Review: Tales of Symphonia Remastered

In 2004 bracht Bandai Namco Tales of Symphonia uit voor de Nintendo GameCube. Het was een kritisch en commercieel succes dat de Tales-serie definitief op de kaart zette, maar helaas zagen veel gamers het spel aan hun neus voorbij gaan omdat het destijds een GameCube-exclusive was. Het zou tien jaar duren voordat het spel ook zijn weg zou vinden naar de PlayStation 3 en nog eens twee jaar voor een pc-versie in de vorm van een HD-remaster. Deze remaster is sinds kort ook beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch, waardoor zowat iedereen deze klassieker kan ontdekken.

Het verhaal van Tales of Symphonia Remastered speelt zich af in de wereld van Sylvarant, een vrij typische setting voor dit soort JRPG's. Hier volg je de avonturen van Lloyd Irving en zijn vrienden, waaronder Colette Brunel, die de Chosen of Mana is. Het is haar taak om de wereld van Sylvarant te redden door de Journey of World Regeneration te voltooien, een pelgrimstocht die ze moet ondernemen om deze stervende wereld te "regenereren". Gaandeweg leert de groep dat hun wereld is verbonden met een andere wereld genaamd Tethe’alla en dat hun acties de teloorgang van deze wereld inluiden. Hun tocht verandert al snel in een queeste om beide werelden te redden.

TalesOfSymphoniaRemastered_03.jpg


Product van zijn tijd

Het verhaal is veruit het sterktste punt van het spel en de hoofdreden waarom je Tales of Symphonia Remastered zal willen spelen. Toegegeven, veel elementen hebben we intussen al in andere gelijkaardige spellen gezien en op vele vlakken blijft het verhaal trouw aan de clichés van het genre. Maar de plot bevat voldoende twists en andere verrassingen om het voor de speler interessant te houden en de personages zijn uitstekend vormgegeven, met elk hun eigenheden en bijzondere karaktertrekken. De onderlinge relaties worden daarnaast verder uitgediept in de zogenaamde Skits die je in zowat elke Tales-game zal terugvinden. Dit zijn optionele dialoogscènes waarbij we enkel de portretten zien van de personages die praten. Wie wil, kan ze dus makkelijk skippen, maar het laat je wel toe om je te verdiepen in de personages. Het is wel spijtig dat deze scènes niet ingesproken zijn, want de meeste andere cutscenes zijn wel ingesproken en de voice-acting is van een uitstekend niveau trouwens. Hierbij kan je trouwens wisselen tussen de Engelstalige en Japanse stemmen.

Zonder de rooskleurige bril van nostalgie, laat de ouderdom van het spel zich al snel voelen.


Liefhebbers van het genre, of de Tales-reeks in het bijzonder, halen met deze remaster waarschijnlijk ook de beste kans in huis om dit verhaal te ervaren. Helaas komt dit wel met enkele kanttekeningen, zeker als je het spel nog niet gespeeld hebt. Zonder de rooskleurige bril van nostalgie, laat de ouderdom van het spel zich bijvoorbeeld al snel voelen. Het rudimentaire realtime gevechtssysteem heeft de tand des tijds bijvoorbeeld minder goed doorstaan dan zijn turn-based tegenhangers. De manier waarop je beweegt tijdens een gevecht, de manier om te wisselen van vijanden of het blokkeren van aanvallen voelt allemaal wat stijf aan. Het feit dat je speciale aanvallen gebonden zijn aan de combinatie van een actieknop met een bewegingsrichting is voor mij ook veel minder intuïtief dan bijvoorbeeld een schouderknop te combineren met een van de vier actieknoppen, zoals dit vandaag de dag meestal is geïmplementeerd. Andere aspecten zoals het navigeren op de world map en het ontbreken van een quest tracker zijn ook pijnpunten in het spel vandaag de dag. Je hebt wel iets dat Synopsis noemt in het menu, waar beschreven staat wat er gebeurt en waar je min of meer naartoe moet, maar toch zal je nog vaak moeten gissen waar je exact moet zijn.

1_12_Gungnir_01-c285625ee7da54da1d89.jpg


Matige remaster

Veel van deze problemen zijn natuurlijk eigen aan de tijdsgeest waarin het spel werd ontwikkeld. In die zin is Tales of Symphonia ontdekken na het spelen van bijvoorbeeld Tales of Arise een interessante oefening om te zien hoever het genre en vooral deze serie is geëvolueerd in al die jaren. Het spel zal bijgevolg vooral gamers die het spel in hun jeugd gespeeld hebben aanspreken, alsook spelers zoals mij die het destijds niet konden spelen maar als fan van het genre en de reeks dit spel toch willen ervaren. Maar als je kijkt naar het werk dat in deze remaster is gestoken, kan je in beide gevallen niets anders dan een beetje ontgoocheld zijn, want in een tijd waarin we steeds indrukwekkendere remasters en remakes krijgen, is deze remaster Tales of Symphonia een vrij barebones ervaring.

Zoals je kan verwachten, zijn de graphics wat opgepoetst met behulp van een HD-upscaler. Om je een idee te geven, hebben de makers vergelijkende afbeeldingen vrijgegeven die je een idee geven van de grafische verbeteringen. Alles oogt inderdaad wat scherper, maar verwacht hier geen wereld van verschil. Verder is deze remaster gebaseerd op de pc-port, die zelf weer gebaseerd is op de PlayStation 3-versie. Dit wil zeggen dat een aantal elementen die werden toegevoegd aan deze PS3-versie ook terug te vinden zijn in de remaster, zoals kostuums voor je party, Compound Unison Attacks en Mystic Artes, die voordien enkel in de Japanse PS2-versie terug te vinden waren. Maar het vervolg Tales of Symphonia: Dawn of the New World, die gebundeld werd in de PS3-versie, wordt dan weer niet meegeleverd met deze remaster.

Bovendien was de PS3-versie gelimiteerd op 30 frames per seconde, terwijl de originele GameCube-versie draaide aan 60 frames per seconde. Helaas werd deze limiet hier aangehouden, wat dus een stap terug is voor zij die het spel hebben gespeeld op de GameCube. Daarnaast werd ervoor gekozen om voor de remaster de resolutie te beperken tot 1080p in plaats van 4K. Het spel komt verder nog wel met enkele verbeteringen zoals verbeterde controls van het Elemental Cargo-ship, de mogelijkheid om bepaalde events en cutscenes over te slaan en andere kleine quality of life-verbeteringen. Maar al bij al zijn dit verre van de verbeteringen die we in andere hedendaagse remasters terugvinden en kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat een klassieker zoals deze meer verdiende.

Conclusie

Tales of Symphonia Remaster laat ons een klassieker in het JRPG-genre (her)ontdekken op de verschillende consoles en de ervaring blijft na twintig jaar nog steeds overeind staan dankzij het sterke verhaal en de uitstekende personages. Helaas voelen heel wat elementen te verouderd aan om echt genietbaar te zijn vandaag de dag. De remaster-aspecten zelf geven verder spijtig genoeg ook weinig meerwaarde aan deze release.

Pro

  • Boeiend verhaal
  • Geweldige personages
  • Uitstekende voice-acting

Con

  • Middelmatige remaster
  • Heeft de tand des tijds op een aantal vlakken niet goed doorstaan
7

Over

Beschikbaar vanaf

17 februari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Genre

  1. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Bandai Namco Studios

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan