Review: Glyph

Puzzelgames zijn altijd wel mijn ding geweest, dus een review van Glyph schrijven vond ik helemaal niet erg. Al wist ik niet wat ik moest verwachten. Je speelt als een mechanische scarabeekever die meestal als een opgerolde bal door de levels walst. De wereld ontdekken en zorgen dat je het vervloekte zand niet raakt zijn twee van de belangrijkste dingen in deze puzzelgame. Zorgt Glyph dat je na 100 pogingen met plezier eindelijk dat level uitgespeeld krijgt? Kort gezegd: zeker wel!

Het verhaal is duidelijk bijzaak en is dan ook erg dunnetjes vertelt. Tijdens de uitgebreide tutorial verschijnen er hints hoe je de woestijn kan doorkruisen, met daartussen losse stukjes tekst die een verhaal proberen te scheppen. Het voelt allemaal erg vaag en rushed aan. Je mentor Anobi vertelt je dat jouw samenleving ingestort is en dat het jouw taak is om die terug op te bouwen. En dat je een tempel moet redden door het ‘heart of creation’ te reinigen. Het idee was misschien leuk, de uitvoering ervan een pak minder. Voor sommigen helpt het misschien dat er wat context is en dat je niet van random level naar random level springt maar voor mij is het ‘verhaal’ hier echt overbodig.

De tutorial laat je trouwens ook zien dat de game meer is dan enkel rollen en springen. Je bent zoals eerder vermeld een scarabeekever met verschillende abilities. Als je gewend geraakt aan de ietwat onhandige besturing, wat wel wat tijd in beslag neemt, ga je die abilities gemakkelijk en fijn vinden om te gebruiken. Zo kan je niet alleen gebruiken maken van de double jump, maar ook op de grond rammen om extra hoogte te krijgen en je vleugels uitklappen om tussen platformen te zweven. Ik ben normaal niet zo’n fan van tutorial levels, maar de Deense maker Bolverk Games heeft duidelijk er veel moeite in gestoken om ze nuttig en tof te maken.

Glyph - zweven boven obstakels.jpg


Keep on rollin’, baby!

Na de tutorial kom je in de main hub terecht waar je via portalen naar de verschillende levels kan teleporteren. Er zijn twee verschillende soorten levels: exploration en time trial. In de exploration levels moet je dus op zoek gaan naar collectibles om het volgend level vrij te spelen. Je kan daarvoor sleutels, diamanten, artefacten en muntjes verzamelen. Je moet ze niet allemaal te pakken krijgen om verder te gaan, maar het is wel een leuke extra voor completionists. Sommige artefacten verschijnen ook alleen als je alle munten hebt gevonden. Dat klinkt gemakkelijk, maar alle levels bestaan voornamelijk uit zand dat je kleine kever met één korreltje kan vermoorden. Gevaarlijk èn dodelijk, daar blijf je dus best uit de buurt.

Glyph is een game die makkelijk lijkt, maar moeilijk onder de knie te krijgen is. En dat heeft eigenlijk niets te maken met het level design, maar wel met de besturing.


Als je toch moest sterven, moet je het hele level opnieuw spelen en dus ook alle collectibles die je had opnieuw verzamelen. En je zal vaker sterven dan je denkt. Een metalen bal en zwaartekracht zijn geen goede vrienden, zo blijkt. Je zal je vaak vergissen van de beweging die je creëert en van waar je denkt dat de bal gaat landen. Corrigeren is lastig zonder enorm precieze besturing, want als je een beetje te ver springt val je onvermijdelijk in het dodelijk zand. Na een tijdje kom je zelfs vijanden tegen die je een aantal kilometers terugkatapulteren. Time trial levels speel je vrij door artefacten te pakken. Zoals je al wel kon raden moet je in een korte tijd alle sleutels zoeken en heelhuids het eindportaal bereiken. Haal je het niet binnen de aangegeven tijdspanne, dan start je weer vanaf het begin. Je krijgt een diamant per keer dat je een perfecte tijd haalt, maar daar had ik geen zin in. Deze levels zijn een pak minder leuk dan de exploration en ik heb het merendeel ook gewoon geskipt.

Conclusie

Ik ben blij dat er nog eens een deftig balspel op de PC is verschenen. Dankzij de vloeiende gameplay en leuke uitdaging is Glyph een genot om te spelen. De levels barsten van creativiteit en zijn dus geschikt voor verschillende speelstijlen. Wil je alles zo snel mogelijk uitspelen of pak je het liever voorzichtig aan en neem je alle tijd om de collectibles te verzamelen? De keuze is volledig aan jou. Afgezien van de besturing is het een amusante game die zeker en vast meer aandacht verdiend dan het nu krijgt.

Pro

  • Originele gameplay
  • Creatief level design
  • Enorm veel te verzamelen collectibles

Con

  • Onnodige verhaalelementen
  • Precieze besturing ontbreekt
7

Over

Beschikbaar vanaf

9 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Ontwikkelaar

  1. Bolverk Games

Uitgever

  1. Bolverk Games
 
Terug
Bovenaan