Review: Trepang²

Soms kan het eens deugd doen om een wat anoniemere superheld te zijn. Nog steeds ver over the top, maar dan zonder dat je personage daarvoor constant in een felgekleurd, al dan niet te strak pakje hoeft rond te lopen. Al sinds 2016 werkte de Canadese indie-ontwikkelaar Trepang Studios aan dat nobele idee. Een concept over een razendsnelle - naar hun eigen bewoording: gun-fu - first-person shooter, met in de hoofdrol een onbevreesde supersoldaat die over bullet time-capaciteiten beschikt. Geen online gedoe, gewoon een ouderwetse single player-campagne zoals we die vroeger graag speelden, waarin er ook nog eens flink wat bloed aan te pas komt. Klonk dat nu te veel als Wolfenstein? Ik bedoelde dus wel degelijk Trepang².

Wanneer je de reeds vrijgegeven trailers van Trepang² aanschouwt, valt er niet naast te kijken dat de actiegame duidelijk de mosterd haalt bij een aantal populaire, maar ondertussen lang vervlogen shooters. Vooral de bewondering voor de F.E.A.R.-franchise stopt de ontwikkelaar niet onder stoelen of banken. Toch oogt en speelt het spel pakken moderner dan je zou vermoeden. Momenteel is Trepang² exclusief beschikbaar voor pc via Steam en GoG.

20230617230407_1.jpg

Verstand op nul, en Tre-pang maar?​

Subject 106. Dat is jouw niet veelzeggende naam wanneer alles begint. Je zit dan ook opgesloten in de gevangenis, herleid tot een nummer en je kunt je initieel niets meer herinneren. Wat jouw bewakers echter niet beseffen, is dat je wel nog steeds beschikt over jouw bovennatuurlijke krachten. Waardoor jezelf bevrijden (weliswaar met geringe hulp van buitenaf) en ondertussen nog een paar honderd cipiers kansloos omver maaien, een fluitje van een cent is. Hierna komen er geleidelijk aan wat herinneringen terug. Je blijkt een speciale eenheid te zijn en wordt na je ontsnapping op diverse locaties ingezet voor speciale operaties waarbij je eigenhandig één of meerdere high value targets en hun handlangers moet neerknallen. Inderdaad, qua plot doet de game helemaal geen monden openvallen. In de verte hangt ergens wel een verhaaltje aan een kapstok te wapperen, maar een rode draad kun je dat bezwaarlijk noemen. Zeker door het feit dat Subject 106 geen enkele NPC ontmoet, is het wel even wennen qua inleving. Zijn missies ontvangt hij namelijk steevast via de oproepen van zijn opdrachtgevers, linksboven op het scherm weergegeven aan de hand van een afbeelding. Al klinken de stemacteurs op die momenten heel overtuigend, Trepang² blijft je vooral aansporen om het verstand op nul te zetten, en schieten maar.

Ondertussen verzamel je intel, schakel je AA-guns, explosieven en lasterstralen uit en raap je alle kogels, granaten, armor, medkits en wapenupgrades op die je maar kan meenemen. Dat gebeurt niet alleen in omgevingen die er naar indienormen erg knap uitzien, in het bijzonder qua belichting, maar ook nog eens aan een erg soepele framerate en met een prima soundtrack in de achtergrond. Progressie wordt automatisch opgeslagen, iets wat de gebruikelijke voor- als nadelen heeft. Ja, soms dien je hierdoor eens een volledige battle opnieuw te doen. Maar de gameplay biedt zoveel van die leuke elementen - zowel oude bekenden als verrassingen - dat je het spel daarvoor al snel vergeeft.

20230617234524_1.jpg

Een scheutje F.E.A.R., wat Crysis erover, goed doorroeren met Severed Steel​

Natuurlijk is het introductielevel van Trepang² vooral bedoeld om te doen wennen aan je drie voornaamste moves. Niet dat het lastig aanvoelt om je (terug) te moeten wagen aan die superhandige “Bullet Time” Focus uit F.E.A.R., die vlug vervliegende Cloak-mode van Crysis en het kunstzinnige, eindeloze doorglijden uit het recentere Severed Steel. Doordat de moeilijkheidsgraad al heel snel een paar versnellingen hoger geschakeld wordt, beland je daarna uitsluitend in erg pittige, soms wel lange gevechten waarbij de glasscherven en houtsplinters je constant om de oren vliegen.

Pittige, soms wel lange gevechten.


Gelukkig kun je op elk moment terugkeren naar je safe house, bijvoorbeeld in het geval dat een bepaalde stage nog te moeilijk voor je blijkt. Ook kun je er naar hartenlust je speciale aanvallen uittesten en experimenteren met de vele wapens, inclusief via dual wield, tegen virtuele vijanden. Trepang² bevat zo goed als geen puzzels en zal dus vooral een welkom geschenk zijn voor wie wil dat het vooruitgaat en voor een keer echt niet wil nadenken. Maar dat vereist weliswaar uithoudingsvermogen, want die designkeuze werkt helaas wat in het nadeel van de algemene variatie. De vrijheid in de combat maakt echter wel veel goed.

20230617235120_1.jpg

Verslavende en uitdagende gameplay​

Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om vijanden met kogelvrije schilden omver te glijden, waardoor ze alsnog kwetsbaar worden. Veel tegenstanders kun je ook gruwelijk verminken of vast grijpen bij de keel, waarna je keuze krijgt om meteen hun nek te breken, ze een granaat in de keel stopt, ofwel ze gewoon weggooit als een projectiel. Neen, Trepang² is inderdaad niet voor gevoelige zieltjes.

Enemy A.I. van de bovenste plank.


Daarbovenop blijkt de enemy A.I. van de bovenste plank. De vijandelijke schutters maken eerst en vooral veelvuldig gebruik van de omgeving om zich voor jou te verbergen. Daarnaast lopen ze geregeld in een boog om je heen, terwijl jij je focust op een andere opponent. Zo proberen ze zich onopgemerkt aan je gezichtsveld te onttrekken, om jou vanaf de flank te belagen. Voortdurend wisselen ze ook tactische orders met elkaar uit en proberen ze jou al roepend te intimideren, wat de gevechten naast meer levensecht ook pakken intenser maakt. Af en toe dien je ook vijanden te raken op een welbepaalde zwakke plek. Dus soms komt er toch nog iets van denkwerk aan te pas! Ja, als ik één sterkte van Trepang² moet uitpikken, is dat wel het feit dat de combat zo uitdagend en bevredigend is, dat deze verslaving in de hand werkt. Of zijn dat er nu drie?

Conclusie

Tussen alle herkenbare nostalgie door slaagt Trepang² erin om het FPS-concept een eigentijdse draai te geven. Dat resulteert in een unieke shooter, in schril contrast met veel van de moderne mainstream schietspellen die wat op elkaar lijken en die doorgaans ook focussen op multiplayer. Toegegeven, het plot van deze game zal je zeker niet bijblijven en er kon iets meer afwisseling voorzien worden. Daartegenover staat dat Trepang² een erg uitdagende en verslavende FPS met een geslaagde A.I. geworden is. Eentje die je zeker moet geprobeerd hebben, als je voor heel even dat F.E.A.R.-gevoel wil herbeleven.

Pro

  • Grafisch knap
  • Verrassend goed qua sound
  • Performantie erg soepel
  • Erg verslavende gameplay
  • Uitdagend door de prima A.I.

Con

  • Onopvallend plot
  • Weinig variatie
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

21 juni 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Trepang Studios

Uitgever

  1. Team17
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan