Review: Xenoblade Chronicles 3

De derde telg in de Xenoblade Chronicles-reeks is onlangs uitgekomen op Nintendo Switch. Een reeks die mij wat gepasseerd was aangezien ik al jaren aan Final Fantasy verknocht ben. Toegegeven dat bij de laatste games van laatstgenoemde het gevechtssysteem mij niet altijd aansprak en ik bijgevolg meermaals moest herbeginnen na een lange pauze. Xenoblade Chronicles 3 bleef echter boeien met zowel het gevechtssysteem als het verhaal en daarover vertel ik zeer graag meer, want er is veel te ontdekken in dit openwereldspel.

De wereld van Xenoblade Chronicles 3 is een harde wereld. Een voortdurende oorlog is gaande, tussen Keves en Agnus. Artificiële soldaten worden telkens bijgemaakt en moeten tien termijnen dienstdoen. Dat is hun maximale levenstermijn en dan volgt er een eervol ontslag in een speciale ceremonie geleid door de koningin in eigen persoon. De hoogste eer die je als soldaat kan bekomen en is slechts weinigen gegeven. De meeste soldaten sterven immers lang voor ze die tien termijnen kunnen voltooien, want vanaf hun geboorte worden ze getraind en opgeleid tot echte vechtmachines en leven ze in een constante strijd.

Vechten om te leven en leven om te vechten

Het lijkt op zich geen speciaal verhaal, maar er is wel een specifieke reden voor deze oorlog waar alles dan ook om draait. Beide partijen moeten namelijk een persoonlijke flame clock gevuld houden, want anders volgt onverbiddelijk je dood. Dit kan enkel door tegenstanders te doden en de energie die vrijkomt op te slaan. In deze wrede wereld start je als Noah, één van de artificiële soldaten aan de zijde van Keves, die samen met Lanz en Eunie deel uitmaakt van hetzelfde team. Hun achtergrond wordt duidelijk gemaakt doorheen de eerste uren van het spel en stap voor stap leer je ook de verschillende concepten van deze wereld. Een soort langgerekte uitleg die meer dan welkom is, zeker als dit je eerste stappen zijn in het Xenoblade-universum. Alle uitleg is telkens ook opnieuw te bekijken of te oefenen op een later tijdstip, wat mooi meegenomen is naarmate de verschillende systemen uitgebreider worden.

Xenoblade3_1.jpg


Vlotte actie met toevoegingen die het uitdagend houden

Gevechten verlopen in real-time en zijn een mix van automatische aanvallen met je wapen en verschillende Arts. Arts kunnen verschillende effecten hebben zoals extra aanvalskracht voor je groep, genezen van jezelf of de teamleden of negatieve statussen toepassen op je tegenstander. De gebruikte klasse bepaalt welke Arts beschikbaar zijn. Bij de start zijn de verschillende leden beperkt tot hun eigen klasse maar later wordt het mogelijk om te wisselen. Eens iemand een klasse volledig beheerst, dan blijven bepaalde Arts van die klasse beschikbaar. Zelf als dit personage van klasse wisselt. Hierdoor kan je veel unieke combinaties maken en spelen met verschillende samenstellingen.

Doden of gedood worden, niet doden is geen optie.


Bepaalde effecten maken het mogelijk een combinatie te maken met je teamleden. De eerste combinatie van Break, Topple en Daze bijvoorbeeld maakt dat de tegenstander even niets kan doen. Noah moet eerst de Break-status toepassen, waarna je teamleden de rest van de combinatie afmaken. Je kan continu wisselen welk teamlid je bestuurt en dan is het aan jou om op het juiste moment met de Topple- of Daze-status toe te slaan. Behalve de timing van je combinaties, en dus niet zomaar je Arts gebruiken, is de positionering ten opzichte van de tegenstander belangrijk. Bij een verdedigingsklasse maakt dit meestal minder uit en is het voldoende om de aandacht van de tegenstander naar jou toe te trekken en te houden, maar bij aanvallers krijg je een bonus of worden bepaalde effecten enkel toegepast als je de juiste positie inneemt. Frontaal, zijwaarts of achteraan zijn mogelijke posities en meestal dien je meer schade toe als je langs achter aanvalt.

Een leuke toevoeging is het zogenaamde cancellen van je aanval. Een automatische aanval snel opvolgen met een Art-aanval zorgt ervoor dat de animatie van de eerste aanval sneller eindigt en je dus sneller kan opvolgen met een tweede aanval. Je kan een Art ook laten opvolgen door een andere Art, waardoor de gevechten sneller verlopen. Er zijn verschillende types Arts die beschikbaar worden naarmate je personage die klasse beter beheerst. Het cancellen van aanvallen, de positionering, de timing van de Arts om combinaties te maken en real-time wisselen tussen de personages maakt dat je elk gevecht met de nodige aandacht of afwisseling kan afwerken. Heb je zin om meer ondersteunend te spelen of aanvallender, het kan allemaal en bovendien zeer snel en vlot.

Xenoblade3_2.jpg


Bevrijd van die brandende klok

De eerste uren houden dus vooral een uitgebreide uitleg in, maar tonen ook een zeer sterk verhaal. De band tussen de teamleden wordt goed in beeld gebracht en je krijgt al snel een connectie met hen. Tragische momenten maken dat hun band sterker wordt en hier tracht ik al niet te veel spoilers vrij te geven. Als je dan zonder een bepaald teamlid start, vraag je je af wat er is gebeurd en ben je benieuwd naar het verloop. Tijdens deze momenten krijg je informatie mee hoe hun wereld van oorlog in elkaar zit. De flame clock speelt hierbij uiteraard een grote rol en is een grote drijfveer van de voortdurende oorlog.

De helden zouden geen helden zijn uiteraard moest hier geen grote verrassing aan te pas komen. Je team wordt er op uitgestuurd - samen met de rest van jouw lokale kolonie - om een onbekend iets te onderzoeken en wellicht uit te schakelen. Agnus is echter ook van de partij en je komt dichtbij je doel eerst oog in oog te staan met een gelijkaardig team als het jouwe. Een mysterieuze vreemdeling houdt jullie in de gaten vanop een kleine afstand en grijpt in tijdens het heetst van de strijd. De verbazing is groot als blijkt dat die vreemdeling in zijn zestigste termijn is, ver boven de normale verwachting van jouw tien termijnen.

Xenoblade3_4.jpg


Fuseren

Helaas verschijnt er ook een mysterieuze tegenstander op het toneel die de vreemdeling dodelijk verwondt. Jullie gaan de strijd aan want het is duidelijk dat de tegenstander geen goede bedoelingen heeft. Na een korte strijd transformeert hij ook nog eens in een groter formaat en moet de vreemdeling de ouroboros activeren, je oorspronkelijke doel. Een fusie tussen Noah en een lid van het team van Agnus komt tot stand en samen vechten ze tegen de onbekende tegenstander. Als deze dan afdruipt en de teams een vijand maakt van zowel Agnus en Keves staan jullie plots alleen in deze wereld. Waar jullie voorheen aartsvijanden waren wordt al snel duidelijk dat jullie nu op elkaar aangewezen zijn.

De vreemdeling kan net nog een beetje licht scheppen in deze vreemde situatie dat jullie wereld overhoop heeft gegooid. De tegenstander was namelijk een Moebius die samen met andere van zijn soort een organisatie leidt die de oorlog tussen Keves en Agnus controleert en in stand houdt. De flame clock is hierbij van vitaal belang en de vreemdeling deactiveert de flame clock van beide teams. Net voor hij zijn laatste adem uitblaast stuurt hij jullie richting een stad waar 'een zwaard het land splitst'. In deze stad zouden er antwoorden gevonden worden op al hun vragen.

Xenoblade3_3.jpg


Eindelijk vrijheid

Xenoblade is een prachtige openwereld, waarbij je naar hartenlust kan ontdekken. Bepaalde delen zijn uiteraard afgeschermd tot je genoeg vooruitgang geboekt hebt in het verhaal. Monsters zie je vrij rondlopen in de wereld maar duiken ook soms onverwacht op uit het water of graven zich uit als je voorbij komt. Zo krijg je het gevoel in een levende wereld rond te lopen en kom je soms voor verrassingen te staan. Voorwerpen zie je zo liggen op de grond, met een icoon dat de categorie van het voorwerp aangeeft. Pas als je ze opneemt door er overheen te lopen weet je welk voorwerp het is en welke kwaliteit. Ook de monsters laten na een gevecht voorwerpen achter. Sommige van de voorwerpen zijn enkel om te verkopen en andere kunnen deel uitmaken van bepaalde quests of collecties.

Mijn favoriete JRPG van de laatste jaren.


NPC's kunnen quests geven en die zijn via een collectopaedia-kaart te vervullen. Een soort steekkaarten waar de korte info van de quest terug te vinden is en de vereisten aangeeft, zoals de hoeveelheid van een bepaald voorwerp dat je moet verzamelen. De quest kan via de collectopaedia-kaart snel voltooid worden zonder telkens terug te moeten lopen naar de NPC. Je moet wel nog steeds met hen gaan praten om eventuele vervolg quests te krijgen. Een handig systeem hierbij is het toevoegen van een kleine ster aan de tekstballon die boven NPC's zweeft. Als er dan nieuwe informatie of conversatiemogelijkheden zijn wordt dit snel duidelijk door die ster en hoef je niet elke NPC terug aan te spreken. Scheelt heel wat tijd om nieuwe zaken te ontdekken. En om dan toch een vergelijking met Final Fantasy te maken zijn er in deze wereld ook een soort van Moogles. De Nopon in Xenoblade zijn hulpjes die meer de gewone taken op zich nemen zoals koken voor soldaten of als handelaar aankopen en verkopen. Wees gerust, ik geef hier maar een tipje van de ijsberg die Xenoblade Chronicles 3 is, het leukste blijft om een aantal dingen zelf te ontdekken en verrast te worden, er zijn dus nog veel meer leuke toevoegingen zoals bijvoorbeeld extra personages die je team kunnen vervoegen.

Conclusie

Xenoblade Chronicles 3 is veruit de leukste en boeiendste JRPG die ik de laatste jaren gespeeld heb. De real-time gevechten met de positionering, het cancellen van aanvallen en snel schakelen tussen de personages met verschillende klassen maken dat de gevechten steeds leuk en boeiend blijven. Wissel af en daag jezelf uit om verschillende combinaties te maken door Arts van een bepaalde klasse te koppelen aan een andere klasse. Het verhaal is sterk en doordat je stap voor stap door de wereld en de personages geloodst wordt maakt dat je een sterke band voelt met Xenoblade. De collectopaedia kaarten maken dat je niet telkens heen-en-weer moet lopen om quests te voltooien wat de vlotheid enorm ten goede komt. Je krijgt waar voor je geld wat deze topper nog aantrekkelijker maakt en komt zodoende op mijn persoonlijke lijst boven een aantal andere JRPG's die al jaren bovenaan vastgeroest waren!

Pro

  • Sterk Verhaal
  • Boeiende gevechten
  • Veel inhoud
  • Quests vlot voltooien

Con

  • Komt traag op gang
  • Veel info
9

Over

Beschikbaar vanaf

29 juli 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Adventure
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Monolith Soft

Uitgever

  1. Nintendo
 
Terug
Bovenaan