Review: Figment 2: Creed Valley

Toen ik een persbericht ontving dat Figment 2: Creed Valley op komst was, was ik onmiddellijk getriggerd. Hoewel ik de eerste game nooit heb gespeeld, wou ik ongetwijfeld met deel twee aan de slag. Dat de Figment-games overladen zitten met muzikale stukken, zorgde ervoor dat mijn interesse meer dan aangewakkerd was. De release ligt nu al ruim een maand achter ons, maar toch wil ik jullie nog deze review presenteren. De game verdient namelijk meer aandacht dan dat het krijgt.

Ik maakte in de inleiding al bekend dat ik nooit met Figment aan de slag ging en dus begonnen ben met Figment 2: Creed Valley. Op zich niet bijzonder logisch, maar een snel onderzoekje leerde dat het niet nodig is om het eerste deel te spelen. Ik ging dus zonder enige voorkennis aan de slag met Dusty, terwijl hij werd bijgestaan door het schattige vogeltje Piper. Samen doorkruisen ze diverse landschappen om orde op zaken te stellen.

Figment 1.jpg

Nachtmerries zorgen voor ruis​

De eerste Figment dateert al van zo'n vijf jaar geleden, maar dat weerhoudt Dusty er niet van om na een jarenlange pauze weer in actie te schieten. De menselijke geest wordt namelijk gekweld door nachtmerries en Dusty wil daar met zijn kompaan een einde aan maken. Wat volgt is een avontuur waarin je kennismaakt met heel wat verschillende personages, waaronder opinies die eerst niet voor rede vatbaar zijn, maar door een druk op het juiste knopje alles slikken wat je vraagt of zegt. Je verandert met name de staat van de geest. Het moet niet altijd bekrompen zijn, toch? Daarnaast maken diverse andere, nogal kleurrijke personages hun opwachting. Evenals, en hoe kan het ook anders, nogal wat vijanden die je met je zwaard enkele rake klappen moet geven.

De artwork en muziek gaan hand in hand.


De combat is bevredigend, want zowat elke soort vijand heeft een ander aanvalspatroon. Hierdoor voelen de gevechten niet repetitief aan. Dat deze kortstondige gevechten worden bijgestaan door toffe deuntjes, is een meerwaarde. Die deuntjes kom je gedurende het spel meermaals tegen, want Figment 2: Creed Valley is een erg muzikaal spel. Voornamelijk tijdens baasgevechten, en die kom je tijdens de vier à vijf uur aan gameplay toch regelmatig tegen, gaan de muzikale noten uit hun dak. De toffe beats galmen uit de boxen terwijl je de vijanden op hun bakkes geeft. Ik, met mijn voorliefde voor alles wat met musicals te maken heeft, kon er maar niet genoeg van krijgen.

Figment 2.jpg

Muzikale puzzel​

Figment 2: Creed Valley heeft meer in huis dan enkel vechten met de vijanden en de boel verkennen. Zo moet je op tijd en stond puzzels oplossen om vooruitgang te boeken. Daar waar je het ene moment in een enorm doolhof zit waarin je al vliegend op boeken je weg moet vinden, moet je op een ander moment de juiste muzieknoten aanraken in de correcte volgorde. De puzzels zijn nooit vergezocht en dus steeds logisch, al zijn ze misschien net iets te weinig uitdagend. Net zoals de speelduur van Figment 2 net iets te kort is. Maar dat gevoel heb ik meestal wel bij erg toffe spellen. Het voordeel is wel dat ik het eerste deel nog niet heb gespeeld, waardoor ik binnenkort van nog wat extra uurtjes aan Figment-gameplay kan genieten.

Waar ik ook nog een woordje aan wil spenderen, is aan het erg knappe artwork. De tekenstijl van Figment 2: Creed Valley is kleurrijk, doch weet het ook de donkere gedachten uitstekend naar het televisiescherm te brengen. Deze uiterst mooie tekenstijl gaat hand in hand met de toffe muziek die op tijd en stond te horen is, waardoor Figment 2: Creed Valley ongetwijfeld een dikke aanrader is. Dat je de game in co-op kunt spelen, waarbij de andere speler de besturing van Piper overneemt, is ook mooi meegenomen. Een echte must is het niet, want in se is de meerwaarde hiervan te beperkt.

Conclusie

Figment 2: Creed Valley is een erg mooie game met muzikale elementen die de stemming van de geest weergeeft. Nachtmerries zorgen namelijk voor ruis in de geest en het is aan Dusty en metgezel Piper om daar een einde aan te maken. Wat volgt is een erg muzikaal avontuur waarin vijanden tegen de vlakte gewerkt moeten worden, terwijl er af en toe een eindbaas opduikt. Die eindbazen zijn de hoogtepunten van Figment 2, zowel qua muziek als qua gevechten. Figment 2: Creed Valley is ongetwijfeld een aanrader!

Pro

  • Origineel concept
  • Prachtige artwork
  • Soundtrack
  • Toffe puzzels

Con

  • Kort
8

Over

Beschikbaar vanaf

9 maart 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Bedtime Digital Games

Uitgever

  1. Bedtime Digital Games
 
Terug
Bovenaan