Review: The Life and Suffering of Sir Brante

Graphic novels en mijzelf, tot op heden was die combinatie nog niet echt succesvol. Eerdere pogingen om dit genre op de pc te spelen eindigden steevast in een refund. Ik vond het allemaal wat slaapverwekkend en traag, dus voor lang vermoedde ik dat ik gewoon te veel van games met meer actie hield. Maar aangezien opgeven ook niet echt in mijn woordenboek staat, wilde ik het genre toch nog eens een kans geven, dit keer met The Life and Suffering of Sir Brante. Een somber verhaal in een middeleeuwse setting over klassenverschillen en het wrede onrecht dat ermee gepaard gaat, dat leek me hét ultieme materiaal om mijn eigen visuele roman-demonen te proberen verjagen. Hieronder kom je te weten of het spel hierin geslaagd is.

Het verhaal van The Life and Suffering of Sir Brante speelt zich af in de 12e eeuw in het land van Magra. Het beschrijft een periode waarin drie maatschappelijke klassen (in de game Lots genoemd) lijnrecht tegenover elkaar staan in hun poging om samen te leren leven. Enerzijds heb je de hogere klasse zoals de edellieden, die zich maar al te graag laten gelden aangezien zij over heel wat macht beschikken. De tweede belangrijke partij in de game zijn de spirituelen en heiligen. Zij handelen in opdracht van de zogenaamde Twin Gods, die verantwoordelijk zijn voor de gebruikelijke reïncarnatie. Deze tweelinggoden staan namelijk iedereen toe om driemaal te sterven, waarbij men na elke dood de eigen persoonlijkheid verder vorm geeft, om uiteindelijk bij de vierde dood echt geboren te worden op basis van al die eerdere keuzes. Ten slotte zijn er de vele burgers van lage afkomst die vaak in angst en onderdrukking leven, en die zich telkens moeten neerleggen bij de onrechtvaardige grillen van de hogere klassen. Als speler behoor jij tot deze laatste categorie.

intro.png


Je sombere afkomst overstijgen

Het ultieme doel van de game is dan ook om door de juiste keuzes te maken je sociale status te verbeteren, zodat je uiteindelijk je lagere afkomst kunt overstijgen en een inquisiteur, een rechter of een rebel mét impact op het huidige, oneerlijke regime kan worden. Deze doorgroei moet je proberen te realiseren zonder al te veel schade te veroorzaken aan jezelf (zoals vermeld kun je driemaal doodgaan waarbij je het verhaal toch verder kan zetten), en zonder te veel afbreuk aan de relaties met anderen, en dat zijn voornamelijk je eigen familieleden.

Al kun je tijdens het aanvatten van de game wel zelf je naam instellen, onvermijdelijk word je geboren als de zoon van een edelman, terwijl je moeder net een burger is van lagere afkomst. Samen met je zus Gloria en je broers Stephan en Nathan beleef je een moeilijke jeugd vanaf het moment waarop je dominante grootvader komt intrekken in de gezinswoning. Gregor Brante is namelijk van adel in hart en nieren, en minacht alles wat maar een beetje ruikt naar een lagere sociale status. Doorheen het verhaal zul je dus veel afranselingen van hem moeten ondergaan vooraleer je zult kunnen opgroeien tot de man die je wilde worden.

Keuzes.png


Met RPG-elementen en strategisch

Het spel bevat heel wat tekst en speelt vooral als een RPG-prentenboek waarbij er interactieve keuzemomenten zijn die het verdere verloop helpen bepalen. Elke keuze kan positieve maar tevens desastreuze gevolgen hebben voor enerzijds het verhaal en anderzijds je palet van vaardigheden, welke steeds uitgebreider wordt naarmate je ouder wordt. Bij elke keuze zie je op voorhand de gevolgen voor je vaardigheden en de relaties met je naasten, maar de impact op het verhaal kun je niet inschatten.

Relevante vaardigheden tijdens je jeugd zijn onder meer wilskracht (wil je een actief of een passief handelend persoon worden), perceptie (waaronder nieuwsgierigheid) en vastberadenheid. Tijdens je adolescentie komen hier je adelstand, vindingrijkheid en spiritualiteit bij. Elk van deze vaardigheden hebben een teller, en logischerwijs is het de bedoeling dat je negatieve saldo’s zoveel als mogelijk probeert te vermijden.

Naarmate de finale vorm van je personage meer en meer tot stand komt, leer je dat het wel de moeite loont om partij voor iemand te kiezen, maar dat er net hierdoor andere familiebanden verbrokkeld geraken.


Rode draad doorheen alle leeftijden echter is de status van je relaties. Naarmate de finale vorm van je personage meer en meer tot stand komt, leer je dat het wel de moeite loont om partij voor iemand te kiezen, maar dat er net hierdoor andere familiebanden nog meer verbrokkeld kunnen geraken. Hier komt het strategische karakter van de game het meest naar voren, want vaak wordt het afwegen welke kost (wie durf je pijn te doen/wie verraad je?) nog gemaakt kan worden zonder de greep op het doel dat je finaal voor ogen hebt, te verliezen.

Familie.png


Lang, somber en quasi foutloos

De sombere, vaak dreigende muziek en de geluidseffecten versterken prima de symboliek van het verhaal. Wanneer je bijvoorbeeld weeral eens door je hardvochtige grootvader tot moes geslagen wordt, hoor je op de achtergrond droevige klanken, terwijl harde vuistslagen bloedspatten over het scherm smeren. Als speler word je hierdoor nog meer in de emoties geduwd die de gruwel en het onrecht van zijn tirannie met zich meebrengen.

The Life and Suffering of Sir Brante scoort ook punten wat de speelduur betreft. Voor elk hoofdstuk dien je echt je tijd te nemen om de juiste keuzes te kunnen maken, en dit vertaalt zich in het spenderen van meerdere uren per hoofstuk, en er zijn toch wel vijf hoofdstukken. Ik vond het een klein beetje jammer dat alle relevante gebeurtenissen reeds in detail weergegeven worden bij de start van elk nieuw hoofdstuk. Dit lijkt me eerder een feature die in een Plus-mode had kunnen voorzien worden, bijvoorbeeld nadat men de game voor een eerste keer uitspeelt. Op bepaalde momenten vond ik ook dat er iets te veel van het verhaal herhaald werd.

Aangezien de game zich beperkt tot point-and-click, is de bediening eenvoudig. De menu’s waar je naast de stamboom en sociale status van je personage nog een aantal andere zaken kan nalezen zijn eveneens simpel te gebruiken. Wat echte bugs betreft kon ik enkel een vreemd gepiep bij de opstart van de game en enkele schrijffouten vaststellen. Hier en daar zitten er ook wel wat onlogische of ontbrekende gevolgen. Zo vraagt je jongere broer op een gegeven moment om hem te wreken door de twee kerels die hem in de gracht geduwd hebben, af te ranselen. Helaas, wanneer je dit dan effectief doet, krijg je geen extra respect van je broer en dat had ik toch wel een logisch rechtstreeks gevolg gevonden. Maar dit is reeds detailkritiek, wat op zich ook voldoende vertelt over de kwaliteit van de game.

Conclusie

Ik vond deze game zeker een geslaagde visual novel. Het verhaal over onrecht blijft boeien, terwijl de muziek en de plaatjes alleen maar de sombere sfeer versterken. Sowieso is het geen boek dat je snel uitgelezen hebt, en daarnaast bieden de vele interactieve keuzes genoeg mogelijkheden om het spel nog eens totaal anders te herbeleven. Ik plan om deze nog wat verder te spelen, dus dat zegt echt wel voldoende.

Pro

  • Somber maar intrigerend verhaal
  • Prima passende muziek
  • Speelduur

Con

  • Soms herhalende tekst
  • Belangrijke gebeurtenissen worden vooraf weergegeven
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

4 maart 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. Sever

Uitgever

  1. 101XP
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan