Roundtable: OXENFREE II: Lost Signals

Netflix is al ver gekomen sinds de dagen van dvd's in de brievenbus. Het bedrijf mag zelfs een voorbeeld heten van hoe mee te evolueren met de tijd. Ondertussen is de naam een onlosmakelijk deel van de hedendaagse popcultuur. Netflix staat voor een ononderbroken stroom aan nieuwe series, heeft een eigen filmstudio die ondertussen ook al in de prijzen begint te vallen en stortte zich in 2021 ook op de gamingmarkt. Wij mochten een roundtable bijwonen met Night School Studio, die ons meer kwamen vertellen over hun coming attraction OXENFREE II: Lost Signals.

OXENFREE II: Lost Signals kwam op 12 juli uit voor Steam, PlayStation 4 en 5, Nintendo Switch en via Netflix.

1689174707847.png

Night School Studio

Op 1 oktober 2014 startten Sean Krankel en zijn neef Adam Hines hun bedrijfje Night School Studio op: een kleinschalige onderneming met een erg beperkt budget en het doel een eigen game op de markt te brengen. Dat werd Oxenfree, dat uitkwam in 2016. Het spel viel in de smaak. Een 2.5-perspectief (driedimensionale personages in een tweedimensionaal decor) gaf Oxenfree een geheel eigen sfeer en de walk and talk-gameplay maakte de ervaring toegankelijk voor spelers van alle niveaus. De karakters konden rondlopen in hun omgeving en interageren door middel van keuzes te maken (twee of drie tekstbubbels). Die keuzes beïnvloedden dan het verloop van je game, wat ook grote herspeelbaarheid gaf.

De storyline van Oxenfree sprak aan: jonge mensen in de eerder mysterieuze sfeer van een omgeving met hoge New England (denk Stephen King) vibes en een element van het bovennatuurlijke ... Datzelfde jaar kwam hét fenomeen Stranger Things voor het eerst op de buis, de timing voor Oxenfree was perfect. Het verhaal volgt Alex en een groep van haar vrienden terwijl ze op een geheimzinnig eiland aankomen. Er is een verlaten militaire basis en er zijn grotten waarvan het gerucht de ronde doet dat er radiofrequenties te vinden zijn die verbinden met andere dimensies. Het concept en de keuzes die gemaakt werden qua stijl en spelervaring kregen grotendeels positieve reviews en er was duidelijk ruimte op de markt voor een vervolg. Toen Netflix interesse toonde om zijn naam en budget achter de studio te gooien, werd NSS het eerste puzzelstukje in de nieuwste tak van de streaminggigant. Vandaag komen ze dan met het langverwachte OXENFREE II.

1689176912471.png

Roundtable

Op uitnodiging van Netflix was er op 6 juli een roundtable rond OXENFREE II: Lost Signals. Chrissy Kelleher was moderator van dienst voor Netflix zelf en we kregen Sean Krankel (studio director), Adam Hines (lead writer) en Bryant Cannon (game director en lead developer) te zien. Zij staan met zijn drieën al van aan de wieg bij de ontwikkeling van Oxenfree en wisten ons wat meer te vertellen over hoe het eraan toe ging om tot een gesmaakte sequel te komen.

Eerst en vooral was de sfeer van Oxenfree heel belangrijk. De game is geen pure horror of moet het niet hebben van de - tegenwoordig oh zo aanwezige - jump scares. Men werkt hier echt met atmosfeer. Er broeit iets, er klopt iets niet, maar wat precies? De ontwikkelaars zijn fan van Stephen King, The Goonies, de game The Pacific Northwest, maar ook van kleine stadjes in New England of Maine en die bijzondere sfeer die daar kan hangen. Een gezonde, family friendly-uitstraling tot je wat dieper begint te graven. De bedoeling was om de speler met dat constante gevoel van licht ongemak te laten rondlopen. Het stadje Camena is dan ook een amalgaam van een heleboel typische plaatsjes. We laten voor OXENFREE II weliswaar de personages van het vorige hoofdstuk in het verleden, door Camena is er wel degelijk een link. Je kan dan ook beslissen om eerst (nog eens) Oxenfree te spelen en dan deel twee óf gewoon Lost Signals als een op zich staand verhaal te gaan spelen.

Er broeit iets, er klopt iets niet, maar wat precies?


Night School Studio blijft trouw aan zijn concept van story-driven experiences: het verhaal staat centraal en is in feite één groot zelf te kiezen avontuur. Je keuzes bouwen als het ware je personages op en ook hoe anderen in het spel je zien. Het loont dus om goed na te denken, maar je kan ook altijd nog eens opnieuw gaan en zien wat je anders had kunnen doen. Dit spel start ongeveer vijf jaar na de gebeurtenissen in het origineel en de personages zijn als het ware ouder geworden met hun publiek én met de studio zelf. De tieners van weleer zijn nu jongvolwassenen en Sean Krankel sluit niet uit dat voor een volgend spel weer een volgende levensfase zal volgen. Het helpt alvast om authentiek over te komen. Hoofdrolspeelster Riley is bijvoorbeeld fysiek een stuk zekerder van zichzelf en dat laat zich merken in een groter gemak om met de soms uitdagende omgevingen om te gaan. Door het dit maal veel grotere team aan medewerkers is die omgeving ook veel 'netter' (of zoals Krankel zegt: polished). Men kon taken uit handen geven aan mensen die specifiek tijd en budget hadden voor bepaalde dingen, waardoor men voor OF II ambitieuzer kon zijn. Dat gaf de originele vaders van de game de mogelijkheid om creatief aan de slag te gaan. Er is een nieuw walkietalkiesysteem voor een stuk meer interactie met de omgeving (of niet, jouw keuze maar met gevolgen) en het geheel voelt veel minder lineair en opener. Je kan meer ontdekken, op je stappen terugkeren en dat allemaal terwijl je een gloednieuwe vijand moet ontwijken en verslaan. Het enthousiasme en de trots van de mannen van Night School Studio over hun nieuwe telg was voelbaar en veelbelovend. Ook voor Netflix lijkt OXENFREE II: Lost Signals een pluim op de hoed te gaan worden en een grote stap in hun nieuwste onderneming.

Over

Beschikbaar vanaf

12 juli 2023

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5

Genre

  1. Adventure
  2. Horror
  3. Walking simulator

Ontwikkelaar

  1. Night School Studio

Uitgever

  1. Netflix
 
Terug
Bovenaan