Review: What the Duck

Bij BeyondGaming geven we ook graag de kans aan indie games. Eentje die meteen in het oog sprong, door de titel alleen al, maar ook door de korte inhoud, was ‘What the Duck’. Een actie-RPG overgoten met een sausje van humor? Laat maar komen! Of ik even enthousiast was na het spelen van de game, kom je te weten in onderstaande review!

What the Duck is van de hand van Seize Studios, een jonge onafhankelijke indie game studio afkomstig uit Brazilië. Naast een aantal kleinere games, was deze 3D-avontuur/actie-RPG meteen hun meest ambitieuze project.

WTD 1.png

What the F … Duck?!

In What the Duck bevinden we ons in een alternatieve wereld, waarin iedereen een spiritueel dier heeft en sommigen ook de kracht hebben om het dier op te roepen. Stoere tijgers, machtige gorilla’s, snelle panters, zelfs draken komen aan bod. Het spel volgt echter het verhaal van protagonist Illy Bavent: een gewone, alledaagse en niet erg intelligente jongeman die in een kruidenierswinkel werkt en die tot over zijn oren verliefd is op lokale schone, Facille. Om zijn saaie leven wat meer vorm te geven en Facille te imponeren, besluit hij op zoektocht te gaan naar zijn eigen spiritueel dier. En dat lukt ook! Helaas geen machtig, stoer en statig wezen, maar een … klein eendje. Temidden een wereldcrisis zal hij echter iedereen trachten te verbazen en de kracht van de eend proberen te ontketenen!

Dat een eend niet ieders eerste keus is, hoeft geen verdere uitleg, maar al snel wordt duidelijk dat het dier best wel wat voordelen heeft. Zo kan hij uiteraard vliegen, maar is hij ook in de mogelijkheid om op plaatsen te geraken waar grotere dieren niet bij geraken. Een eigenschap die al snel nuttig zal blijken bij het uitvoeren van de eerste missies en het verslaan van de eerste baas. En zo begint het avontuur! Een avontuur waarin Illy, euh … zomaar wat doet?

WTD 2.png

Het idee zit goed, maar de uitwerking kan beter

Geen idee waarom hij opeens de heldhaftige uithangt en op verschillende queestes gaat, maar laat het ons er gewoon op houden dat hij graag wil tonen dat hij ook een held kan zijn! Je zal dus heel wat gevechten moeten aangaan. Dit doe je in een open wereld in realtime, met de hulp van je eend. Gelukkig zal je hiervoor ook verschillende wapens kunnen gebruiken. Wapens die je samen met de blacksmith zelf zal craften, door middel van … een ritmisch spel. Ook dat is een beetje random inderdaad, maar laat ons daar vooral niet te lang bij stil staan!

Waar What the Duck absoluut in uitblinkt, is humor.


Dat What the Duck grafisch geen pareltje is, heb je meteen door. Zo lijkt je personage nogal knullig rond te lopen, mist de omgeving heel wat details en zijn er bepaalde zaken, zoals het vuur in de eerste missies, vrij slordig uitgewerkt. Desondanks moet ik toegeven dat het mij niet echt stoorde en dat de comic book-stijl wel erg goed bij het spel past. Wat me dan weer wel stoorde, was het feit dat tip boxes soms onbedoeld (?) lang in beeld bleven. Een klein foutje dat vermoedelijk snel is weggewerkt met een update.

WTD 4.png

Humor staat centraal!

Waar What the Duck absoluut in uitblinkt, is humor. Vooral de rake verwijzingen naar de huidige YouTube- en influencer-cultuur zijn spot on. Ook de gameplay is met momenten erg leuk. Zo zit het scoren van combo’s in combat goed in elkaar, of is het fijn om je eend op een slimme manier te moeten inzetten om progressie te maken. Klinkt alvast beloftevol, niet?

Echter verdwijnen deze pluspunten als sneeuw voor de zon door de resem aan bugs in het spel. Dan heb ik het niet enkel over de talrijke visuele glitches, maar ook bugs die het spel gewoonweg onspeelbaar maken. Denk hierbij aan personages die vastzitten in muren, tijdens een missie doodgaan, terug spawnen, maar alweer dood zijn als het scherm geladen is, NPC’s die verdwijnen, … Combineer dit met het feit dat laadtijden soms erg lang zijn, dat quests vrij repetitief blijken en dat ik het spel meer dan eens heb moeten herstarten (progress ben je trouwens kwijt als het spel niet gesaved is) om verder te kunnen gaan en je begrijpt dat het met momenten een erg frustrerende ervaring was. Daarenboven voelden de controls ook niet altijd even soepel aan. Vooral in Duck mode wanneer je moest vliegen, bleek dit erg hinderlijk. Geen idee of deze bugs gerelateerd zijn aan de Nintendo Switch port of het ook hetzelfde is op pc, maar in deze vorm kan ik het spel helaas niet aanraden, hoe graag dat ik dat ook had gewild.

Conclusie

Met What the Duck brengt Seize Studios ons hun eerste volwaardige actie-RPG. Hoewel het spel beloftevol lijkt en de gameplay met momenten erg leuk was, verhinderen talrijke bugs helaas een fijne spelervaring. Ook de erg gevatte en goed gevonden humor konden het spel niet redden. Ondanks de frisse ideëen kan ik het spel in zijn huidige staat dus niet aanraden, hoe graag dat ik dat ook had gewild. Mogelijks is de pc-variant hier de betere versie, maar dat kan ik jammer genoeg niet bevestigen. Desalniettemin, een gemiste kans voor deze charmante indie studio. Jammer, want ik heb zeker het gevoel dat er meer in zit!

Pro

  • Humor
  • Combat combo's zijn tof
  • Comic book-stijl is een leuke insteek
  • Er zit ergens wel een beloftevol spel ...

Con

  • ... onder de povere graphics ...
  • ... en de resem aan bugs
  • Quests blijken al snel repetitief
4.5

Over

Beschikbaar vanaf

9 november 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. RPG

Ontwikkelaar

  1. Seize Studios

Uitgever

  1. Untold Tales
 
Terug
Bovenaan