Review: The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

Leg je Wii Remotes maar aan de kant, The Legend of Zelda: Skyward Sword HD is nu te spelen op de Switch! En onderschat het niet, een remaster reviewen is lastig. Alles is tien jaar geleden al gezegd over de originele titel. Voor de nieuwkomers, waaronder mezelf, ga ik het verhaal toch nog eens samenvatten. De remaster ziet er geweldig uit, gelukkig heeft Nintendo hier iets meer tijd en moeite in gestoken dan in Super Mario: 3D Collection. Sommige negatieve punten zijn deels weggewerkt, andere zijn compleet genegeerd. Is het gelukt om een degelijke HD remaster uit te brengen voor een spel dat vooral gekenmerkt werd door belabberde controls, en dus ook duizenden ontevreden Zelda-fans?

Een origin story creëren voor een franchise met zoveel titels en fans is absoluut niet gemakkelijk, maar Skyward Sword HD laat ons kennismaken met zowel memorabele en kleurrijke personages en werelden, als een ijzersterk verhaal. Voor wie het wil weten: dat verhaal speelt zich dus af aan het begin van de Zelda-tijdlijn. Link woont in een dorp, gebouwd op de zwevende rots SkyLoft. Reizen doen ze hier niet met voertuigen, maar met Loftwings; grote vogels die de inwoners van SkyLoft vervoeren naar andere plaatsen op de begane grond. Long story short: na een lange tutorial en een overvloed aan unskippable cutscenes verdwijnt Zelda en krijgt Link de taak om haar terug te vinden! Samen met geest Fi, een wezen dat fungeert als jouw gids en adviseur, trek je eropuit in drie verschillende werelden om puzzels op te lossen, gadgets te verzamelen en dungeons uit te spelen. Je kan die werelden steeds opnieuw bezoeken en met behulp van andere gadgets nieuwe gebieden ontdekken. Toegegeven, soms zijn de werelden wel erg lineair en is er weinig ruimte om op ontdekking te gaan. Duik dus niet met een Breath of the Wild mindset in deze game, dan stelt het volgens mij alleen maar teleur. Fi is trouwens een vrij nutteloze aanvulling, ze geeft meestal vage hints en onnodige info over insecten of vijanden. Ze staat bij mij dus gelijk aan het tappen van de B-knop (dus aan het skippen van haar tekst).

Zelda Skyward Sword HD - boss fight.jpg


Nieuwe knoppenbesturing voor Link

Maar hoe speelt de remaster? Zijn de motion controls nog altijd zo… matig? Laten we daar seffens op terugkomen. Je kan nu in ieder geval gewoon met de knoppen spelen in plaats van met motion controls, als je dat verkiest. Je zwaard bestuur je met de rechter joystick. Steken doe je door erop te drukken, vechten door de stick als een zwaard te zien: erop los zwaaien dus. Al vraagt dat systeem wel wat geduld van de doorsnee speler. Het zal vaak gebeuren dat je zwaard niet doet wat je wil, en een compleet andere richting op vliegt. Als je weet dat bijna alle vijanden met een bepaalde move (horizontaal, al stekend of verticaal slaan) het loodje leggen komen de frustraties snel bovendrijven. De camera bestuur je helaas ook met de rechter joystick, maar dat kan alleen als je ZR ingedrukt houdt. Dat zorgt er niet alleen voor dat je je zwaard bovenhaalt wanneer je vergeet om ZR in te drukken, maar ook dat je meer bezig bent met de camera goed te zetten dan Link te besturen. Jammer genoeg zit Skyward Sword HD vol met deze kleine frustraties. Niets écht verschrikkelijk, maar wel vervelend. Toen mijn geduld bijna op was tijdens de zoveelste poging om Ghirahim juist te raken, schakelde ik over op motion controls.

Jammer genoeg zit Skyward Sword HD vol met deze kleine frustraties. Niets écht verschrikkelijk, maar wel vervelend.


En dat overschakelen op motion controls gebeurde veel vaker dan ik wilde, maar wel enkel tijdens boss fights. De game volledig met motion controls spelen zou mijn plezier niet ten goede zijn gekomen. Al was het maar door het constant moeten kalibreren van de Joy-Cons, of de onduidelijke houding die je moet aannemen om je zwaard te energetiseren. Ik moest ook altijd weer nadenken wat de verschillen in besturing zijn tussen handheld en motion. Duiken en rollen? Snel even de Joy-Cons nemen, die naar rechts zwaaien, en weer overschakelen op de Pro controller. Je snapt wel dat dat gewoon niet leuk is. De knoppenbesturing is gewoon veel toegankelijker, logischer en makkelijker buiten gevechten.

De game is dus verre van perfect als het op besturing aankomt, op welke manier je het ook speelt. Maar er wordt enorm veel goed gemaakt door de werelden, puzzels, personages en het boeiend verhaal. Ik voelde mij altijd wel slim als ik een puzzel opgelost had, hoe simpel die ook was. Een kwartiertje achter de oplossing gissen, om er dan van versteld te staan dat de puzzel zo simpel was… Door ieder nieuw gadget voel je je weer net iets beter en kan je eindelijk in andere levels op die verborgen plekken geraken. Het belangrijkste in iedere Zelda-game zijn de dungeons, en die komen hier ook goed tot hun recht. De boss fights die je op het einde van die dungeons tegenkomt soms helaas iets minder. Je hebt hierbij wel altijd voldoende aanvulling van wapens en hartjes in de buurt. Je doet er dus misschien even over, maar je zal er meestal wel vrij snel van af zijn. Sommigen zijn saai en gemakkelijk, anderen worden weer teniet gedaan door de besturing. De echt leuke eindbazen komen pas een stuk later aan bod. Een gezonde portie geduld is weer mooi meegenomen.

Conclusie

Skyward Sword HD doet wat het belooft en meer: een HD-remaster met hier en daar wat verbeteringen. Fi onderbreekt je minder, de graphics zien er erg goed uit en je kan kiezen tussen knoppenbesturing of motion controls. Het ziet er beter uit en speelt fijner dan ooit tevoren. Als je voorbij de vreemde besturing kan kijken en het spel gewoon kunt appreciëren, ga je enorm veel plezier beleven aan deze titel. Ik kan in ieder geval niet wachten om er opnieuw mee aan de slag te gaan. Afsluiten doe ik met een héél belangrijke vraag voor Nintendo: waar blijft de rest van de Zelda remasters voor de Switch?

Pro

  • HD graphics
  • Goed verhaal
  • Keuze voor spelbesturing

Con

  • Fi brengt weinig meerwaarde
  • Kalibreren van motion controls
  • Trage cutscenes met veel tekst die je niet kan skippen
7

Over

Beschikbaar vanaf

16 juli 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Ontwikkelaar

  1. Nintendo

Uitgever

  1. Nintendo
 
Terug
Bovenaan