Preview: Where Winds Meet

Where Winds Meet was zeker een van de top drie meetings waar ik het meest naar uitkeek afgelopen gamescom. Het bleef bijzonder stil over de game sinds de onthulling een jaar geleden. Exact een jaar later krijgen we eindelijk meer te zien van deze titel en mocht ik er zelfs even mee aan de slag!

Where Winds Meet is een open world action-adventure RPG ontwikkeld door Everstone Games. Everstone Games is een opkomende gameproductiestudio die zich richt op de open wereld en eeuwenoude verhalen en met een passie voor martial arts.

Screenshot 2023-09-08 005546.png

The choice is yours

Where Winds Meet is gebaseerd op oude Chinese geschiedenis en speelt zich af tijdens de nadagen van de Tien Koninkrijken, het tijdperk waarin een hele dynastie in een oogwenk zou kunnen uiteenvallen. Spelers kruipen in de huid van een jonge zwaardvechter en moeten vele moeilijke keuzes onder ogen zien. Volg je je hart en vecht je voor gerechtigheid of kies je ervoor om onschuldigen te beschermen en je krijgskunsten te gebruiken tegen wetten en regels? Het spel zal de speler tal van interactieve keuzes geven waardoor de gevolgen niet alleen te zien zijn aan het personage, maar ook aan de volledige spelwereld.

Aan de hand van een interview met een van de game designers waar zelfs een tolk aan te pas kwam, kwam ik het een en ander over het spel te weten. Zo legde ze de nadruk op drie pijlers die het spel zouden drukken.

De wereld bevat een honor-systeem dat je na een mislukte diefstal naar de cel stuurt of waardoor je niet meer toegelaten bent in een bepaalde stad.


Een van deze pijlers is de oude Chinese martial arts Ch’ing Kung. Het gebruik van Ch’ing Kung geeft krijgers het vermogen om snel en licht te bewegen met bovenmenselijke snelheid zwaartekracht tartende bewegingen uit te voeren zoals rennen op wateroppervlakken en over daken lopen. Je beschikt over vaardigheden zoals tai chi waarmee je aanvallen van een vijand op zichzelf kunt richten of je kunt zelfs dieren nabootsen in je vechtstijlen. In de demo die ik te spelen kreeg waren er ook tal van verschillende wapens tot mijn beschikking zoals zwaarden, speren, waaiers en paraplu's, met nog meer op komst. Spelers zijn vrij om verschillende wapens en technieken te leren, waartussen ze tijdens gevechten naadloos kunnen schakelen. Elk wapen brengt een uniek gevoel van controle en aanvallen met zich mee.

Screenshot 2023-09-08 005612.png

Bouwen met z’n tweeën​

De tweede pijler is de prachtige gigantische Jianghu open wereld met constructieopties en een honor-systeem. De speler krijgt de mogelijkheid vrij doorheen de wereld constructies te bouwen zoals huizen, bruggen en torens die zowel in de open wereld als tijdens missies of om puzzels op te lossen gebruikt kunnen worden. Ook bevat de wereld een honor-systeem dat je na een mislukte diefstal naar de cel stuurt of waardoor je niet meer toegelaten bent in een bepaalde stad.

De derde en laatste pijler waar we het in het gesprek over hadden was de integratie van een multiplayer. Na een bepaalde progressie in het verhaal is het mogelijk om samen met een partner side-quests te voltooien, constructies te bouwen, te freeroamen in de wereld en het zelfs in bloedstollende duels opnemen tegen elkaar. Het verhaal blijft echter wel single player only.

Na een bepaalde progressie in het verhaal is het mogelijk om samen met een partner side-quests te voltooien.


Na het interview kreeg ik een muis en toetsenbord in mijn handen geduwd en mocht ik zelf eens mijn inner Wuxia channelen. Starten deden we met een tutorial om de basics onder de knie te krijgen. Light en heavy attacks, aanvallen dodgen en counteren en plots moest ik mijn net aangeleerde skills meteen gebruiken in een pittige bossfight. Tijdens mijn speeltijd was er tal van keuze tussen tientallen vechtstijlen en wapens. Where Winds Meet lijkt op het eerste zicht ontzettend uitgebreid. Verder werd me airwalking aangeleerd die ik kon gebruiken als een soort van fast travel, en werd me uitgelegd hoe ik ongezien voorwerpen kon stelen van voorbijgangers en leerde ik aan de hand van tai chi een beer in een berg werpen. Wat ik te zien kreeg leek nog maar het topje van de ijsberg en smaakt naar zoveel meer. De release staat gepland voor begin 2024, laten we alvast hopen dat er geen vertragingen aan te pas komen zodat we snel de rest van dit hopelijk zeldzame pareltje kunnen ontdekken.

Conclusie

Where Winds Meet legt de verwachtingen torenhoog. Wat we voorlopig te zien kregen leek nog maar het topje van de ijsberg, want nu al lijkt het spel uiterst uitgebreid te worden. Met meer dan genoeg variatie in gevechtsstijlen, wapens en skills en een wijde wereld om te verkennen is deze een van de games waar ik het meest naar uitkijk.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Everstone Studios

Uitgever

  1. Everstone Studios
 
Terug
Bovenaan