Review: Labyrinth City: Pierre the Maze Detective

Enkele maanden geleden haalde ik een Nintendo Switch in huis, puur om enkele Nintendo Switch-exclusieve games te spelen. Wist ik veel dat Labyrinth City: Pierre the Maze Detective op mijn radar zou komen. Deze op bestsellerboeken gebaseerde videogame sprak me direct aan na het zien van een trailer, al wist ik nog niet precies wat ik ervan moest verwachten. Nu de release al even achter de rug is en ik zowel mijn Switch als hoofdpersonage Pierre hard aan het werk heb gezet, kan ik jullie mijn review presenteren.

In Labyrinth City: Pierre the Maze Detective kruip je virtueel in de huid van Pierre; een in rode outfit geklede jongeman die vriendin Carmen moet helpen. Mr. X heeft namelijk toegeslagen. De snoodaard heeft de doolhofsteen gestolen uit het museum en een briefje achtergelaten voor Pierre. Die steen heeft Mr. X gebruikt om het museum, de steden en andere locaties te veranderen in een doolhof. In deze doolhoven moet je je als Pierre voortbewegen en de uitgang vinden, om dan direct in het volgende labyrint gesmeten te worden.

Pierre 1.png


Heel wat te ontdekken

Het vinden van de uitgang in elk doolhof is de primaire doelstelling, want zo boek je vooruitgang in het spel en gaat het verhaal verder. Aan het begin van een nieuw level krijg je elke keer een inleidend stukje te zien en wordt ook de persoon (of ding) getoond die je in het doolhof moet vinden. Gelukkig wordt ook elke keer de locatie getoond waar je heen moet, wat op zich de zoektocht iets makkelijker maakt. Dan begint pas het echte werk; je een weg banen door de vele gangen, straatjes en deuren, al klimmend op ladders en trappen afdalend om de uitgang te bereiken. Niet alle wegen zijn namelijk bereikbaar, waardoor je soms een omweg moet zoeken.

Labyrinth City: Pierre the Maze Detective is voor mij een van de verrassingen van dit jaar.


Elk doolhof heeft ook heel wat te ontdekken geheimen die je zoet kunnen houden, zonder dat ze je vooruitgang in het spel beïnvloeden. Er zijn namelijk heel wat voorwerpen waarmee interactie gevoerd kan worden. Klik je op een raam, dan gaat dit soms open en wie weet welke scène zich erachter afspeelt. Een vuilbak gespot? Ook daar kan je misschien op klikken om iets tof of grappig te ontdekken. Er zitten zo vele tientallen kleine scènes in het spel verwerkt. In principe misschien overbodig, maar het geeft je een gevoel dat de ontwikkelaars veel tijd en energie in het spel hebben gestoken. Daarnaast is het gewoon ook tof om enkele geheimen in de doolhoven te ontdekken.

Pierre 2.png


Verzamelen maar!

Naast deze leuke extra's en de verplichte vooruitgang, bevat elk doolhof ook een puzzel en enkele te verzamelen objecten. Door het oplossen van de puzzel, verdien je de trofee van dat level. Elk level heeft ook drie sterren die je kunt verzamelen. Deze liggen op paden waar je normaal gezien niet langs loopt, dus je moet hiervoor al een omweggetje maken en op verkenning gaan. Ook de notities van die vervelende Mr. X vind je her en der terug in de levels, al liggen die in tegenstelling tot de sterren niet in het zicht. Om deze te verzamelen moet je dus interactie voeren met een voorwerp, wat het verzamelen van een complete set geen eenvoudige opgave maakt. Ook kistjes vind je hier en daar terug. Er is met andere woorden heel wat te ontdekken in elk level, wat het soms de moeite maakt om een doolhof een tweede keer te spelen indien je niet alles gevonden hebt tijdens je eerste speelbeurt.

Wie echt de weg niet meer weet, kan gebruikmaken van de hints die in het spel verwerkt zitten. Zo vind je af en toe een pijl terug in het doolhof die je de juiste richting uitstuurt. Ook personages kunnen je soms hints geven. Zo verschijnt er een pijl die de juiste richting aangeeft als je met een goochelaar praat. De ontwikkelaars weten je hierdoor altijd wel op een of andere manier te verrassen. Als ik dan toch een puntje van kritiek mag geven, dan doe ik het op de nogal korte speelduur en op de besturing. Hoewel je beperkte mogelijkheden hebt om Pierre langs het doolhof te sturen, loopt het af en toe mis. Dat laat ik echter niet doorwegen in de score, want Labyrinth City: Pierre the Maze Detective is de aankoop meer dan waard!

Conclusie

Labyrinth City: Pierre the Maze Detective is voor mij een verrassing. Ik kende de opzet niet, maar heb na het spelen van deze game heb ik een van de bestsellerboeken van Pierra and the Maze Detective besteld. Hierbij wordt al snel duidelijk dat de transitie van het boek naar gamevorm perfect is verlopen. Alleen is het spel goedkoper, interactiever én uitgebreider. Er zijn heel veel geheimen te ontdekken, de levels zijn uitgebreid en het is gewoon heel plezant om de juiste weg te zoeken. Eigenlijk een must-have in de collectie! Je moet er de soms tegenwerkende besturing wel bijnemen.

Pro

  • Heel veel geheimen te ontdekken
  • Erg levendige levels
  • Zowel voor jong als oud
  • Goedkoper dan de boeken en uitgebreider

Con

  • Nogal kort
  • Besturing kan soms tegenwerken
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

22 juni 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC

Ontwikkelaar

  1. Darjeeling

Uitgever

  1. Pixmain
 
Terug
Bovenaan