Review: Sword & Fairy: Together Forever

Vorig jaar kreeg ik de kans om Xuan-Yuan Sword 7 te reviewen, wat voor mij een eerste kennismaking vormde met dit soort van Chinese/Taiwanese rollenspellen die een historische setting combineren met de Chinese mythologie. Veel van deze spellen behoren tot langlopende reeksen, maar tot enkele jaren geleden werden deze titels niet bij ons uitgebracht. Dit was bijvoorbeeld ook het geval voor The Legend of Sword and Fairy, ook wel gekend als Chinese Paladin, een reeks die al bestaat sinds 1995 en pas bij ons verscheen in 2015 met The Legend Sword and Fairy 6. Vorig jaar werd deeltje zeven in deze reeks uitgebracht en het spel maakte deze zomer zijn opwachting op de PlayStation-consoles onder de naam Sword and Fairy: Together Forever.

Sword and Fairy: Together Forever volgt een aantal personen, waaronder een kleindochter van een Kung Fu-meester en een god die na een mislukte missie op aarde belandt, die door het noodlot worden samengebracht om een kind dat de reïncarnatie is van een machtige god te beschermen. Het kind is namelijk het doelwit geworden van een aantal demonen en er is meer nodig dan een gevallen god die zijn krachten en zijn zwaard moet terugvinden om de balans tussen mensen, goden en demonen in stand te houden.

Sword and Fairy _ Together Forever_20220812223711.jpg


De eeuwige strijd

Het verhaal van Sword and Fairy: Together Forever vloeit aan een aangenaam tempo voort en is leuk om te volgen, maar verwacht hier niets wereldschokkend. Het spel schotelt ons een klassiek verhaal van goed versus kwaad voor met enkele voorspelbare twists en personageontwikkelingen. We krijgen wel een sterk uitgediepte wereld gepresenteerd vol met interessante lore en heel wat achtergrondgeschiedenis. Dit is niet verwonderlijk, gezien er al tal van andere spellen zijn in deze reeks. Naar verluidt maken enkele personages uit vorige spellen zelfs hun opwachting en wordt er verwezen naar gebeurtenissen die plaatsvonden in deze spellen. Gelukkig staat het verhaal van Sword and Fairy: Together Forever op zichzelf en hoef je de vorige delen niet noodzakelijk te hebben gespeeld om het verhaal te kunnen volgen.

Eén aspect waar je wel vrede mee zal moeten nemen, is dat er heel wat momenten zijn waar je de controller gedurende minuten kan neerleggen om vervolgens even verder te lopen en weer getrakteerd te worden op een hele hoop expositie. Mij persoonlijk stoorde dit niet echt, maar wie geen fan is van een hele hoop cutscenes en ingame dialoogscenes, laat dit spel beter links liggen. Een ander bijkomend nadeel is dat het spel enkel Chinese audio bevat en je aangewezen bent op de ondertiteling. De vertaling is niet bepaald van een hoog niveau en bevat tal van grammaticale fouten en vreemde zinsconstructies. Ook dit zal na een tijdje storend overkomen voor de speler en het is spijtig dat er geen beroep werd gedaan op native speakers om de kwaliteit van de ondertiteling te controleren.

Sword and Fairy _ Together Forever_20220826215613.jpg


Errand boy

Nu we toch over de mindere kanten van het spel bezig zijn, moet ik helaas ook vermelden dat het leeuwendeel van de sidequests maar een magere bedoeling zijn. Sword and Fairy: Together Forever volgt grotendeels hetzelfde stramien van Xuan-Yuan Sword 7 en schotelt je een vrij lineaire ervaring voor waarbij het verhaal primeert. Maar op elke locatie zal je ook een aantal sidequests terugvinden die je kan voltooien om wat extra ervaringspunten en geld of items te verdienen. Alleen zijn de sidequests zo armzalig en moet je vaak niet meer doen dan van de quest giver naar een bepaalde locatie lopen om een monster te verslaan of een ander personage te spreken en vervolgens terug te lopen. Maar vaak is dat laatste zelfs niet nodig. Daarnaast zijn er ook nog twee minigames aanwezig, waaronder één kaartspelletje met een steen, schaar, papier-mechanisme, maar ook deze zijn helaas weinig noemenswaardig.

Gelukkig heeft het spel nog enkele andere troeven in huis, waaronder het gevechtssysteem en de visuele pracht die op het scherm wordt getoverd. Het gevechtssysteem is in weze vrij klassiek, maar het komt met heel wat visuele effecten bij het uitvoeren van speciale aanvallen. Daarnaast kan je ook geesten rekruteren die je bijstaan tijdens de gevechten. Hierdoor ogen de gevechten vrij spectaculair en bovendien laten de personages zich vrij vlot besturen. Elk personage heeft trouwens zijn eigen specialiteiten, zoals healing of langeafstandsaanvallen. Dit gevechtssysteem is echter wel volledig nieuw voor de reeks, want hiervoor maakte The Legend of Sword and Fairy gebruik van een turn-based systeem. Maar gezien dit slechts het tweede spel in de reeks is dat bij ons verschijnt, lijkt me dit weinig problematisch te zijn.



Schilderachtige schoonheid

Een laatste aspect van dit spel dat zeker de aandacht verdient is de visuele pracht van Sword and Fairy: Together Forever. Let op, de graphics zijn niet zo indrukwekkend als die van The Last of Us: Part I of Ghost of Tsushima. Maar de unieke setting en de adembenemende locaties maken dit meer dan goed. Zoals je kan zien aan de verschillende screenshots die ik heb toegevoegd aan deze review, was het voor mij moeilijk om te weerstaan aan de drang om een screenshot te nemen van elk indrukwekkend schouwspel dat me werd voorgeschoteld. Vooral de combinatie van de weelderige kleurenpracht, de fascinerende architectuur en de knappe landschappen geven het spel een niet te miskennen elan.

Ik werd alvast helemaal ondergedompeld in deze mystieke en schilderachtige wereld.


De personages en vijanden zijn ook prachtig gemodelleerd. De gezichten van de personages ogen misschien wat simplistisch, maar dit komt omdat de makers niet zozeer voor een realistische weergave zijn gegaan. In de plaats daarvan kozen ze voor een manga/animestijl zonder toevoeging van cel-shading, wat het geheel een meer comic book-gevoel zou geven. Dat zou hier minder passend geweest zijn en de huidige artstyle is meer dan voldoende overtuigend. Ik werd alvast helemaal ondergedompeld in deze mystieke en schilderachtige wereld.

Conclusie

Sword and Fairy: Together Forever is een actie-RPG die mij aangenaam wist te verrassen met zijn verhaal, setting en vooral adembenemende locaties. Helaas laat de localisatie wel wat te wensen over, stellen de sidequests ook niet veel voor en zit je soms meer te kijken dan te spelen. Kan je je over deze minpuntjes heen zetten, dan staat er een fascinerende wereld op je te wachten.

Pro

  • Adembenemende omgevingen
  • Interessante wereldopbouw
  • Spectaculaire gevechten

Con

  • Saaie sidequests
  • Vertaling laat te wensen over
  • Balans tussen kijken en spelen
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

4 augustus 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. SOFTSTAR

Uitgever

  1. EastAsiaSoft
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan