Review: Project Zero: Maiden of Black Water

In het verleden was er een wijdverspreid geloof dat het fotograferen van een persoon het stelen van hun ziel was. Een absurde overtuiging natuurlijk, maar wel één die mede aan de basis lag van het idee achter de Project Zero-serie. Lange tijd werd de Project Zero-saga vergeleken met Resident Evil en Silent Hill wat betreft de kwaliteit van de horrorervaring. Nu Resident Evil een bescheiden shooter is geworden en Silent Hill ten prooi is gevallen aan Konami's bizarre renovatiebeleid, is de release van een nieuwe Fatal Frame-aflevering (de naam waaronder de Tecmo Koei-serie in Amerika bekendstaat) een godsgeschenk voor fans van het genre.

Vandaag zijn we hier om te praten over Project Zero: Maiden of the Black Water, een Nintendo Wii U-exclusive die nu geremasterd is voor alle beschikbare consoles en PC. In Maiden of the Black Water word je opgeroepen om het verhaal te beleven van drie verschillende personages: Yuri, Miu en Ren, die verstrikt raken in een complex web van wereldlijke rituelen, occulte vervloekingen en stadslegendes die verbonden zijn met de beruchte berg Hikami. Ooit beroemd om de groteske gebeurtenissen rond de priesteressen die er woonden, is de berg sindsdien de plaats geworden waar mensen naartoe gaan die zich van het leven willen beroven.

1635370059094.png


Mount Hikami

Dit zijn vrij gebruikelijke thema's voor Japanse horrorfilms, waarnaar de serie altijd heeft verwezen. Als je een fan bent van het genre waar Tecmo Koei zich altijd door heeft laten inspireren bij het maken van zijn survival horrorfilms, dan is Maiden of the Black Water alles waar je ooit van hebt genoten in deze films. Met wraakzuchtige geesten, eeuwen van wrok, volksgeloven met meer dan een kern van waarheid en vrouwelijke personages met paranormale krachten, weet Project Zero je zo'n twaalf uur lang aan je console gekluisterd te houden.

Ben je een fan van het Japans survival horrorgenre, dan is Maiden of Black Water alles waar je ooit van hebt genoten in deze films.


In dit tijdsbestek komen we in aanraking met oude en beproefde mechanica, geflankeerd door nieuwe en nogal intrigerende ideeën die goed passen in de geest van de serie. De onbetwiste ster van de hele ervaring is natuurlijk de Camera Obscura, een onmisbaar instrument om je een weg te banen door de beklemmende aanwezigheid van de berg Hikami.

1635368632987.png


Gameplay

Om de Camera Obscura beter uit te leggen moeten we een stap terug zetten naar de oorsprong van de saga. Sinds de lancering van de eerste titel in 2001 zijn er namelijk twee sleutelelementen die de franchise kenmerken: de verkenning van omgevingen die geïnspireerd zijn door Japanse tradities en folklore en een uiterst eigenaardig gevechtssysteem dat gebruikmaakt van de Camera Obscura, een camera die geesten kan uitdrijven. De twee elementen zijn uiterst nauw met elkaar verbonden, zozeer zelfs dat de camera zowel bij de verkenning als bij de gevechten van pas komt dankzij de mogelijkheid om voorwerpen die anders onbereikbaar zouden zijn, zichtbaar te maken of om aanwijzingen te krijgen om het avontuur voort te zetten.

Tijdens het verkennen kunnen we ook foto's maken van welwillende geesten en zo punten verdienen, die we zowel kunnen besteden voor de aankoop van voorwerpen tussen het ene hoofdstuk en het andere, als voor het verbeteren van de Camera Obscura door deze effectiever te maken in de strijd. In de uitgestrekte spelgebieden zal je ook voorwerpen vinden om te verzamelen, waaronder documenten die je aanvullende informatie over het plot zullen verschaffen en medicijnen waarmee je de energie van de hoofdpersonen kunnen herstellen. Maar je zult heel voorzichtig moeten zijn, sommige van deze voorwerpen zullen namelijk beschermd worden door boze geesten die je zullen proberen te grijpen en zo niet alleen schade zullen toebrengen aan het gebruikte personage, maar ook een behoorlijke schrik bij de speler teweeg zullen brengen. Een lampje op de kamer kan best wel helpen bij dat laatste.

Is je hobby fotograferen, dan is dit spel zeker iets voor jou.


In de strijd zal je gebruik moeten maken van de Camera Obscura om geesten uit te drijven die je zullen proberen aan te vallen, door foto's van hen te nemen om hun energie te verminderen. De kracht van een foto zal afhangen van zowel het frame van de geest als van het type film dat voor de opname is gebruikt, en dankzij het gebruik van speciale lenzen zal je in staat zijn om speciale effecten aan elke opname te geven. In feite zullen de lenzen je de mogelijkheid garanderen om de bewegingen van de vijanden te vertragen of om ze af te wijzen en ze weg te bewegen, waardoor je een langere reactietijd krijgt. Hoewel de titel oorspronkelijk het Wii U-pad gebruikte als een tweede scherm dat de Camera Obscura voorstelde, waardoor je de hoek van het schot kond bepalen op basis van de positie van de controller, is het de ontwikkelaars gelukt om dit systeem te vereenvoudigen en aan te passen door het gebruik van de Camera Obscura te koppelen aan de controller. Zo heb je ook de mogelijkheid om de bewegingssensoren te gebruiken, maar dit bracht soms wel haperende bewegingen mee.

Zodra de hoofdverhaallijn is voltooid, komt er een parallel avontuur met niemand minder dan Ayane, de kunoichi van de clan Mugen Tenshin die voor het eerst verscheen in Dead or Alive. Ayaness avontuur zal heel anders zijn dan dat van de andere hoofdrolspelers, aangezien zij niet over een Camera Obscura beschikt om de aanvallen van de geesten af te slaan. Ayane zal haar stealth-vaardigheden moeten gebruiken om haar doelen te bereiken, en het enige wapen waarover zij beschikt is een zaklamp met de mogelijkheid tegenstanders voor korte tijd te verdoven.

1635369010191.png


Remastered of niet

Vanuit technisch oogpunt verbetert Project Zero: Maiden of Black Water enkele aspecten van het origineel, waardoor de spelervaring nog angstaanjagender wordt. De graphics van het spel zijn verbeterd dankzij de introductie van schonere texturen, een hogere definitie en een herbalancering van de lichten binnen het spel. De titel is visueel ook zeer interessant, vooral het ontwerp van de vijanden en de omgevingen kunnen echt verontrustend zijn. In feite is elke keuze gemaakt om de speler angst in te boezemen, te beginnen met de camera die de protagonisten zal benaderen elke keer dat je een deur opent en zo je gezichtsveld zal verkleinen, waardoor de angst voor een mogelijke jump scare toeneemt.

In feite is elke keuze gemaakt om de speler angst in te boezemen.


Ook het geluid in dit spel bezorgde me kippenvel. Je hebt enerzijds de prachtige muziek gecomponeerd door Ayako Toyoda en anderzijds een uitstekend niveau van ambient audio. Elk geluidje in het spel werd niet aan het toeval overgelaten, en zal dienen om de speler angst in te boezemen tijdens het verkennen van de berg Hikami. Een klein minpuntje heeft te maken met de Engelse dub, de lippen van de personages vallen namelijk vaak niet samen met de spraak en de ondertitels rollen ook sneller dan de dialoog. Ik speel het persoonlijk liever in het Japans.

Een ander minpuntje op technisch vlak is de omslachtige bewegingsbesturing. De personages zijn een beetje houterig om te manoeuvreren, vooral tijdens het verkennen. Het is nog steeds de remaster van een titel uit 2012, maar het zou leuk geweest zijn als de ontwikkelaars ook enkele verbeteringen hadden aangebracht aan het bewegingssysteem. Wat wel nieuw is aan deze remastered versie, is de fotomodus. Hier kan je de camera vrij bewegen en naar vrije wil personages en geesten toevoegen aan de foto. Zo kan je enerzijds zeer enge composities creëren, maar je kan het ook best wel ludiek maken.

Conclusie

Wie op zoek is naar een griezelig avontuur voor Halloween, kan er zeker eentje vinden in Project Zero: Maiden of Black Water. Foto's maken van geesten terwijl je probeert droog te blijven is boeiend, terwijl de bossen en heiligdommen van Mount Hikami tot de griezeligste locaties in de franchise behoren. In een wereld waar horrorgames heel andere wegen zijn ingeslagen dan die welke hen jaren geleden succesvol maakten, zal zo'n eerbetoon aan de originele games de fans zeker blij maken.

Pro

  • Sterk verhaal dat verder uitgediept wordt door de collectibles
  • Alle historische DLC is inclusief met daarbovenop zelfs nieuwe extra's
  • Setting en omgeving is echt angstaanjagend

Con

  • Beweging kon beter
  • Engelse dubbing
  • Niet beschikbaar op disc
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

28 oktober 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Koei Tecmo

Uitgever

  1. Koei Tecmo
 
Terug
Bovenaan