Roken in de publieke ruimte

Ik herinner mij ook dat in de lokale papier en schoolgerief winkel de eigenaar ook rookte in z’n winkel.

En zelfs een leekracht in de klas in het secundair. Toen hebben we als protest ne gom in de gasverwarmer gegooid om hem uit te roken.
Onze schooldirecteur is ooit in onze klas komen reclameren dat er sigarettenpeuken op de speelplaats van de lagere school naast ons gegooid werden. Alleen, niemand rookte toen in onze klas, het was één van onze leraars die rustig aan het raam uit stond te roken wanneer we toets hadden of zo :D

Moet '93 of '94 geweest zijn.

Een hele groep wegzetten als "verzuurde bietensapjesdrinkers" is onnodig.
Wel wel wel. Het rookverbod op terrassen. Had ik het niet gedacht. :laugh:

Zoveel jaar geleden verplicht de overheid om rookruimtes te maken op café. Ondernemers moesten toen investeren in afzuigsystemen.
Zoveel jaar later verbiedt de overheid aan privé-ondernemingen op privé-grond überhaupt om de vrije keuze te maken of ze hun klandizie binnen laten roken of niet. Een totaalverbod. Investering in afzuigsystemen? Weg. Het was maar om te lachen.
Argument: "Je kunt toch perfect ook op het terras roken?! Wat is dat nu? Je kunt daar op het terras doen wat je wil zonder anderen te storen! Dat is toch logisch!"

Mac-bc: "Geef het 10 jaar vooraleer dat ook verboden wordt."

*10 jaar later*: Alle leuke mensen zitten buiten op het terras, terwijl binnen enkel nog de verzuurde bietensapjesdrinkers zitten. Waarop de overheid: Zot, wie heeft hier al die rokers op het terras gezet? Jullie weten niet hoe dat stinkt zeker? Kom rokers, allemaal weg van dat terras! En snel!

Rokers: Euh... Ok, overheid... :unsure: :unsure: :unsure: Zullen we dan maar terug naar binnen gaan of...? Wat zeg je? 1 meter verder staan op straat? En als ik wat achterover leun op mijn stoel, is dat dan ook goed? Niemand bewaar? :sarcastic:

De overheid opnieuw in zijn favoriete glansrol als schizofrene, gestoorde dorpsidioot die alle kanten uitschiet. Terwijl je perfect de keuze aan de uitbaters kunt laten, waarna klanten vrijwillig kunnen kiezen om voor dat café te kiezen of niet. Maar dat zal wellicht te ingewikkeld zijn.

De overheid opnieuw in zijn favoriete glansrol als schizofrene, gestoorde dorpsidioot die alle kanten uitschiet. Terwijl je perfect de keuze aan de uitbaters kunt laten, waarna klanten vrijwillig kunnen kiezen om voor dat café te kiezen of niet. Maar dat zal wellicht te ingewikkeld zijn.

Een basiskennis van speltheorie volstaat om te beseffen dat dat een valse keuzevrijheid zijn, zowel voor de cafébaas als de klanten.

Lijkt me eerder een geval waar de experten best weten wat de juiste oplossing is, maar zoals gewoonlijk moet men voorzichtig rond de waarheid wandelen want anders krijg je chaos, stakingen, protest, etc Zeker in een maatschappij als de Belgische waar het wantrouwen tov de overheid, medeburgers, etc groot is. Dus moeten dat soort maatregelen mondjesmaat ingevoerd worden.

En vrijwillige keuzes leiden tot maatschappelijk wenselijke resultaten.. ? Vrijwillige keuzes leiden tot mensen die rabiaat tegenstander zijn van bijvoorbeeld bedrijfswagens die bedrijfswagens gebruiken, omdat als het er op aankomt 99% gewoon hetgene doet waar ze het meest aan overhouden.

Terwijl je perfect de keuze aan de uitbaters kunt laten, waarna klanten vrijwillig kunnen kiezen om voor dat café te kiezen of niet. Maar dat zal wellicht te ingewikkeld zijn.
Hetgeen je hiermee zal bereiken is dat om den duur bijna overal gerookt zal worden, omdat zaakvoerders geen klanten willen verliezen en het dus toestaan in hun zaak.

De overheid heeft nu eenmaal de taak om de bevolking te beschermen. Roken tot het verleden laten behoren hoort daar voor mij zeker bij.

Hetgeen je hiermee zal bereiken is dat om den duur bijna overal gerookt zal worden, omdat zaakvoerders geen klanten willen verliezen en het dus toestaan in hun zaak.
Tuurlijk niet, restaurants waar je binnen aan tafel zal mogen roken gaan geen klanten meer zien hoor, op die paar verdwaalde rokers na die blijven volharden. De populatie niet-rokers is de laatste jaren véél groter geworden dan de populatie rokers, zo'n beslissingen nemen als restaurant betekent het einde van uw zaak.

Op een terras is dat natuurlijk iets anders. Mensen gaan niet minder op café gaan omdat een uitbater het toelaat, maar het is wel een toenemende ergernis van vele mensen op datzelfde terras. Wat mij betreft een goede beslissing, maar ook geen must. Toen mijn vrouw zwanger was of nu we met een kleintje soms op een terras zitten is dat zeker storend (en ook schadelijk), maar uiteraard ook van zeer korte duur. Met een kind erbij letten de meeste rokers ook gewoon wel op met hun sigaret aan te steken.

Dat mensen blijven positief praten over roken, is toch niet te geloven.
Vooral deze zin
*10 jaar later*: Alle leuke mensen zitten buiten op het terras
Want je bent pas echt leuk als je je eigen leven (en onrechtsreeks ook die van je buur) verkloot.
En dan die zever van "ja maar in mijn tijd was dat normaal hoor". Zever, zever en nog eens zever.

Tuurlijk niet, restaurants waar je binnen aan tafel zal mogen roken gaan geen klanten meer zien hoor, op die paar verdwaalde rokers na die blijven volharden. De populatie niet-rokers is de laatste jaren véél groter geworden dan de populatie rokers, zo'n beslissingen nemen als restaurant betekent het einde van uw zaak.

Op een terras is dat natuurlijk iets anders. Mensen gaan niet minder op café gaan omdat een uitbater het toelaat, maar het is wel een toenemende ergernis van vele mensen op datzelfde terras. Wat mij betreft een goede beslissing, maar ook geen must. Toen mijn vrouw zwanger was of nu we met een kleintje soms op een terras zitten is dat zeker storend (en ook schadelijk), maar uiteraard ook van zeer korte duur. Met een kind erbij letten de meeste rokers ook gewoon wel op met hun sigaret aan te steken.
Die mentaliteitswijziging is voor een groot deel te wijten aan dit soort maatregelen hé. Vroeger werd er ook gerookt op restaurant, en hadden al die uitbaters eveneens een heilige schrik voor een rookverbod.

*10 jaar later*: Alle leuke mensen zitten buiten op het terras, terwijl binnen enkel nog de verzuurde bietensapjesdrinkers zitten.

Dit soort van uitspraken mag ook wel echt eens gaan stoppen. "Alle leuke mensen roken", net zoals enkel mensen die alcohol drinken op cafe zich kunnen amuseren zeker :unsure:

In een ideale wereld vraagt de roker aan de mensen rond zich of het stoort dat hij rookt.

Iets wat uiteraard nooit gebeurt, want de roker ligt niet wakker van pakweg de mensen die rond hem zitten te eten.

Dus dan heb je deze maatregelen nodig. Voor mij het beste punt van het hele regeerakkoord.

Ook hier mag je geen ganse groep mensen wegzetten als "marginaal" omwille van die ene eigenschap.
Men weet al 60 jaar dat roken schadelijk is. Men heeft daar jaren niks aan gedaan omwille van? tabakslobby? Bron van inkomsten? macht van het geld?

We moeten als samenleving maximaal streven naar een gezonde en fitte bevolking. Roken, junkfood, alcohol, overgewicht, elektrische steps horen daar al zeker niet bij. Het is dus ook normaal dat er niet meer gerookt wordt op terrassen, speelpleinen, aan de schoolpoort of bij evenementen.

De mensen die anno 2025 nog roken zijn echt wel grotendeels de marginalen en onderontwikkelde mensen van de samenleving. Een iets of wat ontwikkeld persoon zal je niet gauw met een sigaret zien en zeker niet in publieke plaatsen.

Roken verder marginaliseren is een gunstige evolutie. De fout ligt 100% bij de rokers, niet bij de niet-roker. De volgende stap is de verkoop van tabak lamleggen door de prijs nog wat op te trekken en het aantal verkooppunten te beperken.

Ook voor alcohol merk ik stilaan een ommezwaai. Het is nu ook wel duidelijk dat elk glas schadelijk is en er geen gezondheidsvoordeel is aan alcohol. Mocht alcohol nu uitkomen, dan zou het niet eens mogen verkocht worden. Die link gezelligheid - alcohol is dan ook zwaar overroepen. We mogen ons ook oprecht de vraag stellen of een plaats waar mensen 10 pinten kunnen uitkappen aan een toog nog moet bestaan?

Ik ben ook voorstander van het rookverbod op terrassen, alleen vind ik dat je wel moet oppassen met alle rokers weg te zetten als retards en marginalen.
Voor Gen Z en een deel van de Millennials kan ik er inkomen dat je dat zo bekijkt.

Maar bedenk wel dat het nog maar een goeie 20j. geleden is dat je nagenoeg overal op het werk, op de trein, in café's etc. mocht roken.
Alle Boomers, Gen X en een deel van de Millennials zijn in een omgeving grootgebracht waar roken weliswaar in toenemende mate werd ontraden maar (nog) niet gemarginaliseerd werd.

Die mentaliteitsverandering bij de genoemde groepen gaat maar traag. Ik heb 2 nonkels 65+ die nog altijd roken. De ene gaf les aan de hogeschool en de andere is een gepensioneerde rechter, allesbehalve retards of marginalen dus. Het zijn gewoon mensen uit een andere tijd dan nu en ze gaan er volgens mij ook geen enkel probleem mee hebben om voortaan op een terras niet te roken.
Enfin, enige wat ik eigenlijk wil zeggen is dat er wat nuance nodig is.

Dit soort van uitspraken mag ook wel echt eens gaan stoppen. "Alle leuke mensen roken", net zoals enkel mensen die alcohol drinken op cafe zich kunnen amuseren zeker :unsure:

Boutades worden hier blijkbaar nog altijd misbegrepen. Verrassing. Voor de slechte verstaanders onder ons: ik klaag hiermee de verzuurde maatschappij aan en de dictatuur van de meerderheid.

Die hekenjacht op rokers is een typisch voorbeeld van de dictatuur van de meerderheid. En dat verloopt telkens in dezelfde stappen:
  1. Kies een heel specifieke doelgroep die je zult aanvallen. Zorg ervoor dat ze zeker in de minderheid zijn. In dit geval zijn dat de rokers.
  2. Kies uw wetsvoorstel zo dat die kleine minderheid louter en alleen nadelen ondervindt, en de (stilzwijgende) meerderheid enkel de voordelen ervaart.
  3. Doe enquêtes, spreek over "een draagvlak", ... en de kortzichtige massa zal erin meegaan.
  4. Doordrukken.

Wat mensen daarbij niet beseffen is dat ze vandaag gretig meegaan in de heksenjacht op rokers maar morgen zélf het slachtoffer kunnen zijn van dat miserabel staaltje ondemocratisch nadenken.
Want weet je wat? Ik heb het eigenlijk volledig gehad met cross-brommers. Ja, dat maakt ongelofelijk veel lawaai, zowel voor mens als voor dier zorgt het voor onnodige stress. Het heeft geen enkel praktisch nut. En het vervuilt onze propere lucht waardoor we er ziek van worden. Enfin, je zou kunnen stellen dat cross-brommers nog erger zijn dan rokers. Waarom zou je dat niet verbieden terwijl je roken op een terras wél verbiedt?

Kortom: mensen, en zeker politici, moeten dringend eens leren conceptueel nadenken.
  • Vraag NIET: "Moet roken op terrassen verboden worden?"
  • Maar vraag (bijvoorbeeld): "Gaan we als maatschappij alle recreatieve activiteiten verbieden wat in meerdere of mindere mate hinder kan veroorzaken aan uw medemens?".
    • Is er een democratisch draagvlak om daar neen op te antwoorden? Ok.
    • Is er een democratisch draagvlak om daar JA op te antwoorden? Ok, maar wees dan consequent. En stop met die onnozele steekvlampolitiek en mensen tegen elkaar op te zetten terwijl je je als overheid constant als een bemoeizuchtige schoonmoeder loopt te gedragen.

Boutades worden hier blijkbaar nog altijd misbegrepen. Verrassing. Voor de slechte verstaanders onder ons: ik klaag hiermee de verzuurde maatschappij aan en de dictatuur van de meerderheid.

Die hekenjacht op rokers is een typisch voorbeeld van de dictatuur van de meerderheid. En dat verloopt telkens in dezelfde stappen:
  1. Kies een heel specifieke doelgroep die je zult aanvallen. Zorg ervoor dat ze zeker in de minderheid zijn. In dit geval zijn dat de rokers.
  2. Kies uw wetsvoorstel zo dat die kleine minderheid louter en alleen nadelen ondervindt, en de (stilzwijgende) meerderheid enkel de voordelen ervaart.
  3. Doe enquêtes, spreek over "een draagvlak", ... en de kortzichtige massa zal erin meegaan.
  4. Doordrukken.

Wat mensen daarbij niet beseffen is dat ze vandaag gretig meegaan in de heksenjacht op rokers maar morgen zélf het slachtoffer kunnen zijn van dat miserabel staaltje ondemocratisch nadenken.
Want weet je wat? Ik heb het eigenlijk volledig gehad met cross-brommers. Ja, dat maakt ongelofelijk veel lawaai, zowel voor mens als voor dier zorgt het voor onnodige stress. Het heeft geen enkel praktisch nut. En het vervuilt onze propere lucht waardoor we er ziek van worden. Enfin, je zou kunnen stellen dat cross-brommers nog erger zijn dan rokers. Waarom zou je dat niet verbieden terwijl je roken op een terras wél verbiedt?

Kortom: mensen, en zeker politici, moeten dringend eens leren conceptueel nadenken.
  • Vraag NIET: "Moet roken op terrassen verboden worden?"
  • Maar vraag (bijvoorbeeld): "Gaan we als maatschappij alle recreatieve activiteiten verbieden wat in meerdere of mindere mate hinder kan veroorzaken aan uw medemens?".
    • Is er een democratisch draagvlak om daar neen op te antwoorden? Ok.
    • Is er een democratisch draagvlak om daar JA op te antwoorden? Ok, maar wees dan consequent. En stop met die onnozele steekvlampolitiek en mensen tegen elkaar op te zetten terwijl je je als overheid constant als een bemoeizuchtige schoonmoeder loopt te gedragen.
Jij rookt zelf dacht ik?
Je begrijpt toch dat dit dan wel heel erg overkomt als, ik rook, dus dat mogen ze niet verbieden?

Voor mij mag roken op terrassen verboden worden, maar dan vooral op terrassen waar ook eten geserveerd wordt, op terrassen van café's is die noodzaak er niet, ook al rook ik zelf niet.

Jij rookt zelf dacht ik?
Je begrijpt toch dat dit dan wel heel erg overkomt als, ik rook, dus dat mogen ze niet verbieden?

Moet je daar nu op blijven ingaan, uiteindelijk is het een wandelend cliche. Hier "de rokers zijn de toffe mensen", in dat andere topic "natuurlijk is kinderen slaan ok" en "met wat pintjes op naar huis rijden is toch ok" is hier ook al eens gepasseerd.

Ik rook in feite al heel mijn leven en ik ben pro niet roken op terrassen en binnen. Je moet eens ruiken aan uw trui of uw haar na avondje clubben in een place waar ze roken. En ik ben dan nog een roker wat met die mensen die niet roken.

Ik zit nu ook op een terrasje in de zon, lunch is gedaan. Roken op terrassen is hier toe gelaten. Maar ik ga terug mijn sigaret roken anders in een hoekje op de parking waar niemand is.

Als je wilt roken doe het weg van iemand die niet rookt. Zo moeilijk is dat toch niet.

Verdraagzaamheid, wie kent het nog?

Als tegenwoordige persoon A iets wel/niet doet als persoon B dan stoort het hun al.
Ik snap dat niet zo goed, laat toch ieder zijn leven leiden zoals hij wil.
Hoe verder we evolueren, hoe onverdraaglijker we worden naar elkaar.

Als we dan toch beginnen:
Ik hoop dat er winkelstraten en restaurants komen waar geen kinderen toegelaten worden, want daar heb ik last van.

Terug
Bovenaan