Review: Jumanji: Wild Adventures

Het Jumanji-verhaal begon in 1995 met een film waarin onder andere Robin Williams de hoofdrol speelde als Alan Parrish. Nadien bleef het jarenlang stil, tot we zo'n zes jaar geleden een tweede film kregen, waarin onder andere Dwayne Johnson en Jack Black hun kunnen toonden. Twee jaar later volgde dan het vervolg daarop, met dezelfde hoofdrolspelers, maar rond videogames bleef het behoorlijk stil. Tot nu dan, want sinds kort is Jumanji: Wild Adventures van uitgever Outright Games beschikbaar. Mijn kinderen en ik gingen er in co-op mee aan de slag en het oordeel lees je hieronder.

Het stukje geschiedenis van de reeks ga ik niet herhalen, maar het werd in bovenstaande inleiding wel duidelijk dat het ontstaan van Jumanji binnenkort z'n dertigste verjaardag mag vieren. En zo komt het besef sneller dat ik oud word. Dan zit er niks anders op dan games te spelen, zodat ik toch nog een beetje jeugdig blijf. Bij Jumanji: Wild Adventures werd ik bijgestaan door mijn twee kinderen. De game kun je namelijk volledig in co-op spelen, wat het altijd een beetje aangenamer maakt.

Jumanji 1.jpg

Met vier op stap​

In Jumanji: Wild Adventures komen niet de personages uit de film uit de jaren negentig aan bod, wel de nieuwe van de laatste twee films. Zo kun je dus in de huid kruipen van Dr. Smolder Bravestone, Professor Shelly Oberon, Franklin Finbar of Ruby Roundhouse. Aangezien ik het lijf heb van Dwayne Johnson, koos ik voor Dr. Smolder Bravestone. De dochter koos uiteraard voor Ruby, terwijl mijn zoon voor de professor koos. Een vaste keuze wordt het trouwens niet, want je kunt tussen de missies door eenvoudig veranderen van personage. Het doel van het spel is om uiteindelijk alle levels te doorlopen en eventueel onderweg de verzamelobjecten mee te nemen.

Jumanji: Wild Adventures is een toffe game.


In Jumanji: Wild Adventures krijgen de jongsten onder ons een tof verhaaltje voorgeschoteld dat voor volwassenen niet al te veel inhoud bevat, maar voor kinderen dus meer dan genoeg is. Je moet The Jewel of Jumanji te pakken krijgen en uiteraard loert er onderweg heel wat gevaar om elke hoek. Het is natuurlijk de bedoeling om hier levend weg te geraken, maar op zich vormt dat niet zo'n groot probleem. De game is niet bijzonder moeilijk en behoorlijk vergevingsgezind. Kunnen de jongsten niet zo goed mee, dan worden ze geteleporteerd naar een van de andere spelers. Hierdoor wordt het tempo wel bepaald door de snelste speler, wat als minder tof ervaren kan worden door de overige spelers.

Jumanji 2.jpg

Uitgebreide jungle​

De missies moet je trouwens niet in een vaste volgorde spelen, want op de wereldkaart mag je met een jeep rijden en kies je zelf in welke missie je aan de slag gaat. Hier krijg je ook te zien of je al dan niet enkele van de verzamelobjecten bent vergeten. Die vind je onder andere terug in de vorm van alle letters die samen Jumanji vormen. De levels zelf zijn best uitgebreid, knap vormgegeven en erg afwisselend. Daar waar je het ene moment gewoon wat rondrent, zit je op een andere moment op een vlot om een wilde rivier af te varen en moet je enkele ogenblikken later wat trampolinestunts uithalen om ergens hogerop te komen. Heel afwisselend dus, waardoor de gameplay niet gaat vervelen.

Niet enkel de verzamelobjecten zorgen er trouwens voor dat er wat herspeelbaarheid is. Elk level heeft ook z'n eigen challenges. Zo dien je meestal een bepaald aantal munten te verzamelen of bijvoorbeeld vier standbeelden te vernietigen om die uitdagingen tot een goed einde te brengen. Toch is het niet allemaal hoe het hoort te zijn, want de frame rate trekt nergens op. Regelmatig word je getrakteerd op een diashow en dat is niet eens overdreven. Op bepaalde momenten kreeg ik er zelfs hoofdpijn van. Zonde!

Conclusie

Jumanji: Wild Adventures is een game die kinderen enkele uurtjes kan zoet houden, maar ook ouders kunnen gezellig meedoen dankzij de coöperatieve modus. Je krijgt afwisselende levels voorgeschoteld waarbij je op een raft vaart, trampolines onveilig maakt of baasgevechten moet winnen. Helaas is de frame rate op z'n zachtst gezegd niet om over naar huis te schrijven. Een diashow is er niets tegen.

Pro

  • In co-op te spelen
  • Heel afwisselende missies
  • Veel te verzamelen

Con

  • Verschrikkelijke frame rate
7

Over

Beschikbaar vanaf

3 november 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Cradle Games

Uitgever

  1. Outright Games
 
Terug
Bovenaan