Review: King of Seas

Piraten zijn cool! Dat is toch wat ik afleid uit de populariteit van de Pirates of the Caribbean-films en het Samson en Gert-liedje Piraten-potpourri. Ook in games werd het piratenthema al meermaals op tafel gegooid. Zo kregen gamers enkele jaren geleden Sea of Thieves voor hun kiezen en kwamen ontwikkelaar 3DClouds en Worms-uitgever Team17 eerder deze week met King of Seas. Of het wat is? Arrrr!

King of Seas is kort gezegd een top-down RPG waarin je in de huid kruipt van een jonge kerel wiens vader, een koning, wordt vermoord. Jij wordt echter van die moord beschuldigd en je schip wordt tot zinken gebracht. Gelukkig overleef je (anders zou het spel wel héél snel gedaan zijn) en wil je de moord op je vader wreken. Er zit dus niks anders op dan in het piratenleven te stappen, een eigen boot te verdienen en de zeven zeeën te verkennen.

King of Seas 1.jpg


Wij zijn piraten van de zee!

Het narratief wordt verteld door in een toffe stijl handgetekende personages, waarbij neergepend wordt wat ze vertellen zonder voice-over. Zo wordt het spel aan elkaar gepraat door heel diverse personages, gaande van zeelieden die je willen helpen tot winkeliers die je willen oplichten terwijl je erop staat te kijken. Uiteraard ontvang je ook een pak missies van alles en iedereen. Ook je tegenstanders passeren meermaals in het narratieve gedeelte, waardoor je telkens te weten komt wat er je te wachten staat. De presentatie is hier erg tof uitgevoerd; eenvoudig doch doeltreffend. Helaas zal je lange tijd enkel met de zijmissies bezig zijn en dwaalt het hoofdverhaal lange tijd op een zijspoor, waardoor je de toffe gesprekken wat moet missen.

Toffe presentatie maar te repetitief en "grindy".


Hoewel King of Seas heel wat te bieden heeft, schuilt hier ook een groot nadeel: het is nogal repetitief. Veel zijmissies sturen je op pad om goederen te gaan halen en afleveren of om een aantal schepen te kelderen. Allemaal goed en wel, maar soms moet je de halve map overvaren om op je bestemming te geraken. Heb je pech en delf je ergens onderweg het onderspit tijdens een gevecht, dan begin je weer bij je thuisbasis en kan je je lange reis van vooraf aan beginnen. Een systeem om sneller naar locaties te reizen was alleszins welkom geweest.

King of Seas 4.jpg


En al wie zin heeft, vaart maar mee!

De wereldkaart is bijzonder groot en bestaat uiteraard voor het overgrote deel uit water. Gelukkig zijn er heel wat dorpen, steden en burchten die de saaiere blauwe ondertoon wat meer kleur geven. De bewegende elementen in King of Seas worden procedureel gegenereerd. Zo weet je nooit op voorhand waar nieuwe schepen tevoorschijn zullen komen en waar je verloren ladingen en vlotten met overlevenden kunt vinden. Het overige deel, waaronder de vele eilanden en steden, hebben uiteraard een vaste locatie. In die steden vind je telkens dezelfde gebouwen terug. Zo kan je nieuwe crewleden aanwerven in de Tavern en wachten daar ook nieuwe zijmissies op je. De Carpenter repareert je schip, terwijl je daar ook upgrades kunt kopen en verkopen.

Die laatste vind je er in alle vormen en maten. Zo kan je zowel het voor- als achtersteven aanpassen, kan je nieuwe zeilen op je schip monteren en heb je de keuze uit een aantal kanonnen of kanonskogels. Ook het soort crew is te kiezen, al hang je telkens af van het aanbod van de lokale handelaar en de goudvoorraad die je meebrengt. Al die upgrades hebben bepaalde eigenschappen. Zo kan je je schip voorzien van meer vuurkracht of een grotere weerstand tegen vijandig vuur. De keuze is volledig aan jou. Datzelfde geldt voor een soort skill tree waarbij je ervaringspunten kunt inwisselen voor extra bonussen. Extra schade door kanonskogels? Check! Meer gezondheid? Ook check!

King of Seas 5.jpg


Arrr!

Het is zaak om steeds sterker te worden en op die wijze de steeds grotere vijandige schepen de baas te kunnen. Goud is een belangrijk element hierin, want daarmee koop je diverse upgrades. Echter vind je her en der drijvende of aangespoelde ladingen die overboord zijn geslagen en ook hierin zitten upgrades die je op je schip kunt monteren. Geld is dus niet altijd even belangrijk, ook niet in een piratenleven. Toch zal je genoeg van die blinkende muntstukken moeten verzamelen. De kaart is bijzonder groot en moet je volledig zelf ontdekken. En ook al ben je ergens geweest, toch wordt dit niet weergegeven op je kaart tot je de cartograaf zijn werk laat doen. Die kerel durft nogal eens doorrekenen...

Conclusie

King of Seas is een leuke top-down RPG die van een toffe presentatie geniet. Er is héél wat te doen in de game, maar verwacht je aan repetitieve missies en hier en daar wat grinden om je schip sterker te maken en de tegenstanders de baas te kunnen. De zeegevechten zijn bevredigend en dat je zelf in de hand hebt wat je op je schip monteert, helpt daarbij. En hoewel er een economisch systeem in King of Seas verwerkt zit, hoef je daar geen rekening mee te houden. Dat systeem stelt twee keer niks voor.

Pro

  • Toffe presentatie
  • Ontzettend veel te doen
  • Zeegevechten zijn bevredigend

Con

  • Snel reizen-optie was tof geweest
  • Nogal "grindy"
  • Veel van hetzelfde
7

Over

Beschikbaar vanaf

25 mei 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. 3DClouds

Uitgever

  1. Team17
 
Laatst bewerkt:
Ziet er tof uit. Maar heeft dat nu ook een altijd online functie? Kan je dit zonder xbox gold spelen?
 
Redactie
Ziet er tof uit. Maar heeft dat nu ook een altijd online functie? Kan je dit zonder xbox gold spelen?
Altijd online? Niets van gemerkt op PlayStation 5. Is single player dus zou niet weten waarom ze dat zouden implementeren.

Ik zie alleszins niet bij de eisen staat dat je een abonnement nodig hebt.
 
Terug
Bovenaan