Review: Monster Harvest

In 2016 was Stardew Valley een van de grootste verrassingen van het jaar en het spel was een commercieel succes op elk platform waarvoor het verscheen. Dit in die mate zelfs dat Stardew Valley het meest gedownloade spel op de Nintendo Switch was in 2017, ondanks het feit dat het spel pas in oktober van dat jaar was verschenen. Op enkele uitzonderingen na, zoals Super Zoo Story, bleven de klonen van het spel echter grotendeels uit. Al werd het pad wel geëffend voor een vernieuwde interesse in het genre waardoor er een groter publiek was voor spellen als My Time in Portia, Summer in Mara, Moonlighter en zelfs nieuwe delen van reeksen zoals Animal Crossing, Rune Factory en Story of Seasons.

Met Monster Harvest verscheen er onlangs een spel dat duidelijk geïnspireerd is op Stardew Valley en dit niet onder stoelen of banken steekt. Veel van de ingrediënten uit Stardew valley zijn immers aanwezig in dit eerste spel van de Canadese indieontwikkelaar Maple Powered Games (what's in a name). Maar Monster Harvest gaat ook de mosterd halen bij een andere zeer populaire titel, met name Pokémon, om een nieuwe draai te geven aan het farming sim-genre.

Monster Harvest_20210827125525.jpg


Tijd om te experimenteren

De opzet van het spel zal fans van het genre wel bekend in de oren klinken. Jouw personage wordt uitgenodigd door zijn oom om zijn stuk land te onderhouden omdat hijzelf geen tijd meer heeft. Al snel zal jij bezig zijn met het omploegen van je land, het zaaien en oogsten van je gewassen en het verzamelen van grondstoffen om vanalles en nog wat te bouwen. Verder kan je het stadje bezoeken om te winkelen, even te ontspannen in de bar of wat te vissen in het meer. De taken die je uitvoert, zoals hout hakken, je gewassen bewateren of goud mijnen vereisen stamina en je hebt er maar een beperkte hoeveelheid van per dag. Wanneer je stamina op is, kan je wel nog rondlopen en praten met mensen, maar je stamina hervult zich pas volledig nadat je gaat slapen en je aan een nieuwe dag begint. Op bepaalde dagen in de week zijn er verder ook evenementen, gaande van feestdagen tot andere speciale gelegenheden. Die hele dagcyclus zorgt uiteraard ook in dit spel voor een zeer hoog "nog één ronde"-gevoel, of dit dit geval nog één dag, waardoor je al snel de tijd uit het oog verliest.

De reden waarom je oom het te druk heeft, is omdat hij in een nabijgelegen grot een soort slijm heeft ontdekt dat speciale eigenschappen geeft aan je gewassen en hij dit volop aan het onderzoeken is. Er zijn drie kleuren slijm: groen doet je gewassen sneller groeien, terwijl blauw je gewassen in vee verandert en rood ze in kleine wezentjes muteert die voor je vechten, genaamd planimals. Bovendien heb je ook superslijm waarbij groen superslijm je gewassen tot een boom maakt en blauw superslijm je een berijdbaar dier geeft. Verder kan je gewassen met elkaar kruisen, en wie weet wat voor een vreemde mutaties je krijgt. Monster Harvest nodigt je dus uit om te experimenteren met de verschillende soorten zaden die je beschikbaar hebt in het spel. Er zijn ook drie seizoenen in het spel, en de gewassen die je kan groeien zijn ook nog eens afhankelijk van het huidige seizoen.

Monster Harvest_20210827203206.jpg


Gotta Harvest Them All

Monster Harvest heeft ook een licht verhaal waarbij je probeert uit te vissen wat het kwaadaardige Slimeco-bedrijf allemaal uitsteekt in de grot. Hiervoor zal je veelvuldig op verkenning moeten gaan in de grot, waar je niet enkel slijmen en waardevolle grondstoffen zal vinden, maar ook gevaarlijke monsters. Gelukkig heb je jouw loyale planimals die steeds aan je zijde blijven om voor jou te strijden. Deze gevechten spelen zich in een ware Pokémonstijl af, waarbij je planimal en het monster beurtelings aanvallen. Je planimal heeft drie verschillende krachten, waarbij er twee worden vrijgespeeld naarmate je planimal sterker wordt. Het feit dat er verschillende soorten planimals te verzamelen zijn en de aanwezigheid van een Training Center en andere mensen die je uitdagen, maakt de vergelijking met Pokémon compleet natuurlijk.

Deze gevechten zijn helaas veel te simpel uitgewerkt en vaak komen ze neer op het spammen van één of twee aanvallen in de hoop dat je de levenspunten van de vijand naar nul kan brengen voordat hij dit bij jou doet. Gebeurt dit laatste, dan ben je jouw planimal permanent kwijt. Dit vond ik bijzonder frustrerend omdat het levelen van je planimal, zeker in het begin, bijzonder traag gaat. Zo overleef je in de eerste uren van het spel niet meer dan één of twee gevechten waardoor je al snel uit de grot wordt gedwongen om de volgende dag opnieuw te proberen. Gelukkig heb je wel een soort van essence die je krijgt van je gestorven planimals, waarmee je jouw grond kan verbeteren om je nieuwe planimals direct een aantal levels te doen stijgen, maar ook dit gaat zeer traag. Verder wordt de grot gereset na elke nacht en wordt de lay-out ervan willekeurig gegenereerd. Dit alles geeft het spel een bepaald roguelite karakter dat ik eigenlijk niet vond passen bij de rest van het spel.

Monster Harvest_20210827131933.jpg


Early Access bestaat met een reden

Mocht dat laatste het enige punt van kritiek zijn dat ik had, dan hadden we hier een spel dat zich gerust naast Stardew Valley kon nestelen, maar helaas is dit niet het geval. De ervaring die Monster Harvest je voorschotelt blinkt namelijk nergens in uit. Zowel het boerderijgedeelte als het trainen van de monsters hebben we elders en vooral beter gezien. Bovendien heb je veel minder mogelijkheden dan in de betere soortgenoten die je kan vinden. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de interacties die je kan hebben met de andere personages of naar het verhaal dat eraan geplakt voelt, voelt het spel inhoudelijk vrij licht aan. Visueel heeft het spel ook een zekere charme en is het bijzonder kleurrijk, maar heel appetijtelijk voor de ogen is het niet bepaald. Vooral het ontwerp van de personages valt tegen, zeker als dit vergelijkt met de promotionele afbeeldingen van het spel.

Duidelijk een spel dat aantoont waarom Early Access voordelig, soms zelfs noodzakelijk kan zijn.


De muziek van het spel is ook een element waar ik mij aan ergerde. In eerste instantie lijkt dit het typische ontspannende deuntje voor dit genre van spel, maar wanneer dit constant in loop wordt afgespeeld, raak je het net als mij waarschijnlijk snel beu gehoord. De andere geluiden in het spel, en dan vooral de geluiden tijdens gevechten, klinken helaas ook niet bepaald aangenaam voor de oren. Maar het ergst van al is de litanie aan bugs waarmee het spel te kampen heeft. Dit gaat van planimals en vee dat willekeurig verdwijnt tot gewassen die plots niet groeien, en het ergst van al, spelbrekende bugs zoals savegames die plots weigeren te laden. Die laatste bug ben ik drie keer tegengekomen en na de derde keer heb ik het gewoon opgegeven, want ik was het beu om steeds een heel deel van het spel te herspelen (de save in de cloud synchroniseerde gelukkig niet onmiddellijk). Hoewel veel van deze bugs op PC intussen anl opgelost zijn, zij kregen al verschillende hotfixes, zit de PlayStation-versie nog steeds te wachten op een eerste patch sinds de release. Mits de meeste bugs eruit zijn en de makers het spel inhoudelijk wat kan uitbreiden, toont Monster Harvest nog enig potentieel. Maar momenteel is dit duidelijk een spel dat aantoont waarom Early Access voordelig, soms zelfs noodzakelijk kan zijn.

Conclusie

Monster Harvest probeert twee gekende en geliefde formules met elkaar te combineren en slaagt hier tot op zekere hoogte in. Helaas valt het spel te mager uit, kan het een kwelling voor de oren zijn en zijn er heel wat bugs die zelfs spelbrekend kunnen zijn. Maar mits wat extra werk van de makers, schuilt er enigszins nog enig potentieel in Monster Harvest.

Pro

  • Hoge "nog één ronde"-factor
  • Kleurrijk en charmant
  • Experimenteren met je gewassen is leuk

Con

  • Sound design
  • Spelbrekende bugs
  • Weinig innovatief
  • Inhoudelijk vrij licht
  • Roguelite spelelementen die niet passen
5

Over

Beschikbaar vanaf

31 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4

Ontwikkelaar

  1. Maple Powered Games

Uitgever

  1. Merge Games
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan