Review: Matchpoint - Tennis Championships

Ik moet grif toegeven dat ik nooit tennisspellen speel op console, met uitzondering van Wii Sports (héél lang geleden) en Nintendo Switch Sports, waarbij tennis onderdeel uitmaakt van een van de sporten. Een simulatiegame over de balsport heb ik nooit een kans gegeven, tot nu. Met de release van Matchpoint - Tennis Championships was de interesse eindelijk aangewakkerd, maar vraag me eigenlijk niet hoe dat komt. Of die voorzichtige interesse zich heeft gevormd tot fan zijn van het genre, lees je in deze review.

Met Wimbledon dat net afgelopen is en waarbij Djokovic nog maar eens met de winst is gaan lopen, was het voor uitgever Kalypso hét moment om Matchpoint - Tennis Championships op het grote publiek los te laten. Mocht het ooit je grote droom zijn om zelf alle tegenstanders naar huis te spelen alsof het niets is, maar het ontbreekt je aan talent, dan heeft ontwikkelaar Torus Games met Matchpoint - Tennis Championships misschien wel de oplossing. Je kunt namelijk je carrière van nul af aan opbouwen en je een weg naar de top spelen.

Tennis 1.png


Balletje slaan

Ik weet wat een tennisbal is en ook de regels van de sport ken ik behoorlijk, maar daar blijft het bij. Het spel biedt je gelukkig een tutorial aan die je het een en ander bijleert. Dit gaat voornamelijk over de verschillende slagen. Zo heb je er in Matchpoint - Tennis Championships vier, waaronder de gekende lob of de voor mij minder bekende slice. De besturing is eenvoudig. Met de linkse stick loop je over je speelveld, terwijl je met de rechtse duimstick mikt waar je de bal wil plaatsen. Elk soort slag doe je op PlayStation met de knoppen aan de rechterzijde van de DualSense-controller, zijnde cirkel, vierkant, kruisje en driehoek. Het is zaak om af te wisselen en op te letten waar je tegenstander staat. Staat hij of zij dicht bij het net, dan kan een lob je misschien wel een punt opleveren.

Het is aangeraden de tutorial en trainingssessies te doorlopen.


Na de tutorial heb je nog de mogelijkheid om wat extra lessen te volgen die dieper ingaan op de aspecten van tennis, waaronder de juiste plaatsing van de ballen om het je tegenstander moeilijker te maken. Als je ervoor zorgt dat je tegenspeler veel moet lopen, worden er meer fouten gemaakt, waardoor het voor jou als speler eenvoudiger is om punten te scoren. Het is dus aangeraden de trainingen te voltooien wil je het meeste uit dit tennisspel halen. Een vereiste is het echter niet. Zo besliste ik na de korte tutorial mijn carrière uit te bouwen, maar na twee potjes besloot ik toch wijselijk eens een trainingssessie te voltooien.

Tennis 2.png


Sterktes en zwaktes

Hoewel de besturing dus in principe eenvoudig is, is het winnen van de diverse tegenstanders dat niet altijd. Ze hebben elk hun sterktes en zwaktes en het is tijdens het spelen dat je daarachter moet zien te komen. Als je een zwakte hebt ontdekt van een speler, krijg je dit te zien en kun je proberen daar rekening mee te houden. Zo hebben sommige spelers een slechte backhand, waarbij ze bijvoorbeeld sneller fouten maken als je hen tot een backhand dwingt. Dit systeem is goed uitgewerkt en het is altijd fijn om te winnen door hun zwaktes uit te buiten, al verloopt niet alles even vloeiend. De spelers bewegen traag, waardoor je in veel gevallen niet bij een bal kunt terwijl dat normaal gezien wel zou lukken. Dit geldt uiteraard ook voor de computergestuurde tegenstanders, wat er dan weer voor zorgt dat ook jij sneller een punt kunt pakken.

Bij het opstarten van je carrière kun je zelf je personage aanmaken, al zijn er niet veel mogelijkheden om je uiterlijk aan te passen. Daarnaast kun je in andere modi ook aan de slag met een van de zestien echte spelers. Een Nadal, Djokovic of Federer kom je helaas niet tegen, maar je moet het stellen met namen als Kei Nishikori, Heather Watson en Nick Kyrgios. En hoewel ze er op het keuzescherm best herkenbaar uitzien, verandert dat tijdens de wedstrijden snel. Grafisch is Matchpoint - Tennis Championships nu eenmaal niet van de mooiste games. Ook het publiek zit er maar wat doods bij, waardoor je niet het gevoel hebt op een belangrijk toernooi te staan.

Conclusie

Matchpoint - Tennis Championships is een toffe tennisgame, maar helaas niet moeders mooiste. Daarnaast ontbreken absolute toppers als Nadal en Federer en moet je het met de subtop stellen. Voor je carrière maak je zelf een personage aan, dat je met een beperkt aantal personalisatiemogelijkheden een beetje je eigen stijl kunt geven. De besturing is eenvoudig, al is winnen dat niet altijd. Deelnemen aan de trainingssessies is daarom aangeraden.

Pro

  • Eenvoudige besturing
  • Toch enige diepgang
  • Toffe carièrremodus

Con

  • Personages lopen traag
  • Niet moeders mooiste
7

Over

Beschikbaar vanaf

7 juli 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Sport

Uitgever

  1. Kalypso Media
 
Zowel ao tennis als tennis world tour zijn gemiste pogingen, deze ook dus, jammer want een goede tennis game zou zeker veel mensen aanspreken
 
Terug
Bovenaan