Review: GORN

Tijdens het gamen kruip je in de huid van een virtueel, vaak fictief personage en heb je de mogelijkheid te ontsnappen van de realiteit om dingen te doen die anders nooit mogelijk zijn. In virtual reality ga je net dat stapje verder, en komt er naast de 360 graden wereld vaak ook beweging aan te pas, wat al snel een work-out wordt op zich. Ik mocht me al snel in het zweet werken met GORN, lees hieronder wat ik ervan vond!

In cartooneske stijl kruip je in de huid van een gladiator en moet je door negen levels vol bloederige en gewelddadige elementen zien te overleven. Deze stijl draagt bij aan de algehele humoristische toon van het spel. Je krijgt talloze tegenstanders op je afgestuurd die je tot moes moet verpulveren of letterlijk moet ontleden met behulp van zowel wapens uit de tijd van het oude nabije Oosten alsook de klauwen van Wolverine, handen als krabbenscharen of zelfs stalen vuisten. GORN is ontwikkeld door Free Lives, ging in Early Access in 2016 en werd uitgebracht in 2019. Het is beschikbaar op verschillende VR-platforms, waaronder de Oculus Rift, HTC Vive en nu de PlayStation VR en PlayStation VR2.

343763466_943116923495177_1690712049151269656_n.jpg

Putting the gore in Gorn​

Het spel begint behoorlijk basic. Je wordt aangeleerd je vuisten te ballen en zo je eerste tegenstander knock-out te slaan. Al snel komen er veel verschillende wapens aan te pas die voor wat variatie zorgen, al is niet elk wapen even handig om te gebruiken. Het unieke aan GORN zijn de absurde physics die gebruikt worden voor zowel de beweging van de tegenstanders, als de wapens die eerder als rubber aanvoelen. Elk wapen wiebelt heen en weer en voelt aan als een worst in mousse die je vaak in zwembaden tegenkomt. Dit alles zorgt voor grappige momenten, maar kan na een tijd wel frustrerend aanvoelen wanneer het voor de zoveelste keer niet loopt zoals je wilt.

Een van de nadelen is dat je zelf niets mag incasseren. Wanneer je een rake klap krijgt of geraakt wordt door een wapen, is de kans groot dat je binnen een aantal seconden alweer opnieuw moet beginnen. Het enige wat je dan nog kan doen is binnen de tijd een tegenstander vermoorden. Lukt dat, dan krijg je een nieuwe kans om het level te voltooien. Het niet geraakt mogen worden is vooral frustrerend omdat je tegenstanders wel een aantal klappen kunnen incasseren en voorzien zijn van armor. Je moet dus slim te werk gaan en zonder geraakt te worden, iedereen een kopje kleiner maken.

Elk wapen wiebelt heen en weer en voelt aan als een worst in mousse die je vaak in zwembaden tegenkomt.


In elk level worden er golven van vijanden op je afgestuurd. Deze rondes eindigen met een Free-For-All waar andere gladiatoren ook op elkaar inbeuken. Ben jij Last Man Standing, dan mag je het tegen een unieke kampioen opnemen. Zo krijg je te maken met grappige tegenstanders zoals een man met twee bijtende dassen aan zijn armen, of een dwerg die op een reuzenkrab rijdt. Dit maakt de gevechten gevarieerd, grappig en interessant. Al blijft de frustratie aanwezig wanneer je bij een simpele klap weer opnieuw moet beginnen. Verder heeft het spel ook vaak last van framedrops, wat jammer en onbegrijpelijk is omdat het spel al bestaat sinds 2016 en talloze keren op verschillende multimedia is uitgekomen.

Conclusie

GORN is een uniek en grappig spel, maar wordt zeer snel repetitief en soms wat frustrerend. De frustraties komen vooral door de onhandige physics waardoor een aantal wapens gewoonweg niet handig zijn om mee te vechten, en niet alles even vlot loopt waardoor je te vaak opnieuw moet beginnen. GORN is vooral een amusant tussendoortje dat je na een uur wel gezien hebt. De enige reden dat ik het in de toekomst nog eens zou opstarten is om de PlayStation VR2 snel eens te showcasen aan vrienden of familie, al bestaan er de dag vandaag wel betere spellen. En ohja, GORN is best een fysiek spel, let op dat je ver genoeg van je tv staat te smashen.

Pro

  • Grappige physics ...
  • Verrassende humor
  • Lekker gore

Con

  • ... die voor frustrerende momenten kunnen zorgen
  • Snel repetitief
6

Over

Beschikbaar vanaf

30 maart 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation VR2

Beschikbaar op

  1. HTC VIVE
  2. Oculus Rift
  3. PlayStation VR
  4. PlayStation VR2

Genre

  1. Action
  2. Fighter

Ontwikkelaar

  1. Free Lives

Uitgever

  1. Devolver Digital
 
Heb hem (helaas) gekocht.

Op zich wel entertaining voor een 10tal minuutjes, maar de verschrikkelijke besturing op psvr2 maakt deze voor mij onspeelbaar.
Zover ik kan vinden kan je op psvr2 niet rondlopen door met de joystick te bewegen maar enkel door met uw controller uw hand naar u toe te trekken en zo vooruit te bewegen.
Wie dit bedacht heeft mogen ze voor mijn part in het gevang steken.
 
Redactie
Heb hem (helaas) gekocht.

Op zich wel entertaining voor een 10tal minuutjes, maar de verschrikkelijke besturing op psvr2 maakt deze voor mij onspeelbaar.
Zover ik kan vinden kan je op psvr2 niet rondlopen door met de joystick te bewegen maar enkel door met uw controller uw hand naar u toe te trekken en zo vooruit te bewegen.
Wie dit bedacht heeft mogen ze voor mijn part in het gevang steken.
Na de tutorial kon ik bij de settings (Ik denk dat het op verdieping 0 of -1 is bij die lift) de besturing aanpassen. Ik heb de volledige game met analog sticks gespeeld.
 
Na de tutorial kon ik bij de settings (Ik denk dat het op verdieping 0 of -1 is bij die lift) de besturing aanpassen. Ik heb de volledige game met analog sticks gespeeld.
Nice, dit weekend nog eens checken.
Ik vond het niet bij de settings maar zou inderdaad kunnen dat ok de tutorial nog niet had voltooid.

Thanks!
 
Terug
Bovenaan