Review: Lost in Random

Het perfecte plaatje. Zo zou ik Lost in Random eigenlijk kunnen omschrijven, omdat het twee van mijn passies combineert: videogames en bordspellen. Lost in Random is dus een videogame waarin je op tijd en stond een soort bordspel speelt. Of het ook een geslaagde combinatie is, kom je te weten in deze review.

Net doordat bordspellen aan bod komen in Lost in Random, stond de game sinds de aankondiging al op mijn wenslijst. Ontwikkelaar van dienst is het Zweedse Zoink!, dat eerder onder andere Zombie Vikings, Fe en VR-game Ghost Giant naar het gamende publiek bracht. Hoewel de Zweden nog steeds onafhankelijk werk verrichten, hebben ze sinds Fe de aandacht van gigant Electronic Arts. Die uitgever heeft met EA Originals ook een label voor de kleinere games, waaronder onder andere A Way Out, de twee Unravel-games en Fe van Zoink! vallen. Dat is ook het geval voor het nieuwe Lost in Random. Ik kan EA's aanpak hierbij alleen maar steunen, want de studio brengt hiermee enkele pareltjes naar het grote publiek.

Random 1.jpg


Welkom in Random

Lost in Random brengt je het verhaal van twee zussen die in een vreemde wereld wonen, de wereld van Random ofte Willekeurigheid. Op de leeftijd van twaalf jaar moeten kinderen met een dobbelsteen gooien. Afhankelijk van de uitkomst van die worp, worden ze in één van de zes rijken geplaatst. De speler kruipt in de huid van Even die in Onecroft woont met haar ouders. Haar zus Odd heeft op haar verjaardag een zes gerold met de dobbelsteen. Dit betekent dat ze door de koningin meegenomen werd naar haar rijk: Sixtopia. Een stad waar het luxueus vertoeven is. Een nadeel is echter dat degenen die hier ooit binnenkomen, dat rijk helaas nooit meer verlaten.

Lost in Random is een knap, duister sprookje.


Even gaat niet akkoord met de beslissing van de koningin haar vervloekte dobbelsteen en verlaat haar huis terwijl haar ouders slapen. Ze is zelfverzekerd haar zus terug te vinden. Daarvoor moet ze heel wat gevaren overwinnen, maar gelukkig komt ze al snel Dicey tegen. Deze levende dobbelsteen zal het jonge meisje bijstaan in haar reis doorheen de zes rijken. Elk rijk is uniek. Zo is Onecroft vervallen en wordt al het afval uit de andere vijf rijken daar gedumpt. Two-Town wordt bevolkt door een hoop personages die een gespleten persoonlijkheid hebben en Fourburg staat gekend om de wetteloosheid en het rijk waar gokken de enige manier is om iets te verkrijgen wat je wil.

Random 3.jpg


Zes unieke rijken

Even zal elk rijk bewandelen, startend bij Onecroft, waarna nummer twee, drie enzoverder op de planning staan. Elk rijk is bevolkt door talloze NPC's waarmee je interactie kunt voeren. In veel van die conversaties kan je zelf kiezen wat je antwoordt, wat soms tot grappige dialogen leidt. Elk personage ziet er ook uniek uit. Niet in de betekenis van verschillend, maar wel van originaliteit. Je waant je soms in een duister sprookje en dat mag zeker als positief punt ervaren worden. Een groot deel van het spel bestaat uit het interageren met de bijzondere personages en het verkennen van de stad, maar een belangrijker element is het strijden tegen diverse troepen.

Even en Dicey komen op tijd en stond enkele troepen tegen die een kopje kleiner gemaakt moeten worden. Een gevecht bestaat altijd uit enkele vaste elementen, eventueel aangevuld met wat extraatjes. Uiteraard zijn Even, Dicey en de diverse vijanden elke keer van de partij. Een gevecht vindt plaats op een afgesloten locatie (de deuren sluiten). Even beschikt over een katapult waarmee ze kristallen van de vijanden kan schieten. Die kristallen moet jij (of Dicey) verzamelen. Eens je er genoeg hebt, kun je overgaan tot actie. De kristallen laden namelijk enkele kaarten op die je kunt inzetten in de strijd. Met een druk op de knop rol je dan met dobbelsteen Dicey en afhankelijk van het aantal gegooide ogen, kan je een aantal kaarten gebruiken.

Random 4.jpg


Vechten tot je erbij neervalt

Er zijn vijf soorten kaarten (Damage, Cheat, Hazard, Defense en Weapon), waarvan elke soort een aantal unieke kaarten heeft. Uiteraard ben je in het begin van het spel beperkt in je kaartkeuze, maar door het verzamelen van geldstukken kan je vrij snel nieuwe kaarten aankopen. Je kaartdeck bestaat uit maximaal vijftien kaarten waarbij je zelf de keuze hebt welke kaarten je in je deck steekt. Enkel tijdens gevechten kan je dit aspect niet meer aanpassen. Zet je in op Damage, ga je liever de defensieve toer op of stop je van elke soort wat kaarten in je deck. De keuze is geheel aan jou. Zo kan je bijvoorbeeld Dicey in een bom veranderen die na negen seconden ontploft, krijg je een zwaard waarmee je een beperkt aantal rake klappen kunt uitdelen of kan je de bordspelpion één extra stap laten zetten terwijl je nog een extra kaart trekt.

Je leven wordt bepaald door de worp van een dobbelsteen.


Bij dat laatste punt komen we dan bij die 'eventuele extraatjes' van daarnet. Niet elk gevecht vindt plaats als bordpel, maar soms is dat dus wel zo. In dit geval moet je een pion een aantal vakken verplaatsen om de strijd te winnen. De pion verplaatst zich het aantal ogen dat Even met Dicey heeft gerold en in het begin van Lost in Random is dat gene vette. Dicey is namelijk een pak van zijn ogen kwijt en rolt enkel een één en twee. Naarmate het spel vordert, worden er extra ogen toegevoegd. Om in Threedom te geraken moet je bijvoorbeeld een drie rollen. Er staan dan een aantal missies op het programma om daarvoor te zorgen. Op die manier word je samen met Dicey sterker, want hoe meer ogen hij heeft, hoe meer ogen je kunt rollen en hoe meer kaarten je dus kunt inzetten in de strijd tegen de vijanden.

Random 2.jpg


Enkele issues

Het verhaal van Lost in Random wordt mooi in beeld gebracht, met knappe tussenfilmpjes en volledig ingesproken dialogen. Helaas zegt Even zelf geen woord, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Ik heb namelijk een groter probleem met de besturing die soms vervelend durft te doen. Even liep regelmatig vast aan bijvoorbeeld een drempel van vijf centimeter hoog of bleef soms steken achter een hoek. Daar blijft het helaas niet bij, want hoewel je heel wat missies en optionele zijmissies voorgeschoteld krijgt in de zes rijken, ga je heel regelmatig al vechtend je ding moeten doen. Het is dan ook jammer dat, ondanks de vele verschillende kaarten die je kunt aankopen, de gevechten na verloop van tijd wat eentonig worden. Laat dat je niet tegenhouden, want Lost in Random is het waard om verkend te worden!

Conclusie

Lost in Random is een behoorlijk mooi, duister spel waarin je als Even kennismaakt met heel diverse personages in zes unieke rijken. Je leert er in je zoektocht naar je zus Odd dat de wereld draait om willekeurigheid door een koningin die een dobbelsteen gebruikt die alles bepaalt. Het tof verhaal wordt leuk gebracht en je vecht je samen met Dicey te pletter. Helaas worden de gevechten na verloop van tijd eentonig en durft de besturing wel eens vervelend doen.

Pro

  • Visueel unieke stijl
  • Tof verhaal
  • Origineel gevechtssysteem
  • Unieke, kleurrijke personages

Con

  • Besturing doet soms vervelend
  • Gevechten wat eentonig
8

Over

Beschikbaar vanaf

10 september 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Zoink!

Uitgever

  1. Electronic Arts
 
Terug
Bovenaan