Review: Far Cry 6 DLC - Vaas: Insanity

Hoeveel geluk kan je hebben? Ik had net Far Cry 6 uitgespeeld, toen me werd gevraagd of ik interesse had in de DLC die zou uitkomen. Het zijn er wat minder dan vroeger, maar toch was er geen haar op mijn hoofd dat daar aan twijfelde. Of ik volgende keer nog naar mijn haar ga luisteren is een andere vraag. In elk geval is de DLC Vaas: Insanity de eerste in een rij van drie. Ook bad guys Pagan Min en Joseph Seed zullen nog hun opwachting maken.

In Vaas: Insanity kruip je in de huid van de slechterik uit Far Cry 3, Vaas. Of eigenlijk kruip je niet in de huid, maar in de hersenen van Vaas. Het is namelijk de bedoeling dat je al vechtend je eigen demonen te lijf gaat. Tijdens het doorkruisen van de map krijg je flashbacks te zien en kom je op iconische plaatsen uit het oorspronkelijke verhaal. Het doel van het spel is om de drie delen van de Silver Dragon Blade bijeen te krijgen, maar aangezien deze missies een hoge moeilijkheidsgraad hebben, ga je eerst sterker moeten worden door andere activiteiten te ontplooien. Die andere missies ga je sowieso ook willen spelen, want anders mis je veel van het verhaal.

FC6_001.jpg


Wat heb je te verliezen?

De DLC heeft een heel andere opzet dan de basisgame. Je start in een veilige zone met niet meer dan een pistool. Wil je meer wapens, dan ga je twee dingen moeten doen: geld verzamelen en missies spelen. Deze missies start je meestal aan een ruïne-achtige omgeving waarbij je een kist hebt staan. Start je de missie dan moet je in de omgeving van de ruïne blijven en krijg je waves van vijanden waarbij je een bepaald aantal van hen moet omleggen. Eenmaal je dat aantal haalt, krijg je het wapen en kan je het ook kopen en upgraden in je wapenkast in de safe houses. Qua wapens is er echter niet zo’n variëteit. Je hebt van elk type een wapen, dus een shotgun, een rifle, een autopistool, een sniperrifle, enzovoort, maar geen meerdere soorten binnen het type. Laat de variatie in wapens net een deel van de fun zijn in de Far Cry games, dus het ontbreken hiervan halveert het spelplezier.

Qua wapens is er echter niet zo’n variëteit.


Geld en munitie verkrijg je door de vijanden te doden en ook uit kisten die over heel de map verspreid staan. Buiten de beperkte variëteit aan wapens, lijkt dit alles niet zo verschillend van het basisspel, maar toch is het zo, want het grote verschil hier is dat je, wanneer je doodgaat, alles weer kwijt bent. Je verliest al je geld en start terug met enkel een pistool. Gelukkig behoud je wel je progressie in het verhaal en de wapens blijven ook beschikbaar in de wapenkast. Alleen kosten die geld en dat geld ben je wel kwijt. Je kan doorheen het verhaal ook permanente skills kopen die ervoor zorgen dat je niet je volledige som geld kwijt bent, waardoor je toch niet telkens helemaal opnieuw moet beginnen.

FC6_002.jpg


Te veel herhalingen

Op zich ben ik eigenlijk al geen fan van het Groundhog Day-principe. Voor mij voelt het aan als een goedkope manier om de tijd die je nodig hebt om het verhaal uit te spelen te rekken en als compensatie voor een niet zo grote map. Wat wel gezegd mag worden, is dat, alhoewel de map niet zo groot is, ze er wel prachtig uitziet. Sommige van de locaties zijn best indrukwekkend, andere luguber en weer andere trippy. Combineer dit met de vijanden die rondzwerven, de goed geacteerde animaties, de griezelige geluidjes en dan krijg je wel een heel aangename beleving. De waanzin wordt treffend weergegeven in dit spel.

Sommige van de locaties zijn best indrukwekkend.


Toch heb ik de DLC niet uitgespeeld en ik denk niet dat ik het nog van plan ben. De reden is namelijk dat je het verhaal in één ruk moet uitspelen. Heb je één of twee delen van het mes en moet je weg? Zeg dan maar gedag tegen uw progressie, want eenmaal je de game verlaat worden de missies gereset, ook al zat je in een safe house. Enkel je voortgang qua wapens en geld wordt opgeslagen. Reken daarbij nog eens dat er van je verwacht wordt dat je dit verhaal vijf keer speelt, want er zijn vijf mindlevels met telkens moeilijkere vijanden maar wel betere beloningen, en de zin om nog te spelen was weg. Dit is me toch iets te veel herhaling.

Conclusie

Deze uitbreiding is het niet helemaal. Het concept om te spelen met de villain van een vorige Far Cry is goed gevonden en qua sfeer zit het prima, want de waanzin is aanwezig. De locaties in de map zijn ook prachtig gedaan. Wat me stoorde was de beperkte variatie aan wapens en het Groundhog Day-concept. Telkens het hele boeltje opnieuw beginnen, verlengt de speelduur wel, maar het verveelt ook snel. Daarnaast verlies je zelfs je vooruitgang in de missies wanneer je het spel stopt. Dit maakt dat het wel heel goedkoop overkomt. Het is niet dat er zoveel diversiteit in missies en vijanden is en als je dit alles dan ook nog eens tig keer moet herhalen, dan verdwijnt de motivatie een beetje.

Pro

  • De locaties
  • De flashbacks
  • De creepy sfeer
  • Co-op met een vriend mogelijk

Con

  • The grind
  • Kleine map
  • Beperkt aantal wapens
  • Reset missies bij afsluiten spel
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

16 november 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Ubisoft

Uitgever

  1. Ubisoft
 
Terug
Bovenaan