Review: Lost Words: Beyond The Page

Ik heb een voorliefde voor kleinere, charmante games en Lost Words: Beyond the Page prikkelde onmiddellijk mijn zintuigen toen bekendgemaakt werd dat de game, na een jaar lang Google Stadia-exclusiviteit, voor PlayStation 4 zou verschijnen. De installatie van het net geen 4 GB grote spelletje ging razendsnel, dus dook ik al even rap in de wondere wereld van de sublieme verhaalvertelling.

Lost Words: Beyond the Page heeft een jong meisje als protagonist en dat meisje mag je zelf een naam geven. De keuze is echter beperkt, want je krijgt maar drie mogelijkheden voorgeschoteld. Grace, Georgia en Robyn. Ik koos voor die laatste en deed haar een rood kleedje aan (ook hier heb je slechts drie keuzes), waarna ik het avontuur kon starten. Lost Words: Beyond the Page bestaat uit twee delen. Enerzijds wordt het verhaal bladzijde voor bladzijde verteld, terwijl je het hoofdpersonage over de zinnen in het boek beweegt. Anderzijds krijg je 2D-levels voorgeschoteld waarin je al platformend aan de slag kunt.

Lost Words 1.jpg


Dagboekverhaal

Het narratief werd geschreven door Rhianna Pratchett. Zij nam eerder al spellen als Tomb Raider, Mirror’s Edge en Heavenly Sword voor haar rekening. Deze keer wordt er de ontroerende kant op gegaan, met Robyn, haar ouders en haar oma als verhalende personages. Gevoelens als liefde, verlies en aanvaarding komen aan bod, terwijl je ook leert dat je eens slecht voelen best oké is. Het verhaal wordt zoals ik al zei verteld aan de hand van een dagboek waarin Robyn alledaagse zaken neerschrijft. Zo heeft ze het regelmatig over haar oma aan wie ze veel te danken heeft. Door over gekleurde woorden te lopen, verschijnen er weer nieuwe zinnen of afbeeldingen die het verhaal een stuk meer duiding geven.

Je krijgt een emotioneel dagboekverhaal voorgeschoteld.


In dat dagboek, dat Robyn simpelweg Journal noemt, manoeuvreer je over de zinnen die neergepend staan, terwijl je je een weg baant naar een gescheurd stukje in het boek. Bereik je die scheur, dan ga je naar de volgende bladzijde. Je krijgt hier mooie handgetekende "foto's" van herinneringen te zien, terwijl je ook enkele citaten moet maken die oma regelmatig zei. Veel puzzelwerk en uitdaging moet je in dit onderdeel van Lost Words niet verwachten, aangezien de focus hier grotendeels ligt op het verhaal. Het is wel een leuke afwisseling met het platformer-
gedeelte dat meer weg heeft van ‘een echt spel’.

Lost Words 2.JPG


Magische spreuken

Als Robyn ga je, na een aantal bladzijden doorlopen te hebben in haar dagboek, naar een level in Estoria. Hier woont zij met haar familie, maar een wrede draak heeft lelijk huisgehouden. Ze twijfelt geen moment en wil een ontmoeting met de draak om te vragen wat hem heeft bezield. Wat volgt is een epische reis doorheen diverse kleurrijke levels waarbij de dappere jongedame enkele magische krachten krijgt. Ze heeft namelijk haar dagboek bij en deze helpt Robyn in haar opzet. Zo komen er woorden in als ‘repair’ en ‘rise’. Deze woorden moet je dan gebruiken om de puzzels op te lossen. Zo kan je op een steen staan en de rise-spreuk gebruiken om naar omhoog geduwd te worden. Een voorheen ontoegankelijk gebied kan Robyn nu wel betreden, waarna ze haar reis kan voortzetten.

Magische spreuken vormen de kern van het platformer-gedeelte.


De uitvoering is best origineel te noemen. Je neemt een spreuk uit het dagboek en verplaatst die spreuk naar het voorwerp waarop die spreuk van toepassing moet zijn. Ook woorden als ‘silence’ en ‘break’ komen aan bod, wat voor heel wat afwisseling zorgt. Naast dit leuke element maakt Robyn ook kennis met erg interessante personages. Terwijl het ene personage graag tegenwerkt, vormt ze met andere diepe vriendschappen. Banden die je nodig hebt om steeds meer vooruitgang te boeken en dit in combinatie met de leuke puzzels. Lukt het haar uiteindelijk om de draak onder ogen te komen, of geeft ze tijdens haar reis op? Je ontdekt het in Lost Words: Beyond the Page.

Hoewel Lost Words: Beyond the Page op vlak van gameplay doet wat het moet doen, heb ik toch een puntje van kritiek op vlak van prestaties. Ik speelde dit PlayStation 4-spel op mijn PS5 en toch merkte ik serieuze drops in het aantal frames per seconde. Het een diashow noemen is wat overdreven, maar je ziet duidelijk dat het spel niet geoptimaliseerd is. Helaas doet dat wat af aan de algemene ervaring, want er naast kijken lukt helaas niet. Misschien dat een patch in de nabije toekomst soelaas kan brengen. Gelukkig is het niet onspeelbaar en heb ik héél erg genoten van Lost Words: Beyond the Page.

Conclusie

Lost Words: Beyond the Page is een klein, maar erg fijn spelletje. Het vertelt je een knap verhaal waarin diverse emoties een belangrijke rol spelen, terwijl je kennismaakt met herinneringen over haar ouders en oma. Het dagboekgedeelte is héél mooi in beeld gebracht, maar het echte spel vind je in de vorm van het 2D-platformen doorheen erg diverse, kleurrijke levels waarin je tal van interessante personages tegen het lijf loopt op zoek naar de draak die aanleiding is van dit alles.

Pro

  • Unieke manier van verhaalvertelling
  • Toffe platformer-elementen

Con

  • Dagboekstukken soms aan saaie kant
  • Serieuze framerate drops
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

6 april 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Stadia
  5. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Sketchbook Games

Uitgever

  1. Modus Games
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan