Review: Xuan-Yuan Sword 7

Als je me een paar jaar geleden zou gevraagd hebben naar een rollenspel dat zich in het oude China afspeelt, is de kans groot dat ik Jade Empire, een vergeten klassieker van Bioware, zou hebben gezegd. Of Dynasty Warriors, maar dat is meer een actiespel. De Chinese computerspelindustrie is echter aan een serieuze opmars bezig, ondanks alle tegenkanting van haar overheid. We worden dus meer en meer getrakteerd op volwaardige Chinese computerspellen, en ik heb het dan niet enkel over mobile games zoals AFK Arena, Mobile Legends of zelfs Genshin Impact.

Sinds enkele jaren vinden spellen als Gujian 3 of Xuan-Yuan Sword: The Gate of Firmament en het meer recente Xuan-Yuan Sword 7 ook hun weg richting ons. Een van de meest geanticipeerde Soulslike spellen is, naast Elden Ring uiteraard, zelfs het Chinese Black Myth: Wukong. Hoewel de meeste van deze spellen tot nu toe enkel beschikbaar waren op PC, maakt Xuan-Yuan Sword 7 nu ook de overstap naar consoles met een release voor PlayStation 4 en Xbox One.

Xuan Yuan Sword 7_20210926230651.jpg


Tussen hemel en aarde

Wat opvalt, is dat deze computerspellen perfect passen in het rijtje van Chinese blockbusterfilms zoals League of Gods, The Sorcerer and the White Snake of de Detective Dee-trilogie, waarbij een historische setting gecombineerd wordt met de Chinese mythologie. Makkelijk verteerbaar entertainment dat je meeneemt naar een fantasierijke wereld. Hoewel de Xuan Yuan Sword-franchise al dertig jaar bestaat en Xuan Yuan Sword 7 zoals de titel aangeeft al het zevende deel is in de hoofdreeks, moet je de voorgaande delen gelukkig niet gespeeld hebben omdat de makers opteerden voor een opzichzelfstaand verhaal voor dit deel.

Xuan-Yuan Sword 7 volgt het verhaal van Taishi Zhao die zich over zijn zus Xiang moet ontfermen nadat hun ouders werden vermoord tijdens een mysterieuze aanval. Tien jaar later wonen ze afgezonderd in een klein dorpje, wanneer er plots monsters opduiken die de omgeving onveilig maken. Nadat Xiang gedood wordt tijdens een aanval van een monster, onderneemt Zhao een gevaarlijke tocht om zijn zus opnieuw tot leven te wekken, terwijl haar ziel gehuisvest wordt in een houten lichaam. Hij wordt in zijn queeste bijgestaan door King Jipeng, een in een papegaai gereïncarneerde oude koning, en Chu Hong, een vriendin uit zijn jeugd die blijkt deel uit te maken van de Mohists, een geheime orde die gebruik maakt van geavanceerde clockwork-technologie. Hun tocht brengt hen niet alleen in contact met twee strijdende legers, maar ook de geheimzinnige Lady in Green, een voormalige minnares van Jipeng die in het bezit is van het mythische Xuan-Yuan zwaard en verbonden lijkt te zijn met de Blackflame, de reden waarom het land overrompeld is door monsters. Benieuwd naar wat al deze elementen met elkaar verbindt? Een magische bamboe-scroll die jij toevallig in je bezit hebt.

Xuan Yuan Sword 7_20210924134137.jpg


Leuk tussendoortje

Het verhaal van Xuan-Yuan Sword 7 is op zich niets bijzonder en je bent waarschijnlijk in een kleine twintig uurtjes aan het einde. Maar het wist wel mijn aandacht te houden gedurende de hele speelduur en dankzij de sympathieke personages was het verhaal een plezier om te volgen. Al mocht Xiang wel wat minder zeurderig zijn. Ze beschouwt zichzelf namelijk als de oorzaak van alle problemen gezien haar broer de tocht onderneemt om haar te helpen. Door de korte speelduur en de lage moeilijkheidsgraad van het spel, vormt het eigenlijk een leuk tussendoortje voor RPG-fanaten. Er is zelfs een leuke en verslavende minigame aanwezig genaamd Zhulou Chess, een uitdagend tactisch bordspelletje, en een tower-modus met 50 verdiepingen die je kan spelen vanuit het hoofdmenu!

Het was een verademing om eens een actierollenspel te spelen dat zich niet afspeelt in een high fantasy- of scifi-setting.


Wat mij vooral aansprak in het spel, was de setting natuurlijk. Het was een verademing om eens een actierollenspel te spelen dat zich niet afspeelt in een high fantasy- of scifi-setting, laat staan met dystopsiche of Japanse invloeden. De Chinese geschiedenis is voor ons nog grotendeels een onbenutte bron voor rollenspellen en de Chinese mythologie bevat heel wat boeiende verhalen en wezens. Het oude China vormt bovendien ook een knappe basis voor vaak schilderachtige landschappen waar je doorheen zal wandelen. Al komen er natuurlijk ook meer traditionele locaties aan te pas.

Xuan Yuan Sword 7_20210927132843.jpg


Niet zonder gebreken


Hoewel mijn ervaring met Xuan-Yuan Sword 7 over het algemeen positief was, heeft het spel wel enkele onmiskenbare gebreken. Zo is het leveldesign zeer lineair en bestaat het uit niet meer dan gangen die iets grotere plaatsen zoals dorpjes of een kerker met elkaar verbinden. Veel verkenning komt er dus niet aan te pas. De spelwereld is gelukkig wel mooi vormgegeven, iets wat niet gezegd kan worden van de personagemodellen. Deze modellen hebben vaak weinig detail en ook de gezichtsanimaties zijn niet altijd top. Bovendien hebben veel van de NPC’s die de wereld bevolken hetzelfde gezicht, wat toch wel wat lui aanvoelt.

Verder voelden de gevechten ook wat te eenvoudig en klungelig aan, ondanks dat het vechten vrij vloeiend verloopt. Het ontwijken van aanvallen voelt niet precies genoeg aan, wat vooral voor problemen zorgt tijdens de baasgevechten en ook het gebruik van speciale krachten is slecht geïmplementeerd. Zo kan Zhao een val oproepen om zielen te vangen en kan Xiang een bom gooien, maar geen van beide kan je richten, waardoor het slagen van deze aanvallen een beetje aanvoelde als kop of munt gooien. Verder ben je ook zeer beperkt wat het aantal aanvalsmogelijkheden en wapens betreft. Als hoofdpersonage beschikt Zhao over verschillende stances en deze geven je enkel een unieke zware aanval. Maar eerlijk gezegd, voelde ik niet echt de nood aan om veel te wisselen van stance en kwam het veelal neer op je gewone aanval spammen. Je teamleden beschikken dan weer over twee speciale aanvallen waarvan je er één kan selecteren en kan je via de bamboe-scroll ook nog een Elysium Rift oproepen, wat niet meer is dan slow motion gedurende enkele seconden. De scroll geeft je ook nog toegang tot het Elysium waar je verschillende gebouwen kan herstellen en upgraden, die je toegang geven tot bijvoorbeeld een wapensmid of een lab waar je potions kan maken. Vreemd genoeg heeft elk personage slechts één wapen, dat je gelukkig wel kan upgraden, maar toch vond ik dit een vreemde keuze voor een actierollenspel.

Conclusie

Hoewel Xuan-Yuan Sword 7 verre van een perfect spel is en geen must have is, heb ik er mij zeker mee geamuseerd. Als je op zoek bent naar een actierollenspel dat je meeneemt naar een voor ons niet-alledaagse setting en geen vijftigtal uren je aandacht opeist, dan is dit spel de moeite waard om eens van naderbij te bekijken, zeker als je het eens kan meepikken in een sale. Verwacht je natuurlijk wel niet aan een triple A-spel met fenomenale graphics, maar dat pretendeert het ook nooit te zijn.

Pro

  • Verfrissende setting
  • Niet overdreven lang
  • Knappe omgevingen
  • Leuk verhaal en personages
  • Zhulou Chess

Con

  • Gevechtssysteem iets te eenvoudig en klungelig
  • Lineair leveldesign
  • Personagemodellen
  • Keuze aan wapens onbestaand
7

Over

Beschikbaar vanaf

30 september 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. DOMO Studio
  2. SOFTSTAR

Uitgever

  1. EastAsiaSoft
  2. SOFTSTAR
  3. Yooreka Studio
 
Terug
Bovenaan