Review: Baten Kaitos I & II HD Remaster

Het is niet enkel Square Enix die aan necromancy doet en oude JRPG-klassiekers opnieuw tot leven wekt, ook die andere grootheid Bandai Namco lijkt steeds meer haar weg naar remasters en remakes te hebben gevonden. Zo werden we al getrakteerd op de remaster van Tales of Symphonia en gaven ze aan ook andere Tales-games te willen remasteren. In de tussentijd groeven ze nog eens diep in hun repertoire om twee andere cultklassiekers uit het GameCube-tijdperk terug te brengen. Ik heb het hierbij uiteraard over Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean en Baten Kaitos Origins.

Baten Kaitos I & II HD Remaster bundelt zoals te verwachten de remasters van deze twee ietwat obscure rollenspellen. Zelf heb ik nooit een GameCube gehad en tot de aankondiging van deze remasters had ik nog nooit gehoord van deze titels. De tweede titel, Baten Kaitos Origins, is bij ons zelfs nooit uitgebracht geweest. Dit geeft de fans van het origineel natuurlijk een mooie kans om deze prequel te ontdekken. Gezien mijn affiniteit met het genre, was natuurlijk ook mijn interesse gewekt, zeker als je ontdekt dat deze spellen werden ontwikkeld door Monolith Soft, de studio die ons later de Xenoblade Chronicles-reeks zou brengen, en tri-Crescendo, die zoals de naam doet vermoeden veelvuldig samenwerkte met Star Ocean-ontwikkelaar tri-Ace. Deze remasters werden dan weer verzorgd door Logicalbeat, een kleinere studio die vooral ondersteuning biedt aan grotere ontwikkelaars.

NSwitch_BatenKaitosIAndIIHDRemaster_01.jpg

Unieke invalshoek​

Het verhaal van Baten Kaitos speelt zich af in een wereld die werd vernietigd door het conflict tussen Malpercio, een kwaadaardige god, en de mensheid. Zij slaagden erin om de god op te sluiten, maar als gevolg van de oorlog waren ze genoodzaakt om het land te verlaten en te gaan leven op vliegende continenten. In het eerste spel maken we kennis met Kalas, een jongeman die op pad is om de dood van zijn grootvader te wreken. Maar zijn tocht verandert al snel in een queeste om de wereld te redden en Malperio te stoppen nadat hij de god per ongeluk opnieuw heeft vrijgelaten wanneer hij een mysterieuze dame hielp. Baten Kaitos II speelt zich dan weer twintig jaar voor deze gebeurtenissen af en volgt Sagi, een elitesoldaat van het Alfard Empire die valselijk beschuldigd wordt van de moord op de keizer. Wanneer hij op de vlucht slaat, krijgt Sagi hulp uit onverwachte hoek en ontdekt hij een gevaarlijke samenzwering die terug te linken is aan de kwaadaardige god Malpercio.

Op zich klinkt dit allemaal als vrij standaard JRPG-stuff, maar toch zijn er twee elementen die de Baten Kaitos-reeks uniek maken. Zo is er eerst en vooral het gegeven dat jij eigenlijk niet de protagonist bent, maar wel de rol vervult van een zogenaamde Guardian Spirit, een geest van een andere wereld die kan communiceren met het hoofdpersonage. In deze spellen zullen Kalas en Sagi je dus aanspreken en bijvoorbeeld om hulp vragen, waarbij er een soort van dialogue tree is die de verhouding tussen jou en het personage kunnen beïnvloeden. De manier waarop dit spel de vierde muur doorbreekt is op zijn minst speciaal te noemen.


Het leven is een kaartenspel​

Een andere bijzonderheid zal je terugvinden in de gameplay, waarbij heel wat draait rond kaarten. Een van de ideeën aangereikt in het spel is dat deze beschaving erin is geslaagd de essentie van voorwerpen te vangen in kaarten genaamd Magnus. Een eerste gevolg hiervan is dat de turn-based gevechten geen klassieke aanvallen kennen zoals in bijvoorbeeld de originele Final Fantasy-games, maar dat je een stapel kaarten heb en je iedere keer een hand van vijf kaarten hebt om je acties uit te kiezen. Dit systeem klinkt interessant, maar bevatte voor mij helaas enkele elementen die de gevechten verpesten. Eest en vooral voegt het een grote mate aan willekeur toe omdat je bijvoorbeeld een hand van twee nutteloze kaarten en drie defensieve kaarten kan hebben op het moment dat het aan jou is om aan te vallen, of omgekeerd uiteraard. Daarnaast heb je ook een zeer beperkte tijd om een kaart te kiezen op het moment dat de vijand aanvalt. Dit resulteerde voor mij vaak in het slikken van een aanval voordat ik een kaart kon kiezen.

Dit gevechtssysteem was voor mij het zwakste element in het spel en was duidelijk niet voor mij weggelegd, ondanks dat ik in het echte leven graag deckbuilding bordspellen speel. Maar het systeem met de Magnus-kaarten reikt gelukkig verder dan de gevechten en je hebt zelfs de mogelijkheid om zelf objecten te transformeren met behulp van lege kaarten. Dit voegt natuurlijk een leuke dimensie toe aan hoe je in interactie gaat met de spelwereld en zelfs puzzels kan oplossen. Het wordt met andere woorden ook gebruikt tijdens de verschillende missies die je zal ondernemen in deze twee avonturen.

Dankzij het idee van de Guardian Spirit en het kaartensysteem is de Baten Kaitos-reeks eigenlijk zeer experimenteel.


Dankzij het idee van de Guardian Spirit en het kaartensysteem is de Baten Kaitos-reeks eigenlijk zeer experimenteel, maar verder voelt dit eigenlijk aan al een zeer klassieke JRPG. Als het kaartensysteem je niet zo ligt, kan je gelukkig nog genieten van het verhaal en de knappe wereld die de makers hier hebben gecreëerd. Daarnaast is deze remaster ook uiterst genietbaar door de verbeterde HD-visuals en en de herwerkte portretten van de personages. Vooral de pre-rendered achtergronden zijn vandaag de dag nog steeds geweldig in deze games. Daarnaast bevatten de remasters nog tal van quality of life-verbeteringen die de algemene ervaring aangenamer kunnen maken. Zo is er nu een auto-save, kan je het spelverloop versnellen, heb je de mogelijkheid om gevechten uit te schakelen, de gevechten automatisch te laten verlopen of zelfs vijanden te doden met één aanval. Het enige wat ik miste was wat meer aanwijzingen in het spel zelf, want na het eventjes te laten liggen wist ik totaal niet meer waar ik mee bezig was of waar ik naartoe moest gaan. Daarnaast is de remaster van de eerste Baten Kaitos ook de Engelstalige voice-overs verloren wegens de lage kwaliteit hiervan, maar of dit een groot gemis is zal van persoon tot persoon afhangen.

Conclusie

De twee Baten Kaitos-spellen zijn duidelijk niet voor iedereen weggelegd en vooral het gevechtssysteem is geen spek voor ieders bek. Wie toch de sprong waagt, zal een fascinerende wereld en twee interessante verhalen ontdekken. De remaster zorgt er vervolgens voor dat dit alles visueel aantrekkelijk is om naar te kijken en geeft je enkele hulpmiddelen om je investering in de gevechten te minimaliseren indien gewenst, zodat je je kan focussen op wat het spel verder te bieden heeft.

Pro

  • Fascinerende wereld
  • Twee boeiende verhalen
  • Doorbreken van de vierde muur
  • Geslaagde remaster

Con

  • Mankementen in het gevechtssysteem
  • Geen Engelstalige voice-overs
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

15 september 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Logicalbeat

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan