Review: Teardown

Wanneer je vooral netjes binnen het afgebakende pad van de consoles blijft om te gamen, gebeurt het al eens dat je volledig verrast bent wanneer een game die op Steam furore wist te genereren de overstap maakt. Teardown heeft op Steam na bijna 74.000 recensies van spelers nog steeds het predikaat ‘overweldigend positief’ op zich hangen en wist behoorlijk wat prijzen binnen te rijven. Ik had er voor woensdag nog nooit van gehoord. Gelukkig dan maar dat Teardown, zoals zo vele indie darlings die grote ogen gooien op de computer, nu ook de overstap zet naar consoles. Of Teardown ook in deze iteratie hoge ogen weet te gooien, dat ontdekken we uiteraard al snel in deze recensie.

Wat het meeste indruk maakt aan Teardown , is dat het best complexe dingen doet met een erg simpel gegeven. Je wordt in de missies van de campaign in een wereld die uit voxel shapes bestaat gedropt, en dient je letterlijk een weg richting je objectief te slopen. Nou hoor ik velen al met de ogen rollen bij het horen van het woord voxel shapes. Je legt al snel de link met een spel als Minecraft. Toch ziet Teardown er een stuk eleganter uit en ontdek je al donders snel de echte kracht die achter de façade van de gebruikte engine schuilgaat. Teardown heeft een indrukwekkende physics engine die ervoor zorgt dat je alles wat je om je heen ziet ook vakkundig kunt kapot maken. Tijd dus om je innerlijke Miley Cyrus te bevredigen en als een onstuitbare sloopbal door Teardown te stuiteren.

tear 3.jpg

Ik maak alles kapot ... - Goldband

Het klinkt als het recept voor een heel lomp spelletje waarbij je gewoon heel wat stoom kan afblazen en brokkenpiloot spelen. Dat aspect kun je wel degelijk terugvinden in de sandbox mode van Teardown waar je gewoon je eigen symfonie van destructie mag creëren. Ik had het eerder echter over complexe dingen, en die kun je gaandeweg wel degelijk in de missies van de campaign terugvinden. Het begint allemaal simpel genoeg uiteraard. Breek een huis af. Dat kun je doen door volledig loco te gaan en met je sloophamer te gaan zwaaien, of propaantanks strategisch in te zetten. Of je kan ontdekken dat er in de hoek van de map een bulldozer geparkeerd staat en hetzelfde klusje binnen de twee minuten klaren. Het is op dat moment dat het kwartje valt en je beseft dat Teardown exploratie wel degelijk beloont. De snelste weg van punt A naar B is zelden de rechte lijn.

tear.jpg

Break Stuff - Limp Bizkit

Dat simplisme van de eerste missies ebt echter al snel weg wanneer de heists hun intrede doen. Van dan af besef je pas ten volle dat Teardown stiekem een destructieve puzzelgame is waarbij je met tal van hulpmiddelen en de nodige brokstukken een oplossing voor je problemen moet zien te vinden. Tijdens de heists moet je dus diverse items stelen die verspreid liggen op de map. De clue is echter dat het eerste ding dat je pikt meteen een alarm doet afgaan, wat resulteert in een race tegen de klok om de rest ook te grabbelen voor de timer op nul staat. Dat die spullen ver uit elkaar liggen en nou niet bepaald open en bloot liggen te slingeren, dat maakt het uiteraard ook niet gemakkelijk. Dat zorgt ervoor dat herspelen en een solide plan uitdokteren een groot deel van de pret uitmaakt. Het toffe is dat je behoorlijk diverse mogelijkheden tot je beschikking hebt en er best ver in kan gaan. Muren uitbreken om je ontsnappingsroute te verkorten, strategisch geplaatste voertuigen om sneller over de map te racen? Dat is eigenlijk maar het tipje van de ijsberg. Teardown spelt niet alles voor je uit, maar de tools zijn er, alles hangt af van wat je als speler ermee uitspookt. Als een bepaalde aanpak niet werkt, dan kun je gewoon een stapje terug zetten en ontdekken dat een heel ander aanvalsplan meer kans op slagen heeft.

Onder het onder de brokstukken bedolven oppervlak zit behoorlijk wat diepgang verscholen.


Dat maakt Teardown best een herspeelbaar dingetje, zeker wanneer je de extra objectives en verborgen schatten in acht neemt die bijdragen aan je score aan het eind van het level. Voor completionisten is Teardown een sappige kluif om op te knabbelen. Als je op zoek bent naar een sterke omkadering of verhalende lijm, dan ben je hier aan het verkeerde adres. Je krijgt opdrachten van malafide klanten, die vaak best grappig van aard zijn, maar die als verhalend excuus vergelijkbaar zijn met ‘Stiefbroer, ik zit vast in de oven’. Dat Teardown je desondanks blijft boeien, toont aan hoe uitgekiend de au fond simpele gameplay loop in de praktijk wel is. Je speelt gaandeweg ook nieuwe speeltjes vrij om chaos mee te creëren en kan je bestaande gereedschap ook upgraden met je zuurverdiende geld. Op die manier word je steeds effectiever in het slopen en worden de brokstukken die je in je spoor achterlaat steeds groter.

tear 2.jpg

Demolition Man - The Police

Het valt op aan de user interface dat de origine van Teardown op de pc ligt, maar buiten wat onwennigheid bij het wisselen tussen je tools in het begin heeft de game de conversie naar console zonder grote kleerscheuren doorstaan. Het draait ook wonderwel op de Xbox Series X, terwijl er toch vaak behoorlijk wat chaos in beeld is. Nu kan je uiteraard gaan opperen dat de voxel art style niet de meest flitsende is, maar visueel heeft Teardown wel degelijk een aantrekkelijke stijl. De belichting en shading brengt het geheel overtuigend tot leven, en zeker in combinatie met die geschift sterke physics engine is het duidelijk een spel dat behoorlijk wat rekenkracht van je console vraagt. Het is een game die ook potentie heeft om spelers een stuk langer dan de relatief korte campaign geboeid te houden. Er is uiteraard die sandbox mode waarin je zelf een wereld kan scheppen en die vervolgens met de grond gelijk mag maken, of drie challenges genaamd Fetch, Mayhem en Hunted om je mee te vermaken. Er zijn ook twee uitbreidingen op komst, waarvan het eerste deel Time Campers een Wild West-thema toevoegt en nu reeds beschikbaar is. Tenslotte is er, hoe kan het ook anders met een populaire pc-game, een selectie van mods die spelers op console kunnen uitproberen. Je hoort het al, ook los van de erg genietbare campaign valt er dus heel wat sloopplezier te halen uit Teardown.

Conclusie

Teardown weet de overstap van pc naar console wonderwel te doorstaan, door hetzelfde chaotische sloopwerk en dezelfde amusante campagne te brengen, zonder grote concessies te maken. Kleinschalig in omkadering, maar groots in destructieve fun, dat is Teardown in een notendop.

Pro

  • Destructieve fun werkt aanstekelijk
  • De campagne is niet lang, maar zit wel amusant in elkaar
  • De physics engine is hoogst indrukwekkend

Con

  • Een paar onwennige controls hinten naar de origine op pc
  • multiplayer had dit nog stukken beter gemaakt
8

Over

Beschikbaar vanaf

17 november 2023

Gespeeld op

  1. Xbox Series X|S

Beschikbaar op

  1. PC
  2. Xbox Series X|S

Genre

  1. Puzzle

Uitgever

  1. Saber Interactive Inc
 
Vind deze echt leuk om te spelen. Had er veel goeds van gelezen op steam maar nu het op PS+ kwam ook aan begonnen en verslavend om zulke heists te plannen en uit te voeren.
 
Terug
Bovenaan