Review: Skábma - Snowfall

Skábma - Snowfall speelt zich of in het hoge Noorden waar de Sámi-bevolking één is met de natuur. In deze kille schoonheid wordt het dagelijkse leven verstoord. Je speelt als Áilu, een jonge Sámi, die als jonge herder verantwoordelijk is voor het hoeden van de rendieren. Wanneer één van de rendieren wegloopt, moet je als eerste missie dit rendier terugvinden. Ga in deze verhalende third-person adventure platformer aan de slag en laat je betoveren door de Sámi-cultuur.

Skábma – Snowfall is een indiespel dat door ontwikkelstudio Red Stage Entertainment met veel liefde is klaargestoomd, dat is alvast duidelijk. Aílu is een jonge Sámi-herder die je de weg zal leiden doorheen de Sámi-cultuur. De Sámi zijn een van oorsprong nomadisch volk, dat in het huidige Lapland woont. Momenteel zijn er nog een tachtigduizend tot honderduizend Sámi. Deze Sámi hebben als belangrijkste levenspartner en huisdier de rendieren, die melk, vlees en huiden leveren. Ze trekken je voort op een slede zoals onze vriend de Kerstman. Als Aílu dan in slaap valt en één van de rendieren laat ontsnappen, kan je begrijpen dat nonkel Mihkkkal hier allesbehalve tevreden mee is.

Je trekt op pad doorheen het noordelijke landschap, waarbij de Sámi-cultuur en -folklore verweven is zoals de rivier die door de bergen trekt. Wanneer de nabijgelegen teerput ontploft, wordt het dagelijkse leven pas echt verstoord. Een vreemde ziekte tast land, mens en dier aan. Gelukkig vind je een oude betoverende trommel, Goavddis, die je de weg zal tonen in dit spel. Doorheen het verhaal van Skábma – Snowfall, doorkruis je verschillende locaties, waarbij je de Goavddis dan ook dusdanig nodig zal hebben. Deze betoverende trommel zal zowel bij je hoofdqueeste als bij de zijmissies ervoor zorgen dat je op het juiste pad blijft. Zonder trommel zou je namelijk hopeloos verdwalen in de wildernis. Het bijna-realistische landschap staat dan weer in schril contrast met de personages die hoekig en cartoonesk kunnen overkomen.

Skabma.jpg

Trommelend door de rustige natuur.​

Het leuke aan Skábma is dat je gaandeweg ook verschillende mysteries en krachten vrijspeelt. Je krijgt oude kennis aan je oren onder de noemer Familiar Spirits. Deze spirits laten je toe de krachten te gebruiken waarbij je de nodige perks krijgt om tot het einde te raken. Zo heb je Skuolfi die je de kracht van de lucht geeft en je via windgozen sneller laat bewegen. Guovza die je de kracht van de aarde toekent en zo platformen laat bouwen, bomen laat vallen en muren doorbreekt. Camsa laat de kracht van water los terwijl Rieban het vuur onder controle houdt. Wind, Aarde, Water en Vuur. Klinkt inderdaad als familiar spirits?

Wandelend doorheen fijne landschappen met als hoogtepunt de rustgevende soundtrack.


Het sterke Sámi-verhaal wordt begeleid door een zeer goede soundtrack. Dit heb je enerzijds wel nodig om door de tien hoofdstukken te doorworstelen. Of zo heb ik het toch ervaren op de Nintendo Switch. De camera werkt niet echt mee wanneer je doorheen een klif of in rotsen aan het kruipen bent. Zo kijk ik liever op iets anders dan mijn voeten tijdens een smalle doorgang. Het wisselen tussen de verschillende cameraperspectieven helpt jammer genoeg ook niet, waardoor je wat aan je lot voelt overgelaten. Verder zijn er bij het doorlopen van de gang en het bereiken van een nieuwe wereld helaas zeer frequent laadschermen. Je zou denken dat het doorlopen van de gang voldoende moet zijn om dit (h)euvel te kunnen oplossen. Maar ook gewoon tijdens het lopen van A naar B valt er her en der een hapering vast te stellen. Hier hebben ze iets moois laten liggen.

Skabma 1.jpg

Loading, laden, lastning, ...

Hoe de makers zich positioneren met het uitbrengen van Skábma - Snowfall is voornamelijk als een naratief puzzelverhaal met platformuitdagingen. In het narratieve element ben ik volledig mee. Bij het vinden van een object krijg je een goede uitgebreide uitleg en leer je ook de Sámi-cultuur beter kennen. De rustgevende Yoik (de Sámi gezangen) muziek en het inspreken van de dialogen in het Samisch creëren de uitstekende setting wanneer ook bij ons de temperaturen aan het dalen zijn. Toch kan je in die dialogen met je familie iets meer verwachten dan enkele zinnen.

Het hoofdverhaal laat je voornamelijk wandelen doorheen de bergen en de vergezichten. Dankzij je trouwe trommel is het zoeken naar je doel geen uitdaging meer, maar eerder een wandelsimulator met af en toe een (zeer) moeilijk punt. Je hebt ook geen andere manier van navigeren, waardoor je hier jammer genoeg wel op terugvalt. Ook bij de zijmissies zijn er geen echte puzzels te vinden. Je kan hooguit op zoek gaan naar wat verdwaalde konijntjes. Het puzzelelement waarmee Red Stage Entertainment dus mee wil uitpakken, valt in het niets. Het platformerelement dan maar? Op sommige punten zal je heel vaak dezelfde sprong maken. Want enkel door de perfecte timing raak je aan de overkant. Je gezondheidsbalk gaat dan ook zeer snel volledig naar nul, waardoor ze deze evengoed konden weggelaten hebben. Maar buiten springen naar diverse blokken, wandelen over boomstronken naar de andere kant van het ravijn en manouvreren door kloven zit er ook aan het platform element niet veel aan. Een uit de kluiten gewassen wandelsimulator kan zeker wedijveren.

Conclusie

Skabma - Snowfall vertelt een prachtig verhaal over de Sámi-cultuur. De schitterende pittoreske beelden worden door de inheemse gezangen begeleid. Dialogen in de Sami-taal maken het compleet. Cameratechnisch zijn er helaas wat problemen, waar ik nog mee kan leven. Het wegvallen van het scherm om een laadscherm te tonen, kwam teveel aan bod. Red Stage Entertainment heeft er veel energie en passie in gestoken, waardoor ik hoop dat Skábma - Snowfall op een ander platform wel tot zijn recht komt. Toch haalt Skábma - Snowfall op veel parameters net een voldoende om het een kans te geven.

Pro

  • Onderdompeling in de Sámi-cultuur
  • Easy going en relaxed spelen
  • Soundtrack is zeer fijn

Con

  • Camera valt bij smalle doorgangen in het niets
  • Laadschermen
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

9 augustus 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Red Stage Entertainment

Uitgever

  1. PID Games
 
Terug
Bovenaan