Review: Meet me at NooN

Steam is een paradijs gevuld met kleine games aan kleine prijzen. Dat betekent dat je ook als reviewer weleens met spelletjes aan de slag gaat waarbij het onmogelijk is een uitgebreide review te schrijven. Kort maar krachtig is in zo'n gevallen zeker voldoende, en hoe dan ook wilde ik Pandaroo Interactive een platform geven om hun game in de kijker te zetten. We zien namelijk niet elke dag een Belgisch spelletje de revue passeren; Meet me at NooN is van Luikse afkomst en hoe onze landgenoten het er vanaf hebben gebracht, lees je hieronder.

Wie zonder enige achtergrondkennis Meet me at NooN opstart en ook de beperkte uitleg aan het begin van de game overslaat, zal zich vrij lang afvragen wat aan het gebeuren is. Oké, je moet een zon en een maan naar hun respectievelijk icoontjes brengen en zo puzzels oplossen, maar veel meer is er niet aan de hand. De eerste levels zijn ook op één-twee-drie achter de rug, tot het plots moeilijk wordt en je naar die opstarttips teruggrijpt om vat te krijgen op de stijgende complexiteit van de game. Zo ontdek je op een paar minuten tijd dat "de grote zandloper" in twee stukken is gebroken, dat beide mannetjes - de zon en de maan - de twee zielen daarvan zijn en dat ze elkaar rechtstreeks beïnvloeden. Zo creëer je erg snel moeilijke levels en daarin blinkt het spel uit; je grijze hersencellen aan het werk zetten en de relatie tussen de hemellichamen blootleggen.

2022-06-25 22_06_39-Meet me at Noon.png


Yin en yang

Hoewel de zon en de maan op geen enkele manier in relatie staan met de kosmologische dualiteit die wij als yin en yang kennen, zijn er zeker gelijkenissen te vinden. In Meet me at NooN heb je namelijk per figuurtje een beperkt aantal zetten, en daarna moet je in de huid van het andere kruipen om het level verder te zetten. Door middel van verticaliteit word je als speler verplicht om het grote geheel in acht te nemen en zal je het niet redden wanneer je enkel aan de eerste zet denkt. "Oh ik kan mijn zonnetje zo klaarzetten om vervolgens met de maan hetzelfde te doen" kan misschien in het prille begin, maar daarna zal je enkele zetten vooruit moeten denken om het einde te bereiken. In dat opzicht doet het spel de uitspraak "hardcore puzzle mechanics" alle eer aan, want wie enkel aan het meteen zichtbare denkt, komt in moeilijkheden.

Net zoals in schaken moet je in dit spel enkele stappen vooruitdenken, anders zal je er snel de brui aan geven.


Eenmaal je doorhebt dat je in je hoofd beide personages richting hun eindlocatie moet begeleiden vooraleer stappen te ondernemen, fladder je op gezapige snelheid doorheen de game. Er is altijd maar één van beide poppetjes actief en vooraleer deze dus richting de finish -in de vorm van een zon- of maanicoon- te verplaatsen, zorg je er ook voor dat je compagnon eventuele hindernissen kan overbruggen. Zweeft het maantjesicoon in de lucht, dan zal je met je zon als ladder moeten fungeren zodat de maan die hoger gelegen locatie kan bereiken. Het inactieve personage zal achter een soort replay doen van de uitgevoerde acties, wat het geheel nog uitdagender maakt. Bovendien reageert elk van beide protagonisten anders tijdens haar passieve periode. De zon gaat per stap van de maan één actie terug in het verleden, startende vanop de positie waar ze tijdens haar beurt was geëindigd. De maan daarentegen doet hetzelfde, maar teleporteert eerst wel terug naar haar beginlocatie. In totaal moet je dus met vijf verschillende factoren rekening houden:

  • Hoe krijg ik de zon op haar plaats?
  • Hoe krijg ik de maan op haar plaats?
  • Moet ik één van beide poppetjes ondersteunen met het andere om op haar eindlocatie te geraken?
  • Waar moet de zon eindigen zodat ze tijdens haar "replay" richting haar eindlocatie gaat?
  • Waar moet de maan worden geplaatst zodat ze tijdens haar "replay" terug op de juiste locatie eindigt?
Het hoeft geen betoog dat je niet vaak zo'n ingewikkelde puzzelgame te verteren krijgt. Wie de chaosfactor nog wil laten stijgen, kan per level ook nog eens proberen om de bonusster te pakken te krijgen. Gelukkig, dat is althans mijn mening, kan je ook zonder deze extra complexiteitstoevoeging het hele spel ervaren. De echte completionist zal qua IQ echter het onderste kan moeten halen om tot aan het bittere einde de optionele sterren te behalen.

ss_910715dc6f018007b4e214efa1b3809bfab46156.1920x1080.jpg


Grafische simpliciteit

Wie een foutje maakt of zijn stappen slechts gedeeltelijk wil aanpassen, moet niet opnieuw starten. Onderaan je scherm krijg je een tijdslijn gepresenteerd die je met een simpele druk op de knop kan terugspoelen. De manier waarop dit visueel wordt afgebeeld ligt in de lijn van de algemene visuele kwaliteit van Meet me at Noon. Simpel, strak afgelijnd en duidelijk. De focus ligt op het puzzelen en er wordt opzettellijk bijzonder weinig afleiding voorzien.

Conclusie

Voor slechts € 8,99 haal je met Meet me at NooN een lekker complexe puzzelgame in huis, die bovendien van Belgische makelij is. Je zal achteraf wellicht een beter schaker blijken te zijn, want vooruitdenken en met verschillende factoren rekening houden lopen als rode draad doorheen de game. Al bij al een zeer leuk spel dat bovendien schitterend oogt, en dat voor weinig geld.

Pro

  • Complex
  • Strategisch inzicht helpt je gigantisch vooruit
  • Mooi vormgegeven
  • Belgische ontwikkelaar

Con

  • Misschien te weinig makkelijke levels om de absolute amateur op weg te helpen
8

Over

Beschikbaar vanaf

21 juni 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Pandaroo Interactive

Uitgever

  1. Pandaroo Interactive
 
Terug
Bovenaan