Review: The Protagonist: Ex-1

Je naam is Angel, een bewoonster en soldaat van een planeet genaamd Terra. Terra wordt plots bedreigd door een alienras en het is jouw taak om het enorme ruimteschip dat in een baan rond je planeet zweeft te vernietigen. Dat loopt grondig mis en je wordt wakker in je ruimteschip. Gelukkig blijk je volledig onbewaakt en zonder boeien of iets dergelijke in een ziekenboeg te liggen. Het is dan ook maar logisch dat je besluit te ontsnappen. Je blijkt ook niet alleen te zijn, want je krijgt ook instructies - via een implant - van een zekere ‘pilot’ wiens identiteit mysterieus blijft. Hij gaat je begeleiden naar de uitgang en ondertussen is het aan jou om ook de rest van je team te vinden en samen met hen de vijand uit te schakelen.

Om in deze turn-based tactical RPG je doel te bereiken ga je natuurlijk het ruimteschip moeten onderzoeken. Je krijgt een mooie wegwijzer door middel van een witte lijn, maar regelmatig ga je er toch van moeten afwijken omdat je weg wordt geblokkeerd door gesloten deuren en dergelijke. Bovendien liggen in de kamers die zich niet op je pad bevinden ook beloningen zoals metal scrap en schema’s voor nieuwe uitrusting zoals wapens en beschermende kledij, implantaten en zelfs dagboekextracten van Terra-bewoners.

Overal zijn er poorten die je de weg blokkeren of kleine puzzels die je moet oplossen.


Hacken en puzzelen voor dummies

Denk echter niet dat al deze beloningen je zomaar voor het grijpen liggen. Overal zijn er poorten die je de weg blokkeren of kleine puzzels die je moet oplossen. Verwacht echter niet te veel van deze puzzels. Het betekent niet meer dan wat platformen over en weer schuiven zodat je de juiste switch kan overhalen of een drukplaat kan activeren. Sommige puzzels zijn gewoonweg te belachelijk voor woorden. Zo moet je op een bepaald moment een console hacken. Dan zegt die dat je de volgende console moet hacken die gewoon in dezelfde rechte gang staat en die zegt dan weer dat een andere console die je vlak daarvoor was tegengekomen moet hacken. Allemaal in dezelfde gang zonder hindernissen of vijanden. Ook het hacken houdt niet veel in, want dat is gewoon de console aanklikken, dan het icoontje dat verschijnt aanklikken en vervolgens kan je een commando kiezen. Het is wel vreemd dat dit zo simpel is aangezien je in je skill tree wel moet beslissen waar je punten aan geeft. Die skill-tree is best uitgebreid, want eigenlijk heb je er dubbele. Een algemene skill tree die voor iedereen geldt en een skill tree die is aangepast aan je functie. In je team heb je namelijk meerdere leden, elk met een aparte rol: engineer, hacker, medic en nog enkele andere. Zoals gezegd lijkt het op het eerste zicht een beetje dom om je punten te investeren in bijvoorbeeld hacking aangezien dit toch gewoon lukt, ook al heb je een laag level.

The_Protagonist-SkillTree.png


Investeer in je basiswapens

Je gaat niet enkel moeten hacken. Je komt ook regelmatig vijanden tegen. Deze vijanden zijn geen aliens, maar drones. Of drone-achtige aliens, dat zou ook kunnen. Wanneer je deze ontmoet gaat het spel over in de gekende grid- and turn-based tactical modus. Afhankelijk van je functie als teamlid en je uitrusting zal je bepaalde mogelijkheden hebben of mankeren. Zo kan Angel buiten close-combat en haar pistool gebruiken ook saboteren en zelfs de drones infecteren of de controle overnemen. Neem je de controle over dan zal deze drone ook een target worden van de andere drones, wat je taak serieus vergemakkelijkt, want alle drones die er in de buurt van zijn concentreren zich dan op deze drone of vluchten er van weg. Hierdoor zijn je teamleden redelijk veilig en indien de gecontroleerde drone wordt vernietigd, neem je gewoon een andere onder controle. Dat maakt de combat wel heel gemakkelijk. Voeg daar nog bij dat je na uren spelen en progressie nog steeds dezelfde soorten drones bevecht (pas in het voorlaatste level zie je nog eens een nieuw type vijand). Als je al verschillende levels gestegen bent, dan weet je dat de meeste gevechten niet te moeilijk zullen zijn.

The_Protagonist-Win64-Shipping_VYihKZwp9b.jpg


Wat ook heel spijtig is met de gevechten is dat je dus start met gewoon handguns en het even duurt eer je andere wapens krijgt. Hierdoor ga je natuurlijk in je skill tree je handwapenefficiëntie tot het maximum level brengen en de wapens zelf ook upgraden tot een hoger niveau. En eigenlijk is er dan geen nood meer aan andere wapens, want de handwapens - in combinatie met de granaten - lossen al je problemen op.

Hetzelfde geldt voor de close-combat. Dit systeem is heel uitgebreid en de ontwikkelaars hebben hier echt hun werk van gemaakt. Maar ook hier weer is het gewoon nutteloos, want in negentig percent van de gevallen geraakt de vijand al niet tot bij je en als ze dichtbij zijn kan je hun restje health afnemen met een slag of twee. Dat terwijl je echt een serieuze variatie aan slagen en stampen hebt en zelfs combo's. Kan je jezelf dan niet de uitdaging opleggen om voor close-combat te gaan? Natuurlijk, maar aangezien je turn-based speelt en je te weinig punten hebt om van cover naar cover te lopen - als er al beschutting is - wordt je daar niet echt toe uitgenodigd, want de vijand die kiest wel voor zijn wapens.

Je kan hun restje health afnemen met een slag of twee.


Wat ik zeker toch ook wil vermelden is dat deze game gewoon niet af is. Zo merk je dat niet alle tekstlijnen zijn ingelezen. Soms heb je dus geen voice-acting, soms wel en soms maar voor enkele personen van een gesprek. Ook zitten er nog steeds bugs in de game die toch al zouden opgelost moeten zijn, zoals de oneindige lijst aan savegames of de vertragingen die plaatsvinden tijdens het vechten. Sommige bugs breken heel de game. Zo laadde ik op een bepaald moment mijn laatste savegame in en mijn squad leader was gewoon niet meer te vinden. Einde verhaal natuurlijk en onvergeeflijk. Voor mij voelt het aan alsof de ontwikkelaars vol goede ideeën zaten, maar dan op een bepaald moment al het werk beu waren en het gewoon op de markt hebben gesmeten.

Conclusie

Qua sfeer en muziek valt deze game wel mee. De game zelf schiet echter serieus te kort aan inhoud, balancering en uitwerking. Amper variatie aan vijanden, de puzzels worden nooit moeilijk en voelen dikwijls zelfs overbodig aan en de (overdreven) uitgebreide skill tree voel je niet vertaald worden naar progressie in de game. Bovendien maak je ook totaal geen connectie met het bont allegaartje van figuren. Al zouden de hoofdfiguren onderweg of op het einde sterven en vervangen worden door twee onbekende soldaten, het zou je niets doen. Ik wou het eerst nog een vijf of zes geven, maar vanwege de gamebrekende bugs heb ik dit verlaagd naar een onvoldoende.

Pro

  • Retro-futuristische setting
  • Veel schema's te vinden
  • Uitgebreide close-combat

Con

  • Weinig afwisseling
  • Weinig uitdaging
  • Slechte controle van scherm
  • Gamebrekende bugs
  • Onvolledige voice-acting
  • Oneindige lijst autosaves
  • Beeldkwaliteit van cutscenes
4

Over

Beschikbaar vanaf

18 juli 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. 3Mind Games

Uitgever

  1. 3Mind Games
 
Terug
Bovenaan