niet belangrijk is om de problemen toch aan te pakken, en dan ruimte te laten voor 'n interpretatie van die grijze zones. Zoals door rechters.
Mijn conclusie is dat in een ideale wereld je elke vorm van relatie/seksuele interactie op het werk, zeker bij machtsverhoudingen, achterwege gaat laten. Maar dat is een utopie uiteraard en ik kan mij inbeelden dat er ook oprechte relaties ontstaan.

Het lijkt mij wel heel slim om zo een zaken als individu gewoonweg te vermijden, voor mij persoonlijk is dat een attitude: mensen op het werk zag ik nooit als potentieel relatiemateriaal, dat heeft mij dan ook een hele boel potentiële misserie bespaard als ik soms zie/hoor hoe dat kan mislopen.

Er moet zeker wel breder opgetreden worden tegen vormen van machtsmisbruik. Maar dat lijkt mij in elk geval een hels werk in de huidige context, omdat zaken niet altijd even duidelijk zijn als de recent naar boven gekomen voorbeelden (verkrachting, beledigen,...). Externe, objectief (althans zo objectief mogelijk) en onafhankelijke controle organen lijken mij daar echt wel nuttig bij. En voor de duidelijkheid ik ga niet zeggen dat er geen probleem is met grensoverschreidend gedrag, dat is er gewoon.
 
Maar dat er bij elke zaak van seksueel grensoverschrijdend gedrag meteen moet gezegd worden: "maar valse aanklachten" en "maar andersom worden docenten ook gebruikt", doet alleen maar afbreuk aan het grensoverschrijdende gedrag. Nee, beide staan niet op gelijke hoogte, nee, beide zijn meestal niet even erg en nee, zo organiseren we onze wetten en reglementen nooit.
Dat dit gezegd wordt is omdat me too ook zijn uitwassen heeft gekend (mensen die valselijk op allerlei lijsten terecht kwamen, valse aanklachten). Ik denk dat de meeste mensen slim genoeg zijn om te beseffen dat beiden voorkomen en dat het één het andere nooit uitsluit. Het is ook slim om de fouten uit het verleden niet opnieuw te maken. Je voelt toch zelf ook aan dat door de recente schandalen die terecht aangeklaagd worden er een potentieel is dat mensen hier ooit misbruik van gaan maken, zeker in zo een competitieve wereld (en dan neem ik zowel seksueel misbruik als ander machtsmisbruik mee). Een minderheid uiteraard, maar het zal gebeuren.
 
Dat dit gezegd wordt is omdat me too ook zijn uitwassen heeft gekend (mensen die valselijk op allerlei lijsten terecht kwamen, valse aanklachten). Ik denk dat de meeste mensen slim genoeg zijn om te beseffen dat beiden voorkomen en dat het één het andere nooit uitsluit. Het is ook slim om de fouten uit het verleden niet opnieuw te maken. Je voelt toch zelf ook aan dat door de recente schandalen die terecht aangeklaagd worden er een potentieel is dat mensen hier ooit misbruik van gaan maken, zeker in zo een competitieve wereld (en dan neem ik zowel seksueel misbruik als ander machtsmisbruik mee). Een minderheid uiteraard, maar het zal gebeuren.
Opnieuw zet je ze onterecht op gelijke hoogte. Er zijn GEEN cijfers die dat zouden bevestigen. Nul.
 
Opnieuw zet je ze onterecht op gelijke hoogte. Er zijn GEEN cijfers die dat zouden bevestigen. Nul.
Ik zet ze nergens op gelijke hoogte (dat maak jij er weer al eens van), het is iets totaal anders. Verbonden met elkaar, maar iets anders. Het ene benoemen minimaliseert het andere probleem niet hé. Klaarblijkelijk kan jij dergelijk onderscheid niet maken. Dus einde discussie hier voor mij.

Natuurlijk zijn er geen (duidelijke) cijfers, net als er geen (duidelijke) cijfers zijn over verkrachtingen/seksueel misbruik binnen het hoger onderwijs. Wil niet zeggen dat het niet plaats zou vinden.
 
Terug
Bovenaan