Review: Skul: The Hero Slayer

Toen de vraag kwam wie interesse had om Skul: The Hero Slayer te reviewen, moet ik toegeven dat ik nog niet eerder van de game had gehoord. Ik zocht wat meer informatie op over het spel en was meteen onder de indruk van de simpele, maar zeer aimabele pixel-art. Dat het roguelite-genre mij best bevalt, kon je eerder al lezen in mijn review van Hades. Aangezien het niet altijd AAA-titels moeten zijn, gaf ik het spel meteen een kans. Of ik er evenveel van genoot als van Hades, kom je te weten in onderstaande review!

Skul: The Hero Slayer is een roguelite, 2D-actieplatformer van de hand van SouthPAW Games en uitgegeven door Neowiz. SouthPAW Games is een kleine indiestudio, bestaande uit een groepje klasgenoten die besloten de handen in elkaar te slaan. In 2017 begonnen zij aan de ontwikkeling van Skul: The Hero Slayer. Middels een Koreaanse crowdfundsite konden zij het spel op de markt brengen. Ondertussen kregen ze reeds heel wat positieve feedback.

Skul 1.jpg


Een klassiek scenario, met een leuke twist

Het kasteel van de ‘Demon King’ wordt aangevallen door de mensen. Een scenario waarmee ontelbaar veel games starten. In deze variant krijgen we te horen hoe het Imperial Army en de ‘The First Hero of Caerleon’ in de aanval gaan en slagen in hun opzet. Einde verhaal? Nee hoor! De basis van de ‘demonen’ wordt dan wel helemaal vernietigd, maar één klein skeletje weet aan de aanval te ontkomen. Zijn naam is Skul en hij wordt mogelijks de … wel ja, ‘held’ van dit verhaal. De demonen zijn op hem aangewezen om hen te redden van de mensheid. Een leuke twist is dus dat deze keer de rollen zijn omgedraaid en dat je aan de slag gaat tégen de mensheid!

Je krijgt niet meteen het volledige verhaal voorgeschoteld. Door middel van verschillende cutscènes kom je meer te weten over de historiek tussen de Demon King en The First Hero. Via verschillende, willekeurig gegenereerde, levels moet je als Skul je vijanden verslaan. Je weet dus niet op voorhand welke vijanden er de kop zullen opsteken of welke baas je aan het einde van het level treft. Wat je wel zeker weet, is dat er heel veel retries zullen nodig zijn om het verhaal tot een succes te brengen.

Skul 2.jpg


Een spel waar je je hoofd moet bijhouden!

In de verschillende levels neem je het op tegen een resem aan vijanden, van ridders en jagers met geweren tot ents (bomen), die je kunnen aanvallen met hun wortels of door middel van gasexplosies. Afhankelijk van het soort vijand moet je goed opletten wanneer je aan je aanval begint. Het kan slim zijn een groepje samen te nemen en een volgorde te bepalen hoe je ze te lijf gaat. Buiten slaan, springen, dubbelspringen en dashen heb je echter niet veel mogelijkheden. Gelukkig kan je wel bepaalde skills verkrijgen die je zullen helpen je vijanden op een makkelijkere manier te verslaan. Welke skills dat zijn, weet je ook niet op voorhand. Dat je je hoofd er moet bijhouden kan je vrij letterlijk nemen. De kracht van Skul zit namelijk in zijn harde knikker. Door het feit dat je een skelet bent, kan je je hoofd gebruiken om naar je tegenstanders te gooien. Eventuele skills die je kan krijgen, gaan steeds gepaard met een ander hoofd dat je kan gebruiken. Je kan hierbij tot twee verschillende skillsets bezitten waartussen je makkelijk kan wisselen, gaande van een weerwolf, tot een ninja of zelfs een soort ‘Ghostrider’-variant.

Skul: The Hero Slayer lijkt op het eerste zicht een ‘simpel’ spel, maar is toch gevarieerd en voldoende uitgewerkt om te kunnen blijven boeien.


Na het succesvol voltooien van een level, krijg je een schatkist waarin goud zit, een nieuwe kracht of een nieuw hoofd. Daarenboven kan je in het spel ook verschillende boosts krijgen. Hiermee kan je bijvoorbeeld sneller lopen, harder slaan of krijg je iets meer levens ter beschikking. Wanneer je sterft, kom je tenslotte in een centrale hub terecht en kan je een materiaal, ‘Dark Quartz’ genaamd, inruilen om een skill tree te upgraden. Hierdoor kan je harder slaan, sneller van hoofd wisselen of je levens uitbreiden. Zo ben je klaar om opnieuw, iets sterker, de aanval in te zetten. Rinse and repeat boys!

Skul 3.jpg


Verrassend, verslavend

Skul: The Hero Slayer lijkt op het eerste zicht een ‘simpel’ spel, maar is toch gevarieerd en voldoende uitgewerkt om te kunnen blijven boeien. Zo heb je door de verschillende hoofden tot wel 70 verschillende mogelijkheden wat betreft krachten. Combineer dit met een charmant personage en erg mooie pixel-art en je krijgt een game die erg verrassend uit de hoek kan komen. Je moet uiteraard van het roguelite-genre houden, maar wat initieel lijkt als erg repetitieve gameplay (dat het soms een grindfest kan worden is nu eenmaal eigen aan het genre) is best verslavend, waardoor je toch steeds opnieuw een level start.

De levels zijn voldoende uitdagend om er niet doorheen te walsen, maar ook niet te moeilijk om van frustratie je controller tegen de muur te gooien. De bazen bieden in het begin wel enige moeilijkheid. Het lijkt namelijk alsof ze eindeloos levens hebben, maar eens je de mechanics van de gevechten snapt en je beter begrijpt welke builds aangewezen zijn, valt het al heel wat beter mee. Dit is meteen ook een nadeel aan het spel: de bazen zijn na een tijdje ook niet meer echt moeilijk. Een ander nadeel is de centrale hub waar je terechtkomt als je verslaan bent. Waar je bij een spel als Hades heel wat diversiteit hebt in de centrale hub, ontbreekt dat voor een stuk bij Skul. Dit zorgt er natuurlijk wel voor dat je sneller aan een volgende run kan beginnen!

Conclusie

Skul: The Hero Slayer is een erg verrassende roguelite 2D-actieplatformer en voelt bijna aan als een retrogame in een modern jasje. Hoewel het spel op het eerste zicht simpel lijkt, weten de makers toch voldoende elementen te integreren om de speler geboeid te houden. Combineer dit met leuke pixel-art en een charmant hoofdpersonage en je weet meteen waarom ik Skul: The Hero Slayer zou aanraden. Ook mensen die minder fan zijn van het roguelite-genre, zullen mogelijks toch gecharmeerd worden door Skul! Het is alvast een game waar ik nog vaak zal naar teruggrijpen voor een aantal ‘snelle runs’!

Pro

  • Pixel-art op z'n best
  • Charmant personage
  • Verslavend

Con

  • Centrale hub kon iets beter worden uitgewerkt
  • Bossfights zijn niet zo moeilijk eenmaal je de mechanics doorhebt
8

Over

Beschikbaar vanaf

21 oktober 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Ontwikkelaar

  1. SouthPAW Games

Uitgever

  1. Neowiz Games
 
Terug
Bovenaan