Terrinoth: Heroes of Descent is de eerste échte poging om het Descent‑universum naar PC en console te brengen. Na twintig jaar bordspelgeschiedenis, twee volledige campagnes die ik en mijn vrouw hebben uitgespeeld, en een hybride app‑ervaring met Legends of the Dark, is het bijna vreemd om Terrinoth nu als volwaardige videogame te zien. Vol nieuwsgierigheid dook ik dan ook in deze digitale versie.
En eerlijk? Het resultaat is degelijk, toegankelijk en verrassend trouw aan het bordspel - maar het mist één ding dat je als doorwinterde Descent‑speler meteen voelt: het dobbelsteenmoment. Dat kleine ritueel van gooien, hopen, vloeken, juichen… hier gebeurt alles achter de schermen. Geen roll, geen suspense, geen “komaan, nog één surge!”. Jammer, maar niet onoverkomelijk.
De gevechten zijn turn‑based, tactisch en overzichtelijk. Je krijgt drie acties per beurt, je verplaatst, je slaat, je healt, je cast, en dat is het zowat. Geen micromanagement, geen complexe stat‑interacties, geen spreadsheets. Het voelt bijna als een videogameversie van een Descent‑one‑shot: snel, duidelijk, en zonder dat je je hersenen moet opwarmen.
De missies zijn kort genoeg om vlot te spelen, en lang genoeg om toch iets te beleven. Het episodische format werkt verrassend goed: één missie 's avonds voor je het bed induikt, klaar. Geen Baldur’s Gate 3‑marathon, geen “waar waren we vorige week ook alweer?”. Gewoon een vlotte sessie, al dan niet met meerdere spelers online. Toegegeven, het is zeker niet altijd stabiel om multiplayer te spelen, waardoor ik toch eerder alleen speel. Ik zou het ook enkelvoor co-op gebruiken, eens vrouwlief er klaar voor is om samen aan de slag te gaan.
De combat is het beste onderdeel van Terrinoth. De synergieën tussen helden, de guard‑mechanics, de weaknesses, de combo’s: het zit slim in elkaar. Het is eenvoudig, maar niet dom. Licht, maar niet leeg. Je ontdekt combinaties, je experimenteert, je vindt nieuwe manieren om encounters sneller of eleganter op te lossen. Het is geen diep tactisch meesterwerk, maar het is wel leuk. Dat is soms een voordeel, want het tempo blijft hierdoor hoog en je kan vlot blijven doorspelen.
En eerlijk? Het resultaat is degelijk, toegankelijk en verrassend trouw aan het bordspel - maar het mist één ding dat je als doorwinterde Descent‑speler meteen voelt: het dobbelsteenmoment. Dat kleine ritueel van gooien, hopen, vloeken, juichen… hier gebeurt alles achter de schermen. Geen roll, geen suspense, geen “komaan, nog één surge!”. Jammer, maar niet onoverkomelijk.
Een eenvoudige instap, lichte mechanics
Terrinoth kiest resoluut voor eenvoud. De vier campagnes zijn netjes opgedeeld in korte missies, de mechanics zijn licht, en de instap is bijna “pick‑up‑and‑play”. Dat maakt het ideaal voor iedereen die geen zin heeft in een 80‑uur durende epische RPG met 14 verschillende skilltrees en 200 soorten loot, met steeds de melding dat de inventory vol is.De gevechten zijn turn‑based, tactisch en overzichtelijk. Je krijgt drie acties per beurt, je verplaatst, je slaat, je healt, je cast, en dat is het zowat. Geen micromanagement, geen complexe stat‑interacties, geen spreadsheets. Het voelt bijna als een videogameversie van een Descent‑one‑shot: snel, duidelijk, en zonder dat je je hersenen moet opwarmen.
Bordspelgevoel zonder bordspelcomplexiteit
Wat Terrinoth goed doet, is het Descent‑gevoel vertalen zonder de complexiteit mee te sleuren. De grid‑gebaseerde combat, de helden met unieke vaardigheden, de positionering, de zichtlijnen, de hoogteverschillen. Het zit er allemaal in. Het voelt vertrouwd, alsof je opnieuw rond de tafel zit, maar dan zonder mini’s, kaarten, tokens en een tafel die te klein blijkt.Terrinoth voelt als Descent zonder de dobbelstenen: licht, vlot en herkenbaar.
De missies zijn kort genoeg om vlot te spelen, en lang genoeg om toch iets te beleven. Het episodische format werkt verrassend goed: één missie 's avonds voor je het bed induikt, klaar. Geen Baldur’s Gate 3‑marathon, geen “waar waren we vorige week ook alweer?”. Gewoon een vlotte sessie, al dan niet met meerdere spelers online. Toegegeven, het is zeker niet altijd stabiel om multiplayer te spelen, waardoor ik toch eerder alleen speel. Ik zou het ook enkelvoor co-op gebruiken, eens vrouwlief er klaar voor is om samen aan de slag te gaan.
Maar… het blijft een lichte RPG
Terrinoth ambieert geen Baldur’s Gate 3, en dat is maar goed ook. Het verhaal is functioneel, de personages zijn oké, maar niet memorabel, en de wereld is vooral decor. Je leert je helden niet echt kennen, er is geen kamp, geen dialoogopties, geen emotionele binding. Het is een dungeon‑crawler, geen epische RPG. De puzzels zijn licht, de loot komt enkel uit kistjes, en het progressiesysteem is eenvoudig. Voor mij en mijn vrouw - gezien we Descent 1 & 2 volledig hebben uitgespeeld - voelt het als een herkenbare, luchtige digitale variant. Niet meer, niet minder.De combat is het beste onderdeel van Terrinoth. De synergieën tussen helden, de guard‑mechanics, de weaknesses, de combo’s: het zit slim in elkaar. Het is eenvoudig, maar niet dom. Licht, maar niet leeg. Je ontdekt combinaties, je experimenteert, je vindt nieuwe manieren om encounters sneller of eleganter op te lossen. Het is geen diep tactisch meesterwerk, maar het is wel leuk. Dat is soms een voordeel, want het tempo blijft hierdoor hoog en je kan vlot blijven doorspelen.
Conclusie
Terrinoth: Heroes of Descent is een degelijk, toegankelijk en vlot tactisch RPG‑spel dat het bordspelgevoel goed samenvat, zonder gecompliceerd te worden en zonder ingewikkelde complotten. Het is vooral geschikt voor spelers die een lichte dungeon‑crawler willen, voor fans van Descent die een digitale variant zoeken, en voor koppels die samen graag een avondje tactisch puzzelen zonder dat het een hele planning vergt. Je mist het dobbelsteenmoment, ja. Maar de rest voelt vertrouwd, soepel en aangenaam. Het is geen Baldur’s Gate 3, maar het probeert dat ook niet te zijn.
Pro
- Vat het bordspelgevoel goed samen
- Eenvoudige instap, lichte mechanics
- Combat is toegankelijk
- Perfect voor korte sessies
Con
- Geen dobbelsteengevoel
- Verhaal en personages blijven oppervlakkig
- Puzzels en loot zijn beperkt
- Mist diepgang voor hardcore RPG‑spelers
7
Over