Review: Rollerdrome

Wie mijn preview van Rollerdrome reeds gelezen heeft zal al gemerkt hebben dat ik fan was van de mix tussen Borderlands en Tony Hawk's Pro Skater. Nu de finale versie verschenen is met de laatste updates is het tijd om een conclusie te trekken. Zijn er nog veel zaken veranderd en wat heb ik verder kunnen ontdekken nu alle inhoud beschikbaar is. Heeft het spel nog verder kunnen boeien?

De versie die we tijdens de preview konden spelen was reeds in een vergevorderd stadium. Alles verliep soepel en eigenlijk zonder problemen. Veel is er niet meer veranderd aan de essentie en de laatste updates hebben vooral meer balans gebracht. De vereisten om levels vrij te spelen zijn wat aangepast en er zijn kleine algemene verbeteringen die niet direct van invloed zijn op de ervaring. Op dat vlak is er dus weinig veranderd aan de stijl en vlotte actie die voor mij perfect is voor dit spel. Hassan blijft dus als deelnemer van deze bloederige sport vlot presteren om hopelijk tot kampioen gekroond te worden. Hoe je eigenlijke missie afloopt om de organisatie hun kwaadaardige bedoelingen te achterhalen kan je nu te weten komen!

Wat Roll7 voor ogen had hebben ze perfect neergezet


Trucs en kogels

Wat Rollerdrome speciaal maakt is het uitvoeren van coole trucs en tussendoor, liefst in slow-motion, je tegenstanders afknallen. De munitie is echter niet oneindig en door het uitvoeren van trucs verdien je terug munitie. Hoe moeilijker de truc hoe meer munitie je krijgt. Met een controller zal de trigger trouwens minder weerstand geven als je zonder kogels valt. Een leuke toevoeging bij de meeste andere spellen maar het kan bij Rollerdrome een wereld van verschil maken. Het is handig om te voelen dat je kogels op zijn om dan direct een nieuwe route te plannen. Tijd dus om wat extra coole tricks uit je mouw te toveren en wat kogels bij te verdienen!

RollerDrome-1.jpg


In beweging blijven is ook zeer sterk aangeraden: afremmen of stilstaan betekent veelal ook je dood. Snelheid behouden maakt het ook mogelijk om betere trucs uit te voeren en met een perfecte timing activeer je trouwens de Super Reflex mode. Hou je knop om aanvallen te ontwijken dus maar bij de hand want je hebt deze hard nodig. Als een vijand je in het vizier heeft zie je een rode lijn en je kan dan het mogelijke schot al ontwijken. Maar als de lijn wit wordt dan is er effectief op je geschoten en heb je nog heel even de tijd - afhankelijk van welk wapen de vijand gebruikt - om het schot te ontwijken en daarmee de Super Reflex mode te activeren. Deze modus verschilt van de standaard slow motion doordat je meer schade toebrengt. Eerst activeer je dit meestal toevallig maar naarmate je meer ervaring opdoet ga je bewust op zoek naar de perfecte ontwijking. Moeilijke tegenstanders zijn dan een pak makkelijker te verslaan en dat is eigenlijk noodzakelijk om bepaalde uitdagingen te kunnen voltooien.

Meer en beter

De beschikbare levels waren bij momenten al uitdagend genoeg en ze simpelweg voltooien was soms al een prestatie op zich. Laat staan om ook nog eens alle vereisten te voltooien die nodig zijn om de volgende levels vrij te spelen. Als dat nog niet genoeg was zijn er nu ook nog eens bazen die je moet verslaan. Die leggen je extra het vuur aan de schenen en geven zich niet zomaar gewonnen. Het mooie aan Rollerdrome is dat je zelf voor progressie moet zorgen door slimmer te werk te gaan en je tegenstanders beter te leren kennen. Buiten het vrijspelen van wapens zijn er geen vaardigheden vrij te spelen of andere zaken die je moet verdienen. Alle vooruitgang die je boekt is louter aan jezelf te danken en komt met ervaring en het uitproberen van verschillende tactieken. Iets waar Rollerdrome schitterend in slaagt is om je het gevoel te geven dat je zelf simpelweg beter wordt. Dat merk je ook aan het feit dat je levels vlotter en vlotter tot een goed einde brengt.

RollerDrome-2.jpg


Een pistool in elke hand blijft de startuitrusting en naarmate je vordert speel je andere wapens vrij zoals een rocketlauncher of shotgun. Uitzoeken welke wapens je voorkeur hebben is in deze snelle shooter zeer belangrijk en test dus zeker alle wapens eens uit om de verschillende soorten tegenstanders de baas te kunnen. Hoe groter de potentiële schade die een wapen kan toebrengen, hoe meer je zelf moet mikken. Je pistolen mikken automatisch als je dichtbij de tegenstander bent maar de rocketlauncher zal altijd manueel zijn. Hoe meer doelwitten het wapen in één schot kan raken hoe meer je zelf moet mikken.

Out For Blood geeft competitieve spelers een reden om verder te spelen


Een toevoeging die nu beschikbaar is in de finale versie is de Out For Blood-campagne en wordt pas na het voltooien van de hoofdcampagne beschikbaar. In essentie een New Game+ waarbij alle tegenstanders direct aanwezig zijn in tegenstelling tot de normale campagne waar deze gradueel tevoorschijn komen. Alle wapens zijn direct beschikbaar maar de tegenstanders dienen ook nog eens extra schade toe. Vijftig procent meer schade zelfs. Het spreekt voor zich dat dit een brutale uitdaging is en vooral als je de normale campagne echt onder de knie hebt. De reden van deze extra modus zal in het verhaal duidelijk worden maar is vooral voor de competitieve spelers extra interessant. De beste spelers komen terecht op een officiële rangschikking. Wie wil kan zich dus bewijzen en meten met de topspelers in Rollerdrome!

Conclusie

Een schot in de roos en een aanrader voor wie dit concept aanspreekt. Net als bij OlliOlli World springt de visie en stijl van Roll7 er uit en dat alles zorgt voor een zeer vermakelijk spel. Omdat de progressie in het spel volledig ligt aan jezelf en niet door het vrijspelen van vaardigheden en verbetering maakt dat je de uitdaging graag aangaat. Hoe meer je speelt hoe beter je het spel beheerst en hoe vlotter de uitdagingen voltooid worden. Dit door de tegenstanders te leren kennen en nieuwe tactieken te bedenken. Vooruit denken is een must en je moet echt plannen om tussen alle acties en ontwijkingen door nog voldoende trucks uit te voeren. De munitie is beperkt waardoor je niet continu kan schieten en altijd het gevoel krijgt dat je niet mag stilvallen.

Pro

  • Snelle en vlotte actie
  • Beter worden is een eigen prestatie
  • Uitdagend

Con

  • Je wilt meer!
9

Over

Beschikbaar vanaf

16 augustus 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5

Genre

  1. Action

Ontwikkelaar

  1. Roll7

Uitgever

  1. Private Division
 
Terug
Bovenaan