Studie Schakelprogramma Industriële Wetenschappen Informatica

Rooo1o

Member
Ik heb mijn bachelor toegepaste informatica gehaald en zit te twijfelen om door te schakelen naar industrieel ingenieur, omdat het programma er ongelooflijk interessant uitziet en ik daarmee later les zou kunnen geven in de 3de graad.
Ik zou eerst beginnen met 5 vakken omdat ik niet zeker ben over mijn capaciteiten, en tijdens de studies ook wat wil werken. De vakken zijn:
- Wiskunde I
- Computerhardware
- Programmeren in C en C++
- Algoritmen
- Besturingssystemen

Ik had in mijn middelbaar vrij weinig wiskunde, maar de wiskunde in de bachelor vond ik nog goed te doen. De cursussen waren duidelijk en leesbaar als een boek. Kan ik hier van iemand de cursussen eens inkijken om te zien hoe dat eruit ziet bij het ing schakelprogramma?
 
Elke universiteit bied een zomercursus aan in wiskunde, op edx heeft de KUL zelfs een MOOC gemaakt hiervoor: https://www.edx.org/course/wiskunde-voor-startende-studenten-2

Ook zijn er op verschillende pagina's de cursus te downloaden met oefeningen. Beste wat je kan doen is de universiteit waart je gaat studeren opzoeken in google en daarachter "kuleuven wiskunde zomercursus". De vakinhouden vindt je terug in de studiegids helaas heb ik zelf niks meer liggen. Waar je wel kunt op gaan kijken is de volgende link: https://wiki.wina.be/examens/index.php/Wiskunde_I. Dit is voor bachelor studenten informatica aan de KUL die later dan Burgelijke ing cs. Daar vindt je examenvragen en dergelijke op terug.

Nu als je zo een voorbeeld examen bekijkt schrik niet, als je dit nog nooit hebt gehad dan is het heel normaal dat je het niet begrijpt, probeer gewoon de zomercursus te doorgronden en dan is de kans op slagen al groot.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mojo
Ik ben nu misschien gigantisch mis, maar sommige van die examens zien er nog verrassend doenbaar uit. Is het dan, buiten een stuk sneller te gaan, 'gewoon' veel meer informatie per examenblok? In plaats van 100x complexer?
 
Ik ben nu misschien gigantisch mis, maar sommige van die examens zien er nog verrassend doenbaar uit. Is het dan, buiten een stuk sneller te gaan, 'gewoon' veel meer informatie per examenblok? In plaats van 100x complexer?
Minder persoonlijk, meer leerstof, meer formeel en minder medelijden als ge het niet snapt
 
Als je het als doenbaar beschouwd zul te beter voor u. Maar pas op, zoals aangehaald op de universiteit hebben ze veel minder medelijden en zijn ze sneller geneigd om veel punten af te trekken voor een "detail". Ik zeg "detail" omdat voor hun het geen detail is...

Anyway onderschat het niet, je moet er ook geen bang van hebben maar als je iets hebt van "oké dit kan ik" dan zou ik het zeker proberen. Normaal is er ook een ijkingstoets in het begin van het jaar dus dat verteld ook al veel over je wiskunde niveau.
 
Ik zie ook dat het schakelprogramma vanaf dit jaar gesplitst is in 2 jaar in plaats van 1, schijnbaar met dezelfde of zelfs minder leerstof (fysica zit niet meer in het programma?)

nog eens goed over nadenken
 
Ik ben nu misschien gigantisch mis, maar sommige van die examens zien er nog verrassend doenbaar uit. Is het dan, buiten een stuk sneller te gaan, 'gewoon' veel meer informatie per examenblok? In plaats van 100x complexer?
Wat ik al van studenten gehoord heb die geschakeld zijn is het volgende.
De technische vakken zijn een heel deel herhaling met iets meer uitdieping op wiskundig vlak en ook iets theoretischer. Examens zijn een heel stuk strenger verbeterd. Had je voor een gelijkaardig vak in de bachelor een 11 dan ben je faliekant gebuisd als je uw kennis niet opschaalt.

Wiskunde en puur abstracte vakken zijn vooral de dooddoener. Vooral omdat ze een hele achterstand moeten wegwerken op een korte tijd.

Erbij werken lijkt me geen goed idee. Dat schakeljaar is echt intensief en je hebt echt uw tijd nodig.
 
'puur abstract' is natuurlijk relatief in de industriële wetenschappen. De kans dat je daar echt zeer abstracte wiskunde krijgt, is klein. Zonder afbraak te doen aan de waarde van de opleiding.
Relatief gezien niet nee.
Maar als uw kennis tot hiertoe niet veel verder reikte dan een tweedegraadsvergelijking dan zijn zaken zoals een lineaire transformatie wel vrij abstract :p
 
Nog een toevoeging: tegenwoordig wordt er ook gewoon geen wiskunde gedoceerde door de meeste hogescholen dat toegepaste informatica aanbieden. Te weinig IT-ers, en een laag slaagcijfer dat keer op keer te laag is betekent dat het programma (soms) wat verwaterd.

Als je dan richting industriële wetenschappen gaat, abstracte wiskunde of niet, kan je in de problemen komen. Het is minstens 3j geleden dat je iet of wat degelike wiskunde hebt gehad en als je uit 3u of lager kwam in het middelbaar gaat het merendeel ook gewoon nieuw zijn.
 
Terug
Bovenaan