Ruimtelijke Ordening en Verstedelijking

Uiteindelijk is een tiny house toch niets anders dan de moderne chalet... (al dan niet op wielen) en die mag je toch ook niet zomaar eventjes neerpoten op een weide.

Ik zie dan echt niet in waarom dat je een tiny house daar zomaar zou mogen neerpoten.
 
En ik ga akkoord met de stelling en de insteek, maar niet de manier waarop het geframed wordt.
Tiny houses zijn niet per definitie zonevreemde krotten op wielen. Dit is uit iets veel nobelers ontgroeit en bestaat in veel vormen en maten.

Wat jij doet is zeggen "Syriërs zijn illegalen." Zonder onderscheid te maken. Het is vooral hierop dat ik hard reageer.
Uiteindelijk is een tiny house toch niets anders dan de moderne chalet... (al dan niet op wielen) en die mag je toch ook niet zomaar eventjes neerpoten op een weide.

Ik zie dan echt niet in waarom dat je een tiny house daar zomaar zou mogen neerpoten.

Ja, maar je moet toch wel heel naïef zijn om niet te willen inzien dat deze Tiny Houses echt ervoor gemaakt zijn om zich te onttrekken aan de omgevingsvergunning he. Het is zowat hun bestaansreden. Ik bedoel:
- Als je van plaats naar plaats wil reizen, dan bestaat er zoiets als een mobilhome of een caravan
- Als je een houten huis wil in de natuur heb je zoiets als een chalet
- En voor alles daartussen heb je desnoods nog zoiets als een stacaravan

Maar why the fuck zou je dan eigenlijk nog een veredeld tuinkot op wielen nodig hebben om het vervolgens 365 dagen per jaar te laten staan?! Waar zit de beweegreden? Wat heeft een Tiny House dat bovenstaande opties niet heeft?

Dat is zoals zeggen dat je die niet-traceerbare gsms van de drugsmaffia niet bij voorbaat verdacht mag vinden want brave huisvaders kunnen die ook gebruiken. Uhu, sure. Maar als er geen beweegreden is om ze te gebruiken, dan mag je je daar toch wel vragen bij stellen imo.
 
deze Tiny Houses
Een tiny house staat niet per definitie op wielen. Kun je stoppen met dit belachelijk discours?

Het is juist het feit dat je voor de 5de keer ofzo dit blijft veralgemenen naar alle tiny houses dat een discussie onmogelijk maakt.
 
Tiny houses zijn al 10+ jaar een fenomeen, zeker in noord Amerika. Om daar nu een exponent van het Vlaamse verkavelingsbeleid van te maken is wel wat bij de haren gesleurd
 
Ja, maar je moet toch wel heel naïef zijn om niet te willen inzien dat deze Tiny Houses echt ervoor gemaakt zijn om zich te onttrekken aan de omgevingsvergunning he. Het is zowat hun bestaansreden. Ik bedoel:
- Als je van plaats naar plaats wil reizen, dan bestaat er zoiets als een mobilhome of een caravan
- Als je een houten huis wil in de natuur heb je zoiets als een chalet
- En voor alles daartussen heb je desnoods nog zoiets als een stacaravan

Maar why the fuck zou je dan eigenlijk nog een veredeld tuinkot op wielen nodig hebben om het vervolgens 365 dagen per jaar te laten staan?! Waar zit de beweegreden? Wat heeft een Tiny House dat bovenstaande opties niet heeft?

Dat is zoals zeggen dat je die niet-traceerbare gsms van de drugsmaffia niet bij voorbaat verdacht mag vinden want brave huisvaders kunnen die ook gebruiken. Uhu, sure. Maar als er geen beweegreden is om ze te gebruiken, dan mag je je daar toch wel vragen bij stellen imo.

Maar een tiny house, is per definitie een klein huis. Dus in definitie als je het op die manier wenst te gebruiken, moet het voldoen aan dezelfde zaken waaraan een chalet moet voldoen.

Wil je het op wielen zetten, geen probleem, maar voor mij gelden dan de regels voor de woonwagens, en neen die mag je ook niet zomaar eventjes op een wei zetten.
Wil je het in plaats van op wielen zoals piet, joris en korneel te wateren gaan, dan is het een woonboot. En daar heb je dan ook strikte regels voor.

Of anders gezegd, zodra het de functie van een woning heeft, moet je aan de regels die hiervoor van toepassing zijn gebruiken. En dan mag je niet zomaar zoals al gezegd een huisje zetten op een weiland. ter herhaling : DAT MAG NIET. Net zoals dat je ook niet zomaar even een stukje bos mag kopen, en daar dan een woonwagen / caravan/... neerploffen waar jij dan in verblijft.

Maar zoals altijd doen mensen regelmatig wat ze niet mogen (anders zou zwartwerk ook niet bestaan). En zolang de pakkans klein is, kunnen ze daar wel eens mee wegkomen. Meer moet je daar niet achter zoeken.
 
Klopt volledig.



Volgens mij zijn Tiny Houses er eerder een exponent van:
- Het is niet alleen het omzeilen van alle regels rond commerciële overnachtingen
- Het is bovendien specifiek qua omgevingsvergunning dé manier om omgevingsvergunningen te ontwijken. Tiny Houses worden namelijk bij uitstek overal ten velde geplaatst en dus quasi onmogelijk op te sporen. En zelfs wanneer men er eentje op het spoor is, kunnen ze het desnoods nog verplaatsen alsof er niets gebeurd is. Je moet al "op heterdaad" gaan betrappen.
Dus als je weet dat men in dit land zelfs de middelen en manschappen niet heeft om grove overtredingen en permanente constructies te gaan vervolgen, dan weet je evengoed als mij dat de omgevingsvergunningen van deze tiny houses dode letter zal blijven en deze binnenkort overal gaan opduiken.

Ik voorspel u nu al discussies hierover. Op een dag zal ik hier een krantenartikel posten en verwijzen naar deze posts. Als er hier politici meelezen: doe er iets aan, want het zal een probleem worden.

Allez, hoe lang heeft het geduurd? Nog geen 3 maanden.
We schreven 13 juli. We zijn nu 29 september en ik lees al op de voorpagina van vrtnws.be:

Tiny houses, compacte woningen op wielen, steeds populairder maar de wet volgt nog niet

Als er ooit grof geld te verdienen valt met het voorspellen van politieke problemen, dan word ik miljonair. Jammer genoeg bestaat er niet zoiets, wel integendeel. Met de gave om politieke problemen te voorspellen fret je alleen maar uw kas op, omdat je de problemen live voor uw ogen ziet gebeuren en niemand beseft het en niemand doet er wat aan.
 
Allez, hoe lang heeft het geduurd? Nog geen 3 maanden.
We schreven 13 juli. We zijn nu 29 september en ik lees al op de voorpagina van vrtnws.be:

Tiny houses, compacte woningen op wielen, steeds populairder maar de wet volgt nog niet

Als er ooit grof geld te verdienen valt met het voorspellen van politieke problemen, dan word ik miljonair. Jammer genoeg bestaat er niet zoiets, wel integendeel. Met de gave om politieke problemen te voorspellen fret je alleen maar uw kas op, omdat je de problemen live voor uw ogen ziet gebeuren en niemand beseft het en niemand doet er wat aan.
Dat artikel zegt gewoon dat die tiny houses op dit moment de gewone regels moeten volgen. Dat is toch exact wat je wilt?
 
Allez, hoe lang heeft het geduurd? Nog geen 3 maanden.
We schreven 13 juli. We zijn nu 29 september en ik lees al op de voorpagina van vrtnws.be:

Tiny houses, compacte woningen op wielen, steeds populairder maar de wet volgt nog niet

Als er ooit grof geld te verdienen valt met het voorspellen van politieke problemen, dan word ik miljonair. Jammer genoeg bestaat er niet zoiets, wel integendeel. Met de gave om politieke problemen te voorspellen fret je alleen maar uw kas op, omdat je de problemen live voor uw ogen ziet gebeuren en niemand beseft het en niemand doet er wat aan.
Hebt gij nu gewoon dat artikel gepost, naar uw eigen verwezen zonder eigenlijk het artikel zelf te lezen?
 
Allez, hoe lang heeft het geduurd? Nog geen 3 maanden.
We schreven 13 juli. We zijn nu 29 september en ik lees al op de voorpagina van vrtnws.be:

Tiny houses, compacte woningen op wielen, steeds populairder maar de wet volgt nog niet

Als er ooit grof geld te verdienen valt met het voorspellen van politieke problemen, dan word ik miljonair. Jammer genoeg bestaat er niet zoiets, wel integendeel. Met de gave om politieke problemen te voorspellen fret je alleen maar uw kas op, omdat je de problemen live voor uw ogen ziet gebeuren en niemand beseft het en niemand doet er wat aan.

Je bekijkt dit wel heel negatief vind ik. Een tiny house een relatief nieuwe, kleinschalige woonvorm die aan populariteit wint. De regelgeving moet mee veranderen, maar dit is zeker op regionaal niveau helaas een traag proces, al zijn er steden die hun huiswerk al gedaan hebben. Maar dit is eerder om dit fenomeen te accommoderen dan om het aan banden te leggen, de huidige regels bieden in feite heel weinig ruimte voor tiny houses (pun intended :D).

Het potentieel probleem zit dan eerder in handhaving van huidige of aangepaste regels zoals je in je originele post ook voorspelde. Als je nu met een bericht afkwam dat tiny houses massaal worden gebruikt om omgevingsvergunningen en voorschriften met de voeten te treden, dan had je pas recht van spreken. Tot nu toe zijn daar niet echt aanwijzingen voor bij mijn weten.
 
Dat artikel zegt gewoon dat die tiny houses op dit moment de gewone regels moeten volgen. Dat is toch exact wat je wilt?
Hebt gij nu gewoon dat artikel gepost, naar uw eigen verwezen zonder eigenlijk het artikel zelf te lezen?

Dan heb je het wellicht over de theorie?

Jammer genoeg is er in Vlaanderen al altijd een groot verschil geweest tussen de theorie en de praktijk. Zeker wat betreft ruimtelijke ordening en bijhorende vergunningen. Zoals ik hierboven in juli al had beschreven, zijn "tiny houses" quasi op maat gemaakt om deze regels nog meer te gaan omzeilen en te negeren dan reeds het geval was. Zelfs een flagrante bouwovertreding van gebouwen die met beton in de grond verankerd zitten, wordt nog niet bestraft. Van waar zou ik dan plots de hoop moeten halen dat er een strikte handhaving zou volgen op een onnozele remorque die ergens ten velde gedropt wordt en op elk moment terug weggehaald kan worden?

Trouwens, "de gewone regels volgen"? You wish. Ik vraag mij af hoe je de moderne EPB-eisen gaat halen met zo'n tuinkot op wielen. Die zijn daar niet aan onderworpen. De Tiny House zijn bestaansreden is gewoon om het achterpoortje te worden om aan allerlei regels te ontsnappen, waar de ander wél diep voor in de buidel moet tasten.
 
Ik vraag mij wel af hoe groot die doelgroep is voor zo'n "tuinkot op wielen". Ik kan mij echt niet inbeelden dat er in België zo'n vraag is naar infeite goed uitgebouwde caravans als permanente woonst. Zet op de site van Tiny House Belgium eens alles op maximaal voor een afgewerkt product en je zit ook aan € 90000. Het kan allemaal een stuk goedkoper uiteraard, je kan ze zelfs "casco" kopen, maar lijkt me dat het basiscomfort sowieso niet al te hoog is. Nu zal daar wel vraag naar zijn, het komt van 0 en is nieuw...
 
Ik vraag mij wel af hoe groot die doelgroep is voor zo'n "tuinkot op wielen". Ik kan mij echt niet inbeelden dat er in België zo'n vraag is naar infeite goed uitgebouwde caravans als permanente woonst. Zet op de site van Tiny House Belgium eens alles op maximaal voor een afgewerkt product en je zit ook aan € 90000. Het kan allemaal een stuk goedkoper uiteraard, je kan ze zelfs "casco" kopen, maar lijkt me dat het basiscomfort sowieso niet al te hoog is. Nu zal daar wel vraag naar zijn, het komt van 0 en is nieuw...

Om erin te wonen zal de doelgroep heel klein zijn in dit land.

Met voorsprong de grootste doelgroep is om er vakantiehuisjes van te maken en te verhuren.
-> "Eventjes deconnecteren in de natuur? Boek nu onze Tiny House die we voor u midden in het groen hebben geplaatst, waardoor we tegelijkertijd direct ook het stukje groen verkrachten volgens de aloude Vlaamse tradities! Boek hem nu!"
 
Ik kende vroeger iemand en die zijn ouders woonden in een goed uitgebouwde stacaravan op een camping aan het donkmeer in Berlare. Zeer goedkoop wonen, veel sociale contacten, en het jaar rond vakantiegevoel. Het probleem was echter dat die mensen daar hun domicilie niet konden zetten, en ze dus noodgedwongen gedomicilieerd stonden bij familie. Waarom kan men dit niet gewoon regulariseren zodat dit wettelijk kan?
 
Uit het zonnepanelen-topic:
Wij wonen op de boeren buiten. Dus zelfs al zou ik een dieselgenerator van 95dB neerzetten zou de enige die er last van zou hebben ikzelf zijn (en mijn gezin).
Nu zijn thuisgenerator die vast staan redelijk goed geïsoleerd en zitten onder de 65dB vanaf 4m gemeten.

Maar dit enkel ter info, dit is nog altijd het pv panelen topic en niet het stroom topic ;-)

Aaaaah, "den buiten". Waar alles mag en alles kan. Ziedaar ook de drijvende kracht waarom veel Vlamingen die hunker hebben naar "den buiten". Deze mag je aan het lijstje toevoegen van illegale boorwaterputten, illegale afvalverbranding, illegale afvaldumping, ... en meer wat het daglicht niet mag zien. Nu ook de dieselgroepen met een dramatisch slechte efficiëntie en een continue herrie elektriciteit laten produceren. :laugh:

Zolang ze maar geen rekening moeten houden met iemand anders en enige vorm van maatschappij-verantwoord gedrag moeten vertonen.
 
Uit het zonnepanelen-topic:


Aaaaah, "den buiten". Waar alles mag en alles kan. Ziedaar ook de drijvende kracht waarom veel Vlamingen die hunker hebben naar "den buiten". Deze mag je aan het lijstje toevoegen van illegale boorwaterputten, illegale afvalverbranding, illegale afvaldumping, ... en meer wat het daglicht niet mag zien. Nu ook de dieselgroepen met een dramatisch slechte efficiëntie en een continue herrie elektriciteit laten produceren. :laugh:

Zolang ze maar geen rekening moeten houden met iemand anders en enige vorm van maatschappij-verantwoord gedrag moeten vertonen.
En hoe is dat anders dan kerncentrales sluiten en gascentrales bouwen?
 
Uit het zonnepanelen-topic:


Aaaaah, "den buiten". Waar alles mag en alles kan. Ziedaar ook de drijvende kracht waarom veel Vlamingen die hunker hebben naar "den buiten". Deze mag je aan het lijstje toevoegen van illegale boorwaterputten, illegale afvalverbranding, illegale afvaldumping, ... en meer wat het daglicht niet mag zien. Nu ook de dieselgroepen met een dramatisch slechte efficiëntie en een continue herrie elektriciteit laten produceren. :laugh:

Zolang ze maar geen rekening moeten houden met iemand anders en enige vorm van maatschappij-verantwoord gedrag moeten vertonen.

Heb er hier ook al naar gekeken maar zo evident is het toch niet. 't is ofwel generator, ofwel netstroom, maar beiden tegelijk is technisch niet eenvoudig. Maar bijvoorbeeld een elektrische verwarming loskoppelen en op de generator laten draaien kan dan weer wel vrij eenvoudig. En daar zit toch het merendeel van je verbruik.
 
Uit het zonnepanelen-topic:


Aaaaah, "den buiten". Waar alles mag en alles kan. Ziedaar ook de drijvende kracht waarom veel Vlamingen die hunker hebben naar "den buiten". Deze mag je aan het lijstje toevoegen van illegale boorwaterputten, illegale afvalverbranding, illegale afvaldumping, ... en meer wat het daglicht niet mag zien. Nu ook de dieselgroepen met een dramatisch slechte efficiëntie en een continue herrie elektriciteit laten produceren. :laugh:

Zolang ze maar geen rekening moeten houden met iemand anders en enige vorm van maatschappij-verantwoord gedrag moeten vertonen.
Je gaat nu toch echt niet beweren dat, tenzij je echt geen buren hebt (en waar kan dat nog), er minder sociale controle geldt in zo'n typische plattelandsgemeente dan in de typische wijk in bv. Brussel?

Allez, in Brussel zijn het misschien geen Vlamingen, maar je opmerking alsof het enkel die Vlamingen zijn die regels aan hun laars lappen lijkt me nogal wereldvreemd.
 
En over welke bouwgronden gaat het? Je doet nu alsof ze nu niks anders doen dan bouwgronden bijmaken. Wat ze imo niet doen.
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) nuanceert dat laatste door erop te wijzen dat er vandaag vooral bijgebouwd wordt binnen het bestaande ruimtebeslag, bijvoorbeeld door een woning te vervangen door twee of drie koppelwoningen of appartementen, of te bouwen op voormalige industrieterreinen.

Vooral waar er dus allemaal al verhard is. Kleine nuance dat zo heel toevallig uit Mac zijn post is gebleven want het past niet in het narratief, eh?
 
Terug
Bovenaan