Review: Soundfall

Wie een gevoel voor ritme heeft, heeft enkele mogelijkheden. Danslessen volgen bijvoorbeeld, of je laten gaan op de laatste nieuwe versie van Just Dance. Wat ook mogelijk is, is het spelen van het eerder deze maand verschenen Soundfall. Dit spel is een dungeon crawler met een unieke feature. Je verkent namelijk al 'looter-shootend' kerkers met een muzikale twist. Hoe dit origineel concept uitpakt, kom je te weten in deze review.

Net als bij films vormt het muzikale aspect in veel gevallen een ontzettend belangrijke rol in games. Als er bespaard wordt op muziek, mag je er prat op gaan dat de game in kwestie niet meer dan middelmatig scoort. Muziek tilt een spel naar hogere niveaus, geeft je een complete ervaring en zorgt er bij mij soms zelfs voor dat mijn rughaar gaat rechtstaan. Ook in Soundfall is muziek een ontzettend belangrijk onderdeel, maar dat verklapte de naam natuurlijk al.

Soundfall 1.jpg


Heerlijke deuntjes

Toen ik de game voor het eerst te zien kreeg, kwam het al op mijn wishlist terecht. Een spel dat muziek en gameplay op zo'n manier kan combineren dat het boeiend is en één geheel vormt, mag van mijn part enkele uurtjes van mijn leven opeisen. Dat deze game het debuut is van ontwikkelaar Drastic Games had ik toen nog niet door. Het eerste spel van een ontwikkelaar wordt, meestal terecht, met een beetje scepticisme ontvangen. Ook bij mij was dat nu het geval, al kan ik wel meteen verklappen dat Drastic Games me vanaf de eerste seconden noten wist in te palmen. Het spel werkt met willekeurig gegenereerde levels die afhankelijk van de muziek worden ontworpen. Daarbij dansen bepaalde elementen, waaronder bloemen en vuur, mee met de muziek. Datzelfde geldt ook voor de vijanden ...

Alles aan Soundfall is muzikaal.


Dit systeem zorgt er natuurlijk voor dat snellere nummers, waarbij de beats elkaar in recordtempo opvolgen, ook moeilijker te voltooien zijn. De vijanden komen namelijk sneller op je af en jij maakt als speler al eens sneller fouten. Bij tragere nummers gaat het allemaal wat gemoedelijker, wat in Soundfall echt een fijn systeem is. Daarnaast heeft elke wereld z'n eigen stijl. De heavy metal uit Hotlands staat in schril contrast met wat de Forest en diens klassieke deuntjes je te bieden hebben. Er is voor ieder wat wils, maar dat betekent ook dat je muziek zult horen die niet echt je ding is. Wat ook tof is, is de verscheidenheid aan personages. Je hebt de keuze uit vijf strijders die elk met hun unieke vaardigheden te koop lopen. Door personages te levelen speel je ook nieuwe uitrusting vrij, wat het geheel net dat beetje cachet extra geeft.

Soundfall 2.jpg


Schiet op de beat

Hoewel Soundfall met willekeurig ontworpen levels werkt, is dat bij de verhaalmodus niet het geval. Het verhaal zelf zal geen originaliteitsprijs krijgen, evenmin de naam van het eerste hoofdpersonage: Melody. Zij is een wannabe artiest die naar Symphonia gestuurd wordt om de Discordians te verslaan. Qua narratief mis je dus niks als je het geheel schikt over te slaan, maar dat maakt de muziek wel goed. Alles ademt namelijk muziek in Soundfall en dat gaat dus niet enkel over de naam van de game en de protagoniste van dienst, maar ook over de deuntjes die op de voor- en achtergrond spelen, tot de diverse wapens waarmee je zult strijden tegen de al even muzikale vijanden.

Dat vertaalt zich ook naar de gameplay zelf. Als je op de beats aanvalt of schiet, dan lever je goed werk. Mis je, dan raakt het personage buiten adem, waardoor ze vatbaar wordt voor vijandelijke aanvallen. Eens missen kan natuurlijk altijd en het is dan ook handig dat de beats onderaan het scherm worden weergegeven, waardoor je iets makkelijker weer kunt inpikken. Naast de verhaalmodus kun je ook je ding doen in een soort van vrije modus, waar je zowat kunt oefenen. Op de pc-versie is het zelfs mogelijk om je eigen muziek te laden, waardoor er nieuwe levels gecreëerd worden. Bij de consoleversies is dat helaas niet mogelijk. Ik zie me nochtans het beste van mezelf geven op de populairste musicalnummers, maar helaas ...

Conclusie

Soundfall is een tof tussendoortje dat je oren zal verwennen met een verscheidenheid aan muziek. Bij trage nummers blijf je op adem, terwijl je bij snellere nummers toetsencombinaties zult maken die je niet mogelijk achtte. Alles in Soundfall ademt muziek, dus de makers zijn zeker in hun opzet geslaagd. Helaas kan de game wel wat repetitief overkomen, maar laat dat de pret niet drukken om te genieten van een muzikaal spektakel.

Pro

  • Grote verscheidenheid aan muziek
  • Willekeurig gegenereerde levels
  • Muziek werkt aanstekelijk

Con

  • Verhaal niet veel soeps
  • Kan snel eentonig worden
7

Over

Beschikbaar vanaf

11 mei 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Drastic Games

Uitgever

  1. Noodlecake Studios
 
  • Leuk
Waarderingen: jotn
Terug
Bovenaan