Review: Silt

Wie de spellen Limbo en/of Inside heeft gespeeld, weet ongetwijfeld dat die spellen een blijvende indruk nalaten. De zwart-witte graphics, de unieke sfeer, de gameplay an sich ... Beide games zorgen voor een onvergetelijke ervaring. Qua sfeer en art kun je Silt in dezelfde groep plaatsen. Een van de weinige verschillen is dat de game door een andere studio werd gemaakt. Ik neem je graag mee op onderwateravontuur voor mijn review van Silt.

Limbo onder water. Zo zou ik Silt kunnen omschrijven. In laatstgenoemde bestuur je een duiker die constant onder water vertoeft. In die onderwaterwereld verken je een aantal gebieden, terwijl je moet opletten voor enkele vijanden en je een aantal omgevingspuzzels moet oplossen. Je bevindt je in diepe wateren, waar een aantal unieke zeewezens leven. Jij als duiker bezit de unieke kracht om de besturing van die diverse vissen over te nemen. Elk hebben ze hun unieke eigenschappen en deze vaardigheden zul je nodig hebben om de puzzels tot een goed einde te brengen.

Silt 1.jpg


Vissen manipuleren

Starten wordt er erg rustig gedaan. Je krijgt even de tijd om de besturing te leren kennen. Met de duimstick zwem je rond, terwijl je een bepaalde knop ingedrukt moet houden om een vis in je buurt over te nemen. De eerste vis die je kunt besturen, is een piranha. Je hangt namelijk vast aan een ketting en dat beestje heeft de mogelijkheid om door kettingen en kabels te knabbelen. Plots ben je bevrijd, waardoor je je onderwaterreis verder kunt zetten. Al snel kom je in een nieuw gebied, waar de mogelijkheden plots wat ruimer zijn. Rechts bevinden zich kabels waarlangs je niet kunt passeren. Links een veel te nauwe opening waar je niet door kunt. Gelukkig zwemmen er in je buurt enkele kleine visjes. Je neemt zo eentje over, zwemt langs de kleine opening om vervolgens daar een piranha over te nemen. Die knabbelt zich dan een weg door de kabels, waardoor je plots wel verder kunt.

Silt kun je vergelijken met Limbo onder water.


Naarmate het spel vordert, zullen er meer mogelijkheden ontstaan die iets dieper gaan dan wat vermeld wordt in voorgaande alinea. Zo kom je ook sidderalen tegen waarmee je onderwatermachines van stroom kunt voorzien, of explosieve amoeben die bepaalde voorwerpen kunnen doen ontploffen. Of wat dacht je van een voor korte afstand teleporterende rog. Met zo'n twaalf verschillende beesten mag je alleszins rekenen op voldoende variëteit als het aankomt op het oplossen van puzzels. Daar draait het grootste deel van het spel dan ook rond, terwijl je soms ook op verkenning moet gaan om te achterhalen waar je nu precies naartoe moet. Dat zorgt soms voor korte verdwaalpogingen, maar de omgevingen zijn klein waardoor je al snel door hebt waar je wel moet zijn.

Silt 2.jpg


Unieke sfeer

De puzzels zijn nooit vergezocht. Ook het verslaan van de diverse eindbazen zorgen er niet voor dat je hersenpan begint te koken. Toch biedt Silt genoeg uitdaging aan. Er zitten zelfs enkele frustrerende stukjes in. Je weet perfect wat je moet doen, maar het spel werkt wat tegen. Laat ons het op de besturing steken. Toch doet het spel wat je ervan verwacht. Het zorgt voor een unieke sfeer, grafisch is er niks op de game aan te merken en je krijgt bevredigende gameplay voorgeschoteld. Ook de tijdsduur stelt niet teleur, met ongeveer een drietal uur op de teller. Voor mijn part mocht het gerust iets langer duren, maar is dat niet altijd zo bij goede games? Ook qua sound mag er zeker niet worden geklaagd. Door de muziek alleen al weet je perfect wat je mag verwachten. Wordt het even rustiger, of toch net een stukje spannender? De componist van dienst heeft hier bijzonder goed werk geleverd. Ik blijf muziek een van de belangrijkste elementen in een game zien, en dat wordt hier gebruikt zoals het hoort.

Conclusie

Silt is een erg vermakelijk tussendoortje dat je trakteert op een drietal uur amusement. Je krijgt enkele toffe puzzels voorgeschoteld, wordt ondergedompeld in een unieke sfeer en ook je oren worden verwend met een knappe soundtrack. Verwacht je zowat aan Limbo of Inside onder water, maar dan van een andere ontwikkelstudio. Het debuut van ontwikkelaar Spiral Circus Games is dus goed begonnen.

Pro

  • Knappe art style
  • Soundtrack
  • Zalige sfeer

Con

  • Enkele vervelende stukken
  • Mocht wat langer
7.5

Over

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Spiral Circus Games

Uitgever

  1. Fireshine Games
 
Terug
Bovenaan