Review: The Cosmic Wheel Sisterhood

In het echte leven zijn zovele van onze keuzes beperkt door wat mogelijk is. Wie we zijn, onze middelen, in welke regio en tijdsperk we bestaan, de fysische wetten van de realiteit. The Cosmic Wheel Sisterhood stelt ons dezelfde vragen als vele andere verhaalgedreven adventure games: wat zal je kiezen? Welke waarden zullen zegevieren? Maar deze creatieve adventure game voegt een sterretje toe: wat zou je doen, als je een heks was met ongelimiteerde controle over de cosmos? Als de verbannen heks Fortuna, die het opperwezen Ábramar oproept, kan jij namelijk met jouw zelfontworpen kosmische kaartendeck de waarheden van het universum ontsluieren ... en bepalen.

Deconstructeam is een Spaanse ontwikkelaar uit Valencia die focust op een pixel art style, emotionele verhaalvertelling, complexe verhaalvertakkingen en meeslepende muziek. The Cosmic Wheel Sisterhood is hun grootste game tot dusver. Deze wordt uitgegeven door Devolver Digital, die reeds bekend staat voor het selecteren van indiepareltjes. Deze verhaalgedreven deckbuilder adventure game is beschikbaar op de pc en de Nintendo Switch.


Het kosmisch wiel beïnvloedt alles en iedereen ...​

Fortuna is een waarzeggende heks die verbannen is van haar zusterschap. Ze sluit een pact met een mysterieus wezen genaamd Ábramar om haar vrijheid terug te winnen. Op dit punt is ze al op haar tweehonderdste jaar van duizend jaar ballingschap. Doorheen die tijd leefde zij in een gezellig duplexappartementje dat door de ruimte zweeft, maar zonder enige mogelijkheid tot communicatie. De eenzaamheid werd haar echter te veel. Met de macht van de charmante maar listige Ábramar aan haar zijde, ligt het lot van het universum nu in Fortuna's handen. Het verhaal is best filosofisch in aard en in elk gesprek wordt wel een soort dichotomie gepresenteerd tussen waarden waaruit Fortuna moet kiezen. Als deel van haar pact met Ábramar, kan Fortuna een nieuw soort waarzeggerskaarten creëren, maar welke relatie diens beweringen hebben met de realiteit, wordt constant in vraag gesteld en evolueert met het verhaal mee.

Niet lang na dit pact, wordt het verbod op communicatie verbroken. Al snel wordt Fortuna's appartementje dus de locatie voor menig theekransje met heksen uit haar eigen clan, of juist vanuit andere hoeken van het universum. Elk van die gasten heeft een unieke karakterdesign en een duidelijke persoonlijkheid alsook een eigen talent als heks. Elk van deze bezoekjes eindigt dan ook met een waarzeggerijsessie waarin Fortuna haar nieuwe deck gebruikt om de existentiële vragen van haar bezoeker te beantwoorden. Fortuna's antwoorden zullen wel degelijk een impact hebben op de verhalen van de mensen rondom haar dus de kaarten die ze trekt en beslissingen die ze maakt, kunnen wel wat tijd gebruiken om te reflecteren. Tijd is dan ook een van die dingen die interessant neergezet wordt in Sisterhood met zowel een charmant als een beangstigend facet: al is tweehonderd jaar geen aangename tijd om zonder gezelschap te zitten, zijn de heksen zodanig oud en zodanig verbonden met de oudheid van het universum dat uren en dagen hun betekenis kwijt zijn. Wanneer je een brief stuurt waarin je iemand naar je appartement uitnodigt, zal de heks nog geen seconde later op haar bezemsteel (of een ander vliegend object) op je kamerraam afkomen.

Sisterhood forceert de speler om hun kaarten open en bloot op tafel te leggen.


Zowel tijdens de gesprekken met deze heksen, als in de beschrijvingen van kaarten en kaartfragmenten die gebruikt worden door Fortuna, valt er veel te leren over de geschiedenis en wijdere wereld van de kosmos en de heksen hun rol erin. Zo leer je niet enkel over de politiek binnen de eigen clan, maar ook de historische conflicten tussen clans en de redenen ervoor, alsook de persoonlijke historie van verscheidene heksen voor en nadat ze heks werden. Een paar van de meest rakende momenten in het verhaal betreffen dan ook de laatste paar uren als mens van Fortuna en nog een secundair personage. Het enige jammere aan de personages en de relaties die je ertussen bouwt, is het romantische aspect. In mijn playthrough begon Fortuna een relatie met een personage zonder dat ik als speler dat (bewust) had teweeggebracht en zonder ooit zelfs al te veel chemie tussen de twee personages te bespeuren. Over politiek gesproken, op een bepaald moment neemt het verhaal een wending naar het expliciet politieke toe. Dit voelt in het begin misschien wat misplaatst, maar dit is een elegante en uiterst meeslepende resolutie: de game had al het idee om de kosmische heksencontext te gebruiken om de waarden waarover mensen het hebben uit te vergroten. Door diezelfde waarden in een politieke campagne tussen verscheidene politieke partijen in een heksenverkiezing te gieten, forceert Sisterhood de speler om hun kaarten open en bloot op tafel te leggen. Over kaarten die de waarheid zeggen gesproken ...


Gemanifesteerd in de kaarten ...​

De hoofd-mechanic in The Cosmic Wheel Sisterhood draait helemaal rond je waarzeggerijkaarten. Hoe werkt dat allemaal? Je antwoordt op persoonlijke vragen van Ábramar en hij geeft je energie van de elementen uit de kosmos. Die energie kan je gebruiken om een kaart samen te stellen. Je kaart bestaat uit drie belangrijke onderdelen die elk andere elementenergie vergen. Daarnaast mag je de kaart nog aanpassen qua lay-out. Afhankelijk van hoe je de kaart samenstelde, zal het eindresultaat symbool staan voor bepaalde concepten. Het samenstellen van je kaarten is een leuke en creatieve bezigheid: je kiest daarbij een onderwerp, een achtergrond en een accessoire en je kan urenlang met de lay-out zitten te spelen tot je een kaart hebt die wel in je Magic The Gathering-deck zou kunnen passen. Wel is het jammer dat er zoveel werk gestoken is in het creëren van gedetailleerde, prachtige achtergronden voor de kaarten, maar dat je slechts een klein gedeelte van die achtergrond mag gebruiken, zonder een zoomfunctionaliteit. Laten we een voorbeeld nemen: ik combineer een wezen dat alles weet en deze kennis naar de mensheid toe projecteert om maatschappelijke evolutie teweeg te brengen, met een achtergrond van een planeet wiens drijfzand onmogelijk te ontsnappen en allesverwoestend is. Die delen refereren ook naar een wezen en een locatie die echt bestaan in de wereld van Sisterhood. De kaartbeschrijvingen zijn een magische manier om aan worldbuilding te doen. Die aspecten van de kosmos die in theorie duizenden lichtjaren ver weg zitten, worden dus toch relevant door een betekenisvolle rol in mijn deck te spelen. Wanneer je deze twee factoren combineert, bekom je de kaart 'Giftige Geruchten': in plaats van echte kennis te projecteren, kiest het wezen uit woede om de menselijke kennis juist te saboteren met leugens en obstructies van de waarheid. Zo is er wel een slim verhaaltje verbonden met elke combinatie van onderwerp en achtergrond, wat imponeert in termen van de enorme hoeveelheid mogelijke kaarten en het schrijfwerk dat erbij komt kijken.

Jammer dat je niet meer strategisch bezig kan zijn met de kaarten die je met zoveel liefde zelf samenstelde.


Zo maak je je deck dus, maar hoe speel je de kaarten? Dat is het aspect waar geluk een grote rol speelt. Tijdens de gesprekken met andere personages zal je af en toe de gelegenheid krijgen om aan waarzeggerij te doen. Het personage zal een aantal vragen stellen en dan moet Fortuna haar kaarten gebruiken om die vragen te beantwoorden. Ten eerste geldt dat, in tegenstelling tot de meeste kaartspellen, dit spel niet gewonnen of verloren kan worden; de verschillende kaarten zullen gewoon tot andere resultaten leiden voor de vragen die je ermee beantwoordt. De kaarten worden daarnaast een voor een getrokken en je moet ze onmiddellijk op een onderwerp leggen. Het is dus niet mogelijk om eerst een paar kaarten te trekken en dan te kiezen welke kaart je waar legt. Dat wil zeggen dat er eigenlijk geen strategisch aspect is aan het kaarten leggen. Je kan bij het samenstellen van je deck ervoor zorgen dat je meer kaarten hebt die bepaalde waarden vertegenwoordigen, of juist kaarten aanmaken die zoveel mogelijk waarden tegelijk bevatten. Maar, eens je aan een sessie begint, kan je geen "slimme" of doordachte keuzes maken: je trekt de kaart die je trekt, en die moet je neerleggen. Dit is een aspect dat op zich getrouw is aan de werking van tarotkaarten: het idee is dat het universum voor je bepaalt welke kaart je zal trekken. Toch is het wat jammer dat je niet meer cerebraal bezig kan zijn met de kaarten die je met zoveel liefde zelf samenstelde. Eens neergelegd, bepaalt de kaart welke voorspellingen je kan maken. Met andere woorden, de kaart die je trekt bepaalt welke beslissingsopties er voor je mogelijk zijn. Echter kun je op dat punt als speler nog steeds een impactvolle beslissing maken tussen de gepresenteerde opties. Ook zit er een 'Kosmisch Wiel'-kaart in het spel en dat is de enige kaart die elke mogelijke voorspelling als gespreksoptie zal ontgrendelen. Dit spel gaat grotendeels over het noodlot, 'de wil van de kosmos', dus het is niet mogelijk om saves te herladen. Een sterke designbeslissing en ook één die aanleidt tot een grote graad van herspeelbaarheid. Welke richting de kosmos Fortuna zal insturen, kan bij elke playthrough sterk verschillen. Aangezien Fortuna en Ábramar uiteindelijk macht hebben over dingen zoals de relatie tussen heksen en de mensheid, de politieke systemen van de clan en de toekomst van de kosmos zelf, kan een tweede avontuur voor liefhebbers dus zeer waardevol blijken.

Conclusie

Een creatief, etherisch interactief verhaal dat je aanzet tot filosoferen over hoe jij jouw leven zou leiden als je een onsterfelijke heks was. De hoofd-mechanic is iets wat ik nog niet veel eerder gezien heb, namelijk een deck builder waar er geen win-of-verliescondities zijn: elke kaart creëer je zelf en bevat zo een unieke collectie aan waarden. Dan speel je die kaart als antwoord op een vraag en de waarden die met de kaart geassocieerd zijn, bepalen de mogelijkheden die je als speler kan kiezen. Het samenstellen van je kaarten is creatief vreugdig en de verhalen geconnecteerd aan de kaarten die je maakt, zijn indrukwekkend geschreven. Het blijft echter jammer dat je naast het bouwen van je deck zelf geen enkele strategische controle hebt over welke kaart op welk moment te gebruiken. Toch is het een creatieve manier om beslissingen ertoe te laten doen en garandeert dit systeem een hoge graad aan herspeelbaarheid voor mensen die van de vibe van dit heksenavontuur houden. Dat avontuur wordt naast de kaarten interessant gehouden door unieke personages met uitbundige karakterdesigns alsook verrassend diepgaande worldbuilding die relevant wordt in het verhaal. Voor indieliefhebbers die eens iets anders willen proberen, dat hen volledig in de ideeënwereld positioneert, is The Cosmic Wheel Sisterhood een charmant avontuurtje als geen ander. Het zou me dan ook niets verbazen als deze game een plaatsje zal vinden in een paar van de meer moderne heksengemeenschappen rondom de wereld (en in het heelal?).

Pro

  • Fris kaartsysteem
  • Effectief verhaal met duidelijke consequenties voor je acties
  • Herspeelbaarheid
  • Creatief worden met kaartbouwen
  • Worldbuilding
  • Verhaal en gameplay nemen onverwachte wendingen
  • Charmante, unieke personages

Con

  • Romantiek slecht uitgewerkt
  • Geen zoomfunctie voor kaartachtergronden
  • Jammer dat je zo weinig strategische controle krijgt over de kaarten
8

Over

Beschikbaar vanaf

16 augustus 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Deconstructeam

Uitgever

  1. Devolver Digital
 
Terug
Bovenaan