Review: Lawn Mowing Simulator

Elke zomer was het weer hetzelfde liedje, het begon al in mijn kindertijd. Elke zaterdag riep vader “Hé daar Sam”, het wordt tijd dat je het gras afrijdt. Dat is irritant om verschillende redenen. Allereerst is mijn naam niet Sam, maar het is ook nog eens verschrikkelijk vervelend om op je vrije dag achter zo een luid ding aan te lopen en om de vijf meter die bak met gras te moeten legen. Al die jaren later is het bij mijn vriendin nauwelijks beter gesteld. Het begint met een lange blik naar buiten en een haast nonchalante opmerking dat het gras best lang begint te staan, en ik weet dat ik binnen de twintig minuten weer achter die grasmachine loop. Wat alles uiteraard veel leuker zou maken is dat waar elke echte man van droomt, namelijk een zitmaaier. Ik snap volledig haar argumenten dat het een dure aankoop is en een beetje onnozel voor een lap gras van nog geen veertig vierkante meter. Maar verdomme, ik zou dan veel vaker het gras afrijden. Het gras zou niet eens de kans meer krijgen om te groeien bij ons omdat ik om de haverklap over het gazon zou “Vin Dieselen”. Het zou zo erg worden dat wanneer de dochter vraagt waar ik uithang mijn vriendin zou antwoorden: “Hij is bij de buren, het gras aan het afrijden”. Punt is, ik wil zo een ding. Dankzij Lawn Mowing Simulator ben ik daar meer dan ooit van overtuigd.

Het klinkt uiteraard als een goeie grap, nietwaar? Een game die volledig opgebouwd is rond gras afrijden met zitmaaiers kan toch niet serieus bedoeld zijn? Nou, reken maar van yes dat de game het meent, gras afrijden is een serieuze zaak in deze titel. In feite is Lawn Mowing Simulator ietwat van een management sim. Je hebt een bedrijfje als professioneel tuinman en neemt contracten aan die je in staat stellen om je zaak op te waarderen, nieuwe zitmaaiers te kopen, werknemers aan te nemen en zo het beste maaibedrijf in de business te worden. Dat alles in de jacht op de meest prestigieuze contracten, want rijk gras schijnt beter te ruiken naar verluidt.

lawn mowing simulator.jpg


De kunst van een schone pelouze

Nu hoef je van dat management niet al te veel diepgang te verwachten. Het is allemaal redelijk basic en speelt zich af in menu’s, maar als excuus om van gazon naar gazon te trekken en je best te doen om een gemillimeterd stukje gras achter te laten werkt het dus wel degelijk. Het werkt zo verdomd goed dat wanneer de misses weer eens vroeg om buiten het gras af te rijden met ons ordinair duwertje ik de gevleugelde woorden “Ik kan nu even niet, want ik heb een zaak te runnen” uitsprak. De blik op haar snoet toen ze zag wat ik effectief speelde deed me zelfs een half uur later toen ik in onze tuin stond te zwoegen nog lachen. Maar goed, de belangrijkste vraag van deze review is uiteraard hoe het met het maaien in Lawn Mowing Simulator gesteld is. Dat is verrassend amusant namelijk. Je gaat op je zitmaaier zitten, start de messen op en stelt de juiste maaihoogte in en gaat vervolgens aan de slag. De bedoeling is zo snel en efficiënt mogelijk het perfecte patroon te volgen en schade te vermijden. Werk precies en binnen een bepaalde tijd en je krijgt een mooie bonus die je bedrijf verder helpt. Het is een simpel idee, maar het werkt.

lawn-mowing-simulator-1-tt-width-1920-height-1080-crop-1-bgcolor-000000-nocrop-1.jpg


Ontspannend tussendoortje

Het is ook verrassend uitgebreid op vlak van content, deze Lawn Mowing Simulator. Met meer dan dertig verschillende soorten gazon die elk hun eigen uitdagingen met zich meebrengen en verschillende gelicenseerde zitmaaiers om te bezitten, is er aardig wat om je mee bezig te houden. De zitmaaiers hebben ook allemaal een eigen feel, wat dus aangeeft dat de makers duidelijk moeite gedaan hebben om de puntjes op de i te zetten op vlak van realisme. Het lijkt wel Forza Maaitersport. Het is vooral ook een spel dat goed werkt als casual tussendoortje. Het is een simpel concept dat vast gaat vervelen als je gazon na gazon gaat maaien, maar wanneer je af en toe de game even opstart om wat te maaien is de therapeutische aantrekkingskracht duidelijk. Wat muziek via Spotify op de achtergrond en maaien maar.

Deze game doet voor zitmaaiers wat Tony Hawk voor het skateboard deed, je wilt er sowieso eentje hebben.


Wat eveneens helpt is dat de game gebruiksvriendelijk uit de hoek komt dankzij een eenvoudige besturing en hulpmiddelen die aangeven waar er stukjes onkruid staan die je gemist hebt en dat zorgt voor een ervaring die lekker Zen voelt. Visueel is het ook meer dan behoorlijk met veel detail in de zitmaaiers en omgevingen. Het enige minpunt is de overvloedige pop-in en een framerate die soms moeite heeft om stabiel te blijven. Het is een minpunt dat bizar is voor een Xbox Series X-exclusieve game, vooral omdat je gewoon niet wilt dat iets je uit de flow van je maaibeurt haalt. Ik wil dat de game zo smooth voelt als de grasvelden die ik achterlaat verdorie.

Conclusie

Lawn Mowing Simulator is het beste soort grap, namelijk eentje die serieus gebracht wordt. Ontwikkelaar Skyhook Games heeft een simpel concept met zorg voor detail uitgewerkt en dat levert een spel op dat verrassend amusant om spelen is als tussendoortje.

Pro

  • De gameplay is verrassend amusant en relaxerend
  • De zitmaaiers besturen goed en voelen elk verschillend
  • Behoorlijk wat detail in de omgevingen en maaiers

Con

  • Wat problemen wanneer het aankomt op performance
  • Multiplayer was een leuke toevoeging geweest
  • Ik mag nog steeds geen zitmaaier van de vriendin
7

Over

Beschikbaar vanaf

6 augustus 2021

Gespeeld op

  1. Xbox Series X|S

Beschikbaar op

  1. PC
  2. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Skyhook Games

Uitgever

  1. Curve Digital
 
Door deze review het spel toch een poging gegeven. Hoewel het zeker goed is voor even wat 'hersenloos vertier' moet het wel gezegd dat het gelimiteerde aantal verschillende grasvelden toch al snel opvalt. Na zo'n vijf uur spelen zag ik al grasvelden voor een derde keer terugkomen in de 'contracts'.

Desalniettemin, zeker een goeie review en iemand die een spel zoekt zonder al teveel poespas voor weinig geld zal hier zeker zijn gading vinden!
 
Terug
Bovenaan