Review: Patron

“Hey patron, doe ze nog eens vol a.u.b.” Het is misschien een zin die je regelmatig uitspreekt in je favoriete kroeg op een doorsnee avond in het weekend. Spijtig genoeg gaat deze review niet over een kroegsimulator, maar ben je de baas van een eiland en het is aan jou om er te voor zorgen dat de bevolking overleeft en groeit en dat de economie bloeit. Een survival city builder in de aard van het gekende Banished. Of dit een verbeterde kloon van Banished is en een versie 2.0 vormt of eerder een 0.5 is, gaat deze review uit de doeken doen.

Laten we starten met het verhaal. Of eerder het ontbreken ervan. Als je een nieuw spel start, kan je je stad een naam geven, een banner kiezen en dan het eiland waarop je belandt. Elk eiland heeft enkele specificaties die je kan instellen. Zo heb je controle over de moeilijkheidsgraad, de vruchtbaarheid van de grond, de voorraad aan ore en het klimaat. Eenmaal deze gekozen wordt ‘het verhaal’ gestart. Ik zet dit tussen aanhalingstekens aangezien er eigenlijk geen verhaal is. Je begint gewoon aan je eiland te bouwen. Wel krijg je af en toe een pop-up dat de koning tevreden met je is en dan krijg je wat goederen. Of er verschijnt een pop-up dat de kerk goederen of geld van je wil. Maar dat is het qua interactie en verhaal.

Patron_001.jpg


Wie nooit een huis heeft gebouwd, denkt dat de muren uit de grond komen
Er zijn geen ook geen vijanden of allianties. Je zit op een eiland en er is geen grotere map. Het is niet de bedoeling dat je van je eiland af gaat, maar enkel dat je overleeft en groeit op het eiland. De enige interactie met de buitenwereld zijn de eerdergenoemde pop-ups en ook kan je dokken bouwen waardoor er af en toe een anoniem schip langskomt waar je handel mee kan drijven. Niet dat dit handelen veel inhoudt of je een goed gevoel geeft: je geeft in een droog kadertje in wat je wil kopen en verkopen en klikt op trade. En dan kan je zelfs niets meer wijzigen en moet je gewoon afwachten tot het schip is gepasseerd. Het is duidelijk dat handel met de buitenwereld heel beperkt is en het kan ook niet geautomatiseerd worden met drempelwaardes voor verkoop of aankoop.

Echt moeilijk kan je het niet noemen.


Wat dan met de kern van dit spel: survival city building? Wel, echt moeilijk kan je het niet noemen. Eenmaal je de voeding- en houtproductie op gang hebt gekregen en de eerste winter doorkomt, is de rest een eitje en gewoon een kwestie van geduld. Er is dan ook weinig uitdaging aan als je zowel kolen-, steen- en ijzermijnen naast elkaar kan zetten omdat dit allemaal onder de noemer ore valt en de grondstoffen ook onuitputtelijk zijn. Bij andere gebouwen zoals een boerderij of jager moet je wel opletten waar je ze zet, maar dit wordt goed aangegeven door een efficiëntie-percentage.

Patron_002j.jpg


Plebs are needed
Hoe zit het dan met het managen van je volk? Allereerst wil ik meegeven dat de groei van je volk heel traag gaat. Het is niet hoe meer werk je hebt of hoe meer huizen je zet, hoe meer bevolking je krijgt. Je doet er soms een jaar over om met één of twee personen uit te breiden. Gelukkig komt er echter ook volk binnen door middel van events, zoals een schipbreuk die in je buurt heeft plaatsgevonden waarbij je dan kan aangeven of je de goederen wil redden of de mensen. Het maakt het wel realistischer, maar zorgt er ook voor dat je soms gewoon niets te doen hebt in het spel. Het heeft geen zin gebouwen te zetten als er toch niemand is om erin te wonen of werken. Op zo’n momenten wordt het wel heel saai. Een voordeel is echter dat je het spel in de achtergrond kan laten draaien. Ik speelde het dikwijls door het in een tweede scherm open te hebben staan terwijl ik me met andere zaken bezig hield. Ondertussen stroomden het geld en de goederen binnen en als ik dan eens een ventje bij kreeg kon ik weer een productiegebouw plaatsen.

Gelukkig komt er echter ook volk binnen door middel van events, zoals een schipbreuk.


Er is ook weinig dat je aanmoedigt om het spel continu het centrum van je aandacht te laten zijn. Er is bijvoorbeeld geen interactie met je volk. Er op klikken lukt niet, dus individuele gegevens zijn er niet. Je kan niet zien bij welk gezin hij of zij hoort, ook niet welk werk iemand verricht. Op zich wel raar want je hebt een pop-up screen met de gehele bevolking en daarin krijg je wel een uitgebreide status te zien: namen, beroepen, leeftijd, wie met wie getrouwd, alleen kan je niet zien wie het is. Op zich ook niet belangrijk natuurlijk, maar willekeurig figuurtjes aanklikken was toch een van de dingen dat ik graag deed tijdens dode momenten bij andere city builders.

Patron_003.jpg


Zonnen in de winter
Wat verder opvalt zijn de beperkte grafische ideeën. Geen schaduwen van de wolken, de bomen zijn statisch en ook de schaduwen bewegen niet. Men kent maar een paar weertypen en dat is dikwijls zonnig of volle bak regen, zelfs als je eiland als droog werd bestempeld. Verder is er geen onderscheid in seizoenen. Zelfs als het december is en de temperatuur nul graden aangeeft, merk je geen visueel verschil met 39 graden in augustus. Terwijl het wel uitmaakt want achter de schermen daalt de voedselproductie in de winter. Dat ga je echter enkel merken door je cijfertjes in het oog te houden.

Achter de schermen daalt de voedselproductie in de winter.


Die gebrekkige visuele attractie is wel spijtig, want je hebt redelijk wat opties en werkingen in dit spel. Er zijn meerdere klassen van bevolking met elk hun behoeften, er zijn decreten die je kan uitvoeren, je stadhuis kan naar een volgende stage gaan, je kan gebouwen verbeteren. Alleen is daar visueel niets van te zien. Geen animaties om een nieuw era of nieuwe ontwikkeling aan te kondigen, geen betere huizen voor de nieuwe klasse, geen fysieke uitbreiding op productiegebouwen. Ook de eerder aangehaalde events zijn niet meer dan een kader met tekst waarbij je een keuze maakt en dat is het.

Conclusie

Er is weinig meerwaarde aan deze builder. Er is geen verhaal, weinig uitdaging, weinig sfeer. Het is grafisch oké maar geen pareltje. Ik zeg zeker niet dat dit spel slecht is, maar het is gewoon een Banished-kloon met een paar variaties. Dus waarom zou je deze kopen als je voor hetzelfde geld het originele hebt? Bij het originele heb je ondertussen een grote community en tig mods, dan lijkt me dat persoonlijk een betere keuze. Als je Banished al hebt, is de enige goede reden om dit te kopen het feit dat dit spel gemakkelijker is en je dus niet doodgaat zonder te weten waarom. Als je een game wil die na een half uurtje vanzelf draait en maar af en toe je aandacht nodig hebt, is dit wel een aanrader.

Pro

  • Draait in de achtergrond
  • Goed als idle game
  • Developer brengt regelmatig updates uit
  • Mod integratie
  • Veel eilanden om uit te kiezen

Con

  • Te traag/saai
  • Geen animaties
  • Geen verhaal
  • Déjà vu
6

Over

Beschikbaar vanaf

10 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. Overseer Games

Uitgever

  1. Overseer Games
 
Oei nog een zes? Lijkt eerder een alpha spel...
Tja, je hebt gelijk ivm alpha spel. De devs hadden dit imo eerst nog verder moeten uitwerken en oppoetsen en je ziet dat ze er nog aan bezig zijn want ze brengen regelmatig updates. En met de duidelijke mod-integratie (zelfs op het startscherm staat al een knop 'dlc' en 'mods') heb ik het gevoel dat de devs hopen dat de community dit naar een hoger niveau tilt of ze het door middel van dlc's interessant willen maken, wat een verkeerde insteek is.

GameLauncher_YI20N10MoQ.png



Maar als ik nu een vijf of een zes moet geven: qua gameplay is het echt niet slecht. Het heeft de gameplay van Banished (tuned down on difficulty) en een paar afwijkingen erop (ideetjes geleend van o.a. Anno). Dat maakt dat het wel een ok spel is.
 
Terug
Bovenaan