Childhoods end uit. Op zich niet slecht maar ben nu ook niet 100% mee. Ik mistte vooral een hoofdpersonage om van begin tot eind te volgen en mij aan vast te haken. Die evolutie van een planeet volgen is een coole denkoefening voor mij maar dat is het ook
Clarke is voor mij de sf-schrijver van interessante denkwijzen en ideeen maar zijn personages zijn nog minder uitgewerkt dan die van Asimov.
 
Clarke is voor mij de sf-schrijver van interessante denkwijzen en ideeen maar zijn personages zijn nog minder uitgewerkt dan die van Asimov.
Ja dan zal het hier wel bij blijven. Natuurlijk heeft die 2001 ook geschreven en Kubrick heeft dat boek zo verfilmd dat het niet stoort dat je geen hoofdpersonage hebt van begin tot eind maar in boekvorm werkt dat toch minder voor mij.

Maar nu eerst It, The Shining en The Stand
 
Three Body Problem

Het verhaal speelt zich af tijdens de Culturele Revolutie in China en volgt de astrofysicus Ye Wenjie, die een onverklaarbaar signaal heeft opgevangen vanuit de ruimte.

Dit signaal komt van de planeet Trisolaris, een planeet die deel uitmaakt van een drievoudig systeem en die onderhevig is aan extreme en onvoorspelbare veranderingen in de maatschappij op elk vlak.


Het is een trilogie en het volledig verhaal is zeker de moeite de moeite waard.
Het is geschreven door een Chinese auteur en begint in de jaren 1960, maar gaat ver in de toekomst.
Ik probeer zonder spoiler te blijven, maar lastig om uit te leggen waarom dit de beste sci-fi trilogie is van de laste jaren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren Absolution Gap uitgelezen. De laatste uit de Revelation Space trilogie.

Het las vlot en ik keerde er altijd wel graag naar terug. Maar na ruim 3/4 gelezen te hebben was het verhaal precies nog steeds niet op gang gekomen. Of anders gezegd: Er leek nog heel veel verklaard te moeten worden. Ik begon dus al te vrezen voor een rushed einde.

En ja, dat einde was teleurstellend. Het leek wel of Reynolds het plots beu was en ervan af wou. Er zaten een paar frustrerende momenten in, zoals: Wat was uiteindelijk nog de motivatie van Quaiche om de rotatie van Hela te beïnvloeden? Haldora bestond in principe niet meer, de camouflage was op dat moment al gevallen. Waardoor het 'offer' van de Nostalgia ook maar redelijk plat viel.
Hoe Quaiche aan z'n einde kwam was pure slapstick.

In Redemption Ark werden de anti-inertia fields voorgesteld. Ik dacht dat die technologie iets te maken ging hebben met de verdwijningen van Haldora. Want er verdwenen geregeld mensen bij ongelukken met die fields, etc. Maar blijkbaar is dat een idee dat Reynolds compleet heeft laten vallen. Ik vond dat net 1 van de akeligste en interessantste concepten uit Redemption Ark.

Er wordt 2 boeken lang een gigantische dreiging voor de mensheid uitgewerkt. De Inhibitors. Maar blijkbaar zijn die plots niet zo'n groot probleem meer want TADA! hier komen the Nestbuilders. Dat kan wel tellen als deus ex machina.

Tijd voor iets anders. Ik ga beginnen met The Peripheral.
 
Terug
Bovenaan