Review: Mia and the Dragon Princess

Hoewel FMV-games meestal niet bijzonder goed scoren, weten ze me in veel gevallen toch even te vermaken. Zo genoot ik afgelopen jaren van games als The Bunker, The Shapeshifting Detective en Late Shift. Wales Interactive, een uitgever die bijna niets anders doet dan FMV-games naar het publiek brengen, heeft sinds kort een nieuwe game: Mia and the Dragon Princess. Is het de moeite waard? Je leest het in deze review.

Mia heeft het niet eenvoudig in Mia and the Dragon Princess. De jongedame werkt in een bar als barmeisje en wordt zonder haar wil in een moment van chaos gestort. Ze maakt namelijk kennis met een mysterieuze vrouw die geen woord Engels spreekt. Alsof dat nog niet genoeg is, blijkt ze te worden achtervolgd door een bende criminelen die wat van haar nodig lijken te hebben. De anderstalige vrouw heeft een vreemd object met een wijzer rond haar pols. Het gaat hier niet om een uurwerk, maar om een kompas dat naar een bepaalde locatie wijst. Al snel wordt duidelijk dat de groep criminelen, geleid door Doctor Who-acteur Paul McGrann, daar ook het fijne van willen weten.

Mia 1.jpg

Klopterop

Net zoals de meeste FMV-games, moet je in Mia and the Dragon Princess niet veel gameplay verwachten. Je kijkt met andere woorden naar een interactieve film waarbij je als speler enkele keuzes kunt maken. Afhankelijk van de gemaakte keuzes, wordt het verhaal verder ontplooid. Hierbij hangt niet alleen het lot van Mia van je keuzes af, maar ook het lot van de overige personages. Zo hebben naast Mia en de mysterieuze vrouw Marshanda ook enkele collega's van Mia heel wat schermtijd. Dat is niet geheel onlogisch, want ondertussen beschouwt Mia hen als haar surrogaatfamilie. Uiteindelijk is het doel van Mia om de identiteit van Marshanda te achterhalen, waarbij later in het spel ook een ander mysterie opduikt.

Mia and the Dragon Princess is vermakelijk, maar niet veel meer dan dat.


Verwacht je met Mia and the Dragon Princess aan een spannend verhaal waarbij geweld niet wordt geschuwd. Zo zullen in bepaalde verhaallijnen mensen om het leven komen op niet altijd koosjere manieren. Helaas wordt dat in veel gevallen slecht in beeld gebracht, onder andere door verschrikkelijke CGI. Computerbeelden gemaakt in de jaren negentig zien er realistischer uit. Op zich valt hierbij ook op dat het spel niet al te serieus moet worden genomen. Zo is een tikkeltje humor nooit ver weg, ondanks het brute geweld dat soms wordt gebruikt.

Mia 2.jpg

Tien om te zien​

Ik vermeldde al dat Mia and the Dragon Princess verschillende verhaallijnen bevat en daar heb je dus zelf volledig invloed op. Met tien verschillende eindes is er alleszins heel wat te zien. Heb je het verhaal voltooid en wil je nogmaals spelen, dan kun je dus compleet andere keuzes maken, waarbij je dan ook een andere verhaallijn te zien krijgt. Hoewel een aantal scènes identiek zullen zijn, zijn er ook een aantal momenten waarbij het verschil tussen de verhaallijnen niet groter kan zijn. Dat zorgt er wel voor dat niet elke afloop even interessant is. Ook handig is een tijdlijn, die je kunt oproepen via het pauzemenu, waarin je kunt zien welke keuzes je gemaakt hebt. Ik heb ondertussen het verhaal al zes keer uitgespeeld en dan is het handig om te kijken welke vertakkingen in de verhaallijn ik nog mis.

Ik had het al over de slechte CGI en helaas zijn ook de acteerprestaties niet van de beste. Dit is een element dat in heel wat FMV-spellen naar boven komt. Ondanks enkele bekendere namen, waaronder dus Paul McGann, kan eigenlijk niemand me overtuigen van hun bedoelingen. Een element dat ik niet kon testen, is de Stream Modus. Hierbij kan volgens de uitgever het spel worden gepauzeerd, waarbij je dan met je publiek kunt interacteren. Aangezien ik het spel voor de release speelde, was het nog niet mogelijk om Mia and the Dragon Princess te streamen.

Conclusie

Mia and the Dragon Princess is een vermakelijke game die de speler tien verschillende eindes over totaal uiteenlopende verhaallijnen voorschotelt. Het wordt snel duidelijk dat het spel zichzelf niet al te serieus neemt, al kunnen de mindere acteerprestaties en verschrikkelijke CGI niet vergeven worden. Echter heeft de game wel de ideale lengte om snel eens te doorlopen. Eerder ontdekte scènes in de diverse vertakkingen kunnen trouwens doorgespoeld worden, waardoor nieuwe verhalen net dat tikkeltje sneller vooruitgaan.

Pro

  • Uiteenlopende verhaallijnen
  • Neemt zichzelf niet te serieus
  • Ideale lengte

Con

  • Acteerprestaties vallen tegen
  • Niet elke verhaallijn even interessant
  • Verschrikkelijke CGI
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

4 mei 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. FMV

Ontwikkelaar

  1. Good Gate Media

Uitgever

  1. Wales Interactive
 
Terug
Bovenaan