(Seksueel) misbruik in de academische wereld

Ik snap dat budgetten niet zo goed zijn. Maar je kan als universiteit zijnde toch niet veel mensen willen sturen maar dan geen kamers voorzien. In geen enkele wereld is het ok dat een prof een kamer deelt met een doctorandus laat staan iemand van het andere geslacht. Ik ben redelijk verbaasd en gedegouteerd dat plosteling omdat het academisch wereld is dat zo'n zaken maar door de beugel moeten kunnen. En dan bedoel ik van de universiteit uit niet van jullie hier.

Ik kan hier gerust ook verhalen vertellen van zon gedrag in bedrijven waar ik gewerkt heb maar dan heb je ntl wel de procedures om zoiets aan te pakken.
Een onderzoeksdienst heeft een budget uit verschillende bronnen, merendeel is veelal projecten bij bv. FWO, VLAIO, EU. Daarin zijn werkingsmiddelen voorzien (grotere post is personeel). Meestal is dat het budget waar dan een hoop gevraagd geld niet wordt gegeven, maar je hebt wel je project gekregen, hoera!

Dan vertrek je met te weinig geld om allerlei randzaken te bekostigen, maar je hebt wel budget voor personeel. Personeel dat uiteraard zijn resultaten praktisch moet presenteren op een internationaal congres, want we moeten toch aan kwalitatief onderzoek doen dat competitief is zeker. Putten graven om andere te vullen.

Weet je dat onze km-vergoeding voor meetings van dezelfde budgetten komt? Vele van mijn collega's rekenen die gewoon niet meer door, en kopen allerlei kleine rommel zoals randelectronica gewoon zelf. Heb ik ook allemaal al gedaan.

Ik zei het al, maar mensen schatten soms verkeerd in hoe het er aan toe gaat aan de universiteit.
 
Ik snap dat budgetten niet zo goed zijn. Maar je kan als universiteit zijnde toch niet veel mensen willen sturen maar dan geen kamers voorzien. In geen enkele wereld is het ok dat een prof een kamer deelt met een doctorandus laat staan iemand van het andere geslacht. Ik ben redelijk verbaasd en gedegouteerd dat plosteling omdat het academisch wereld is dat zo'n zaken maar door de beugel moeten kunnen. En dan bedoel ik van de universiteit uit niet van jullie hier.

Ik kan hier gerust ook verhalen vertellen van zon gedrag in bedrijven waar ik gewerkt heb maar dan heb je ntl wel de procedures om zoiets aan te pakken.

Ah, dan ben je duidelijk niet thuis in de academische sector.
Ik moest als doctoraatsstudent op mijn allereerste conferentie (in België zelf) zelfs een kamer delen met een wildvreemde (doctoraatsstudent van ergens anders). Is vooral heel ongemakkelijk allemaal :unsure:

Maar bon, volgens mij is een kamer delen tussen prof + doctorandus toch sowieso iets dat stilaan minder en minder wordt gedaan.
 
Zijn er dan zoveel mensen die een kamer moeten delen met een collega of een peof hier.

Nooit in de academische wereld gewerkt, maar redelijk veel gereisd voor werk en toch nooit een kamer moeten delen. Zou dat zelfs nooit aanvaarden.

Hoe als universiteit kan je nu tegen uw eigen verantwoorden dat een prof met zijn doctoraten op de kamer gaat liggen.

Er is nooit een drol budget + 90% van unif is totaal irrelevant "fundamenteel onderzoek" van een deel vakidioten die circle jerken en ook nooit budget gaan hebben.

Onze vakgroep deed onderzoek naar kanker en DNA en computers en moderne shit. Wij moesten de hand maar uitsteken en er lag een zak geld in. Iedereen vloog 1x of 2x per jaar naar usa of Japan of zo. Hyatt of Marriott of zo.

Andere vakgroepen deden onderzoek naar witloof rassen of herpes bij varkens. Interessant maar nobody cares en totally no dollars. Die gingen op congres met 3 man in een jeugdherberg of 1500km rijden naar een random congres in Bulgarije of zo.

Plus dat veel van die weirde vakgroepen proffen bevatten die nooit functioneren buiten hun circle jerk groepje. Ja, je mag een autoriteit zijn in de witloof sector of het paringsgedrag van de groene Afrikaanse boomkikker. Maar take that away and you're nobody. Dus die die moeten in het circle jerk navelstaarderij clubje blijven en doen dat ook. Denk je dat normale mensen dat doen? Een disproportioneel grote groep proffen en postdocs zou buiten de unif nooit functioneren.

Ik heb daar 5-6y rond gelopen. Ik kan boeken schrijven over gedrag waarvan je als 23jarige denkt "ale gast, doe eens normaal". Of vinden we mopjes van de 40jarige postdoc tgo de vrouwelijke thesisstudent "vrouwen zien we hier niet veel, leg je maar op tafel, je moet nog ingerodeerd worden" grappig? En dan klagen dat er bijna niemand na zijn thesis wil doctoreren, raar....

Overigens deze week nog verhaal van ex collega die gehoord. Bij gerenomeerde vakgroep phd gestart. Gaat op congres, komt daar haar promotor "toevallig" tegen in zelfde hotel, zat en in zijn onderbroek. Stante pede ontslag genomen. En dat was geen vakidioot gedoe ivm de groene kikker. Bij mensen die uit de privé komen en een normale werkomgeving meegemaakt hebben, is dat precies snel een byebye...
 
Even terzijde, ondanks de thread en mijn soms cynische posts, heeft het merendeel van de proffen het wel goed voor met zijn/haar (doctoraats)studenten hé. Het systeem is verre van perfect, en draait soms wat op voordeel halen uit mensen die gepassioneerd zijn door iets, maar ik denk nu wel dat de meesten nog altijd positief terugdenken aan hun doctoraat.
 
Er is nooit een drol budget + 90% van unif is totaal irrelevant "fundamenteel onderzoek" van een deel vakidioten die circle jerken en ook nooit budget gaan hebben.
Zonder fundamenteel onderzoek heb je jaren later nu wel geen toegepast onderzoek waar wel geld mee te verdienen is. Het is de mindset die jij hier nu even samenvat die veel naar de kloten helpt IMO.
 
Ah, dan ben je duidelijk niet thuis in de academische sector.
Ik moest als doctoraatsstudent op mijn allereerste conferentie (in België zelf) zelfs een kamer delen met een wildvreemde (doctoraatsstudent van ergens anders). Is vooral heel ongemakkelijk allemaal :unsure:

Maar bon, volgens mij is een kamer delen tussen prof + doctorandus toch sowieso iets dat stilaan minder en minder wordt gedaan.
Ik ben in een big4 gestart en moest daar tijdens conferenties ook mijn kamer delen met iemand die ik vaak maar kende van 2 keer gesproken te hebben. Ik denk dat dat echt niet uniek is aan de academische sector.
 
Even terzijde, ondanks de thread en mijn soms cynische posts, heeft het merendeel van de proffen het wel goed voor met zijn/haar (doctoraats)studenten hé. Het systeem is verre van perfect, en draait soms wat op voordeel halen uit mensen die gepassioneerd zijn door iets, maar ik denk nu wel dat de meesten nog altijd positief terugdenken aan hun doctoraat.
Dat uiteraard maar er is toch wel een maatschapelijk probleem in de academische sector. Als universiteit zijnde zou de eerste bekommernis moeten zijn om uw mensen te beschermen. Dat er dan bepaalde research niet kan doorgaan omdat er budget moeten zijn voor bepaalde procedures er in te sljpen die het professioneler maken dan is het maar zo. Degoutant wat hier allemaal passeert onder het moto " geen budget" of dan ken je de sector niet. Die sector moet dan maar aan banden gelegd worden. Dit is gewoon niet goed te spreken door gebrek aan budget, dit is gewoon naar de andere kant kijken voor meer publicaties te hebben.
 
Ik ben in een big4 gestart en moest daar tijdens conferenties ook mijn kamer delen met iemand die ik vaak maar kende van 2 keer gesproken te hebben. Ik denk dat dat echt niet uniek is aan de academische sector.
Ik ook gewerkt in big4 en nog nooit kamer gedeeld. En ik denk niet dat een junior een kamer zal delen met een partner.
 
Zonder fundamenteel onderzoek heb je jaren later nu wel geen toegepast onderzoek waar wel geld mee te verdienen is. Het is de mindset die jij hier nu even samenvat die veel naar de kloten helpt IMO.

Kom kom.

Er zijn genoeg vakgroepen waar echt geen hol (meer) gedaan wordt, de publicaties opdrogen en de financiering opdroogt. Dan moet je niet met 6 naar een congres willen gaan dat je niet kunt betalen.

Furthermore, een hotelkamer kost geen fluit in the grand scheme of things. Er is geen enkele reden om een kamer te delen met collega's en zeker niet met een ondergeschikte. Ik zou dat als bovengeschikte nooit durven voorstellen en altijd weigeren als dat door de ondergeschikte voorgesteld wordt. Desnoods betaal je privé een 2e kamer en zeg je maar dat het geexpensed wordt zodat ze er niks achter kunnen zoeken.

Ik heb overigens nergens gezegd dat fundamenteel onderzoek niet nodig is, ik zit zelf al 15 jaar in r&d...
 
Dat uiteraard maar er is toch wel een maatschapelijk probleem in de academische sector. Als universiteit zijnde zou de eerste bekommernis moeten zijn om uw mensen te beschermen. Dat er dan bepaalde research niet kan doorgaan omdat er budget moeten zijn voor bepaalde procedures er in te sljpen die het professioneler maken dan is het maar zo. Degoutant wat hier allemaal passeert onder het moto " geen budget" of dan ken je de sector niet. Die sector moet dan maar aan banden gelegd worden. Dit is gewoon niet goed te spreken door gebrek aan budget, dit is gewoon naar de andere kant kijken voor meer publicaties te hebben.
Ik zou een eind aan die metric-dictatuur toejuichen, maar het ziet er niet echt naar uit dat dit snel zal gebeuren.

Overigens is eens een kamer delen met een prof., vaak toch iemand die je al kent, voor mij geen echt drama. Maar ik doelde dan ook op (in mijn geval) twee mannen, en dat was niet mijn promotor. Als oude vetzak een kamer delen met je jonge vrouwelijke doctoraatsstudente lijkt me nu wel redelijk uniek in de negatieve zin.
 
Ik ook gewerkt in big4 en nog nooit kamer gedeeld. En ik denk niet dat een junior een kamer zal delen met een partner.
Niet in de big4 maar heb wel nog af en toe met mijn baas op een kamer gelegen, zelfde geslacht wel. Ik vind het oprecht bizar dat dat als als zo ongepast ervaren wordt omdat het in de omgevingen waar ik gewerkt heb nooit iets was waar commentaar op kwam. Is nog iets anders dan een studente en een prof samenleggen natuurlijk maar het idee op zich dat elke vorm van met twee op een kamer liggen om kosten te besparen zo'n taboe is vind ik toch wel verregaand.
 
Ik zou een eind aan die metric-dictatuur toejuichen, maar het ziet er niet echt naar uit dat dit snel zal gebeuren.

Overigens is eens een kamer delen met een prof., vaak toch iemand die je al kent, voor mij geen echt drama.

But why would you do that? Dat maakt je kwetsbaar en je wint er niks bij. Enkel mannen? Lelijke vrouwen? Oudere vrouwen?

Dan kan er achter je gedrag iets gezocht worden. Waarom met die wel, met die niet.

Consistentie wins the game. Doe zulke dingen gewoon niet, nooit. Hou wat afstand en doe hetzelfde gedrag voor iedereen, daar is nu toch niks fout mee?

Iets gaan eten in de unif resto is ok. Om 9h savonds in een Michelin restaurant niet. Team building met 10 is ok, privé dates in een cinema niet. Dat is nu toch allemaal zo moeilijk niet.

Je eigen gedrag en intenties doen er 0,0 toe, wel hoe je ondergeschikte dat percipiëert. Aangezien je dat niet controleert, loop je er maar in een grote en consistente boog omheen.

Maar ik doelde dan ook op (in mijn geval) twee mannen, en dat was niet mijn promotor. Als oude vetzak een kamer delen met je jonge vrouwelijke doctoraatsstudente lijkt me nu wel redelijk uniek in de negatieve zin.

Met mijn nevengeschikten ben ik wel eens 1 on 1 gaan lunchen binnen of buiten de uren. Zelfs naar sport wedstrijden gaan kijken. Zelfde geslacht of ander geslacht, I don't care.

Maar met ondergeschikten, nooit. Of het moest zijn dat we samen naar een meeting gingen met een company car en op terugweg in de mcdo iets binnen steken.

Er moet maar 1 zijn die je op resto ziet met een ondergeschikte buiten de uren en persoon krijgt promotie 2weken later en de roddeltamtam start en good Luck with that...
 
Kom kom.

Er zijn genoeg vakgroepen waar echt geen hol (meer) gedaan wordt, de publicaties opdrogen en de financiering opdroogt. Dan moet je niet met 6 naar een congres willen gaan dat je niet kunt betalen.
"Er zijn" is niet 90%, wat je eerst zei. Zoals gewoonlijk komt het nogal over als big corporate tunnelvisie wat je hier allemaal verklaart hoor. Fundamenteel onderzoek kan niet elke modegril volgen en dan ga je eens door slechte jaren.

Maar het probleem met budgetten speelt echt niet enkel bij de karikaturen van onderzoeksgroepen die jij hier uitvindt hoor.

En over het delen van een kamer: ik vermijd dat als leidinggevende. Toen ik zelf doctoreerde gingen een andere prof. en ikzelf naar Duitsland voor een congres. We reden samen tot daar, en een kamer delen werd gewoon niet bij stilgestaan, dat bespaarde. Niemand die daar iets achter zocht of daar zelf maar met de ogen voor knipperde.
 
Niet in de big4 maar heb wel nog af en toe met mijn baas op een kamer gelegen, zelfde geslacht wel. Ik vind het oprecht bizar dat dat als als zo ongepast ervaren wordt omdat het in de omgevingen waar ik gewerkt heb nooit iets was waar commentaar op kwam. Is nog iets anders dan een studente en een prof samenleggen natuurlijk maar het idee op zich dat elke vorm van met twee op een kamer liggen om kosten te besparen zo'n taboe is vind ik toch wel verregaand.
Maar welke baas wil a) met zijn ondergeschikte op een kamer zitten en b) wil zijn reputatie riskeren voor wat centen te sparen?

Als het verblijf zo kritisch is dat je er alle 2 moet zijn, dan kan een aparte kamer er toch wel af?
 
Ik kan het handelen van de universiteit nadat er melding van was gemaakt begrijpen, zeker met de verklaring dat ze niet ingrepen om het gerechterlijk onderzoek niet te belemmeren.

Wat ik moeilijker kan plaatsen, is hoe een hoogleraar een student mee kan uitnodigen naar een conferentie in Barcelona (wat op zich al zonderling gedrag is), en er nergens alarmbellen afgaan dat hij daarvoor een airbnb in plaats van 2 hotelkamers boekt. Worden zulke verplaatsingen/verblijven niet door de universiteit betaald dan?

Lijkt erop dat daar weinig tot geen overzicht bestaat. Dat komt ook aan bod in de Pano reportage over deze problematiek die ik eerder postte. Simpel voorbeeld. Prof neemt zijn heel labo mee voor een werklunch. Hij betaalt de gehele rekening en iedereen stort hem hun deeltje terug. Een courant gebruik dat jij en ik ook met vrienden doen. Alleen, achteraf gaat hij de volledige rekening binnenbrengen bij de KUL en wordt daar dan integraal voor vergoed. Vervolgens stoeft hij erover tegen zijn labomedewerkers.

En dat is dan één voorbeeld. In de reportage spreken verschillende getuigen over fiscale fraude.
 
"Er zijn" is niet 90%, wat je eerst zei.

Er zijn volledige faculteiten waar er geen geld is. Ik herinner me nog de schandalen op bepaalde faculteiten waar meer proffen scheve dingen deden dan er goeie waren. De "Schamper" staat vol met publieke geheimen om de zoveel weken/maanden.

Het is hier een forum, he makker, geen wetenschappelijke paper. Misschien is 90% te veel, misschien 89% ook. Maar heel veel in elk geval.

Zoals gewoonlijk komt het nogal over als big corporate tunnelvisie wat je hier allemaal verklaart hoor.

Mijn unif ervaring heeft weinig met corporate te maken. Ik heb er 5y gestudeerd en 6y gewerkt

Fundamenteel onderzoek kan niet elke modegril volgen en dan ga je eens door slechte jaren.

Ja, I know. Maar er zijn dus wel degelijk vakgroepen die terminated zijn omdat ze op oude technologie zitten te werken of die echt zinloze dingen doen die puur descriptief zijn en waar echt geen mens iets aan heeft behalve een paar circle jerkers. Ik kom uit de non human science sector.

De vakgroep vogel systematiek of classificatie van de mijten, weinig relevantie, weinig budgetten, weinig papers, veel rare kwieten. Of vakgroepen die nog altijd oude DNA technieken gebruiken en jaren bezig zijn met 1 probleem. Vraag 10k budget aan, smijt het op een nieuwe machine en na 2 weken een antwoord. Ja, 3/4 van je lab techs zijn dan werkloos. The price of advancement.

Ik heb ook in FWO en IWT commissies gezeten voor project voorstellen. Daar zie je keer na keer dezelfde dode projecten passeren terwijl je denkt, "ale, daar zijn we al eventjes voorbij".

Maar het probleem met budgetten speelt echt niet enkel bij de karikaturen van onderzoeksgroepen die jij hier uitvindt hoor.

Dat zeg ik niet. Ik zeg enkel dat o.a. budget problemen ervoor zorgen dat sommigen rare shit doen. Naast het feit dat er veel rare kwieten zijn op unif.

Ik weet niet in welke sector jij actief bent, maar er zijn faculteiten waar proffen zelfs geen publicatie push hebben. Die gewoon teren op reputatie en zeer zeer zeer questionable gedrag hebben waar je je kunt afvragen "waarom loopt dienen pee hier met zoveel attitude rond".

Ik heb ook bij de economie gethesist. Mijn begeleider was een postdoc met 0 paper trail. 0 papers, 0 posters, niks peer reviewed. Nooit gezien tijdens thesis. Enkel op de verdediging wat interessant doen. Voor mij kan dat niet. Je bent relevant als onderzoeker als anderen dat vinden, niet als je dat zelf vindt. Voor de rest niks op diene mens aan te merken, heb er geen last van gehad. Maar als je jong en naïef bent, zou je a zijn gedrag denken dat die 100 papers had en een autoriteit was, quod non.

Het is niet dat het moeilijk is om 20jarigen te manipuleren als je op unif werkt. Je kunt je voorstellen als Einstein en er gaan er het wel geloven. Als je een gewillig slachtoffer wil vinden, ga je altijd wel eentje vinden.

En over het delen van een kamer: ik vermijd dat als leidinggevende. Toen ik zelf doctoreerde gingen een andere prof. en ikzelf naar Duitsland voor een congres. We reden samen tot daar, en een kamer delen werd gewoon niet bij stilgestaan, dat bespaarde. Niemand die daar iets achter zocht of daar zelf maar met de ogen voor knipperde.

Ik heb dat nooit gedaan, ik zou dat ook echt weird vinden om zelf te doen of van een ander. Maar goed, elk zijn ding.
 
Lijkt erop dat daar weinig tot geen overzicht bestaat. Dat komt ook aan bod in de Pano reportage over deze problematiek die ik eerder postte. Simpel voorbeeld. Prof neemt zijn heel labo mee voor een werklunch. Hij betaalt de gehele rekening en iedereen stort hem hun deeltje terug. Een courant gebruik dat jij en ik ook met vrienden doen. Alleen, achteraf gaat hij de volledige rekening binnenbrengen bij de KUL en wordt daar dan integraal voor vergoed. Vervolgens stoeft hij erover tegen zijn labomedewerkers.

En dat is dan één voorbeeld. In de reportage spreken verschillende getuigen over fiscale fraude.

Valt voor mij onder dezelfde noemer "aberrant unif gedrag". Elke normale mens weet dat dat niet kan.

As said behoren, mensen in de zak zetten is niet moeilijk, zeker niet jonge ondergeschikten (Versta ook niet dat de deelnemers daar in stilte aan meedoen uit vrije wil...)

Wie in een bedrijf werkt waar dergelijk gedrag ongestraft voorkomt, mag zijn hand opsteken. Normale mensen proberen dat zelfs niet.
 
@cege gezien jouw attitude hier denk ik ook dat het goed is dat je niet meer in de academische sector werkt...
Ik ben zo geen "circle jerkers" tegengekomen in ieder geval.

Het is ook een ziekte van de tijd dat alles "nuttig" moet zijn. Wetenschap is nieuwsgierigheid, en als je "een rare kwiet" bent die nieuwsgierig is naar "vogel systematiek of classificatie van de mijten" dan kan je dat verder bestuderen. Het kan zijn dat het nooit nuttig zal zijn, maar misschien ook wel (wie weet komt er ooit 1 specifieke mijtsoort die een dodelijke ziekte verspreidt?).

De maatschappij nu verwacht echter dat de wetenschap er is om alle problemen in de wereld op te lossen. Dat dat de kerntaak van wetenschappers is. De corona pandemie heeft dat idee nog eens versterkt doordat er zo waanzinnig snel vaccins ontwikkeld zijn (onkarakteristiek snel voor wetenschap, want wetenschappelijke vooruitgang gaat doorgaans een pak trager).

Ik heb al vaak gedacht: stel dat Einstein nu een jonge wetenschapper was, die op zoek was naar geld om onderzoek te doen rond iets zeer fundamenteel in theoretische fysica (bv. de relativiteitstheorie). Ik denk dat hij het, als (heel) rare kwiet zijnde, moeilijk zou hebben. Geen budget, niet relevant, te weinig papers gepubliceerd...

Normale mensen veranderen de wereld trouwens niet. Dat zijn altijd 'rare kwieten'.

Maar bon, on-topic: weinig reactie precies op het feit dat die prof beroep heeft aangetekend :unsure:
 
Ik heb al vaak gedacht: stel dat Einstein nu een jonge wetenschapper was, die op zoek was naar geld om onderzoek te doen rond iets zeer fundamenteel in theoretische fysica (bv. de relativiteitstheorie). Ik denk dat hij het, als (heel) rare kwiet zijnde, moeilijk zou hebben. Geen budget, niet relevant, te weinig papers gepubliceerd...

Normale mensen veranderen de wereld trouwens niet. Dat zijn altijd 'rare kwieten'.

Maar bon, on-topic: weinig reactie precies op het feit dat die prof beroep heeft aangetekend :unsure:
Dat was toen ook zo hé, hij werkte als een technisch medewerker in een patentenbureau (hij had geprobeerd een job als onderzoeker aan de unief te krijgen maar was niet gelukt) en heeft de speciale relativiteitstheorie bedacht in zijn vrije tijd. Hij is pas professor geworden nadat hij die theorie gepubliceerd had.
 
@cege gezien jouw attitude hier denk ik ook dat het goed is dat je niet meer in de academische sector werkt...
Ik ben zo geen "circle jerkers" tegengekomen in ieder geval.

Het is ook een ziekte van de tijd dat alles "nuttig" moet zijn. Wetenschap is nieuwsgierigheid, en als je "een rare kwiet" bent die nieuwsgierig is naar "vogel systematiek of classificatie van de mijten" dan kan je dat verder bestuderen. Het kan zijn dat het nooit nuttig zal zijn, maar misschien ook wel (wie weet komt er ooit 1 specifieke mijtsoort die een dodelijke ziekte verspreidt?).

De maatschappij nu verwacht echter dat de wetenschap er is om alle problemen in de wereld op te lossen. Dat dat de kerntaak van wetenschappers is. De corona pandemie heeft dat idee nog eens versterkt doordat er zo waanzinnig snel vaccins ontwikkeld zijn (onkarakteristiek snel voor wetenschap, want wetenschappelijke vooruitgang gaat doorgaans een pak trager).

Ik heb al vaak gedacht: stel dat Einstein nu een jonge wetenschapper was, die op zoek was naar geld om onderzoek te doen rond iets zeer fundamenteel in theoretische fysica (bv. de relativiteitstheorie). Ik denk dat hij het, als (heel) rare kwiet zijnde, moeilijk zou hebben. Geen budget, niet relevant, te weinig papers gepubliceerd...

Normale mensen veranderen de wereld trouwens niet. Dat zijn altijd 'rare kwieten'.

Maar bon, on-topic: weinig reactie precies op het feit dat die prof beroep heeft aangetekend :unsure:

Van mij mag de unif vol zitten met rare kwieten en mag iedereen zich met allerlei, in mijn ogen zinloze, zaken bezig houden.

Maar heb dan wel normaal gedrag en geen aberrant normvervaging.

Wat ik zelf gezien heb in mijn tijd (ik zat btw op de faculteit van 1 van die pano reportage proffen):
- prof zat (50y) op Gentse feesten en gewoon vrouwelijke studenten lastig vallen (groepje volgen) dat het echt gênant is. Make that elk random on site studenten feest. Nieuwjaars fuif, paas fuif, ... (dat was de pano sjarel)
- prof die phd studenten cursussen laat printen in copy shop. 200 euro cash geeft. Prof heeft eigen bedrijfje, die stuurt een factuur van 1000 euro naar secretariaat voor cursussen print. Studenten betalen nog eens 30 euro voor cursus. Prof verdient 2000 euro met een phd student een halve dag in een copy shop te steken...
- de punten van de thesis als pasmunt. Thesis studenten mochten pas vanaf september aan de thesis beginnen om misbruik tegen te gaan. Labowerk = stagecontract achtig iets voor de verzekering. In bepaalde labos was geweten dat ze zonder contract al in augustus of zelfs juli moesten beginnen. Gewoon postdoc of phd volk hun saai werk doen. Niet opdagen = dreigen met minder punten. Kerstvakantie, paasvakantie idem.
- manipulatie van de onafhankelijke assessment van kandidaat proffen. Oh, weird, de nieuwe prof heeft dezelfde familie naam als de vakgroep voorzitter, terwijl die niet in top 5 zat...
- etc etc.


Wat gaan we allemaal toestaan om de volgende Einstein te vinden?


Ik hoor dan ook graag een reden van jou van waarom de unif vol zit met dergelijke wan toestanden?
 
Terug
Bovenaan