Review: Maquette

PlayStation Plus-gebruikers krijgen iedere maand de kans om games te ontdekken. Vaak valt er nogal wat gemor op te merken onder de abonnees telkens deze worden aangekondigd. Ze zijn ofwel te bekend waardoor iedere PlayStation Plus-bezitter deze reeds in het bezit heeft, ofwel bieden ze een obscure indie aan. Sony lijkt het geweer van schouder te veranderen en nu ook games rechtstreeks op de release naar PlayStation Plus te brengen. Zo zal in april Oddworld: Soulstorm meteen beschikbaar zijn en ook deze maand krijgen we met Maquette een nieuwe game voorgeschoteld. In deze review kom je te weten of deze puzzelgame de moeite waard is om te spelen.

Ontwikkelaar van dienst is Graceful Decay, die met deze game aan zijn proefstuk toe is. Het was dus moeilijk om de kwaliteit van de game vooraf in te schatten, maar de lanceringstrailer had mijn interesse alvast gewekt. Het verhaal draait rond het koppel Kenzie en Michael, hun relatie vormt de rode draad doorheen het verhaal. Jurassic World-actrice Bryce Dallas Howard en haar echtgenoot Seth Gabel leenden hun stem aan deze personages.

Maquette1.jpg


Aan je lot overgelaten

Het verhaal wordt op twee verschillende manieren verteld. Zo worden er teksten op muren, richels en gebouwen geprojecteerd. Die geven de herinneringen en gevoelens van Kenzie weer. Gebeurtenissen die een grotere impact hadden, worden verteld aan de hand van schetsen die worden gecreëerd tijdens gesprekken tussen de twee geliefden. Dit in combinatie met de bijhorende muziek zorgt voor zeer veel sfeer.

Bij de start van de game word je in een tuin onder een prachtige sterrenhemel geplaatst en dien je zelf je weg er uit te zoeken. Dit geldt ook voor de rest van de game. Je wordt niet overladen met tutorials of een introductielevel. Enkel voor het hoogst noodzakelijke, zoals het vastpakken van voorwerpen uit de omgeving, verschijnt er een venster in beeld met enige uitleg. Hierdoor doet de game wat denken aan The Witness. Voor PlayStation Plus-bezitters zal deze game een belletje doen rinkelen, want deze puzzelgame was eerder al te downloaden voor de abonnees.

Daar stoppen de overeenkomsten echter niet, ook de visuele stijl valt enigszins te vergelijken. Er werd gekozen voor een zeer kleurrijke wereld, maar zonder de omgeving realistisch weer te geven. Door te kiezen voor first-person view lijkt het soms alsof je in een animatiefilm rondloopt. De muziek draagt ook bij tot een betere ervaring. Maquette is opgedeeld in verschillende hoofdstukken, die elk worden ingeleid met bijpassende muziek. Dit zorgt telkens weer voor een leuk intermezzo.

Maquette2.jpg


Spelen met perspectief

Het concept van Maquette is moeilijk uit te leggen aan de hand van tekst alleen, maar ik zal toch een poging wagen. De wereld waarin de game zich afspeelt, wordt afgebeeld op een maquette in het centrum van deze wereld. Puzzels dienen te worden opgelost door deze twee perspectieven in je voordeel te gebruiken. Een brug ter grootte van je handpalm kan je in de maquette gebruiken om over een afgrond te plaatsen. Met als gevolg dat die brug, die voorheen nog de grootte van je handpalm had, nu ineens een uit de kluiten gewassen brug is en je in staat stelt om op plaatsen te komen die voorheen ontoegankelijk waren. De game speelt voortdurend met deze twee perspectieven waardoor het in eerste instantie toch even zweten was om dit volledig onder de knie te krijgen. Later worden er aan dit concept nog variaties toegevoegd, wat ervoor zorgt dat de game niet in herhaling valt.

De game heeft jammer genoeg maar een korte speelduur. Het kostte mij maar enkele uren om het einde te bereiken en de tijd dat ik wat zat rond te klooien om de gameplay volledig te begrijpen, zit hierbij inbegrepen. De herspeelbaarheid is dus niet groot, waardoor enkel trophy hunters waarschijnlijk nog eens aan de slag zullen gaan om de speedrun trophies vrij te spelen. De controls zorgden soms voor frustrerende momenten, want het plaatsen van objecten op de maquette voelde met momenten stroef aan. De moeilijkheidsgraad van de game valt goed mee. Spelers die niet thuis zijn in het genre, raad ik zeker aan om het een kans te geven. Op een paar momenten na waar ik geen idee had wat er nu exact van mij werd verwacht, zaten de puzzels zeer goed in elkaar.

Conclusie

Graceful Decay slaat de plank allesbehalve mis met hun debuutgame. Maquette is een sfeervolle puzzelgame die een origineel concept introduceert. De relatie van Kenzie en Michael is meeslepend genoeg om als bindmiddel te dienen voor het oplossen van de puzzels. Jammer van de korte speelduur en de tegenwerkende besturing, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de visuele stijl en leuke soundtrack. PlayStation Plus-bezitters kunnen met een gerust hart deze game downloaden.​

Pro

  • Leuke puzzels door origineel concept
  • Visuele stijl
  • Verhaal

Con

  • Korte speelduur
  • Controls
7

Over

Beschikbaar vanaf

2 maart 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5

Ontwikkelaar

  1. Graceful Decay

Uitgever

  1. Annapurna Interactive
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Redactie
Ondertussen ook uitgespeeld.
Vooral de muziek vind ik geslaagd. Schitterend gewoon :love2:
 
Terug
Bovenaan